Gå til innhold

Canon EF 50mm f/1.4 USM vs Canon EF 50mm F1.2L USM


Anbefalte innlegg

Neste gang kan du lage headingen slik: "Er det noen av dere som eier, eller har erfaring med Canon EF 50 f1.2L". Da slipper du å få svar fra alle som ikke har noen erfaring med dette objektivet annet enn det de har lest på nettet.

 

Treg autofokus? I forhold til hva? En EF 300 2.8?

 

Sig 50 1.4 vs 50L: Har du begge vil Sigmaen støve ned veldig fort!

 

Man kan aldri gardere seg på nettet uansett hvordan man spør, men jeg ser poenget ditt :-)

 

13.000K vs 3.500K, begge får jeg neppe :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du glemte å ta med dette på 50mm F1.2: Autofokusen er treeeeeig.

 

Treig autofokus på et objektiv til 13.000 ?

 

Vel, er ikke akkurat til actionbruk det objektiver er designet for :)

 

Neida, det er sant. Men med den prisen må den jo være akseptabel. Hvis ikke hadde jeg blitt skuffet. Er den raskere på det Sigma-objektivet jeg vurderer å kjøpe? (Sigma 50mm f/1.4)

Synes autofokusen er helt grei med tanke på hvor mye glass som må flyttes på.
Lenke til kommentar

Nettopp, hastigheten er helt grei med tanke på tyngden på glasset som flyttes. 50mm F1.4 har dermed mye kjappere AF. Canon 50mm F1.2 har av en eller annen grunn fått en slags "holy grail" status som forårsaker at noen ikke skjønner at dette ikke er et objektiv som passer for absolutt alle.(og ja, jeg ha prøvd alle 50mm til Canon selv om jeg personlig bruker Pentax sin 50mm F1.2)

 

Skarphetsmessig er F1.4 variantene ofte bedre enn F1.2 varianten på mindre blendere, det er heller ikke derfor man kjøper et F1.2 objektiv. Det kjøper man for å bruke på F1.2, alt annet er bonus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

50mm 1.2 er som nevnt for å kunne ta bilder i mørket. Det ekstra trinnet kan gi utrolige bilder i mørket men samtidig så stråler ikke objektivet på alt annet. Fokushastighet er helt grei, skarpheten er ok men ikke i nærheten av feks 35mm 1.4. Jeg kjøpte min kun for å kunne ta bilder under ekstreme lysforhold men bruker det så lite at jeg vurderer å selge. Litt morsomt i starten også starter andre ting å irritere deg :)

 

btw, på f1.2 er det nesten umulig å få ting skarpt, fokusplanet er på 1-2 cm på 2 meter ca.. blir veldig vanskelig. Lager utrolig bokhet da :)

Lenke til kommentar

50mm 1.2 er som nevnt for å kunne ta bilder i mørket. Det ekstra trinnet kan gi utrolige bilder i mørket men samtidig så stråler ikke objektivet på alt annet. Fokushastighet er helt grei, skarpheten er ok men ikke i nærheten av feks 35mm 1.4. Jeg kjøpte min kun for å kunne ta bilder under ekstreme lysforhold men bruker det så lite at jeg vurderer å selge. Litt morsomt i starten også starter andre ting å irritere deg :)

 

btw, på f1.2 er det nesten umulig å få ting skarpt, fokusplanet er på 1-2 cm på 2 meter ca.. blir veldig vanskelig. Lager utrolig bokhet da :)

 

Hei og takk for svar :-)

 

Grunnen til at jeg tenkte på en sånt objektiv var at jeg noen få ganger har forsøkt å ta bilde inne i en kirke (bryllup), men min EF 24-70 F2,8 i kombinasjon med 6år gamle EOS 30D takler det ikke helt.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke er helt klok på dette med brennvidde. Hvorfor lager man akkurat 35mm objektiv? Er det noe magisk med 35mm? Eller 85mm for den slags skyld?

 

Jeg ser at det 35mm objektivet er ca i samme prisklasse som 50mm 1,2. Du mener altså at det tegner skarpere? Er det andre fordeler? Er dette et portrettobektiv? Sorry for teite spørsmål. Jeg har ikke inngående kunnskap om objektiver selv om jeg forstår det grunnleggende innen foto.

 

Hvordan er et sånt rimeligere Sigma-objektiv i forhold til Canon 35mm 1,4? Bare søppel?

 

http://fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Canon/Vidvinkel/Sigma-30mm-F14-EX-DC-HSM-Canon-Autorisert-forhandler,-5-%C3%A5rs-EX-garanti-106255-p0000013607.aspx

Endret av sdhild99
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg tenkte på en sånt objektiv var at jeg noen få ganger har forsøkt å ta bilde inne i en kirke (bryllup), men min EF 24-70 F2,8 i kombinasjon med 6år gamle EOS 30D takler det ikke helt.

Hvis det er mer lys følsomhet du er ute etter har du mer å vinne på oppgradering av kameraet ditt.

FotoVideo har messetilbud denne uken.

5D2; 10 995,-

7D; 9 990,-

60D; 5 995,-

Alle disse vil gi deg vesentlig mer lys enn å investere i en 50mm f/1.2 og du vil ha penger til overs.

Har du 7000.- å legge i mer enn 50mm koster så er også 5D3 på tilbud til 19995.- (Interfoto Tirsdag og FotoVideo Onsdag)

Endret av arthon
Lenke til kommentar

En 5D MK II OG en 50mm f/1.4 vil gi deg langt større glede enn kun å kjøpe 50mm f/1.2L til kameraet du har nå. Prisen blir også omtrent den samme.

 

30D med 24-70 f/2.8 er på mange måter en flott kombo, men spesielt egnet til å ta bilder i mørkere omgivelser blir det ikke. Da vil overnevnte gi deg MYE større fleksibilitet.

 

Du kan lett bruke ISO 3200 med 5D MK II uten at du blir sjenert av for mye støy, og med en blender på f/1.4 ved siden av kan du omtrent ta bilder i mørket.

 

Her er ett bilde jeg tok her om dagen. Riktignok med 35mm f/1.4L men du får en viss indikasjon. Dette bilder er dog tatt med 5D MK III, men ISO egenskapene til MK II er omtrent like gode.

 

EXIF:

Lukkertid: 1/125

Blender: f/1.4

ISO: 3200

Brennvidde: 35mm

 

post-30214-0-24343300-1350350783_thumb.jpg

 

100% Crop:

post-30214-0-01222700-1350350874_thumb.jpg

 

EDIT:

Her er også lukkertiden god nok til å ta bilder av en syklist i fart. Øker man ISO til 6400 (som forøvrig går fint) så kan man doble lukkertiden til 1/250.

 

Så klarer man seg med lukkertider rundt smertepunktet på 1/35 med en 35mm så kan man faktisk nermest ta bilder i mørket, bare fokusen får feste.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Takk for svar til arthon og BjerkneZ også.

 

BjerkneZ: Er de bildene tatt i mørket?

 

Jo, jeg tenker helt klart på å oppgradere kamerahuset mitt. Jeg har tenkt litt på etterfølgeren til 7D, hvis det kommer en da. 5D2 er vel litt aldrene selv om den naturligvis er langt bedre enn det jeg har i dag? 5D3 er nok et meget bra kamera, men det var de penga da. Hvis jeg kjøper flere objektiver i dag tenker jeg å bruke disse videre på et nytt kamerahus når den tid kommer. Jeg har et EF-S 10-22mm og det kan vel ikke brukes på fullformat.

 

Jeg tror nok ikke jeg kommer til å investere i et 50mm 1,2, synes det er for dyrt.

 

Tror dere det kommer en etterfølger til 7D, og hvordan blir den eventuelt? Bedre enn 5D3?

 

Her er forresten et bilde jeg tok i September med 30D og EF-S 10-22mm, i meget gode lysforhold da:

 

http://hildebrandt.no/sven/albums/albums/userpics/10001/20120914_MG_8350_490.jpg

 

Har nok dradd noe hardt i fargespaken, men fargen på vannet var sånn, det er ikke fake. Jeg stod på huk og holdt kameraet så langt ned mot vannet jeg kunne (så ikke i søkeren).

Lenke til kommentar

Takk for svar til arthon og BjerkneZ også.

 

BjerkneZ: Er de bildene tatt i mørket?

 

Jo, jeg tenker helt klart på å oppgradere kamerahuset mitt. Jeg har tenkt litt på etterfølgeren til 7D, hvis det kommer en da. 5D2 er vel litt aldrene selv om den naturligvis er langt bedre enn det jeg har i dag? 5D3 er nok et meget bra kamera, men det var de penga da. Hvis jeg kjøper flere objektiver i dag tenker jeg å bruke disse videre på et nytt kamerahus når den tid kommer. Jeg har et EF-S 10-22mm og det kan vel ikke brukes på fullformat.

 

Jeg tror nok ikke jeg kommer til å investere i et 50mm 1,2, synes det er for dyrt.

 

Tror dere det kommer en etterfølger til 7D, og hvordan blir den eventuelt? Bedre enn 5D3?

De bildene er tatt på kvelden etter solen har gått ned ja, og hadde det ikke vert for gatelysene der, så hadde det vert ganske så bek mørkt ja.

 

Jeg tror du kommer mye lenger med å bytte ut 30D'en med en 5D MK II eller evt. en 7D med tanke på bilder i mørkere omgivelser. Disse to har en del bedre ISO egenskaper enn 30D'en.

 

En 7D/5D med 50mm f/1.4 vil gi deg en HELT annen opplevelse med tanke på bilder i litt mer dunkel belysning.

Lenke til kommentar

 

Tror dere det kommer en etterfølger til 7D, og hvordan blir den eventuelt? Bedre enn 5D3?

 

 

Det kommer nok en etterfølger til 7D om navnet blir det samme vet nok ingen, Canon kommer med en ny sensor til neste år og før det blir den ingen nye cropp-kameraer sånn jeg har forstått det. Om den nye sensoren blir en "revolusjon" eller ikke gjenstår å se, men i alle tilfeller så blir utgående modeller billigere da.

Lenke til kommentar

Tror dere det kommer en etterfølger til 7D, og hvordan blir den eventuelt? Bedre enn 5D3?

 

 

Det kommer nok en etterfølger til 7D om navnet blir det samme vet nok ingen, Canon kommer med en ny sensor til neste år og før det blir den ingen nye cropp-kameraer sånn jeg har forstått det. Om den nye sensoren blir en "revolusjon" eller ikke gjenstår å se, men i alle tilfeller så blir utgående modeller billigere da.

 

OK. Den blir sikkert ikke billig, for alt nytt er jo som regel ganske dyrt en stund før prisene synker noe. Kanskje det er en idé å vente til den er lansert og kjøpe 5D3...

 

 

De bildene er tatt på kvelden etter solen har gått ned ja, og hadde det ikke vert for gatelysene der, så hadde det vert ganske så bek mørkt ja.

 

Jeg tror du kommer mye lenger med å bytte ut 30D'en med en 5D MK II eller evt. en 7D med tanke på bilder i mørkere omgivelser. Disse to har en del bedre ISO egenskaper enn 30D'en.

 

En 7D/5D med 50mm f/1.4 vil gi deg en HELT annen opplevelse med tanke på bilder i litt mer dunkel belysning.

 

Hvis jeg skal kjøpe nytt kamerahus tenker jeg å kjøpe en mellomting mellom utgående modeller og noe splitter nytt. 5D2 er vel en aldrene modell, og 7D har jo vært på markedet et par år. 5D3 er vel et bra valg vil jeg anta, men vet ikke om jeg skal vente til arvtageren til 7D kommer og se om 5D3 blir billigere da.

 

Drømmen er jo HELT KLART 1D X men med en prislapp på 55K forblir det nok med drømmen. Jeg fotograferer heller ikke på langt nær nok til at et sånt kjøp kan forsvares rent fornuftsmessig.

Lenke til kommentar

Det vil alltid komme en arvtager, og jeg annbefaler deg å finne smertegrensen din og handle fotoutstyr ut fra det. 20.000,- for en 5D MK III bør jo ikek være et dårlig råd til noen som har mye penger, men det kan være et dårlig råd til dem som ikke har mer enn MAKS 20.000,- å bruke.

 

Det kommer litt ann på den økonomiske situasjonen, men 5D MK III er jo så klart det jeg ville valgt i dette tillfellet her, med en 50mm f/1.4. MK III er helt nytt og vil ikke bli avløst på en stund. Alternativt så sparer du som sagt ca. 10-lapper på og velge MK II.

 

De største forskjellene mellom MK III og MK II er at MK II har en langt dårligere autofokus, og man har ikke mulighet for å lagre på to minnekort. Skuddtakten er også en de ldårligere på MK II.

 

Bortsett fra disse tre tingene er det ikke de store forskjellene. men Autofokusen som sitter i MK III skal være tilnermet den samme som sitter i 1Dx.

 

Har du pengene så kjøp MK III. Har du ikke pengene, så vent til 7D MK II kommer. Dog vil jeg tro etter litt synsing og fingeren opp i lufta at en ny 7D vil koster tilnermet det en MK III på tilbud koster i dag.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal kjøpe nytt kamerahus tenker jeg å kjøpe en mellomting mellom utgående modeller og noe splitter nytt. 5D2 er vel en aldrene modell, og 7D har jo vært på markedet et par år. 5D3 er vel et bra valg vil jeg anta, men vet ikke om jeg skal vente til arvtageren til 7D kommer og se om 5D3 blir billigere da.

 

 

Spørsmålet du først bør stille deg, siden du har 30D, er om du helst vil forsette med crop-hus eller om du vil over på FF.

 

Hvis du, med din 30D, sitter hovedsaklig med EF-s objektiver så blir det en "merkbar" investering i nytt/nye objektiv(er) i tillegg til prisen på huset.

 

Jeg sitter i dag med et 7D, vurderer å kjøpe 5D III (men er ikke sikker på om jeg kvitter meg med min 7D), og jeg har måttet ta denne vurderingen. Heldigvis for meg så har jeg brukbart med EF-objektiv så overgangen (prismessig) blir ikke for stor.

 

Men tilbake til 7D. Siden du nå har 30D, et godt kamera som jeg har hatt og som fremdeles er i familien, så vil jeg si at 7D kanskje er det beste kjøpet du kan gjøre. Det har gått brukbart ned i pris, er fremdeles ett av de beste cropkameraene (uavhengig av merke), og oppgraderingen ved ett nytt 7D II blir sannsynligvis ikke "dramatisk".

 

Som sagt, så bør du vurdere om ditt neste hus skal være crop eller FF, og hvis du faller ned på at crop er det beste valget så er mitt klare råd at du går for 7D. Se deg ikke blind på at 7D har vært på markedet et par år, for det blir ikke "dårligere" av den grunn.

Lenke til kommentar

Takk igjen til BjerkneZ og polljen. Jeg tror jeg må oppdatere meg litt på fordeler/ulemper på crop vs FF, men så vidt jeg husker er det vel ikke noe negativt med FF? Stort sett bare fordeler bortsett fra pris. Skal innrømme at 5D Mk III frister. Autofokus er viktig for meg (så at den ikke var best på Mk II).

 

Jeg har følgende objektiver:

Canon EF-S 10-22mm

Canon EF 24-70mm F2,8L

Canon EF 70-200mm F4L (ikke IS)

 

På Mk III er det vel kun EF-S som ikke kan brukes. Noen god erstatter for det? Èn ulempe med FF er jo at mitt 70-200mm blir 'bare' 200mm og ikke 200 x 1,6. Større teleobjektiver enn 200mm koster vel skjorta.

 

Lurer på om MK III kommer til å synke noe mer i pris etter hvert....

Lenke til kommentar

Lurer på om MK III kommer til å synke noe mer i pris etter hvert....

 

Vel, du får det nå for 19995.- og den prisen vil man nok ikke se for ofte det neste året eller to, vil nok ikke falle noe særlig under denne prisen før et nytt tilsvarende kamera er klart for salg, er man heldig så kanskje ned mot 17.000.- ved helt spesielle anledninger, men dette blir bare spådommer basert på tidligere salgs-mønster på Canon, men nå blir det faktisk endel forskjellige FF-kameraer og velge imellom, så det kan hende at konkurransen vil senke prisene enda litt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Akkurat nå er situasjonen at både Canon 60D og 7D begynner å bli ganske gamle modeller. Det er kun 650D av crophusene som er nylig oppgradert. Alle de tre gir omtrent samme bildekvalitet (ser at 650D scorer litt dårligere på DXO, men forskjellen er marginal) med RAW, men 650D har nyere bildprosessor som sikkert hjelper litt for JPG.

 

Samtidig er 5D3 ganske nytt og begynner akkurat å falle i pris, 6D er lansert, D800 er ganske nytt, D600 er helt nytt og A99 er helt nytt. Det er fem nye fullframe hus på et år, hvorav tre helt nye, inklusiv to nye og presumptivt billigste modellene. Det må jo slå ut på prisene.

 

Bruker du JPG vil du få en klar forbedring på høy Iso fra 30D med nytt crop hus, bruker du RAW er nok forbedringen ikke så markante. FF er ennå et skritt bedre.

 

Hvor misfornøyd er du? Hvor akutt trenger du nytt kamera? Jeg skulle være ganske desperat før jeg vurderte å oppgradere fra et bra fungerende kamera på denne siden av julen, med et lite unntak for D800 og 5D3 som ikke nødvendigvis synker så mye vidre (fra tilbudsprisen til 5D3). Jeg ville sett an hva som kommer av nytt crop (det kan godt ta mesteparten av vinteren også før det er klart). Men da har de nye FF-modellene stabilisert seg i pris og du kan velge mellom det eller (forhåpenligvis) en oppgradert crop-modell. Men må du så må du, eller prøv en Canon 50mm F1.4 så lenge og se hva den gir.

 

Edit: Rettet div feil

Endret av se#
Lenke til kommentar

Akkurat nå er situasjonen at både Canon 60D og 7D begynner å bli ganske gamle modeller. Det er kun 650D av crophusene som er nylig oppgradert. Alle de tre gir omtrent samme bildekvalitet (ser at 650D scorer litt dårligere på DXO, men forskjellen er marginal) med RAW, men 650D har nyere bildprosessor som sikkert hjelper litt for JPG.

 

Samtidig er 5D3 ganske nytt og begynner akkurat å falle i pris, 6D er lansert, D800 er ganske nytt, D600 er helt nytt og A99 er helt nytt. Det er fem nye fullframe hus på et år, hvorav tre helt nye, inklusiv to nye og presumptivt billigste modellene. Det må jo slå ut på prisene.

 

Bruker du JPG vil du få en klar forbedring på høy Iso fra 30D med nytt crop hus, bruker du RAW er nok forbedringen ikke så markante. FF er ennå et skritt bedre.

 

Hvor misfornøyd er du? Hvor akutt trenger du nytt kamera? Jeg skulle være ganske desperat før jeg vurderte å oppgradere fra et bra fungerende kamera på denne siden av julen, med et lite unntak for D800 og 5D3 som ikke nødvendigvis synker så mye vidre (fra tilbudsprisen til 5D3). Jeg ville sett an hva som kommer av nytt crop (det kan godt ta mesteparten av vinteren også før det er klart). Men da har de nye FF-modellene stabilisert seg i pris og du kan velge mellom det eller (forhåpenligvis) en oppgradert crop-modell. Men må du så må du, eller prøv en Canon 50mm F1.4 så lenge og se hva den gir.

 

Edit: Rettet div feil

 

Jeg trenger ikke nytt kamera med én gang, så jeg er ikke desperat i det hele tatt. Men det er lett å få lyst på ting :-) Jeg er godt fornøyd med 30D, men jeg vet jo at ting som ISO-egenskaper og autofokus er blitt mye bedre på nyere kamera. Jeg trenger definitivt en oppgradering, men det trenger ikke skje i morgen. Kanskje til våren igjen hvis det er smartere. 5D mark II har vel sunket i pris, så da vil kanskje mark III også gjøre det antar jeg.

 

Jeg føler at rådet ditt er så bra at jeg vil følge det. Prisene på de nå nye FF-modellene har stabilisert seg, og kanskje kommer det ny crop-modell til våren. Velger å drøye litt, ha is i magen og spare opp litt penger. Kan bruke vinteren til å jobbe med kona slik at hun er som smør til våren ;-)

 

Jeg fotograferer utelukkende i RAW.

 

De sier tidligere i tråden min at Sigma 50mm 1,4 er bedre enn Canons 50mm 1,4. Er du enig i det? Det er jo ikke sikkert du har testet begge.

 

Jeg vil si at det er UTROLIG nyttig at folk gir råd på forum som dette. Jeg er veldig takknemlig og glad til alle som har bidratt, kjempebra!!

Endret av sdhild99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...