Gå til innhold

No kan du teste nye XCOM (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Voldsomt som du skulle endre på folks personlige mening da, Tilt.

 

Jeg synes da bare demoen var skuffende. Spillet virker svært lineært. Selv i hvert mission har man ikke særlig mye bevegelsesfrihet. Man har et ovalt brett med forsiktig plasserte objekter i brysthøyde, og fiender som først begynner å eksistere når du selv først får observasjon på dem. Jeg hadde forventet noe annet. Jeg hadde forventet mindre "turn-based third person shooter" og mer "turn based strategy". Det virker ikke som at det finnes mye strategi i oppdraget jeg spilte.

 

Igjen, det er mulig dette er en dårlig demo, at den ikke er representativ. Men så dømmer jeg demoen, ikke det ferdig utviklede spillet.

 

Må jeg rive meg i håret igjen? Les følgende setning. Nei, les den to ganger! La den synke inn:

 

De to brettene i demoen er to tredjedeler av tutorialen til spillet.

 

Dette er en tutorial som faktisk lar deg gjøre valg! Hvor ofte har du sett det i et spill? Det er faktisk det at tutorialen er så omfattende som gjør at folk som deg (og det er mange flere som desverre deler mening med deg fordi de ikke ser helheten) tror at den faktisk er representativ for spillet i sin helhet.

 

Så igjen: Det du spilte er en tutorial.

 

Og om det av en eller annen grunn ikke skulle synke inn ennå, så har RockPaperShotgun skrevet en artikkel om akkurat det jeg prøver å hamre inn i hodene deres. Dere kan lese den her, noe jeg anbefaler.

 

Jeg gir blanke i de personlige meningene dere måtte fortelle om i denne tråden. Det jeg ikke kan akseptere derimot, er feilinformasjonen dere sprer, på tross av at jeg om og om igjen forsøker å informere. Det er lite som er så frustrerende som å bli ignorert.

Lenke til kommentar

Feilinformasjon? Tror du må lese det jeg skrev igjen, selv du. :)

 

Jeg sa det er mulig det bare er en dårlig demo (fordi en demo skal i mine øyne inneholde mer enn 2/3 av en tutorial - de kunne i det minste inkludert HELE tutorial'en, men helst noe mer håndfast fra selve spillet også), og jeg dømmer bare det inntrykket jeg har fått fra demoen. Ikke fra det utviklerne sier hele spillet vil bli som.

Lenke til kommentar

 

 

Nettop spilt igjennom demoen.

Den er veldig lagt opp til "Gjør som jeg sier, nei du får ikke gjøre sånn for jeg er en demo".

 

Jeg ser igrunn ikke hva som har med X-com å gjøre annet enn at du representerer menneskerasen og du skyter på sinte romvesener. Spillet virker mer laget for konsoll enn for pc. Jeg har forhåndsbestilt uansett så kommer nok til å spille igjennom det og legge det på hyllen. (dog, steamhyllen).

 

For de som er på jakt etter en skikkelig remake anbefaler jeg www.xenonauts.com

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Folk med Pony Slaystation klarer vel ikke telle lengre enn til 4-5-6, så det er sikkert fint for dem at Firaxis la den begrensningen der.
Seriøst? Får du deg virkelig til å skrive sånt tull? Bokstavombyttinger var avleggs lenge før tusenårskiftet, og hele den setningen din over får deg til å virke som du er 12 år. Tips til senere: Det der er ikke måten å drive en diskusjon på.
Når utvikleren i 'preview' videoene ifra disse spillmessene tar fram en håndkontroller så skjønner man at det er visse begrensninger å operere med her.
De tar frem en håndkontroll fordi:1) Den er 100% forutsigbar. Med mus og tastatur kan du få problemer, spesielt med mushastigheten. Når du demonstrerer et spill for publikum, spesielt i den sårbare delen før lansering, vil du ha vekk alle usikkerhetsmomenter.2) Majoriteten av spillerne kommer til å bruke håndkontroll, og den blir dermed mer representativ for opplevelsen til spillerbasen, samme hva du og jeg foretrekker.Forøvrig gjorde de show ut av første fremvisning av PC-GUIen, noe som ble en stor event på PAX. De tar den delen av spillet veldig seriøst.
Fingrene krysset. Men X-COM blir XCOM aldri. Dette er et paralelt univers i min oppfatning :)
Det er i det minste sant. Dette er jo ikke en oppfølger, men en nytolkning av serien. Den vil derfor ikke påvirke det gamle universet du har blitt glad i. Samtidig er det åpenbart at du har havnet i nostalgisonen med X-Com og ikke lenger ser den med de samme kritiske øynene du forbeholder nyere spill, så du vil aldri kunne få et korrekt inntrykk av spillet.
Har forhåndsbestilt Xenonauts, som nok vil være langt mer tro til originale UFO.
Samme her. Jeg hadde et åpent sinn mot X-Com. Jeg forventet ikke noen skikkelig reboot, men i det minste et greit spill på dets egne premisser. Desverre ble jeg mektig skuffet over demoen. Det virker som at vi knapt får noen form for frihet. Det virker som at oppdragene skal velges for oss hver gang.
*River seg i håret*Hvorfor prøver jeg i det hele tatt å forklare ting her inne? Hadde jeg snakket til en vegg hadde jeg i det minste fått romklang tilbake.

 

Jeg får vondt inni meg av å lese hva du skriver.

Majoriteten av spillere kommer til å bruke gamekontroller?

Jeg ønsker å se dataene du baserer dette på. Jeg har gamepads men de har aldri vært koblet opp mot pc'n. Er jeg da innihelvette jævlig spesiell?

Lenke til kommentar

Feilinformasjon? Tror du må lese det jeg skrev igjen, selv du. :)

 

Gjorde nettopp det. Til din informasjon blir ikke en påstand til en personlig mening eller mindre feilnformerende bare fordi du starter setningen med "Det ser ut som" eller "Det virker som".

 

Jeg får vondt inni meg av å lese hva du skriver.

Majoriteten av spillere kommer til å bruke gamekontroller?

Jeg ønsker å se dataene du baserer dette på. Jeg har gamepads men de har aldri vært koblet opp mot pc'n. Er jeg da innihelvette jævlig spesiell?

 

Nei nei nei, du misforstår hva jeg sier! Jeg snakket om spillerne i sin helhet, ikke PC-spillere. På PC kommer nok de aller fleste til å spille med mus og tastatur, men spillet vil trolig bli solgt i større mengder på konsoll enn på PC. Hadde spillere flest på PC valgt å bruke håndkontroll hadde jeg også fått vondt inni meg. Spillet fungerer bedre med mus og tastatur, og det burde være et hint i seg selv om at spillet ikke er så konsollifisert i kontrollene som noen påstår.

Lenke til kommentar
Feilinformasjon? Tror du må lese det jeg skrev igjen, selv du. :)
Gjorde nettopp det. Til din informasjon blir ikke en påstand til en personlig mening eller mindre feilnformerende bare fordi du starter setningen med "Det ser ut som" eller "Det virker som".
Jeg får vondt inni meg av å lese hva du skriver.Majoriteten av spillere kommer til å bruke gamekontroller?Jeg ønsker å se dataene du baserer dette på. Jeg har gamepads men de har aldri vært koblet opp mot pc'n. Er jeg da innihelvette jævlig spesiell?
Nei nei nei, du misforstår hva jeg sier! Jeg snakket om spillerne i sin helhet, ikke PC-spillere. På PC kommer nok de aller fleste til å spille med mus og tastatur, men spillet vil trolig bli solgt i større mengder på konsoll enn på PC. Hadde spillere flest på PC valgt å bruke håndkontroll hadde jeg også fått vondt inni meg. Spillet fungerer bedre med mus og tastatur, og det burde være et hint i seg selv om at spillet ikke er så konsollifisert i kontrollene som noen påstår.

 

Har du i det hele tatt spilt demoen?

Spillet er kjempekonsollifisert. Det er som laget FOR playstation/XBOX. Det er gjennomsyret av gammel teknologi. Ja, det blir nok kjempestilig. Ja det blir nok gøy å spille igjennom en gang.

 

Det jeg ikke forstår er hvorfor du går så hardt inn for å forsvare spillet og akseptere andre sine meninger.

 

Jeg antar du har lite eller overhodet INGEN erfaring med spillene dette skal være en "reboot" av. www.xenonauts.com er foreløbig en knakende god reboot og denne monstrositeten som bærer navnet x-com er en skam for serien.

 

Blir det samme som Syndicate Rebooten. Fullstendig latterlig og har bortimot NULL å gjøre med original serien.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, kan vel fort konstatere at mange har meninger om det originale UFO: Enemy unknown, men jeg tror ikke så mange som påstår det faktisk spillte det. OG i tillegg liker stakkars Tilt å slåss med mot vindmøller, la dem seile- Haters gonna hate.

 

Her har du mitt bevis, i det minste. Scroll helt ned, der finner du antall timer jeg har spilt det originale X-Com. Og dette er selvsagt bare antallet timer jeg har spilt Steam-versjonen. Det tar ikke i betraktning antallet timer jeg har spilt spillet før Steam fantes i det hele tatt. :)

 

"Haters gonna hate" er sannsynligvis noe av det mest idiotiske man kan si i en samtale. Et argument som aktivt motarbeider den som argumenterer, da det gir deg mindre kredibilitet i diskusjonen. Kort og godt: Ingen gidder til slutt å ta deg seriøst.

Lenke til kommentar

Kort fortalt. Konsollgenerasjonen farter igjen med tåpelige meninger, mens de gode gamle gamerene blir "bæsjet på" av selskaper med gammel IP.

 

Hva annet er nytt?

 

At griser flyr og at Internett fortsatt fører til eksponering av teite holdninger?

 

Siden du i praksis våger å kalle meg "konsollgenerasjonen" (hurra for Internett, ikke sant? Den typen provoserende utsagn i virkeligheten fører gjerne til at knyttnevene flyr), så kan jeg fortelle deg følgende:

 

Jeg er 32 år gammel. Min første datamaskin var en C64, som jeg programmerte på. X-Com (eller UFO: Enemy Unknown som det egentlig heter i Norge) har jeg regnet som mitt favorittspill helt siden første gang jeg spilte det, like etter at det ble gitt ut. En kompis og jeg dedikerte en hel uke med overnattinger for å spille gjennom spillet, en bragd jeg siden har gjentatt. Jeg kjenner musikken fra spillet såpass godt at jeg kan remixe den fra hukommelsen (noe jeg har gjort, og har blant annet postet resultatet på Xenonauts sitt forum). Jeg forhåndsbestilte Xenonauts lenge før det "ble kult" gjennom Kickstarter, og har spilt alphaen. Jeg har vært sjef og hovedutvikler i mitt eget spillselskap. Hvis jeg har et valg spiller jeg stort sett alltid spillene mine på PC, og på den fronten har jeg et monster av en stasjonær.

 

Men du finner det for godt å avvise meg med å kalle meg "konsollgenerasjon" (og ikke prøv deg på å si at det ikke var myntet på meg. Det var ikke engang subtilt).

 

"Haters gonna hate", så mye som jeg misliker det memet, er treffende her. Dere er så fanget av nostalgi at alt nytt er galt, uansett hva det er. Jeg har sett det mange, mange ganger før på nettet. Jeg har forlengst gitt opp å "konvertere" noen av dere som deltar i denne diskusjonen, men håper ihvertfall at bidragene mine i denne tråden lar de som ikke aktivt deltar ihvertfall forme en mening om XCOM som ikke er utelukkende farget av nostalgi og spillhat.

 

Utviklerne av XCOM elsker X-Com. Samtlige på teamet deres fikk ordre om å sette seg ned og spille gjennom det gamle spillet ved starten av utviklingsprosessen, samme om de hadde spilt spillet før eller ikke. Hør på et intervju med sjefsutvikleren. Han bobler over av spillglede og elsk for den gamle tittelen, og gikk mange runder med seg selv under utviklingen av nyversjonen før han følte at han gjorde noe med den som levde opp til originalen. Men du finner det for godt å si at han "bæsjer på" "gode gamle gamere" (får jeg lov til å regne meg som en del av den klubben, eller er den for eksklusiv?). At du våger.

 

Mye av diskusjonen i dette temaet minner meg om folk som står på trappa og roper "get off my lawn!". Les i det hva du vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er 32 år gammel. Min første datamaskin var en C64, som jeg programmerte på. X-Com (eller UFO: Enemy Unknown som det egentlig heter i Norge) har jeg regnet som mitt favorittspill helt siden første gang jeg spilte det, like etter at det ble gitt ut. En kompis og jeg dedikerte en hel uke med overnattinger for å spille gjennom spillet, en bragd jeg siden har gjentatt.

 

Hei. 32 år gammel. C128 istedenfor C64. Har alle UFO-spillene i original pappeske. Brukte størstedelen av en sommerferie på UFO, og har siden tatt det frem for en gjennomspilling med jevne mellomrom.

 

Gleder meg sinnsykt til X-Com. :)

Lenke til kommentar

Ingenting noen gang kunne hamle opp med UFO: Enemy Unknown. Sånn er det bare.

Oppfølgeren var bare latterlig vanskelig med usakelig monster som Lobstermen som tålte alt for mye.

 

For jeg mener, hvor jævla vanskelig er det å spille orginalen, kopiere det og smelle på noe ny grafikk og fysikk?

Men det går nok ikke. Ikke med annet Mythos Games og Microprose på mirakuløst vis blir gjennomrettet og finner sammen igjen.

 

Det sagt, så er dette uten tvil det spillet som ligner mest på orginalen uten at det faktisk er det.

Jeg syns demoen var grei og har allerede forhåndsbestilt special edition av spillet til PC.

 

Liker ikke stilen til Xenonauts for å være ærlig. Det ser også ut som en salig blanding av de 3 orginale spillene (UFO: Enemy Unknown, X-Com: Terror From the Deep og X-Com: Apocalypse), uten at det nødvendigvis er en dårlig ting.

Lenke til kommentar

Jeg våger, ja. :)

 

Innlegget var ikke myntet på deg 100%, men du var en del av det ja. Hver gang folk klager over at et spill blir "konsollifisert" (som er en svært legitim klage), kommer det noen og forsvarer valgene som har blitt gjort. "Konsollgenerasjon" ser jeg på det samme som "fjortis", en mental tilstand og ikke en aldersbetinget. (Men langt større forekomster blant de unge, såklart).

 

Enhver som har fulgt med på spillbransjen, vet at spill er enklere og dummere nå enn hva de var før. Man blir håndholdt gjennom oppdrag og tutorials, og den største utfordringen er å trykke på riktig knapp til riktig tid. (TRYKK PÅ DENNE TASTEN NÅ!) Mange av de desidert beste spillene vi har hatt på PC, har (på tross av det) vært plaget med konsoll-syndromet. Mass Effect, KotOR, Elder Scrolls, Assassin's Creed, Fable, Borderlands, og mange flere. I noen spill er grafikken offeret, i andre spill er det kontrollsystemet.

 

Men felles for de aller fleste er at meny og kontrollsystemet for å gjøre endringer i spillet er helt på bærtur. Elder Scrolls V: Skyrim er jo famøst på grunn av det horrible meny og inventory-systemet som spillet har.

 

Alt i alt, så er det legitime klager å komme med, som ikke kan avfeies fordi noen er uenig. Man kan si hvor mye man vil om dedikasjonen til de som lager spillet, men de har nok gjort noen endringer som gjør det enklere for konsollspillere som går på bekostning av PC-spillere.

 

Det er litt interessant hvordan du portretterer deg som en dreven PC-spiller, når du samtidig avfeier og ignorerer klagene fra andre PC-spillere. Hvorfor det? Noen av klagene er greit nok basert på et uinformert standpunkt, men noen av de kritiserer relevante bestemmelser.

 

Uansett, så kommer spillet til å bli piratkopiert før jeg evt. kjøper det. Som jeg gjør med de aller fleste spillene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg er 32 år gammel. Min første datamaskin var en C64, som jeg programmerte på. X-Com (eller UFO: Enemy Unknown som det egentlig heter i Norge) har jeg regnet som mitt favorittspill helt siden første gang jeg spilte det, like etter at det ble gitt ut. En kompis og jeg dedikerte en hel uke med overnattinger for å spille gjennom spillet, en bragd jeg siden har gjentatt.
Hei. 32 år gammel. C128 istedenfor C64. Har alle UFO-spillene i original pappeske. Brukte størstedelen av en sommerferie på UFO, og har siden tatt det frem for en gjennomspilling med jevne mellomrom.Gleder meg sinnsykt til X-Com. :)

 

31 år her, Første maskin var A500, om en ser bort fra broderns ZX Spectrum. Spillte UFO - Enemy Unknown og Terror From the Deep i massive mengder når de titlene var nye.

Gleder meg til dette, tror det kan bli en fornøyelig affære.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med deg TILT42, det virker virkelig som utviklerne av dette spillet, virkelig elsker serien. og jeg synes demoen var engasjernde, selv om den eneste norske karakteren i gruppen ble skutt i hodet :wee:

 

Heh, var det i den første tutorialen? Jeg la ikke merke til noe sånt der, men fulgte ikke særlig med på akkurat den biten. Fant en nordmann blant tilgjengelige rekrutter i basen etterpå da, noe som frydet meg endeløst. :)

 

Mine folk skal være basert på The Expendables (i første omgang ihvertfall. Regner med hele gjengen stryker med før eller siden, spesielt siden jeg planlegger å spille på Classic). Det er desverre ikke min idé, men noe en av utviklerne kom opp med og viste skjermbilde av på PAX. Skikkelig bra gjennomført.

 

Jeg hadde egentlig blitt skuffet hvis nye XCOM var en blåkopi av originalen med bedre grafikk. Vi har allerede Xenonauts til å fylle det tomrommet i spillsamlingene våre. XCOM tør rive opp i noen hellige kyr, og selv om den aldri vil erstatte originalen (uansett hvem av dem som objektivt sett er bedre) vil den i det minste tilby en friskere opplevelse som ikke bare blir en gjentagelse av det vi har sett hundre ganger før i originalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...