Gå til innhold

Trenger ekspert i rundkjøringer


Nanobanan

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg er nokså fersk i trafikken, og jeg lurer på en drøss med ting angående rundkjøringer. Jeg har sett på statens vegvesens skriv om hvordan å kjøre i rundkjøringer, men blir ikke stort klokere på de spørsmålene jeg har.

 

1. Hva hvis det ved utgang av rundkjøringen er en bil til høyre i min blindsone: Skal jeg da stoppe helt opp og slippe den forbi før jeg selv kjører ut av rundkjøringen?

 

2. Dersom man skal til venstre i rundkjøringen: Er det riktig at man skal blinke til venstre i innkjøringen til rundkjøringen?

 

3. Dersom man skal rett frem: Skal man ikke blinke i det hele tatt i innkjøringen?

 

4. Dersom man skal rett frem, skal man alltid velge høyre felt i innkjøringen til rundkjøringen, og høyre felt inni selve rundkjøringen?

 

5. Dersom man skal rett frem og det ikke er noen avkjørsel til venstre: Skal man da ta innerste felt inni rundkjøringen?

 

6. Dersom man tar venstre felt ved innkjøring, betyr det at man ta venstre felt inni rundkjøringen? Samme dersom man tar høyre felt ved innkjøring, betyr det at man ta høyre felt inni rundkjøringen?

 

7. Dersom en rundkjøring har flere enn 4 innkjørsler\avkjørsler, og nest siste avkjøring er på skrå opp til venstre (sagt med andre ord avkjøringen man ønsker å ta er nord-vest, dersom rett frem er nord), skal man da ta innerste felt i rundkjøringen?

 

8. Etter min erfaring er det egentlig ikke tid til feltbytte midt i rundkjøringen, med mindre man omtrent bremser helt opp. Vegvesenet sier jo at man skal bytte til det høyre feltet inni rundkjøringen før man kjører ut. Det blir ikke egentlig noe pent feltskifte uansett, men mer en skråning gjennom høyre felt. Lurer på hvordan dere gjør dette?

 

9. Dessuten er det av og til vanskelig å avgjøre om en rundkjøring har plass til to biler i bredden. Hvordan skal man avgjøre dette?

 

10. Det er ikke en universell regel som sier at man skal blinke til venstre når man skal til venstre i en rundkjøring. Dette medfører jo at det er vanskelig for noen som står ved en innkjørsel og venter på at det skal bli klart, å avgjøre om bilen som kommer i rundkjøringen skal forbi denne utkjørselen hvor vi står å venter, eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ja, hvis du ikke kan kjøre ut uten å hindre bilen til høyre har du vikeplikt.

2. Ikke påbudt, men ofte lurt, like greit å legge inn som vane med en gang!

3. Blink alltid på vei ut.

4. Hvis ikke annet er skiltet.

5. Ja.

6. Du kan bytte felt i rundkjøringen, men du skal jo gjerne legge deg riktig første gangen. Det er også greit å kjøre en runde ;)

7. Ja. Går veien ut til venstre for midten skal du ligge til venstre med mindre annet er skiltet.

8. Det er riktig, feltskiftet i den sammenhengen betyr bare at du kjører gjennom et annet felt på vei ut, ergo har du vikeplikt for de til høyre for deg.

9. Det avgjør du, vent heller lenge enn for kort for å komme inn i rundkjøringen.

Lenke til kommentar

Huskeregel nummer en når det gjelder rundkjøringer: det finnes INGEN egne regler for rundkjøringer.

 

Reglene som gjelder er som ellers. Følg skiltingen :)

La meg presisere det du skriver:

 

"Det finnes ikke særskilte trafikkregler for kjøring i rundkjøring. De regler som gjelder ellers, må derfor tilpasses kjøring i rundkjøring."

 

Trådstarter og andre kan lese om dette her:

http://www.vegvesen....i+rundkjoringer

 

 

Mange av svarene som trådstarter har belyses i filmene på følgende nettside (beregnet for en annen aldersgruppe):

http://www.vegvesen....joringer10.html

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Kjørelærern min, forøvrig 11år siden, fortalte meg at man skulle se på en rundkjøring som et vanlig kryss. Skal du til høyre blinker du til høyre, legger deg til høyre og omvendt med venstre. Skal du rett fram legger du deg til høyre da vi kjører på høyreside av vegen.

 

Den viktigste regelen, grunnreglen for trafikk : Vær hensynfull, aktpågivende og varsom. Holder du deg til det kommer du langt i trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En avansert ting er brustein, noen er i bakkenivå, noen har skråkant opp så lastebiler skal klare det.

 

Bilister tolker dette som en fil rundt og 2 filer rundt.

Sånn blir det kaos av når noen ligger i ytterste fil og skal rundt , mens den bak tenker det er to filer og velger innerste fil og skal rundt.

Lenke til kommentar

re TS

Helt umulig å svare på spørsmålene pga det er ørten forskjellige rundkjøringer i Norge og tilsvarende ørten forskjellige meninger om hvordan man skal kjøre.

På teorieksamen må du bare rette deg etter det som står i bøkene, i praksis må du gjøre en individuell vurdering for hver enkelt rundkjøring. Hvordan du håndterer feltplassering og tegngivning avhenger av rundkjøringens størrelse og utforming.

Lenke til kommentar

Jeg tolket det som at sjåførlæreren mente at man skal kjøre og blinke på samme måte i rundkjøring som i kryss.

 

Det var ment iforhold til plassering før rundkjøring. Ser jeg var litt kjapp med bruken av blinklys, blink til høyre før rundkjøring når du skal rett fram blir stort sett feil, med mindre det ikke er noen avkjøring på høyreside.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Mtp. feltvalg for hvilke avkjøringer mener jeg det er bedre å fokusere på avkjøring nr.xx istedenfor avkjøring nord-vest. Skal du LENGER enn halvparten av avkjøringene legger du deg til venstre. har du en rundtkjøring med 5 avkjøringer så mener jeg du skal ligge i innerste felt hvis du skal av på nr.3 selv om den ligger nord-øst...

 

Et annet spørsmål til dere som er flinke på rundkjøringer. Du har en vanlig 4-armet rundkjøring, men avkjørsel nr.3 er merket med "innkjøring forbudt, gjelder ikke buss i rute". Skal man da ligge i høyre eller venstre når man skal rett fram?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...