Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Litt synsing rundt nye Mercedes A-klasse?


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Nå har jeg ikke bestilt bilen enda, men jeg spurte forrige mandag, altså den 17 om hvor lang leveringstiden var. Da mente selgeren at det var tre mnd (hente bilen selv i Tyskland). Men, tviler ikke på at den kan ha økt veldig, etter lanseringen. Med tanke på at jeg ønsket å hente den selv, så snakker vi ikke om mer enn ca 2 mnd ekstra. Kan virke sannsynelig, eventuelt at jeg fikk feil informasjon.

 

Jeg har ikke bestemt meg for diesel eller bensin enda, så blir ikke noe bestilling før på nyåret, når staten forhåpentligvis har bestemt seg for om diesel blir fyfy eller ikke.

 

Men, synd jeg ikke har råd til a-250, som deg:P hehe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke bestilt bilen enda, men jeg spurte forrige mandag, altså den 17 om hvor lang leveringstiden var. Da mente selgeren at det var tre mnd (hente bilen selv i Tyskland). Men, tviler ikke på at den kan ha økt veldig, etter lanseringen. Med tanke på at jeg ønsket å hente den selv, så snakker vi ikke om mer enn ca 2 mnd ekstra. Kan virke sannsynelig, eventuelt at jeg fikk feil informasjon.

 

Jeg har ikke bestemt meg for diesel eller bensin enda, så blir ikke noe bestilling før på nyåret, når staten forhåpentligvis har bestemt seg for om diesel blir fyfy eller ikke.

 

Men, synd jeg ikke har råd til a-250, som deg:P hehe.

Jeg har jo selv hatt både diesel og bensin på mine biler, men jeg har vel kommet frem til at jeg liker bensin best selv. Er ikke noen motstander av diesel sån sett, men det som gjør at JEG ikke velger diesel på en slik type bil er at den bråker vesentlig mer. Kanskje ikke såpass at det blir ubehagelig, men det er en annen grovere lyd jeg ikke liker. Det andre er sportslighet. Er mye tøffere lyd i en bensinbil med litt motor synes jeg.

 

Hva med A-200?

156HK'er vil jeg annta røsker godt i en slik bil og du slipper unna en del tusen i avgifter :)

 

Dessuten så får man jo heller ikke A-250 AMG Sport som diesel.

Lenke til kommentar

Nei, dette med støy har du faktisk helt rett i, og det er ett fryktelig godt argument for bensin. Som sagt, så avventer jeg litt til staten får bestemt seg for denne gangen. Tar vel ikke mange årene før bensin er fy-fy igjen.

 

Ja, a-200 er absolutt innen rekkevidde. Kommer på ca 420 med det utstyret jeg vil ha (begge amg pakkene, command online, harmon kardon, intelligent light system + og innvendig lyspakke). Tror også at a-200 vil holde seg bedre i pris enn a-180. Men, vi får se. Jeg er 100% sikker på at du har kjøpt deg en knallgod bil, det er helt sikkert:) Hvem av modellene prøvekjørte du? a-200?

 

 

Tenker også på å kjøpe den i svart, og da med AMG pakkene som gir røde kontrastsømmer på innsiden så ser bilen helt utrolig ut. Var å tittet på dem på akerbrygge når de stod der nede, og wow, ja, bilen er strøken. De fikk den inn demobilen på bilforhandleren her jeg bor også nå, så da blir det mer klåing og prøvekjøring av bilen:)

 

Kjenner jeg ble misunnelig på deg som alt har bestilt :green:

Lenke til kommentar

Kva har du med av ekstrautstyr BjerkneZ?

 

I følgje TopGear er den rimelig bra isolert, så du får neppe problem med motorstøy uansett.

 

So what’s it like to drive?

 

Mercedes-ish. In a good way. If you’re after a lithe, snappy rival to the BMW 1-Series, look elsewhere: Mercedes has taken quite a different tack. The A-Class feels brilliantly solid and expensive: not bulky, just superbly built and cosseting.

 

In the cabin, you’re isolated from the outside world to an astonishing degree. Road and wind noise are near non-existent, the A-Class hushing along like a far bigger, pricier machine. Bumps are absorbed expertly, miles are devoured like plankton by a big… metal whale. That metaphor sort of unravelled as it went along, didn’t it?

 

It is very, very quiet though. We mainly drove the mid-range A200 CDI, a 1.8-litre diesel, and kept bashing it into the rev limiter. Not because the four-cylinder diesel is particularly low-revving, but because you’re so insulated from its chunter that you’ve no idea it’s reaching its redline.

Ein bil eg kunne likt. Jo mindre trafikkstøy jo betre.

Lenke til kommentar

Nei, dette med støy har du faktisk helt rett i, og det er ett fryktelig godt argument for bensin. Som sagt, så avventer jeg litt til staten får bestemt seg for denne gangen. Tar vel ikke mange årene før bensin er fy-fy igjen.

 

Ja, a-200 er absolutt innen rekkevidde. Kommer på ca 420 med det utstyret jeg vil ha (begge amg pakkene, command online, harmon kardon, intelligent light system + og innvendig lyspakke). Tror også at a-200 vil holde seg bedre i pris enn a-180. Men, vi får se. Jeg er 100% sikker på at du har kjøpt deg en knallgod bil, det er helt sikkert:) Hvem av modellene prøvekjørte du? a-200?

 

 

Tenker også på å kjøpe den i svart, og da med AMG pakkene som gir røde kontrastsømmer på innsiden så ser bilen helt utrolig ut. Var å tittet på dem på akerbrygge når de stod der nede, og wow, ja, bilen er strøken. De fikk den inn demobilen på bilforhandleren her jeg bor også nå, så da blir det mer klåing og prøvekjøring av bilen:)

 

Kjenner jeg ble misunnelig på deg som alt har bestilt :green:

Command online er ikke interresant for meg. Innebygget GPS er ikke akkurat noe som frister veldig. Ekstremt dyrt og en Tom Tom fra Elkjøp gjør akkurat den samme nytten på en bedre måte. Valgte heller ikke dette i Audi'en og har aldri savnet det :)

 

Et annet tips jeg fikk var å bytte ut "runflat"-dekkene som følger med AMG pakken med like dekk UTEN "runflat". Disse er vist mye billigere. Runflat dekkene bråker også noe mer i følge forhandler da dem er hardere.

 

Det jeg har valgt av utstyr utover det som er standard er:

 

- Metallic lakk (8.000,-)

- Speilpakke (3.290,-)

- Sport AMG Edition (31.460,-)

- Lys ig sikt-pakke (4.010,-)

- Parkeringsassistent (9.900,-)

- Ryggekamera (3.900,-)

- Harman Kardon Stereo (7.360,-)

- DAB radio (4.570,-)

- Memory pakke (3.740,-)

- Armlene i baksetet (1.840,-)

- Panorama soltak (9.810,-)

- Thermatronic klimaanlegg (5.690,-)

- Inteligent Light System (15.600,-)

- Sotede ruter (2.460,-)

 

Itillegg så kommer jo det utstyret som er standard med AMG-pakken.

 

Sluttprisen på bilen ferdig levert ble: 516.000,-(!) etter rabatt.

 

Prøv og få en Audi/BMW med det utstyret og den motoren til den prisen'a!! :)

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Nå er det mulig at jeg var ekstremt uheldig, men etter 3 år med en 2008 MB B180CDI 2.0 kommer jeg aldri til å velge merket igjen. Kvaliteten er elendig, og verkstedet jeg brukte (mitt lokale MB/Pug-merkeverksted) bidro ikke til å gjøre opplevelsen bedre. Jeg har nevnt dette i en annen tråd, men bare i løpet av mindre enn det siste året vi hadde bilen stod den på verksted i tilsammen over 3 måneder, med masse forskjellige feil.

 

Vi byttet inn elendigheten da vi kjøpte en 2012 A3 SportBack, som vi er mye mer fornøyd med.

 

Jeg var innom Volvo og så på V40 for et par dager siden. Den har kjempestilig design, men det har dessverre gått på bekostning av det funksjonelle. Jeg er høy, men selv om A3 SB er en liten bil, har jeg god plass i førersetet, og får også grei plass i baksetet når førersetet står i "min" stilling. I V40 har jeg bare et par millimeter klaring til taket foran, selv når førersetet står i bunn, og baksetet kom jeg ikke inn i i det hele tatt når jeg hadde justert forsetet slik jeg har det i A3en.

Lenke til kommentar

Jeg har selvvert vannvittig uheldig en gang, og det var en splitter ny Golf V. Følte den var mer på verksted enn hjemme i garasjen. Jeg slet med den i 5 år før jeg til slutt klarte og selge den.

 

Audi A3 Sportback er jo en skikkelig kjedelig bil (min subjektive mening) ren utseendemessig i forhold til Mercedesen synes jeg, så det er nok ikke noe alternativ for min del.

 

V40 er så helt klart en mye tøffere bil og hadet det ikke blitt Mercedes, hadde det blitt en V60, da jeg liker utseendet på V60 bedre enn V40. Men ingen av disse er stygge på noe som helst måte.

Lenke til kommentar

Regner med at flere så testen i FredagBIL til VG i går, gjennomført av NAF, av A-klasse, V40, 1-serie og A3. Her fikk A-klasse 6´er, de andre fikk 5´ere. A3 fikk kommentaren "kjedelig perfekt", A-klasse var "klassestjernen". AMG-sportsoppsett med 18" får kritikk for å gi for dårlig komfort, noe jeg kjenner igjen fra sportspakken jeg hadde på min B-klasse.

Lenke til kommentar

Det står "det slår rett og slett for mye" i testen. Dette blir selvsagt en smakssak, og for inspirert kjøring på god og tørr asfalt er det er godt valg, dessverre er altfor mye av våre veger ikke egnet for "sportspakker". Jeg valgte 16" og standard fjæring på min A3, og synes den er passe fast/sportslig.

 

Poenget mitt var at jeg var svært misfornøyd med kvalitet på bil og verksted de 3 årene jeg kjørte B1-klasse, og ikke vil velge MB igjen av den grunn. Når bilen (en sjelden gang) var kjørbar, fungerte den veldig bra, og ga egentlig godt inntrykk: Gode kjøreegenskaper, god plass og OK design. Får håpe du er heldigere med ditt eksemplar dersom du velger A-klasse.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt senket Touran (5cm.) med 19" alu og 235/35-19" dekk og synes ikke stivheten plager meg i det hele tatt. Det samme i Audi'en jeg kjører nå med sportsunderstell og orginalt senket med 19" alu og 255/35-19" dekk.

 

For MEG så er en "vanlig" oppsatt bil med moderate fjører som å kjøre en rullende sofa og jeg liker det ikke i det hele tatt.

 

Kjørte en kompis sin splitter nye Toyota Avensis her om dagen som er en slags "sportsutgave" og du store for en sofa i forhold.

 

Men vi er jo forskjellige, og godt er det :)

Lenke til kommentar

Hehe, er akkurat det inntrykket jeg satt igjen med også etter å ha prøvd BMW/Audi/Mercedes. Det med kjørekomfort med AMG-pakken bryr jeg meg døyten om. Kjørte en bil med slik AMG-pakke og synes ikke denne var noe problem å kjøre. Men nå liker jeg jo litt stive biler som ikke oppleves som rullende sofaer på veien, hehe.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hey!!

 

Endelig fant jeg noen bilder på nett av Mercedes A-250 Sport AMG i fargen sort! :)

 

Min bil kommer til å bli helt identisk med denne.

Må si jeg synes den ser snasen ut:)

 

Oioioi!! Ja, enig, du får ikke fetere ny bil i Norge for tilsvarende pris! :thumbup:

 

Har lenge vært kritisk til mercedes sine forhjulsdrevne modeller. 1. gen Vito og A-klasse var etter min mening ikke ekte mercedes. De har nå heldigvis kastet Chrysler ut av konsernet som har forpestet kvaliteten siden 1995, og jeg håper bilene er på vei tilbake på det nivået de hadde på 70, 80 og tidlig 90 tall.

Lenke til kommentar
Som jeg har nevnt tidligere, ville nok valget til slutt falt på en Volvo V40 T3 R-Design om jeg skulle hatt en bil i den klassen igjen.

Jeg er på utkikk etter bil i denne klassen nå, og Volvoen du nevner hadde vært helt på toppen av listen min dersom den ble levert med automatkasse. Man må opp på T4 for å få dette, og da blir det litt for mange slanter i statskassen. Dropper jeg adaptiv cruise control, men tar med resten av utstyret jeg ønsker, så endre det på estimert kr 504.000. Skulle jeg få 15 % rabatt på bil og fabrikkmontert utstyr så blir sluttsummen ca kr 450.000. Det er godt over smertegrensen og det er synd, for bilen er smellfin!

 

Mercedes A-klasse dukker opp i tankene mine ca annenhver dag. "Hvorfor ikke en A200?", tenker jeg før jeg kommer på at leveringstiden er ca like lang som utdannelsen min. Nå står det mellom Golf 140 hk bensin, BMW 118d og Ford Focus 163 eller 140 hk diesel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...