Gå til innhold

iOS6 kommer i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det Apple i dag leverer i form av iPhone, iPad og iOS er det Apple har bestemt seg for at de skal levere, og som de - med enkelte justeringer ett par ganger i året - kommer til å fortsette å levere. Det er det Apple's målgruppe vil ha. Er du ikke fornøyd med det, så kjøp noe annet. Det er det Apple sier, og det er det valget de tilbyr. Vil du ha noe annet, har ett eller annet savn som preger deg og hverdagen din, kjøp det hos noen andre. Sånn. Det var vel ikke så vanskelig å forstå? Hos Apple har du med andre ord alle valg.

 

 

Om du ikke vil diskutere fordeler og ulemper med forskjellige produkt, og bare vil koke det ned til "ikke kjøp det om du ikke liker det". Så fint for deg, men jeg tror neppe ett forum som dette er rett sted.

 

AtW

 

Har aldri sagt at man ikke kan eller ikke skal diskutere fordeler og/eller ulemper med et produkt, uansett hva det nå måtte være. Samtidig er det viktig å ta innover seg at det er en god grunn til at Apple gjør som de gjør. De har en overordnet visjon og en strategi som de følger, kanskje ikke slavisk, men i alle fall med lite avvik. Det skal være klart for alle ansatte og potensielle kunder hva Apple er, hva de vil og hvordan de skal oppnå dette.

 

Selvfølgelig tar selskapet tilbakemeldinger og jobber med dette på sin måte, men likefullt er det viktig å ta innover seg at Apple er Apple og at selskapet gjør ting på sin måte. Kanskje mer enn noe annet selskap. Man kan like det eller ikke, man kan velge å kjøpe eller ikke. Likegyldig er man ikke uansett hvilken "leir" man tilhører, noe også diskusjonene her viser... :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med Stool Sample. Å komme med tilbakemeldinger er viktig, men det er f.eks. lite poeng for meg å begynne å spamme Samsung med mail fordi jeg ønsker ios innstallert på galaxy nexus 2. At de hører på kundene er sikkert, for mange funksjoner som er kommet siste årene er helt sikkert fordi markedet ønsket det.

Lenke til kommentar

Vet noen om Apple Maps bruker Googles database eller om de har vært like flinke til å legge til alt mulig rart her i Norge? Dersom Apple har sin egen database som (sannsynligvis) ikke er like utbredt er jo det et stort minus til å oppgradere ettersom det blir mindre treff på søk; pinpoints, addresser og telefonnummer og hele pakka.

 

Må uansett vente på jailbreak jeg siden jeg er avhengig av carrier unlock.

Lenke til kommentar

Det Apple i dag leverer i form av iPhone, iPad og iOS er det Apple har bestemt seg for at de skal levere, og som de - med enkelte justeringer ett par ganger i året - kommer til å fortsette å levere. Det er det Apple's målgruppe vil ha. Er du ikke fornøyd med det, så kjøp noe annet. Det er det Apple sier, og det er det valget de tilbyr. Vil du ha noe annet, har ett eller annet savn som preger deg og hverdagen din, kjøp det hos noen andre. Sånn. Det var vel ikke så vanskelig å forstå? Hos Apple har du med andre ord alle valg.

 

 

Om du ikke vil diskutere fordeler og ulemper med forskjellige produkt, og bare vil koke det ned til "ikke kjøp det om du ikke liker det". Så fint for deg, men jeg tror neppe ett forum som dette er rett sted.

 

AtW

 

Har aldri sagt at man ikke kan eller ikke skal diskutere fordeler og/eller ulemper med et produkt, uansett hva det nå måtte være. Samtidig er det viktig å ta innover seg at det er en god grunn til at Apple gjør som de gjør. De har en overordnet visjon og en strategi som de følger, kanskje ikke slavisk, men i alle fall med lite avvik. Det skal være klart for alle ansatte og potensielle kunder hva Apple er, hva de vil og hvordan de skal oppnå dette.

 

Selvfølgelig tar selskapet tilbakemeldinger og jobber med dette på sin måte, men likefullt er det viktig å ta innover seg at Apple er Apple og at selskapet gjør ting på sin måte. Kanskje mer enn noe annet selskap. Man kan like det eller ikke, man kan velge å kjøpe eller ikke. Likegyldig er man ikke uansett hvilken "leir" man tilhører, noe også diskusjonene her viser... :-)

Apple liker å gå sine egne veier ja, det kan jeg være enig i, men de kan ikke kun leve etter en visjon. Om det var slik at de ikke trengte å forholde seg til markedet, kunne de designet iPhones i dag for 30 år frem i tid, og solgt dem med suksess like lenge. Selvsagt er det ikke slik, og de er nødt til å forholde seg til den teknologiske utviklingen og etterspørselen som alle andre, på tross av at de er flinke til å sette trender og tenke nytt innen design og brukervennlighet.

 

Jeg synes det er rart at de ikke lar oss tilpasse hjemskjermen mer enn i dag, f.eks med wigdets og bedre muligheter for å skjule ikoner/legge til snarveier/filer. Dette burde være rimelig enkelt å få til, og er ikke mye å be om slik jeg ser det. Det er noe konkurrentene har hatt lenge, og om de ikke lytter til slike tilbakemeldinger mister de i ihvertfall en potensiell kunde. (Meg)

 

Som sagt tror jeg det er skummelt å lene seg tilbake og hvile seg på sin egen selvtilfredshet. Mye av grunnen til at Apple gjør det så bra, er at folk føler status av å bære produktene deres, de spiller på eksklusivitet. Mister de denne statusen kan veien nedover være kort. Det har en rekke andre firmaer i ulike bransjer opplevd før dem, bare se på Sony og Nokia. I klesbransjen går det enda fortere, for noen år siden var Jean Paul noe de fleste ville bli sett i, nå er det polohesten man skal ha på brystet.

 

Man velger selv om man vil kjøpe produktet sier du, og ja det gjør man, men det hjelper ikke Apple å si det om folk plutselig slutter å gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se fks på denne

Her blir jo gs3 knust, selv med bedre cpu (dog dårligere gpu). Sunspider er jo en browser + cpu test

sunspider.jpg

 

http://blog.gsmarena.com/sony-xperia-t-gets-benchmarked-proves-its-a-worthy-flagship/

 

Så går du ned til der det står SunSpider. Der kan du se at Samsung Galaxy Note II har 972 i score. Så iPhone 5 sin score er ikke noe å sprette champisen for.

 

Og kjører vi en overklokk på Galaxy Note II til 1.8 eller 2 GHz, så vil nok scoren til Galaxy Note II her synke ned til under 800 i score. Eller enda lavere.

 

Så en Galaxy Note II kan slå en iPhone 5 kraftig her.

Lenke til kommentar

Apple liker å gå sine egne veier ja, det kan jeg være enig i, men de kan ikke kun leve etter en visjon. Om det var slik at de ikke trengte å forholde seg til markedet, kunne de designet iPhones i dag for 30 år frem i tid, og solgt dem med suksess like lenge. Selvsagt er det ikke slik, og de er nødt til å forholde seg til den teknologiske utviklingen og etterspørselen som alle andre, på tross av at de er flinke til å sette trender og tenke nytt innen design og brukervennlighet.

 

 

Apple er nødt til å forholde seg til dette ja, men ikke nødvendigvis på samme måte som de andre produsentene. Der de fleste hiver alle tilgjengelige teknologier og funksjoner inn i produktene er Apple kjent for å være et av få selskaper som faktisk er villige til å si nei. Nei til større skjerm, nfc osv. Du kan like det eller ikke, men det er sånn de opererer.

 

Jeg synes det er rart at de ikke lar oss tilpasse hjemskjermen mer enn i dag, f.eks med wigdets og bedre muligheter for å skjule ikoner/legge til snarveier/filer. Dette burde være rimelig enkelt å få til, og er ikke mye å be om slik jeg ser det. Det er noe konkurrentene har hatt lenge, og om de ikke lytter til slike tilbakemeldinger mister de i ihvertfall en potensiell kunde. (Meg)

 

 

De mister deg og en del andre nerder, men det er et faktum at Apple har verdens mest tilfredse kunder, og det er det man tjener penger på in the long run. Flere funksjoner leder alltid til mer kompleksitet, og som jeg sier over er Apple et av få selskaper som stadig sier nei til funksjonalitet. Det er faktisk så enkelt som det sies et annet sted her; take it or leave it. Kanskje iOs kommer med widgets en dag, men jeg ville ikke holdt pusten foreløpig, da iPhone fortsatt slår salgsrekorder uten.

 

Som sagt tror jeg det er skummelt å lene seg tilbake og hvile seg på sin egen selvtilfredshet. Mye av grunnen til at Apple gjør det så bra, er at folk føler status av å bære produktene deres, de spiller på eksklusivitet. Mister de denne statusen kan veien nedover være kort. Det har en rekke andre firmaer i ulike bransjer opplevd før dem, bare se på Sony og Nokia. I klesbransjen går det enda fortere, for noen år siden var Jean Paul noe de fleste ville bli sett i, nå er det polohesten man skal ha på brystet.

 

 

Jeg tror du tar feil. Det er ikke den eksterne statusen som trekker folk til Apple (det er da ingen som blir imponert over en iPhone, det er verdens vanligste telefon!), men derimot designet, byggekvaliteten og økosystemet. Der Sony og Nokia måtte være best med hver enkelt modell har Apple nå klart å bygge opp noe som er mer varig - men det er klart de kan falle fort om de trår feil.

 

Man velger selv om man vil kjøpe produktet sier du, og ja det gjør man, men det hjelper ikke Apple å si det om folk plutselig slutter å gjøre det.

 

Selvsagt, og jeg tipper Apple har noen ess opp i ermet som de ikke har spilt dersom de skulle se at en iPhonemodell mot formodning flopper. Lite vits å fyre av alt kruttet med en gang når man uansett er den som dominerer markedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
http://blog.gsmarena.com/sony-xperia-t-gets-benchmarked-proves-its-a-worthy-flagship/ Så går du ned til der det står SunSpider. Der kan du se at Samsung Galaxy Note II har 972 i score. Så iPhone 5 sin score er ikke noe å sprette champisen for. Og kjører vi en overklokk på Galaxy Note II til 1.8 eller 2 GHz, så vil nok scoren til Galaxy Note II her synke ned til under 800 i score. Eller enda lavere. Så en Galaxy Note II kan slå en iPhone 5 kraftig her.

 

Så en dobbelt så stor ikke-lansert modell kan presses forbi iPhone 5 om den overklokkes? Juhuu.

 

Er det virkelig så umulig å gå med på at iPhone er bra på noen ting? Har aldri forstått hatet, i mine øyne er alle tre mobiloperativsystemene svært gode på hver sine ting, hva man velger er bare et spørsmål om hva man prioriterer.

 

* Vil man ha det beste grensesnittet velger man (etter min mening) Windows Phone

* Vil man endre på ting velger man Android

* Vil man ha den best byggede hardwaren og de beste applikasjonene velger man iPhone

  • Liker 3
Lenke til kommentar
http://blog.gsmarena...orthy-flagship/ Så går du ned til der det står SunSpider. Der kan du se at Samsung Galaxy Note II har 972 i score. Så iPhone 5 sin score er ikke noe å sprette champisen for. Og kjører vi en overklokk på Galaxy Note II til 1.8 eller 2 GHz, så vil nok scoren til Galaxy Note II her synke ned til under 800 i score. Eller enda lavere. Så en Galaxy Note II kan slå en iPhone 5 kraftig her.

 

Så en dobbelt så stor ikke-lansert modell kan presses forbi iPhone 5 om den overklokkes? Juhuu.

 

Er det virkelig så umulig å gå med på at iPhone er bra på noen ting? Har aldri forstått hatet, i mine øyne er alle tre mobiloperativsystemene svært gode på hver sine ting, hva man velger er bare et spørsmål om hva man prioriterer.

 

* Vil man ha det beste grensesnittet velger man (etter min mening) Windows Phone

* Vil man endre på ting velger man Android

* Vil man ha den best byggede hardwaren og de beste applikasjonene velger man iPhone

 

Simple as that. Så unødvendig å krangle om det hver eneste dag. Jeez.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
http://blog.gsmarena...orthy-flagship/ Så går du ned til der det står SunSpider. Der kan du se at Samsung Galaxy Note II har 972 i score. Så iPhone 5 sin score er ikke noe å sprette champisen for. Og kjører vi en overklokk på Galaxy Note II til 1.8 eller 2 GHz, så vil nok scoren til Galaxy Note II her synke ned til under 800 i score. Eller enda lavere. Så en Galaxy Note II kan slå en iPhone 5 kraftig her.

 

Så en dobbelt så stor ikke-lansert modell kan presses forbi iPhone 5 om den overklokkes

 

Hallo i sluken?

 

En dobbelt så stor ikke lansert telefon?

Sist jeg sjekket var ikke iPhone 5 på markedet heller....

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Totalt uenig i forhold til hardware. Der er Nokia ubestridt. De lager til og med telefoner man kan ringe med. I motsetning til Apple. Har hatt iPhone 4 i to år nå og merker meg ganske lei av operativsystemet.

 

Det positive er at det er strukturert på en grei måte, men det å gjøre enkle ting blir vanskelig fordi alt skal skje gjennom separate applikasjoner. Når iPhone ble lansert i 2007 var det en revolusjonerende start for smartmobiler med touch-skjerm. Det kan ingen bestride. Nå, 5 år etter, lider Apple av å være markedsdominerende. iOS6 vil jeg tørre påstå er det første OS-et fra Apple som ikke har noen nevneverdig verdi for forbrukeren. Installerte det i går, og det eneste jeg merker er at det å laste inn meldingshistorikk tar lenger tid.

 

Problemet til iPhone er ikke at den har åpenbare mangler, eller problemer med byggekvalitet. Problemet er at den bygger på pionér-prinsippene som passet for 5 år siden, men som ikke er adaptert for det endrede markedet vi ser i dag. Markedet har utviklet seg enormt, mye på grunn av Android (det har Apple selv erkjent med den lite brukte dra-ned menyen).

 

iOS fungerer som en applikasjonsstarter, og selv det er den ikke veldig god på. Hver applikasjon har kun mulighet til å vise et tall for å gi brukeren beskjed om noe. Det hele føles veldig slitsomt å bruke i lengden føler jeg. Jeg går konstant inn og ut av applikasjoner. Jeg må konstant huske hvor jeg har plassert ikonet.

 

Igjen, det er ingen åpenbare mangler funksjonsmessig (utenom LTE-frekvenser som Norge har som ikke er støttet) med disse telefonene, men det er heller ikke noe som tar mobilverden videre. Jeg får en ond smak i munnen når jeg tenker på å kjøpe en iPhone 5 med iOS6 - og det er for meg ikke et godt tegn.

 

Jeg gleder meg til å bli kvitt min iPhone 4. Den har vært en utrolig lojal internettleser, datamaskin, spillmaskin etc. Men absolutt den værste telefonen jeg noensinne har eid. Og for de av dere som ikke har opplevd flere av disse åpenbare problemene (linkfeil med frysing og skriking i høyttaler, muting av samtaler på grunn av nærhetssensor, mistede samtaler pga dekningsproblemer).

 

Det er for meg tid for å bytte, selv om jeg har 600 kroner i applikasjoner på den. iPaden beholder jeg fortsatt, enn så lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fantastisk, oppgraderte nettopp iPaden, og nå virker ikke internett på den lenger. Da var jo litt av nytteverdien borte..

 

Fungerer her, men når man trykker seg igjennom prosessen med å "du har nå IOS6" får jeg ikke koblet til nettverket jeg allerede var på, trykte jeg bare på ignorer kom jeg forbi og kom inn på selve "startskjermen", her fungerte alt, også Internett :)

Lenke til kommentar

Telefonfunksjonen er faktisk ikke på toppen av lista for meg. Det at man fortsatt kaller mobiltelefoner "telefoner" er bare en overleving fra fortiden, taletrafikk er bare en av mange funksjoner nå og på ingen måte det viktigste.

 

Jeg har kanskje 10 samtaler i måneden på min mobil, mens jeg bruker mail, evernote, safari og andre nytteapplikasjoner hele tiden hver dag.

 

Klart telefondelen må virke, men jeg har ikke større krav enn det.

Endret av kvasbo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telefonfunksjonen er faktisk ikke på toppen av lista for meg. Det at man fortsatt kaller mobiltelefoner "telefoner" er bare en overleving fra fortiden, taletrafikk er bare en av mange funksjoner nå og på ingen måte det viktigste.

 

Jeg har kanskje 10 samtaler i måneden på min mobil, mens jeg bruker mail, evernote, safari og andre nytteapplikasjoner hele tiden hver dag.

 

Klart telefondelen må virke, men jeg har ikke større krav enn det.

Jeg driver med support og har familie jeg liker å snakke med i en travel hverdag. Det at du ringer betyr svært lite i den store sammenhengen.

 

Tall fra 2011 viser:

 

"5. Vi ringer mye mer enn før

Når det gjelder antall ringeminutter i mobilnettet er tallet for 2009 på hele 11 milliarder minutter. Det tilsvarer en økning på 892 minutter fra 2008 (8,5 prosent økning). 61,4 prosent av det totale antall ringeminutter fra mobiltelefon i 2009 var fra private abonnement."

 

http://www.mobilen.no/artikler/du_sender_1_236_sms_i_aaret/87940

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var da ikke så mye nytt, alt har jo vært der fra før av. Eneste som er nyheten må jo være "passbook", funksjon som ikke vil fungere i Norge..

Passbook vil uten problemer kunne fungere i Norge, men du er avhengig av at utviklere bruker det.

 

Er det ikke slik at Apple må samarbeide med den bestemte aktøren? SAS er jo for eksempel ikke sikker selv på dette vil funke med deres billetter.

 

http://www.side3.no/article3474516.ece

Nei.

Det er helt fritt for aktører som SAS å implementere det, som du også ser fra artiklen du linker til så er allerede den norske appen "eBillett" inne til godkjenning hos Apple med støtte for Passbook.

 

Okay, da har jeg ikke lest artikkelen godt nok :D

Lenke til kommentar

Se fks på denne

Her blir jo gs3 knust, selv med bedre cpu (dog dårligere gpu). Sunspider er jo en browser + cpu test

sunspider.jpg

 

http://blog.gsmarena...orthy-flagship/

 

Så går du ned til der det står SunSpider. Der kan du se at Samsung Galaxy Note II har 972 i score. Så iPhone 5 sin score er ikke noe å sprette champisen for.

 

Og kjører vi en overklokk på Galaxy Note II til 1.8 eller 2 GHz, så vil nok scoren til Galaxy Note II her synke ned til under 800 i score. Eller enda lavere.

 

Så en Galaxy Note II kan slå en iPhone 5 kraftig her.

Ja overklokk en tlf til du 2ghz du, så blir nok batteri levetiden kjempe bra :)

 

Sier også sitt at iphone slår android sine topp telefoner med stock :) OG det ligger jo milevis foran gs3

 

Gleder meg også til anandtech sin review på gpu testen, apple har hatt for vane og levere den gpuen (Powervr) som har ligget et hestehode foran alle andre :)

Endret av henrikrox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple er nødt til å forholde seg til dette ja, men ikke nødvendigvis på samme måte som de andre produsentene. Der de fleste hiver alle tilgjengelige teknologier og funksjoner inn i produktene er Apple kjent for å være et av få selskaper som faktisk er villige til å si nei. Nei til større skjerm, nfc osv. Du kan like det eller ikke, men det er sånn de opererer.

Tja, det er en grunn til at de nettopp ga iPhone større skjerm, og at de kopierte rullgardinmenyen til Android. De er også med på spec racet, i form av at de (heldigvis) henger med i utviklingen hva gjelder, kamera, prosessor, grafikk, skjerm osv.

 

Men ja, de henger ofte litt etter og går sine egne veier. De kunne sikkert gitt iPhone en FM-radio i dag under parolen "this change everything" og sluppet unna med det. Ganske imponerende, men vi må også huske at manglende ved produktene deres ofte er grunnen til at folk velger å holde seg unna.

 

"Jammen det er jo slik de gjør det" er ikke noe godt argument. Det er ikke slik at alt Apple gjør er riktig. Det må være lov til å peke på feil og mangler, og jeg synes egentlig ikke mine ønsker er så mye å be om.

 

De mister deg og en del andre nerder, men det er et faktum at Apple har verdens mest tilfredse kunder, og det er det man tjener penger på in the long run. Flere funksjoner leder alltid til mer kompleksitet, og som jeg sier over er Apple et av få selskaper som stadig sier nei til funksjonalitet. Det er faktisk så enkelt som det sies et annet sted her; take it or leave it. Kanskje iOs kommer med widgets en dag, men jeg ville ikke holdt pusten foreløpig, da iPhone fortsatt slår salgsrekorder uten.
Som en motebevisst ung mann som legger stor vekt på design, burde jeg skli ganske godt inn i et segment Apple retter seg mot. Tror egentlig ikke jeg bruker telefonen min noe mer avansert enn andre på min alder. Jeg savner bare muligheten til å kunne tilpasse menyene mer. Det tviler jeg på ville ødelagt brukervennligheten, hvem har vel problemer med å bruke Windows?

 

Jeg tror du tar feil. Det er ikke den eksterne statusen som trekker folk til Apple (det er da ingen som blir imponert over en iPhone, det er verdens vanligste telefon!), men derimot designet, byggekvaliteten og økosystemet. Der Sony og Nokia måtte være best med hver enkelt modell har Apple nå klart å bygge opp noe som er mer varig - men det er klart de kan falle fort om de trår feil.
Nei, det er på ingen måte noe sjeldent ved en iPhone, men det at de prises såpass høyt gjør, sammen med noen andre momenter, at de oppleves som eksklusive og kule. Skulle de miste dette grepet kan det fort bli vanskeligere.

 

Selvsagt, og jeg tipper Apple har noen ess opp i ermet som de ikke har spilt dersom de skulle se at en iPhonemodell mot formodning flopper. Lite vits å fyre av alt kruttet med en gang når man uansett er den som dominerer markedet.
Tja, har det først begynt å gå nedover kan det være vanskelig å snu trenden. Historien har lært oss at man hele tiden må være på hugget for å opprettholde suksessen, lener man seg tilbake kan det fort gå galt. At det er enkelte tegn som kan tyde på at de har fått litt for høy selvtillit, var til og med foreleseren min i markedsføringsledelse enig i. Endret av LucarioX
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...