Gå til innhold

Førsteinntrykk: Guild Wars 2 (PC)


Anbefalte innlegg

Arf, hadde lyst å like dette, men klarer ikke bli engasjert. Gir opp etter et par minutters spilling hver gang jeg logger inn. Utrolig generisk mmo-grafikk og design, uengasjerende historie, osv. Forstår at det er teit å kritisere noe man nesten ikke har spilt, men for meg er det noe galt når man ikke en gang får motivasjon til å bruke mer enn 10 minutter på det.

 

Jeg er helt enig, når jeg leste dette begynte jeg å lure på om jeg allerede hadde lagt igjen min mening om spillet her :p Jeg prøver hver dag å engasjere meg, spille med venner, prøve andre klasser, men... Etter ett par timer er jeg kjempe-dritt-lei. Det klaffer bare ikke, jeg prøver å like det, bli "avhengig" av det, men det går bare ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig, når jeg leste dette begynte jeg å lure på om jeg allerede hadde lagt igjen min mening om spillet her :p Jeg prøver hver dag å engasjere meg, spille med venner, prøve andre klasser, men... Etter ett par timer er jeg kjempe-dritt-lei. Det klaffer bare ikke, jeg prøver å like det, bli "avhengig" av det, men det går bare ikke.

 

Hvis man må jobbe hardt for å like et spill er det tvilsomt at det er noen vits i utgangnspunktet. Når det er sagt så ser jeg endel som går inn med et tankesett fra andre spill som ikke liker gw2 fordi det sammenlignet med disse overhodet ikke forteller deg (eller gir motivasjon for) hva du skal gjøre.

 

Snakk med scouts, disse gir deg relevant bakgrunnsinfo for events og hearts. Gå å utforsk akkurat det du selv vil. Stikk til lions arch og gjør 100 % (pluss et herlig sjørøver puzzle) mens du lar det imponere av arkitekturen. Finn noen som kan wvwvw, bli med disse og spill det ordentlig (i stedet for å stange hodet i en dør uten siege i to timer)

 

Hvis ingenting av dette høres tiltalende ut, så er ikke spillet noe for deg og du går heller ikke glipp av noe.

Lenke til kommentar

Må bare si jeg synes GW2 er helt fantastisk bra. Etter 7 år med WoW, og selvsagt mange andre MMO's er dette en frisk pust. Det å slippe standard questing, løp fra A til B og evig grinding er GW2 det siste mmo'et jeg kommer til å skaffe meg. Var veldig trøtt på hele konseptet, men så langt lover det utrolig bra. Og ikke minst, koster ikke ei krone i abb.

 

Kunne skrevet mye mere, men de aller fleste reviews som kommer ut nå får spillet høy score. Dem av dere som faktisk ikke er fornøyd med spillet og går tilbake til "annet" så kan det hende dere bare trenger mere tid å venne dere til at GW2 gjør ting anderledes. Og det bør faktisk være en god ting når nesten alt annet av mmo på markedet er veldig likt hverandre.

 

Men så kan jo spørre, why change something that works? Er grasset grønnere på den andre siden?

 

Mitt svar er, forrandring fryder er man lei det gamle :p

Lenke til kommentar

Dette her oppsummerer vel heller den smålige fanboyismen han påstår andre kommer med. :p

  • Det er umulig å påstå at historien, dialogene og stemmeskuespillet er noe annet enn pinlig.
  • Det er også umulig å påstå at quests ikke går ut på nøyaktig det samme som de alltid har gjort i de fleste andre MMOer. Banke monstre.
  • Det er også umulig å påstå at spillet er vanskelig eller komplekst i PvE. Jeg bruker 3 skills aktivt og en teleport skill som guardian (pluss en virtue når den er av cooldown), fordi de gjør mest skade og det er det som lønner seg.
  • Dermed er det også umulig å påstå at man ikke trenger å trykke noe annet enn 1,2,3 om og om igjen. Lange cooldowns gjør også at jeg stort sett står og ser på, siden skill 1 ikke må spammes.
  • Det eneste nye med dette spillet er nedskalering av din level i områder under din egentlige level.
  • Det er ingenting annet nytt i dette spillet (som jeg kommer på) bortsett fra kosmetiske detaljer rundt hvordan ting virker. Man må være en fanboy for å påstå noe annet.
  • PvP er gjort før i Dark Age of Camelot. (Det er dog ingen dårlig ting)

GW2 er et utrolig polert spill som kommer til å appellere voldsomt til den tradisjonelle MMO-fansen. Jeg skjønner ikke helt hvorfor fanboys prøver å påstå noe helt annet. Det er jo egentlig et komplement. Det finnes ingen så velpolerte og gjenomtenkte MMO-er på markedet. Dermed klarer det å omfavne så mange spillere, men noe av grunnen til at dette er jo at det ikke er noe nytt her, bare nytt innpakningspapir.

  • Smakssak, jeg har ikke sett noe å klage over
  • Jeg har vært med på å mate bjørner, gjete kyr, gjette gåter, samle ved, kaste snøballer...
  • Jeg bruker nå alle knappene på begge våpnene mine regelmessing på warrior'en min..
  • Jeg vil lett påstå at man virkelig trenger å bruke alle knappene når man sloss mot grupper eller veterans, noe man gjør relativt ofte. Enkelt-mobs av trash varieteten lever ikke lenge nok til å bruke mer enn 1-2 skills, men det er en annen sak.
  • Hvilke andre MMOs har
    1. underwater combat,
    2. skills avhengig av våpen + class,
    3. fluid animasjon mellom angrepene (som gjør at du kan gå inn i et nytt angrep FØR det andre er fullført, uten "animasjon reset" - som tar tid og ødelegger flyten),
    4. gigantisk 3-server persistent PvP, med keeps og siege våpen (og som faktisk FUNKER, i motsetning til visse andre som har lovd slikt),
    5. så enorm variasjon innen en enkel class i spillestil,
    6. overflows istedet for login køer
    7. Svære og komplekse jumping puzzles
    8. et MMO som faktisk oppmuntrer til samarbeid mellom spillerene
    9. Og som faktisk klarer å levere det i en velfungerende pakke?
       

    [*]Uhm, right....

    [*]Vel, "PvP" er vel teknisk sett gjort før i mange spill. Noe spesielt du tenkte på?

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Halllooo. mest ulike er Tera!! Combatsystemet i Tera har drept lysten til å spille GW2 siden GW2 er klikk og attack som i wow.. drit kjedelig! eneste er at GW2 ikke har grinding, man kan nesten gå hvor man vill å hoppe inn i en event å få masse xp sammen med andre spiller. Er det eneste jeg liker med det. Ellers er det ingen ting jeg liker med det.

 

GW2 er faktisk langt fra "click and attack" -

  • Når du slår, treffer du det som er framfor deg. Uansett hva du har som target.
  • Hvis du skyter på noe, så vil du treffe det først på veien, ikke nødvendigvis target
  • Hvis du ikke har target, og skyter, så skyter du rett frem - og vil treffe om det er noe der
  • Du kan bevege deg mens du bruker skills
  • Siden fienden sine angrep også fungerer etter samme system, er posisjonering VELDIG viktig
  • Du har også dodge rolls, og diverse skills som dodger, blinder, blocker eller interrupter
  • Mange mobs har "power attacks" som man bør unngå (stun, mye skade, låser abilities osv), der man må bruke en av tidligere nevnte
  • Det kommer også AoE effekter på bakken man bør unngå, markert med rød sirkel

Grunnet dette, pluss veldig lav cooldown mellom skills, så er kamp veldig rask og aktiv der man må følge med på hva motstanderen gjør, flytte rundt for å unngå angrep, og svare "riktig" på det de gjør. Det skjer også i et ganske raskt tempo når man kommer inn i det (instance mobs var *brutal* der - kanskje 1 sekund varsling, og halve helsen borte om man ikke reagerer raskt nok).

 

Prøvde Tera demo litt, men syns det var det kjedeligste og tregeste systemet jeg noen gang har vært bort i. Prøvde to klasser, var samme på begge.

Trykke knapp, se på animasjon, trykke knapp, se på animasjon, trykke dodge knapp, se på animasjon, trykke knapp, se på animasjon.. loot. next.

Lenke til kommentar

Skills i spillet her lander kun på spillern og ikke utstyr, levels eller noe annet tull som man er vandt til i andre MMO.

 

Igjen en feilaktig kommentar. I World vs World har utstyr og levels utrooooolig mye å si. Dette er for min del ganske skuffende. Jeg skulle ønske at det var som i vanlig PvP hvor dette faktisk stemmer, eller at man kunne få xp i vanlig PvP. Sånn som det er nå må man forvente å bli ganket helt til man blir level 80. Det betyr ikke at World vs World ikke er rasende festlig uansett.

 

Eh nei det er ikke feil, WvWvW er ikke det eneste PvP i spillet. sPvP er det som er beregnet for turneringer og esport generelt. Der er alt balansert. WvWvW så blir du levla opp men kommer du inn med lite låst opp skills så kan andre ha en fordel. Men du har uansett valget med å spille turnering eller WvWvW. Har gjort det bra i WvWvW som low level også.

 

Du har jo begge valgene. Vil du ha PvP med din PvE karakter så har du WvWvW og vil du ha det superbalansert så har du alltids turneringer. For min del spiller jeg mest turneringer da jeg kjører solo.

 

sPvP er jo et helt annet spill. Du fikk det til å høres ut som man slipper questing for kunne spille dette spillet, men sannheten er jo at da går man glipp av 2/3 av det.

 

Og dette at man bare kan trykke på 1,2,3.... i kamp. Har du spilt sPvP eller enda bedre tPvP?

 

Hvis du leser innlegget mitt så er det bare PvP jeg spiller fordi der må man faktisk bruke skills, men jeg har lyst til å spille World vs World og for å hevde seg der kan man ikke spille sPvP. Det er ikke jeg som vrir på ting når 2/3 av spillet er gear/levelavhengig. (Og da er jeg snill siden PvE og World vs World er mye mer omfattende enn sPvP)

 

Man er kanskje litt anhengig av gear i WvW, men lvl er man ikka avhengig av.

 

Litt, faktisk. :p Fortell meg gjerne hvilken elite-skill du bruker på level 1 forresten.

Lenke til kommentar

Alle utility skills er jo unlocked allerede på level 20, elite på level 30 men det kan nå umulig være derfor du taper siden det har en cooldown på 4 minutt på enkelte elite abilities. Og siden du tydeligvis da er low level så forklares det også hvorfor du ikke tror det tar noe skills i PvE, for mobs blir vanskeligere og vanskeligere.

 

For meg høres det ut som du har gitt opp spillet så heller slutt å spille det istedenfor å irritere deg over det :p

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Vel, etter å ha sett litt på en kamerat som spiller guardian, så tror jeg jeg ser hvor han kommer fra. Den klassen oppfordrer jo spilleren til å stå bom stille, og er bare 2-3 abilities som ser matnyttig ut i vanlig kamp.

 

I strak motsetning til min engineer, warrior og ikke minst thief, som flyr all over the place, og bruker hver minste bit som er tilgjengelig. Jeg såg også han dø på en veteran mob jeg sannsyligvis ikke hadde tatt skade av engang :p

 

Så, hvis du spiller guardian og syns det er traust og kjedelig, prøv en av de andre klassene.

Lenke til kommentar

Prøver virkelig å like spillet, men motivasjonen til å gjøre noe som helst er ikke til stedet.

Føles ut som å spille single player selvom jeg ser andre går rundt og gjør det samme. Kunne like gjerne vært AI'er siden det ikke blir særlig kommunikasjon likevel.

Er ikke kommet lengre enn til lvl 8 og kan ikke si jeg ser noe særlig hold i dette spillet så langt. Alle andre slike spill jeg har vært innom har vært mer underholdende i startfasen.

Lenke til kommentar

Se frem til spiller mot spiller. Spesielt WvW systemet som er nærmest identisk til Dark Age of Camelot sitt system. Det er endeløs moro som kan vare i opptil to uker uten stopp! Du sloss for ditt eget lag, din egen server. Tre servere mot hverandre akkurat som i DAoC. Siege weapons og ballista og et dusinvis av spillere i massive slagkamper på ett og samme sted! GW2 har det beste av alt!! Lov meg at du tester ut dette grundig før neste artikkel!!! ;)

Lenke til kommentar

Se frem til spiller mot spiller. Spesielt WvW systemet som er nærmest identisk til Dark Age of Camelot sitt system. Det er endeløs moro som kan vare i opptil to uker uten stopp! Du sloss for ditt eget lag, din egen server. Tre servere mot hverandre akkurat som i DAoC. Siege weapons og ballista og et dusinvis av spillere i massive slagkamper på ett og samme sted! GW2 har det beste av alt!! Lov meg at du tester ut dette grundig før neste artikkel!!! ;)

For ordens skyld, det er ikke server mot server mot server i DaoC, det er realm vs realm vs realm. Vanligvis kalt for Realm vs Realm (RvR). ;P

 

Kjenner ikke til "det egentlige" kallenavnet i GW2 for server mot server mot server, men jeg synes RvR har en bedre klang en WvW og dessuten er det MYE enkelere å si! :!:

 

Men sånn til saken.. :p Det høres veldig spennende ut hvordan WvW (RvR? ;P) fungerer, og jeg elsket det i DaoC, mulig jeg må prøve spillet bare pga det? :hmm: Neida, jeg tror jeg holder meg til TSW, :p

Endret av reyh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...