Gå til innhold

Oktoberfest 2012 - twoeyes - Zeiss Distagon T* 2.8/21 ZE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

5.oktober

 

Takk for kommentarer! Spesielt hyggelig at gjensynet med tankene ga mersmak, for det er fare for at det blir mere herfra etterhvert, et lett tilgjenglig jordbærsted hvor jeg oppdager nye ting hver gang.

 

Har trukket innomhus i dag:

 

8056033707_cdf8ee266d_z.jpg

 

Zeiss Distagon T* 2.8/21 ZE, blender 6.3, 1/20s, ISO800

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Man får ikke mindre lyst på Zeiss-objektiver etter å ha sett hva du har fått til. Kombinasjonen av skarphet og mikrokontrast gir en følelse av tilstedeværelse, som denne type bilder er helt nødvendige av å få til for å fungere. Det synes jeg du klarer godt.

Endret av inkognym
Lenke til kommentar

To herlige stilleben med garn, hjulspor og tønner - enorm 3D-effekt, flott mikrokontrast og klare, fine farger. Har veldig lyst på det objektivet der - det stod mellom det og 24mm'en min da jeg ville ha vidvinkel..

 

Fine komposisjoner - du har godt øye for detaljer. Uhm - eller - siden det er deg, så blir det vel "øyne" for detaljer? ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Kunne fort vært rotete, men med Zeiss'ern er det ikke det. Faktisk vel oppstilte rekvisitter på rekke og rad, men ikke for statisk heller. Kan bare hive meg på det samme panegyriske kjøret Trondster er i gang med når det gjelder det tekniske resultatet. Lyst på dette objektivet jeg også, eller kanskje det er hvordan du benytter det som vekker lysten. Kunne vært morsomt å kikke på 15-millimeteren også. Men billige er de ikke disse Zeissmografene.

Lenke til kommentar

To herlige stilleben med garn, hjulspor og tønner - enorm 3D-effekt, flott mikrokontrast og klare, fine farger. Har veldig lyst på det objektivet der - det stod mellom det og 24mm'en min da jeg ville ha vidvinkel..

 

 

Jeg har din 24mm også, og har ikke gjort direkte side-by-side testing, men ved et par anledninger har jeg fotografert omtrent samme motiv på samme tid/ i samme lys. Sammenligning av skarphet blir nokså meningsløst, men synes jeg kan se en anelse mere punch/3D/lokalkontrast eller hva man nå skal kalle det fra Zeissen. Eller gjerne følelse av tilstedeværelse som inkognym kaller det. Men dette blir kanskje subtilt :) Zeissen kan hverken shiftes eller tiltes, så når det er behov for det blir det Canon.

 

Ellers er vel lokalkontrast og 3D ikke bare objektivets fortjeneste i de siste bildene, kraftig sidelys bidrar nok også.

 

Igjen takk for alle hyggelige kommentarer!

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

5. oktober ble meget lekkert. En uvanlig komposisjon som passer perfekt her og drar blikken inn i bildet. Fine farger, detaljer og teksturer!

 

9. oktober er også bra. Det får meg å tenke på en Sience fiction-film; en detalje av en space station (vet ikke hva det heter på norsk) eller noe. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...