Gå til innhold

Nokia Lumia 920-tråden


iMono

Anbefalte innlegg

Jeg er også en av de som ventet spent på iPhone 5, og ble skuffet :huh: Etter 1 år solgte jeg min iPhone 3GS til fordel for min første Android. En HTC Desire HD. Grunnen var at jeg syntes at iPhone var litt kjedelig, med sine ikoner og lite konfigurerbare UI. Nå har jeg hatt en rootet Samsung Galaxy Note i 1 år, og begynner egentlig å bli ganske lei Android også. Jeg vil ha noe nytt, og det var derfor jeg var så spent på iPhone 5.

 

Men det var jo bare det samme gamle, og egentlig ikke mye nytt fra min gamle 3GS! Så oppdaget jeg Nokia Lumia 920...

 

Dette er for meg den mest spennende telefonen som har ankommet på 5-6 år. Den har et eksklusivt design; med sitt buede glass og deksel. Den er tung og oser av kvalitet. Men det som er spennende er at telefonen har så mye ny teknologi at den ligger milevis foran både iPhone 5 og Galaxy S3, spør du meg. Bare det at den har trådløs lading; enten på en ladeflate eller oppe på en JBL musikkavspiller er verdt pengene. Rått kamera med skikkelig optikk. Et kart som faktisk fungerer(!) og som er nyttig. NFC og LTE 4G. Og en pixeltetthet på skjermen som overgår både S3 og iPhone 5. Jeg gleder meg som en liten unge nå. Og ikke minst; et nytt og nyskapende OS som ikke bare er en etterligning av iOS.

 

Jeg kommer til å bestille den fra nettbutikken til One Call. Denne er det One2Cell som styrer, og jeg ringte dem på fredag. Fikk høre at Lumia 920 skulle være klar for salg den 31.10.12 :)

 

Jeg skal ha den i gul, som jeg synes passer veldig godt på telefonen. Jeg tror at flere og flere kommer til å få øynene opp for Lumia 920 (evt HTC 8x) og andre Windows 8 telefoner. Mange er blinde enda, og kjøper iPhone uansett. Men for meg hjelper det lite at sjefsdesigner Jony Ive hos Apple sier at iPhone 5 er så utrolig banebrytende, så er den ikke det av den grunn. "VI har til og med øket skjermstørrelsen fra 3,5" til 4"", sier sir Ive. Vel, flott det, men det blir for lite nytt. Siri er svært begrenset, både i språk og funksjonalitet og passbook i steden for NFC!? Vel, bare der er nok skuffelsen svært stor hos mange.

 

Jeg elsker Apple-produkter, og har både iMac 27", iPad 3, nye Macbook Air og Apple TV. Det funker og har fantastisk design. De produktene har også utviklet seg over tid. Det mener jeg at iPhone 5 ikke har. I hvertfall ikke så mye som den burde ha gjort. Iphone var noe alle de andre måtte strebe etter å etterligne. Akkurat det slutter med Nokia Lumia 920 :dribble:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest litt nå på morgenen angående de siste tallene fra Nokia.

Situasjonen er vel nesten verre enn jeg trodde.

Veldig synd om verdens beste produsent av solide telefoner og kameramobiler skulle bli marginalisert.

For et år siden, skrives det…

...så hentet Nokia 24 prosent av sin omsetning fra smartmobiler. Nå er andelen redusert til 13 prosent. Trekker man fra omsetningen til Nokia Siemens Networks i beregningen, ser man at nesten 40 prosent av Nokias omsetning av mobiltelefoner i fjor var smartmobiler, mens andelen i år er så vidt over 26 prosent.

Egentlig ganske alarmerende.

Tallene understreker altså hvor avgjørende salget av de kommende Lumia 820 og Lumia 920 smartmobilene blir. D

Disse er da Windows Phone 8, og skal være på markedet tidlig i november. Mislykkes også disse modellene, vil Nokia da gradvis marginaliseres.

Altså.

Disse nye mobilene er helt avgjørende for Nokias fremtid.

 

Lumia-modellene som er i salg i dag, er praktisk talt døde: De kan ikke oppgraderes til versjon 8 av Windows Phone, og salget ble redusert fra 4 millioner enheter i andre kvartal til 2,9 millioner i tredje.

 

Symbian, som den veldig gode Nokia 808 (god på kamera, elendig på tlf) er utstyrt med, kan nå ikke bare betraktes som døende.

Det er vel nærmeste helt dødt.

Selv om jeg har den selv (808), så fatter jeg ikke hvordan Nokia kunne gi ut slik et fantastisk kamera, med en så utdatert telefon rundt.

Jeg blir mer og mer forundret rundt dette.

Mye vil nå være avhengig av hvorvidt Nokia greier å få til partnerskap med nettoperatører slik at de får en reell sjanse til å konkurrere med bestselgerne iPhone 5 og Galaxy SIII fra henholdsvis Apple og Samsung.

Jeg er veldig spent på den kommende lanseringen.

Dette er viktig, når man skal telle opp julesalget over nyttår.

Lenke til kommentar

Jeg leste også den artikkelen. Det står ille til ja. Men jeg tror Lumia 920 kan bli redningen. Husk, iPod var redningen for Apple for mange år siden også. Grunnen tilnat Nokia og Windows fronter Lumia 920 så intenst også er vel nettopp fordi de vet at denne smartmobilen er siste sjanse. Personlig tror jeg den kommer til å selge svært godt. Jeg tror mange er lei Android-telefoner med middels kvalitet som spyttes ut over en lav sko, og overprisede iPhone som ikke utvikler seg.

 

Tenk så moro om finske Nokia hadde klatret opp til å bli ledende mobilprodusent igjen! Håper virkelig at forbrukerne åpner øya snart og ser hen til kvalitet og ny teknologi, for gjør de det så vil fler og fler velge bort både S3 og iPhone 5...

Lenke til kommentar

La oss bare håpe at folk ikke blir sittende på gjerdet og vente for å se om telefonen blir en hit, eller om den er dødsdommen til Nokia. Jeg har veldig lyst på 920, men ikke om Nokia og WP blir en flopp, og er borte om et halvt år.. Litt tryggere å velge Android, og f.eks SGS3, men jeg vil egentlig ikke ha Android denne gangen også, klar for noe nytt. Dessuten er S3 stygg i mine øyne, og altfor mainstream!

 

iPhone er sikkert en bra telefon til vanlig enkel bruk, men har ikke sansen for Apple og de få mulighetene man har til å personalisere. iPhone er også noe "alle" skal ha, det blir for kjedelig og vanlig, ingen hever øyenbrynene hvis man kommer med en iPhone liksom.. Og er man så uheldig at telefonen blir ødelagt eller får en feil/mangel, så har jeg forstått det slik at Apple er veldig flink til å sette seg på bakføttene og nekte reparasjon/omlevering?

 

HTC har jeg litt sansen for, men deres 8X ble jeg ikke helt imponert over.

 

Finnes det egentlig noen andre alternativer der ute for oss som vil ha en stilig og annerledes telefon, teknologisk overlegen det meste? Skal jeg tørre å velge Nokia? Får litt kalde føtter akkurat i dette øyeblikk kjenner jeg :wow:

 

Kanskje Nokia burde satse på Android også?

Lenke til kommentar

Siden du nevner det og sammenliger, ble jeg fristet til å se hvilke av argumentene dine som også passer godt for eks. iPhone4 og 4S, kanskje også iPhone5. Din siste iPhone var en 3GS sier du, forsøkte du iOS4 og 5 i særlig grad da? Selv synes jeg ikke iPhone var god nok før nettopp iOS4 og iPhone4 ;).

 

chrisAK:

Den har ekslusiv design med sitt buede glass og deksel.

Ekslusiv design synes jeg i høyeste grad gjelder iP4 og 4S, 5 kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har eid den.

 

Den er tung og oser av kvalitet.

Dette er som å høre alle kjøperne av iP4/4S.

 

Men det som er spennende er at telefonen har så mye ny teknologi at den ligger milevis foran både iPhone 5 og Galaxy S3, spør du meg.

Helt ærlig så kan jeg ikke nok om 920 til å kommentere dette men det kunne vært interessant å få dette litt mer konkretisert?

 

Bare det at den har trådløs lading; enten på en ladeflate eller oppe på en JBL musikkavspiller er verdt pengene.

Dette har jo eks. S3 og det er vel kun fantasien til produsentene som setter grenser for hva som kan lade den. Personlig savner jeg ikke dette i det hele tatt og foretrekker faktisk en enkel USB kabel i stikkontakt eller PC.

 

Det jeg dog kunne ønsket meg på ladesiden var at hele baksiden var et solpanel som stod for lading når man ikke var i nærheten av strømkilder eller hadde eksterne batteripakker med seg. Da har vi kommet et betydelig steg videre. Som man vet fungerer slikt bra også i overskyet vær samt i regn og snøvær.

 

Rått kamera med skikkelig optikk.

Her synes jeg Nokia alltid har vært best, men jeg vi si at iP4S har et godt kamera til en viss grad og iP5 har gjort en imponerende jobb med optikken ift. tykkelse på telefonen og har i tillegg gjort en del flere forbedringer på kamerabiten fra 4S.

 

Et kart som faktisk fungerer(!) og som er nyttig.

Google maps fungerer vel ganske så bra? Apple maps er i første versjon og forventer ikke for mye av det. Nokia Maps var heller ikke særlig bra i starten. Men personlig synes jeg spesialiserte tjenester leverer bedre karttjenester ift. bruksområdet, som TomTom, Navigon etc.

 

NFC og LTE 4G.

iP5 har LTE 4G og S3 kommer med en versjon som har dette nå. Android har NFC men senest denne uken snakket jeg med et annerkjent sikkerhetsselskap som så for seg en god del utfordringer med NFC ;). Personlig vil jeg ikke ha NFC i telefonen på en god stund.

 

Og en pixeltetthet på skjermen som overgår både S3 og iPhone 5.

Overgår? Husker ikke hvor høyt dette var for 920 men jeg ser ikke vitsen med høyere DPI da jeg ikke klarer å se punktene på en iP4/4S selv med et middels forstørrelsesglass.

 

Jeg gleder meg som en liten unge nå. Og ikke minst; et nytt og nyskapende OS som ikke bare er en etterligning av iOS.

Her er jeg helt enig med deg, 920 er en spennende telefon og ikke minst virker WP8 å endelig bli et "voksent" mobilOS i motsetning til sine tidligere generasjoner (selv om det var godt nok for mange). Jeg vet dog ikke helt hvor godt jeg liker "Kloss"/Metro designen men jeg tror nok det kan bli bra på mobile enheter. Spennede er det også at de integrerer alle tjenester MS i dag har på forskjellige plattformer som Xbox Live etc.

 

 

PS!

Ellers vil jeg nevne musikk kvalitet, jeg vet ikke hvordan 920 er der men per i dag er 4S den beste telefonen der.

Er også enig i at iOS trenger en UI refresh, selv om det har kommet store forbedringer på hver oppdatering.

 

 

iPhone er også noe "alle" skal ha,
Jeg må helt ærlig innrømme at etter Android kom på markedet så gjelder denne påstanden i vesentlig høyere grad Android telefoner. :) Jeg kjøper heller ikke telefon for at andre skal heve øyenbrynene eller for å kunne personifisere den i høy grad og legge inn custom roms og sitte med config filer til jeg blir grå i ansiktet. Det gjør jeg nok på jobb. Det viktigste for meg er:

- et godt apputvalg

- stabilitet slik at den alltid fungerer når jeg trenger den.

- gjør alt jeg trenger godt.

- har god kvalitet/materialvalg

- ikke er for stor (bruker de mye med Endomodo Pro)

- har god ytelse (dvs. ikke for mye lagging etc)

- god batterilevetid

- bra lydkvalitet til gode øretelefoner/plugger.

(spill er ikke viktig for meg der selv om jeg har GTAIII for test).

 

Riktignok er det flere viktige områder men det var et raskt oppsop. Men som jeg har sagt siden jeg gikk fra Android til iOS4 i 2010 (har fortsatt Android i en SGS2 og en Mini), det finnes neppe noen "beste telefon" for alle, det er høyst individuelt hva man ønsker av produktet.

 

 

EDIT:

Til syvende og sist vil jeg si at jeg håper de nye Lumia telefonene kombinert WP8 blir redningen for Nokia. Vi trenger mangfoldet.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden du nevner det og sammenliger, ble jeg fristet til å se hvilke av argumentene dine som også passer godt for eks. iPhone4 og 4S, kanskje også iPhone5. Din siste iPhone var en 3GS sier du, forsøkte du iOS4 og 5 i særlig grad da? Selv synes jeg ikke iPhone var god nok før nettopp iOS4 og iPhone4 ;).

Det var min siste iPhone, men det vil ikke si at jeg ikke har trykket en del både på iPhone 4 og 4S. Poenget mitt var bare at det er hele tiden så bittesmå oppgraderinger fra modell til modell, og fra iOS til iOS. Apple proklamerer selvfølgelig at det er nytt og revolusjonerende. Det er det sikkert, men bare innenfor deres iPhone-program. Hovedmenyen fra 3GS til hovedmenyen til 4S er ikke veldig endret, om noe i det hele tatt.

 

chrisAK:

Den har ekslusiv design med sitt buede glass og deksel.

Ekslusiv design synes jeg i høyeste grad gjelder iP4 og 4S, 5 kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har eid den.

Jeg ville bare ha frem at det nå ikke lengre er KUN iPhone som har eksklusive mobiler. Samsung sin S3 ser jeg ikke på som eksklusiv med sine plastdeksler. Lumia har buet glass, hvilket jeg synes er råtøfft. Dekslet er helstøpt og ergo fri for knirk, noe jeg husker var irriterende på HTC Desire HD.

 

Den er tung og oser av kvalitet.
Dette er som å høre alle kjøperne av iP4/4S.

Jeg likte IKKE at vekten på iPhone 5 var redusert så kraftig. Det fikk den til å føles litt kjip. Jeg har drevet med hifi en del år, og dersom en CD-spiller veier 10 kg så er det et tegn på eksklusivitet. Veier den 1,5 kg så har man mest trolig kjøpt spilleren på Expert. Det samme med tilhørende fjernkontroll. Er den tung, bygget av aluminium og glass, så er det tegn på kvalitet. iPhone 5 veier 112 gram og Lumia 920 185 gram.

 

Men det som er spennende er at telefonen har så mye ny teknologi at den ligger milevis foran både iPhone 5 og Galaxy S3, spør du meg.
Helt ærlig så kan jeg ikke nok om 920 til å kommentere dette men det kunne vært interessant å få dette litt mer konkretisert?

Akkurat det orker jeg ikke ramse opp, da det bare er å gå inn påsidene til Nokia, og ta et dypdykk i spesifikasjoner og funksjonalitet.

 

Bare det at den har trådløs lading; enten på en ladeflate eller oppe på en JBL musikkavspiller er verdt pengene.
Dette har jo eks. S3 og det er vel kun fantasien til produsentene som setter grenser for hva som kan lade den. Personlig savner jeg ikke dette i det hele tatt og foretrekker faktisk en enkel USB kabel i stikkontakt eller PC.

S3 ble annonsert at den ville komme med dette fra start. Sannheten var at man ikke fikk dette før i septembe. I tillegg er det vel ikke like gjennomført som det Nokia virker det som. Å kunne ha en ladefjøl på nattbordet og en på kjøkkenet ser jeg på som en stor fordel. Man legger bare telefonen fra seg, og så lader den. Jeg hater ladekabler.

 

Rått kamera med skikkelig optikk.
Her synes jeg Nokia alltid har vært best, men jeg vi si at iP4S har et godt kamera til en viss grad og iP5 har gjort en imponerende jobb med optikken ift. tykkelse på telefonen og har i tillegg gjort en del flere forbedringer på kamerabiten fra 4S.

Hvilke forbedringer på bildekvaliteten er det fra iPhone 4S til iPhone5? At de har gjort forbedringer i optikken er Apple vært nødt til, pga slankere telefon. Det som sies er at dette har gått utover bildekvaliteten, og 4S tar til tider bedre bilder enn iPhone 5. De uofisielle tester som er tatt med Lumia 920 hva gjelder foto, virker det som om Nokia nå er et hestehode foran (igjen).

 

Et kart som faktisk fungerer(!) og som er nyttig.
Google maps fungerer vel ganske så bra? Apple maps er i første versjon og forventer ikke for mye av det. Nokia Maps var heller ikke særlig bra i starten. Men personlig synes jeg spesialiserte tjenester leverer bedre karttjenester ift. bruksområdet, som TomTom, Navigon etc.

Jeg tenkte selvsagt på Apple sitt eget kart, siden de valgte å gå vekk fra Google maps som standard app. Alle kan laste ned Google maps ;) Jeg tenkte heller ikke spesielt på kart som i bilnavigasjon, men heller kart som man har nytte og glede av til fots (City Maps). Ingenting var bra i starten, men det var nå Apple som selv valgte bort Google Maps. At det nå ikke fungerer spesielt bra, får være en del av kritikken.

 

NFC og LTE 4G.
iP5 har LTE 4G og S3 kommer med en versjon som har dette nå. Android har NFC men senest denne uken snakket jeg med et annerkjent sikkerhetsselskap som så for seg en god del utfordringer med NFC ;). Personlig vil jeg ikke ha NFC i telefonen på en god stund.

Det hjelper jo i hvertfall meg lite at iPhone 5 har LTE for USA. Det funker i hvertfall IKKE her i Norge. At de sier at det vil muligens komme en firmware etter nyttår som vil også gi LTE for norske brukere, Well I want hold my breath. Lumia 920 har LTE akkurat NÅ :woot: Selvfølgelig er det utfordringer med NFC. Det var det den gang kredittkort også kom. Finner man sikre løsninger så vil mulighetene være mange. Poenget er at Lumia har dette nå. Så er det opp til andre å tilby tjenestene. Med iPhone 5 så har man ikke den muligheten.

 

Og en pixeltetthet på skjermen som overgår både S3 og iPhone 5.
Overgår? Husker ikke hvor høyt dette var for 920 men jeg ser ikke vitsen med høyere DPI da jeg ikke klarer å se punktene på en iP4/4S selv med et middels forstørrelsesglass.

Da er nok du forskjellig fra mange andre. For det første har Apple skrytt av sin Retina oppløsning lenge, og oppløsning er viktig. At oppløsningen blir bedre og bedre er fremskritt. At en og annen klarer seg med ditt og datt er egentlig uvesentlig. For sånn kan man si om det meste. Hva skal man med så stor tv? Hva skal man med så mange hestekrefter i bilen? Hva skal man med så rask prosessor? Poenget med oppløsning sett i forhold til iPhone 5 er at Lumia har enda større pixeltetthet, og det med 0,5" større skjerm. Skjermen er i tillegg svært sensitiv, lyssterk og utrolig smooth på scrolling. Scroller man nettsider på iPhone så stopper skrollingen opp alt for fort. Vet ikke hvorfor iPhone har gjort det sånn, for det er ikke sånn på iPad. iPhone 5 er i prinsippet lik 4S; med lik pikseltetthet. Det kaller jeg IKKE fremskritt med on-par med fjorårets.

 

Jeg gleder meg som en liten unge nå. Og ikke minst; et nytt og nyskapende OS som ikke bare er en etterligning av iOS.
Her er jeg helt enig med deg, 920 er en spennende telefon og ikke minst virker WP8 å endelig bli et "voksent" mobilOS i motsetning til sine tidligere generasjoner (selv om det var godt nok for mange). Jeg vet dog ikke helt hvor godt jeg liker "Kloss"/Metro designen men jeg tror nok det kan bli bra på mobile enheter. Spennede er det også at de integrerer alle tjenester MS i dag har på forskjellige plattformer som Xbox Live etc.

Ja, jeg var begeistret over Android. Men etter noen år, så er det egentlig veldig likt iOS. Ikoner på ikoner, men med flere muligheter i Android. Windows med livende tiles ser veldig bra ut, veldig anvendelig og man kan lage sin helt egen forside.

 

PS!

Ellers vil jeg nevne musikk kvalitet, jeg vet ikke hvordan 920 er der men per i dag er 4S den beste telefonen der.

Er også enig i at iOS trenger en UI refresh, selv om det har kommet store forbedringer på hver oppdatering.

Vil tro at kvaliteten på musikk ikke vil være noe dårligere på Nokia.

 

 

iPhone er også noe "alle" skal ha,
Jeg må helt ærlig innrømme at etter Android kom på markedet så gjelder denne påstanden i vesentlig høyere grad Android telefoner. :) Jeg kjøper heller ikke telefon for at andre skal heve øyenbrynene eller for å kunne personifisere den i høy grad og legge inn custom roms og sitte med config filer til jeg blir grå i ansiktet. Det gjør jeg nok på jobb. Det viktigste for meg er:

- et godt apputvalg

- stabilitet slik at den alltid fungerer når jeg trenger den.

- gjør alt jeg trenger godt.

- har god kvalitet/materialvalg

- ikke er for stor (bruker de mye med Endomodo Pro)

- har god ytelse (dvs. ikke for mye lagging etc)

- god batterilevetid

- bra lydkvalitet til gode øretelefoner/plugger.

(spill er ikke viktig for meg der selv om jeg har GTAIII for test).

 

Riktignok er det flere viktige områder men det var et raskt oppsop. Men som jeg har sagt siden jeg gikk fra Android til iOS4 i 2010 (har fortsatt Android i en SGS2 og en Mini), det finnes neppe noen "beste telefon" for alle, det er høyst individuelt hva man ønsker av produktet.

 

 

EDIT:

Til syvende og sist vil jeg si at jeg håper de nye Lumia telefonene kombinert WP8 blir redningen for Nokia. Vi trenger mangfoldet.

Hver og en må selvsagt finne ut hva som er sitt behov. Det går på en måte utenfor det jeg ville ha frem. Det som var mitt poeng var at Lumia 920 er den telefonen som har det mest spennende av det siste.

 

Det kan være vanskelig å høre tonefall når man skriver innlegg. Så jeg vil bare si at jeg ikke nsker noen iPhone 5 vs Lumia 920 diskusjon. iPhone 5 er bra, men den kunne vært så utrolig mye mer. Den er rett og slett ikke banebrytende. Stort sett alle nye telefoner som kommer kommer med litt større skjerm og litt høyere oppløsning. iPhone kom KUN med litt større skjerm, og fortsatt er den liten. At iOS hadde 200 forbedringer, vel de sliter jeg med å finne. Kan kanskje finne 4-5 av endringer man merker. Det ble rett og slett for spett. Det er tross alt verdens rikeste selskap. Da hadde mange forventet så utrolig mye mer.

 

Jeg tror og håper at flere får øya opp for Lumia 920. Og skulle Nokia gå konk, så so what. Synd, men jeg kjøper stort sett ny mobil hvert 1,5 år uansett. Jeg tipper vi vil se mange nye apps tilpasset Windows 8 fremover, og at de sakte vil spise seg inn i markedet :yes:

Lenke til kommentar
Det hjelper jo i hvertfall meg lite at iPhone 5 har LTE for USA. Det funker i hvertfall IKKE her i Norge.

Da må du sjekke ut dette på nytt, det er Norge som er spesielle her. Bla. gir ikke Staten Norge konsesjon til frekvensområdene resten av verden benytter for LTE. Riktignok snakker Telenor om at de skal få til noe i samarbeid med Apple (høres merkverdig ut med tanke på hvor skoen faktisk trykker). Ellers enig i mange ting du sier, selv om man kunne diskutert flere av poengene men dette er en Lumia 920 tråd så jeg lar den stoppe der :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det hjelper jo i hvertfall meg lite at iPhone 5 har LTE for USA. Det funker i hvertfall IKKE her i Norge.

Da må du sjekke ut dette på nytt, det er Norge som er spesielle her. Bla. gir ikke Staten Norge konsesjon til frekvensområdene resten av verden benytter for LTE. Riktignok snakker Telenor om at de skal få til noe i samarbeid med Apple (høres merkverdig ut med tanke på hvor skoen faktisk trykker). Ellers enig i mange ting du sier, selv om man kunne diskutert flere av poengene men dette er en Lumia 920 tråd så jeg lar den stoppe der :)

 

Det er ikke bare i Norge iPhone 5 får problemer med 4G, men det meste av Europa.

Grunnen til dette er at iPhone 5 opererer på 1,8 GHz, mens vi i Europa bruker 800 MHz og 2,6 GHz.

1,8 GHz båndet er forbeholdt tale i Norge og det meste av Europa.

 

Heldigvis har Nokia (og andre produsenter) skjønt det, og gitt telefonene sine støtte for flere frekvenser.

Skjønner ikke at Apple aldrig lærer av sine feil. Det finnes en verden utenfor Amerika også.

Var det iPad som ble markedsført (her til lands) med 4G støtte, men så måtte det trekkes tilbake?

Lenke til kommentar

Ja det var det samme med nye iPad. Husker jeg var spent på 4G da jeg skulle kjøpe min pad. Ble skuffa og kjøpte uten sim-kort og Apple måtte ta bort New iPad 4G i annonsene. Alle regnet derfor med at i hvertfall iPhone 5 var kompatibel med europeisk LTE 4G, når det ble så mye styr med iPad. Men, nei...

 

Apple lærer ikke, og kunne lett ha gjort som Nokia og tilpasset tlf til 4G nettet i Europa. Nå kommer ikke jeg til å gå rett på et svinedyrt 4G abonnement med en gang uansett, men kanskje etter noen måneder når prisen synker.

 

Lenge siden jeg har hatt noe med Windows å gjøre nå, men enda lenge siden jeg eide en Nokia. Den siste var vel N70 Symbian:-) Så dette blir spennende.

 

Håper flere bestiller Lumia 920 her inne også:-)

Lenke til kommentar

Før jeg går OT for å svare på OT vil jeg veldig gjerne si at hadde det ikke vært for at man blir låst inne på enhver plattform ift. apps i dag så skulle jeg veldig gjerne vurdert Lumia 920 som et kjøp som neste telefon. Den virker fantastisk.

 

Så til diskusjonen vi har rundt LTE:

 

For å se hvilke utfordringer som gjelder for Norge kan man lese dette fra "World Radiocommunication Conference 2012 (WRC-12), Genève":

http://www.npt.no/ak...t-i-gen%C3%A8ve

 

Og her er nok årsaken til mye av "motstanden" i Norge:

http://www.regjering..._296098_1_P.pdf

Norges televisjon AS (NTV) har konsesjon for digitalt bakkenett og frekvenstillatelsen for

frekvensbåndet 470 – 790 MHz. Departementets høring vedrørende bruk av frekvensbåndet

umiddelbart over NTVs frekvenser (791 – 862 MHz), kommer i direkte berøring med viktige formål i

NTVs konsesjon for digitalt bakkenett og tilhørende frekvenstillatelse. Vi vil i dette høringssvaret

trekke frem en del viktige problemstillinger som bør avklares og tydelig adresseres i forbindelse med

800-auksjonen.

I forbindelse med Post- og teletilsynets (PT) publisering av rapporten om interferens mellom LTE og

DTT, har vi utarbeidet et eget notat med våre merknader og innspill. Dette notatet sendes til PT, men

er også vedlagt her som en utdyping av våre synspunkt knyttet til hvilke tekniske parametrene som

bør tas inn i premissene for tildeling av frekvenser i 800-båndet.

....fra NRK, RiksTV og NTV.

 

Når det gjelder iPhone 5 og LTE kan det også være greit å sjekke fakta:

Her er informasjon om LTE Støtten til Iphone 5 :

 

GSM Model A1428 - LTE Band 4 og 7

CDMA Model A1429 - LTE Band 1 , 3 , 5 , 13 og 25

GSM Model A1429 - LTE Band 1 , 3 og 5

LTE Band 1 (2100 Mhz)

LTE Band 3 (1800 Mhz)

LTE Band 4 (2100/1700 Mhz)

LTE Band 5 (850 Mhz)

LTE Band 7 (2600 Mhz)

LTE Band 13 (700 MHz)

LTE Band 25 (1900 Mhz)

 

Så i praktisk vil GSM Modell A1428 fungere i byer (2600 Ghz) og

de to andre vil fungere andre steder i norge (1800 Mhz) med Netcom.

Hvis man hadde tatt seg bryet å sjekke Apples spesifikasjoner:

http://www.apple.com/iphone/specs.html

Så hvorfor skulle det gamle GSM 900/1800 nettet i Norge (og mange andre land) være til hinder for iPhone 5 LTE dekning?

Samt en review på dette:

http://www.anandtech.com/show/6330/the-iphone-5-review/18

 

Fullstendig oversikt over alle frekvenser LTE tilbys på i ymse land:

http://en.wikipedia....of_LTE_networks

Man må gjerne bla seg ned til 1800MHz LTE oversikten ;)

 

Ellers som man har nevnt flere ganger i denne sammenhengen:

The LTE standard only supports packet switching with its all-IP network. Voice calls in GSM, UMTS and CDMA2000 are circuit switched, so with the adoption of LTE, carriers will have to re-engineer their voice call network
Her har ikke de norske nettverksleverandørene vært generøse med informasjon.

 

EDIT:

Når det gjelder det "ekte" 4G nettet "LTE-Advanced" så er situasjonen annerledes.

On 9 October, 2012, Russian carrier Yota launched the first-ever commercial implementation of the technology, at 11 of its base-stations around Moscow. However compatible handsets won't be available until the first-half of 2013.[2]
Inntil da får man nøye seg med 3.9G telefonene.

 

Så med all denne informasjonen til rådighet kan man stille seg spørsmålet. Hvorfor forsøker Android og WP8 kjøpere å henge ut Apple som synder i denne saken? :hmm:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

ChrisAK:

Når det gjelder forbedringer i kameraet fra 4S til 5, som du etterspurte? Her har jeg lest mange artikler som går i dybden på teknologien men jeg tok en kjapp google for å finne en vilkårlig test.

http://gizmodo.com/5...rtphone-shooter

 

From what we heard at announcement time, it would seem the iPhone 5 and the iPhone 4S have nearly identical 8-megapixel cameras, but as this image shows they take very different photos. The iPhone 4S tops out at a maximum sensitivity of ISO 800, which just isn't enough to get a properly exposed photo in a dark situation without flash. Apple's greatly improved the image processing on the iPhone 5 such that the camera can now shoot up to a sensitivity of ISO 3200 while still ending up with less noise. This is a sea change. If you like taking photos in dark bars and you're addicted to Apple's iOS ecosystem, this upgrade is essential.
Similarly, the iPhone 5 is a much better camera during the day. It's not even close. Look at that sharpness
The iPhone 5's camera is a significant improvement from the iPhone 4S both in terms of image and video quality.

Samt litt andre kommentarer:

The iPhone 5 is not only equipped with an iSight camera with an f/2.4 lens that takes great 8 megapixel pictures, but also records incredible 1080p HD video as well. The FaceTime camera has also been improved and will finally record 720p HD video. Of all the improvements to video recording with the iPhone 5, however, the ability to take photos while simultaneously shooting video is definitely the cherry on top.
The iPhone 5 is simply the best portable video camera I've ever owned.
Of the camera improvements the iPhone 5 does have, a few shouldn't be overlooked. As anybody who has tried using their phone to quickly photograph a moment as it unfolds, speed is everything. The new iPhone camera is engineered to take pictures faster. Combined with the device's faster processor, that should lead to fewer missed photo opportunities.
The camera launches faster, HDR images capture quicker, all around the iPhone 5 camera experience is just smoother and faster, which isn't a surprise.
They’re aligning optical elements with even tighter tolerances now, which does make a big difference in the kinds of optical design tolerances available. There’s also a sapphire front window in the place of what was previously just optical glass. Sapphire of course has an extremely high surface hardness second only to diamond, in addition to excellent chemical resistance, and good transmittance. The real advantage here is again one of thickness — you can run thinner sapphire windows in the place of standard glass windows and get better transmittance. Sapphire windows in optical systems are colorless and chemically composed of single crystal aluminum oxide (Al2O3). Upon inspection the iPhone 5 sapphire does indeed appear to have an antireflection coating as well.
According to EXIF, the iPhone 4 will do a maximum ISO of 1000 and 1/15th of a second, the 4S will do a maximum of ISO 800 and 1/15th of a second, and finally the iPhone 5 will do between ISO 1600 and ISO 3200 and 1/15th of a second. The difference is quite dramatic as expected.

 

 

 

 

 

Forøvrig er det liten grunn til å oppgradere fra 4S til 5 kun for kameraforbedringene.

 

EDIT:

Men da annser jeg meg ferdig med OT da jeg ikke vil ha påpakk for at jeg svarer på OT med OT :).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Finnes det egentlig noen andre alternativer der ute for oss som vil ha en stilig og annerledes telefon, teknologisk overlegen det meste?

For meg er det kun et alternativ,

en gul Nokia Lumia 920 :-)

Synes Android er for rotete og iPhone for kjedelig. Og før noen tar av; dette et min mening etter å ha prøvd begge... Men etter å ha hatt WP7.5 i snart et år er hverken ios eller Android noe tema.

Tror nok Nokia kommer til å selge bra av 920 og 820. Og forhåpentligvis gjør også resten av WP8-telefonene det samme.

Synes heller det er rart at Lumia (WP7.5) har solgt såpass godt etter at nyheten om WP8 ble sluppet.

Tror Lumia 920 kommer til å ta av og bli populær.

Skulle egentlig bare mangle, den er i en klasse for seg med;

Beste kamera (lavlysbilder, optisk/mekanisk bildestabilisering)

Beste skjerm (oppløsning, følsomhet, synbarhet i sol)

Trådløs lading (med NFC-muligheter sammen med lading. f.eks. JBL høyttaleren ++)

NFC (med MANGE muligheter, tror WP er det eneste os'et jeg vil tørre å bruke dette på til betaling og div...)

LTE (med frekvens som er i NORGE...)

Nokia Drive og Nokia Traffic (med gratis offlinekart som faktisk fungerer...)

Nokia City Lense

Nokia Music

++

 

Nei, er ikke det minste i tvil.

Neste mobil blir en Lumia 920, min første Nokia på 15 år... :-)

Lenke til kommentar

Lumia 920 og WP8 frister også meg veldig, eneste issuen jeg har er at jeg må bruke flere tusen kroner for å kjøpe alle apps på nytt :(

DET er jo litt kjedelig ja...

Har selv ingen apper som jeg har kjøpt på min Radar, har funnet gratis apper til det jeg har bruk for.

Men regner bare navigasjonssystemet til Nokia å være verdt prisen på en 920, da kan jeg kutte ut gps'n jeg har nå og slippe dyre oppdateringer :-)

Lenke til kommentar

Da har jeg også bestilt lumia 920 :D

Jeg bestilte fra Chess sin nettside. Kostet 4800 kr hvis jeg fortsetter å ha abonnementet jeg har der. Spørsmålet er når den kommer. På siden deres har de skrevet at den er forventet 25. November. Det synes jeg var nokså seint. Så jeg sendte en mail til Chess for å høre hva de har å si :)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri brukt en dedikert GPS, har alltid brukt TomTom på mobil helt siden jeg hadde det på en Nokia S60 telefon :). Bruker nå TomTom og Navigon. Ellers er det ikke veldig mange apps jeg har kjøpt men enkelte trekker prisen opp, jeg har også mange gratis apps.

 

Enkelte apps har gratis light versjon men så ønsker man funksjonaliteten i Pro/Full hvis man bruker løsningen i utstrakt grad. Det jeg ønsker meg og har ønsket siden jeg begynte å kjøpe mobilapps er muligheten til å kjøpe kryssoppgraderings lisenser til en noe lavere pris.

 

Det tror jeg utviklerne hadde tjent penger på samt at folk ikke hadde blitt låst inne på Android, iOS eller WPx.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...