Gå til innhold

En fornærmet profet, hva ligger egentlig bak?


RWS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en teori om dette, som dessverre er ganske omfattende. Jeg skal forsøke å forklare meg kortfattet.

 

Da islam oppstod i Mekka i 610 evt. hadde både jødedommen og kristendommen stor utbredelse, og til arabernes store skuffelse var ingen av de aktuelle profetene arabere. Faktisk var de helt på sidelinjen i det religiøse bildet, da Abraham, Moses, Jesus og utallige andre profeter var knyttet til disse to religionene, uten en eneste tråd til den arabiske verden. I tillegg hadde man hinduismen i øst og zoroastrismen i Nord. Araberne hadde 360 steiner som stod rundt en firkantet steinhaug uten tak, og de tilba månen. Dette er konteksten for islams oppstandelse, og er sentral for å forstå hvordan denne religionen kunne vokse så fort og ha så stor tiltrekningskraft.

 

Hvis man ser på Muhammeds liv, blandt annet slik det er skildret av Halvor Tjønn, som har oversatt muslimenes høyest aktede primærtekster, så blir det åpenbart at Muhammed har en rekke fellestrekk med de andre religionenes profeter. Moses som fører jødene fra Egypt kan til eksempel knyttes til Muhammeds hijra (utvandring) fra Mekka til Medina. Han utførte også mirakler, som å spytte på steiner og pulverisere dem under gravingen av gravene før slaget med Mekka, noe som har likhetstrekk med Jesus. Det totale inntrykk er at man har gitt araberne en profet slik de andre folkeslagene hadde før dem, og denne profeten er best av dem alle. Muhammed er nemlig utvalgt av Allah som den siste profet, og hans Qur'an er ansett som en korreksjon av jødenes tora og de kristnes bibel. Dette forklarer hvorfor Muhammed kallte de kristne for "de som har gått av stien" og jødene for "de som har påkallt Allahs vrede", et utsagn som gjentas 5 ganger daglig av muslimer over hele verden. Muslimenes identitet kan derfor knyttes svært tett til Muhammeds person, ettersom hans budskap i Qur'an og hans tradisjon og sedvane (sunna) blir betraktet som autoritative kilder for alle aspekter ved muslimens liv, og derfor kan et angrep på Muhammed føles som et angrep på hele den muslimske sivilisasjonen.

 

Det er også viktig å huske at muslimene erobret store deler av verden, og regjerte helt fra Spania til Asia under et samlet kalifat. Nå var det jødene og de kristne som hadde tatt feil, og Gud (Allah) hadde favorisert muslimene. Dette blir krystallklart når vi kan lese i Qur'an at arabisk er Allahs språk, og ingen andre språk kan benyttes i utførelsen av obligatoriske riter. I denne tiden hadde muslimene en betydelig fremgang i felt som vitenskap og filosofi. De var guds utvalgte folk, og deres suksess kunne tilskrives deres evne til å leve etter guds lover, Shari'a.

 

Da muslimene ble slått tilbake av kristne styrker i Europa, og senere under første verdenskrig, var kollapsen ubegripelig for muslimene. De var jo guds utvalgte folk. Nedgangstidene ble forklart med at de ikke var like gode muslimer som de tidlige følgesvennene av Muhammed, og Wahabbismen (salafisme) utviklet seg. Oppløsningen av kalifatet, og Attaturks oppretelse av en sekulær stat etter vestlig modell stod som den ytterste ydmykelse, og de fleste islamister i verden har opprettelsen av et nytt kalifat som øverste mål. Dette må sees i sammenheng med utviklingen i moderne tid. For muslimer er det uforståelig at USA, et land av vantro, kan være så overlegen i teknologi, levestandard og rikdom. Følelsen av urettferdighet er nok sterk.

 

Nå kommer vi til Muhammed.

Kritikk av Muhammed ble håndtert på en effektiv måte i løpet av livet hans. Han spurte hvem av muslimene som kunne og ønsket å ta seg av vedkommende, og muslimen(e) fikk benytte alle middler for å løse oppdraget sitt, inkludert å lyve om sine intensjoner. Rekken av mennesker som ble snikmyrdet på Muhammeds ordre er lang, og inkluderer gammle mennesker og kvinner som ble stukket ned med sverd om natten mens de ammet sine barn. I følge islams primærkilder sa Muhammed "Den som fornærmer en profet - drep ham". Dette er argumentet som benyttes for å rasjonalisere dødsdommen over Salman Rushdie, Kurt Westergaard, Lars Wilks, Vebjørn Selbekk, Ayan Hirsi Ali, Theo Van Gogh og flere. Kildene for dette er ikke obskure svovelmullaer i afghanske huler, men relativt mainstream islamsk lære som har røtter i den vestlige verden. Vi kan blandt annet lese følgende på en av de største internettkildene til nylige fatwaer:

 

"The scholars are unanimously agreed that a Muslim who insults the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) becomes a kaafir and an apostate who is to be executed. This consensus was narrated by more than one of the scholars, such as Imaam Ishaaq ibn Raahawayh, Ibn al-Mundhir, al-Qaadi ‘Iyaad, al-Khattaabi and others. Al-Saarim al-Maslool, 2/13-16"

 

http://islamqa.info/en/ref/22809

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Støre er kristen... Så de er nok klin gale alle disse stats rådene skal du se... Tenke seg til å få religiøse tullinger som tror på ubekreftede påstander i gamle bøker... Nei, nå står nok ikke verden til påske.,

 

Hva blir det neste liksom, at Jesus IKKE var født 24 desember?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Siste nå er at den pakistanske presidenten vil ha en internasjonal lov som forbyr blasfemi av ISLAM... Noe som vil si ALL kritikk av den religionen og dens profet...

 

Det verste er at en del av stats lederne er villige til å ta kvelertak på ytringsfriheten og vedgå en slik lov...

 

Og VIPS, så er ALL kritikk av dette ignorante søppelet forbudt og ALLE som mener noe annet kan, og vil, straffes med lov for å ha begått blasfemi... Vi kjenner muslimer godt nok til å vite at de benytter hvert eneste skitne triks i boken selv og de er de første til å gjøre narr av alt annet... Men ikke islam...

 

tipper vi kommer til å få en helvette i fremtiden med disse ignorante djævlene og den fordømte profeten... Tenk hvor mye nød, lidelse og død den mannen har stelt i stand, bare fordi han trodde han så en gud i sine mange eplepsi anfall... :no:

 

Islam fremstår bare klarer og klarere som nazistene fremsto i tredve årene...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Av SELVgode muslimer ja... Folk får tro og mene hva de vil, men når de dreper andre over "fornærmelser" av en mann som skrev en rekke påstander i en gammel bok, DA går de over en grense....

 

De må slutte å ta seg selv så himla høytidelig... De har åpenbert et sårt ego problem...

Lenke til kommentar

Skal nesten vedde for at hvis vi kunne dra tilbake i tid, til da korstogene var på det verste, så ville vi blitt presentert for de samme unnskyldningene som muslimer her i landet bruker når de unnskylder volden muslimer verden over bruker i dag.... De følger ikke bibelen, de er ikke ekte muslimer etc....

 

Det jævelige er at folk DØR fordi noen tror på ren spikkede påstander i gamle bøker.... Det er en skikkelig skremmende tanke, samt et bevis for hvor ufattelig ignorante største delen av menneskeheten faktisk er den dag i dag....

 

Tenk deg hvor mange drap som kunne vært unngått om ikke folk trodde på påstandene til EN mann (muhammed for de som ikke skjønte det). Kristendommen støtter seg bare på påstander de også, men de var i det minste ikke så ignorante at de KUN har påstandene til en mann å støtte seg til, de har i det minste flere. Det sørgelige er at største delen av den muslimske verden er like fanatisk ignorante som de fleste SS soldater i begynnelsen av annen verdens krig. Muslimer flest TROR fullt og fast på doktrinene og dogmene i islam og går blindt og voldsomt på alle som ikke får seg til å tro på disse påstandene, akkurat som de fleste SS soldatene gjorde FØR en del av dem forsto at doktrinene og dogmene måtte være feil, at tro og påstander IKKE er det samme som sannhet.

 

Beklager sammenligningen, men SS soldater fra annen verdens krig er de blindeste menneskene jegkunne komme på, de som helt hodeløst hørte på de rabiate løgnene, doktrinene og dogmene til hitler i den tro at han serverte dem sannheten. Vel, Hitler kom ikke med noen sannheter, da mennesker ER mennesker samme om de er røde, brune, gule, sorte eller blå eller tror på en eller annen gudelig påstand.

 

Men det er først når de tror blindt på påstander at de oppfører seg som SS soldater.... Blir helt kvalm selv av sammenligningen, men for meg, som har nogenlunde kjennskap til annen verdens krigs historie og bakgrunn for idiotiet, ser mer og mer likheter mellom Adolf Hitlers ideologi og islams ideologi, der begge krever total lydighet og dreper folk hensynsløst når noen sier i mot....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siste nå er at den pakistanske presidenten vil ha en internasjonal lov som forbyr blasfemi av ISLAM... Noe som vil si ALL kritikk av den religionen og dens profet...

 

Det verste er at en del av stats lederne er villige til å ta kvelertak på ytringsfriheten og vedgå en slik lov...

Når de har forbudt kritikk mot islam, kan de som ledere av islamsk land stille seg bak religionen og VIPS så kan ikke lederne lenger kritiseres. Da har du et politisk styre som kan straffe kritiske røster med tortur og dødsstraff. Suksess, penger og makt for dem som vil styre! Uendelig menneskelig lidelse for befolkningen.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest alle innleggene her, så beklager om jeg tar feil, men:

 

Om det er slik at dette var bare enda en liten kritisk video (som det florerer av på nettet) mot islam, er det ikke media sin skyld (som vanlig) at dette tar helt av? Hadde de latt denne saken ligge, så hadde ikke folk kunne brukt det som en (dårlig) unnskyldning for å lage protester, skade folk og lage kaos.

 

Hvilke andre enn økonomiske grunner kunne avisene ha for å spre denne filmen? Media er kjent for å lage storm i vannglass, for å lage "ukas sak" som alle leser og de kan følge opp med 40 ikke-hyhetsverdige artikler.

 

Med mindre denne saken tok av uten medias hjelp synes jeg folk burde bli enda mer kritisk til mediene om ofte skaper mer problemer enn de løser.

 

 

Mulig jeg er litt off-topic, men jeg føler dette er en viktig side av saken, med forbehold om at jeg ikke har satt meg 100% inn i den. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Mulig jeg er litt off-topic, men jeg føler dette er en viktig side av saken, med forbehold om at jeg ikke har satt meg 100% inn i den. :)

 

Media får lett blodtåke, og når de hadde ett par kongelige pupper, samt noe "vanlig populært" som islam og galskapen i midtøsten å rote med samtidig, er det ikke rart at det ble mye spønk der i gården.

 

Hva er egentlig nytt?

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...