Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på 15 år (har bursdag 23. juli) som ser etter en jobb. Jeg bor i Ski, Akershus og ønsker en jobb i nærområdet. Jeg spiller også fotball og "jobber" allerede som klubbdommer hvor jeg tjener et par lapper i måneden. Jeg har sett på diverse jobber som Dagblad-bud og butikk-ansatt i Rimi. Er det noen som har erfaringer med Dagbladet, eventuelt VG? Er det bedre å selge aviser på døra, eller er det bedre å hive aviser i postkassa til de som allerede har et abonnement (f.eks lokalaviser)? Hvordan er det med butikker, hvor gammel må man være for å kunne jobbe? Jeg kjenner forresten noen som jobber på Rimi. En viktig ting med jobben jeg skal ha er lønnen og trivselen. Jeg ønsker derfor best mulig lønn, men man kan vel ikke forvente det helt store når man bare er 15 år gammel, eller? Det er også interessant å ha en jobb hvor man har ansvaret for en Facebook side eller lignende.

 

Ellers så er det bare å komme med forslag til andre jobber og egne erfaringer. Det blir satt stor pris på svar, på forhånd takk! :)

 

Mvh

Sven-Erik

Endret av Nystad97
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lønnen går vel opp sånn overall når du blir 16. Det er ikke så mye penger å hente inn ved å selge aviser på dørene en gang i uka, meg bekjent. Du tjener kanskje noen kroner på det, men alt i alt er ikke det store sakene. Da ville jeg mye heller gått for Rimi jobben, om jeg var deg. Du kan ikke jobbe i kassen på butikker som selger alkohol og tobakk før du er 18, men ute i butikken har du nok lov til å jobbe.

 

Om andre jobber er interessant hadde jeg ville sett på jobber som er timebetalte, og ikke jobber som betales f.eks. per solgte avis.

 

Det du bør tenke på er søknaden din, og CV'en du bør legge ved. Du må stille deg åpen til å møte til et intervju, og hele tiden virke interessert i stillingen. Få gjerne hjelp av norsklæreren din til å se igjennom søknaden og CV'en din før du sender/leverer den til en eventuell arbeidsgiver.

 

Når du er så ung som du er er det viktig å føre opp all arbeidserfaring du har på CV'en din. Dette kan for eksempel være utplasseringsuker du har hatt på skolen, eller andre småjobber. Om du har vokset opp på gård er dette også relevant informasjon.

Endret av mGrytbak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er en gutt på 15 år (har bursdag 23. juli) som ser etter en jobb. Jeg bor i Ski, Akershus og ønsker en jobb i nærområdet. Jeg spiller også fotball og "jobber" allerede som klubbdommer hvor jeg tjener et par lapper i måneden. Jeg har sett på diverse jobber som Dagblad-bud og butikk-ansatt i Rimi. Er det noen som har erfaringer med Dagbladet, eventuelt VG? Er det bedre å selge aviser på døra, eller er det bedre å hive aviser i postkassa til de som allerede har et abonnement (f.eks lokalaviser)? Hvordan er det med butikker, hvor gammel må man være for å kunne jobbe? Jeg kjenner forresten noen som jobber på Rimi. En viktig ting med jobben jeg skal ha er lønnen og trivselen. Jeg ønsker derfor best mulig lønn, men man kan vel ikke forvente det helt store når man bare er 15 år gammel, eller? Det er også interessant å ha en jobb hvor man har ansvaret for en Facebook side eller lignende.

 

Ellers så er det bare å komme med forslag til andre jobber og egne erfaringer. Det blir satt stor pris på svar, på forhånd takk! :)

 

Mvh

Sven-Erik

SNakk med alle store butikker, (matbutikker men også varehus som Elkjøp), de trenger ofte "hylleplasserere" og lager-assistenter 1-2 dager i uken når de får varer, og det er ofte en jobb som gis til tenåringer mellom 15 og 18.

 

-frank

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vanlig lønn på dagligvarehandler er 132 kroner i timen for myndige. Du får nok mindre.

 

En venn av meg leverte Aftenposten og ØB i Ski da han var 14-16 år gammel. Han brukte mellom 1 og 2 timer etter skolen hver dag og fikk 4000 kroner i måneden. Det er ikke kjempegodt betalt, men kanskje det beste alternativet du har. Det er ikke en vanskelig jobb å få heller. Du blir nok ansatt bare de har en ledig rute i nærheten.

 

Jeg solgte Dagbladet på søndager da jeg var ung, for 5 år siden. Jeg fikk 7 kroner for hver avis jeg solgte. Det kommer veldig mye an på stedet du jobber på, men jeg fikk rundt 200 kroner hver gang. En stor del av dette var driks. Jeg brukte i underkant av to timer på ruta. Jeg sparte tid da jeg kunne sykle på sommerhalvåret. VG er så vidt jeg vet mer populært, men jeg vet ikke hvor mye du får per avis av dem. Denne jobben krever en stor egen innsats. I begynnelsen bruker du lang tid før du husker akkurat hvem som kjøper og hvilke hus du kan passere. Jeg fikk bare færre kunder med tida. Aftenposten-jobben er nok bedre, for der får du et fast beløp.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg vet ikke hvordan det er i dag, men å være avisbud er slitsomt og det er liten fortjeneste. Husker da en venn av meg jobbet med det i 97, da fikk han 3-4kr per solgte avis!!!

 

Det som kan være smart er å prøve deg som ekstrahjelp nå til jul. Dette kan lett bidra til en jobb videre.

 

Ikke sett store krav til hvilke steder du kan jobbe.

 

Som overnevnt fiks en CV, ta med karakterer(hvis du har noe å skryte av), diverse verv/hobbyer, det at du jobber som klubbdommer(prøv å få tak i attest) alt annet av nyttig info.

 

I Norge kan man jobbe fra en er 13, men de fleste gidder ikke og lever på mamma og pappa til de er langt over 20. Skam.

 

Du burde være sikkelig stolt av deg selv!

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Arbeidsgiveren bryr seg nok lite om karakterene til en ungdomsskoleelev som uansett ikke har noen relevant utdannelse, men det er lurt å ha orden på ordens- og atferdsmerknadene.

Har ingen anmerkninger i det hele tatt, så det passer bra! Hadde også et snitt på 4,9 til sommeren.

 

Takk for nyttige tilbakemeldinger! :)

Lenke til kommentar

Jeg begynte å gå med avisen (BT, BA, DN, VL, FP og FA - omtrent 120 aviser) da jeg var 13 år. Brukte 1 time hver morgen før skolen, i tillegg til at jeg ofte var vikar for andre i helgene. Tjente i snitt 5 000 kr i måneden, i tillegg til at en var med i trekningen av en "bonus" på 1 000 kr om en hadde under 1% klager i løpt av måneden. Jeg vant ofte.

 

Arbeidet er helt greit når en først har kommet seg ut, da er det bare å tusle rundt med musikk på ørene, men jeg kan love deg at det er tungt å komme seg opp og ut hver morgen når det er mørkt, blåser og regner. Dette er forøvrig noe arbeidsgivere er klar over, og det vil se godt ut på CV'en din når du søker din neste jobb.

 

Dette er 12 år siden, så jeg aner ikke noe om lønn eller forhold nå, men tviler på det er store forskjeller.

 

Jeg har også arbeidet noen måneder på Meny da jeg var rundt 15 år. Det gikk i å rydde, vaske og sette på plass varer. Og en blir godt kjent med pappressen. Tjente 102 kr i timen, mener jeg å huske. Jobben var forøvrig ikke noe for meg, og jeg valgte å slutte da den midlertidige kontrakten min gikk ut. Det var rett og slett for kjedelig.

 

Deretter begynte jeg på MCDonald's. Da var jeg vel rundt 17 år, tror jeg. Det var egentlig ganske greit. Det ble holdt et ekstremt tempo, og en må kunne kontrollere stress ganske greit for å trives. Det kjipeste med den jobben var å måtte stå i kassen, men jeg var heldigvis blant de raskeste på kjøkkenet og fikk stort sett lov til å holde meg der, men i utgangspunktet har de en policy på at alle skal kunne/gjøre alt. Tjente på et tidspunkt rett under 120 kr i timen, men husker ikke hvor lenge jeg hadde jobbet da. Mulig det er det en begynner på...?

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har hørt av andre som har hatt liknende jobber, så ligger lønna omtrent likt i dag. Med tanke på inflasjon og generell prisstigning de siste 8-12 årene, er lønna altså dårligere nå.

 

Som nevnt har jeg en kompis som gikk med Aftenposten 1-2 timer etter skolen hver dag og fikk om lag 4000 kroner i måneden før skatt. Jeg vet ikke hvor mange klager han fikk, men de hadde også en bonusordning. Den måneden han hadde vært ansatt i to år, fikk han en bonus på 4000 kroner.

 

Lønna på McDonald's kan sikkert variere fra restaurant til restaurant, men en kollega av meg fortalte at han jobbet på McDonald's for rundt 3 år siden. Han fikk 100 kroner i timen til å begynne med. Etter 3 måneder steg lønnen til 110 kroner i timen.

 

Jeg vet ikke hvor trådstarter bor, men hvis det er i Oslo eller Akershus, har jeg inntrykk av at det er relativt lett for umyndige å få jobb på Tusenfryd. Baksiden er så klart at det er forferdelig dårlig betalt, så dårlig at jeg nesten vil kalle det slavearbeid. Ei venninne av meg hadde jobb der den sommeren hun var 17 år. Timelønna hennes var 72 kroner i timen, bortsett fra under opplæringa. Da var den bare 31 kroner i timen. Skiftene hennes varte som regel i 4-5 timer, så etter at hun hadde betalt reisen til og fra jobb, satt hun igjen med omtrent halvparten av dagslønna si. Det skal nevnes at hun bodde i Spydeberg, så reisekostnadene er betydelig mindre hvis man bor innenfor Ruters område.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har hørt av andre som har hatt liknende jobber, så ligger lønna omtrent likt i dag. Med tanke på inflasjon og generell prisstigning de siste 8-12 årene, er lønna altså dårligere nå.

 

Som nevnt har jeg en kompis som gikk med Aftenposten 1-2 timer etter skolen hver dag og fikk om lag 4000 kroner i måneden før skatt. Jeg vet ikke hvor mange klager han fikk, men de hadde også en bonusordning. Den måneden han hadde vært ansatt i to år, fikk han en bonus på 4000 kroner.

 

Lønna på McDonald's kan sikkert variere fra restaurant til restaurant, men en kollega av meg fortalte at han jobbet på McDonald's for rundt 3 år siden. Han fikk 100 kroner i timen til å begynne med. Etter 3 måneder steg lønnen til 110 kroner i timen.

 

Jeg vet ikke hvor trådstarter bor, men hvis det er i Oslo eller Akershus, har jeg inntrykk av at det er relativt lett for umyndige å få jobb på Tusenfryd. Baksiden er så klart at det er forferdelig dårlig betalt, så dårlig at jeg nesten vil kalle det slavearbeid. Ei venninne av meg hadde jobb der den sommeren hun var 17 år. Timelønna hennes var 72 kroner i timen, bortsett fra under opplæringa. Da var den bare 31 kroner i timen. Skiftene hennes varte som regel i 4-5 timer, så etter at hun hadde betalt reisen til og fra jobb, satt hun igjen med omtrent halvparten av dagslønna si. Det skal nevnes at hun bodde i Spydeberg, så reisekostnadene er betydelig mindre hvis man bor innenfor Ruters område.

Jeg bor i Ski i Akershus. Det var en uke før sommerferien hvor hele trinnet mitt på skolen jobbet på Tusenfryd. En ting som er sikkert er at jeg aldri skal sette føttene mine inn der igjen med arbeidsklær på!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...