Gå til innhold

90% av PC-brukere er pirater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OP (trådstarter) har ikke riktig kilde som tilsvarer hans påstand om at 90% av alle pc-spillere piratkopierer dataspill.

 

Det er riktig at det er et mindre problem med piratkopiering på konsoll, men fortsatt et problem. Mesteparten av piratkopieringen som foregår med dataspill, listes likedan:

 

1. DRM'en er helt usaklig som gjør spillet dårlig.

 

2. Folk har ikke penger til å kjøpe spillet.

 

Tjenester som Steam har gjort slik at jeg kjøper spill enkelt og greit på en problemfri tjeneste. Du må kunne lage en bedre tjeneste enn piratkopiering. Steam har gjort dette.

Ubisoft's Uplay derimot, gjør det stikk motsatte. En elendig tjeneste, med en veldig hindrende DRM. Dette har fått meg til å piratkopiere Ubisoft's spill, til tross for at jeg har kjøpt dem. Jeg misliker tjenesten demmes.

 

Piratkopiering er positivt i den forstand at du ikke trenger å være avhengig av at selskapet som utgir spillet oppfører seg som komplette idioter. Dvs. Jeg kjøper HOMMVI, også piratkopierer det. Veldig greit og enkelt.

Folk kommer til å fortsette med dette til selskapene får opp gluggene og ser hva de har gjort feil. Jeg skal ikke gjøre dette om til en konsoll vs PC krig, men jeg er redd konsollene er de første til å dø ut.

 

Sorry bro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke gjøre dette om til en konsoll vs PC krig, men jeg er redd konsollene er de første til å dø ut.

 

Først, har ingenting imot det du sier men når du nevner det siste så fyrer du bare mere på Konsoll vs Pc krigen.

Visst jeg skulle sammenligne ville jeg sagt F,eks konsoll selger mere en Pc.

Pc vil vere lengre en Konsoll,

Konsoll selger mere en Pc

 

Begge sitatene er rett men vil gjøre folk dritsur.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

dette er morsomt! Fallout: New Vegas solgte 5 millioner på pc, men ifølge disse tallene har jo da 50millioner mennesker spilt det.. er lite trolig så mange pcer med maskinvare til å faktisk spille dette spillet. og dette er tall som du kan se med stort sett alle steam spillene. cs 1.6 solgte vel rundt 15 millioner kopier så da har 150 millioner mennesker spilt det.. dette er tullprat folkens.

 

piratkopiering er noe spillindustrien finner på og bruker for å kunne sanke mest mulig informasjon om enkelte brukere(UPLAY sanker all info den kan fra pcen din, bla browserhistorien). ikke vet jeg hvorfor de gjør det, kan være de vil ha "targeted marketing" men det høres dumt ut da og. bare pissprat at de ikke tjener penger for produsenten av Arma 2 har tjent seg dritrike på en million i salg... og 5 millioner er liksom tap? tullprat.

 

eier forresten 381 spill på steam, 300 spill fra før og nå i hylla. men ikke faen om jeg betaler for dritt som UPLAY som gjør at jeg mister savene mine hele tia. og jeg er drit lei av at de lager ting til konsoll fordi "de tjener mere" morsomt da at de to firmaene som tjener DESIDERT mest er Valve og Blizzard og de spesialiserer seg på data og Valve har gitt 5 titler på konsoll. så hvis EA og Ubisoft hadde en hjerne hadde de lært noe her, men de er styrt av grådige "fat cats" som ikke skjønner hva de gjør me sitt eget firma. thank god for steam og Blizzard generelt :p

Endret av cannibalguppy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor relevant er det hvor mange prosent som kjøper spillet? Er ikke det som i siste instans teller hvor mange spill man faktisk selger? Det brukes som ett argument for mindre satsning på PC at store prosenter piratkopierer, men det er ikke det som teller for økonomien, det som teller er hvor mange som faktisk kjøper. Selger PC som plattform dårligere, en feks PS3?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Kina betaler de faktisk 30 RMB (ca. 1:1 med kronen) per 4000 minutter (66 timer) med spilt tid (altså innlogget). Da trenger en kineser å spille rundt 8 timer om dagen for at de skal betale det samme (125 NOK) som vi i Europa. Det finnes garantert både de som spiller mer, samt de som spiller mindre.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke gjøre dette om til en konsoll vs PC krig, men jeg er redd konsollene er de første til å dø ut.

 

Først, har ingenting imot det du sier men når du nevner det siste så fyrer du bare mere på Konsoll vs Pc krigen.

Visst jeg skulle sammenligne ville jeg sagt F,eks konsoll selger mere en Pc.

Pc vil vere lengre en Konsoll,

Konsoll selger mere en Pc

 

Begge sitatene er rett men vil gjøre folk dritsur.

 

Vell, sant det. Jeg tror navnet "konsoll" kommer til å skifte ham, med tanke på Ouya.

Lenke til kommentar

På tide med en liten realitets sjekk :

 

I følge GDC tok pc spill inn hele 18.6 Milliarder i 2011

I følge Wikipedia er verdens Spillmarked verdt 65 Billioner (dette inkluderer selvsagt konsoler) .

 

Per dags dato har vi Xbox360 , Ps3 + håndholdte, Nintendo Wii + Håndholdte og ikke minst Pc.

 

Om pc spillerne hadde kjøpt 95% mer så hadde de sannsynligvis brukt hele 372 Billioner på spill i følge utviklerne som påstår at 95% piratkopieres og senker salgstallene deres.

Til sammenligning så selges det ca 12,37 Billioner dollar i musikk på verdensbasis (Usikker på om også tallene for streaming er med, hvis ikke anta 2x).

 

Det er ingen tvil over at en del av pengene som kom før fra kjøp av musikk nå har gått over til kjøp av spill / programvare eller andre "nødvendigheter" , uansett så er det morsomt å høre på selskapene sin syting over hvor ille markedet er. Problemet er at det finnes mye penger å tjene der ute, men forrettningsmodellen og spillene som selskapet har appellerer ikke til brukerne av flere årsaker (blant annet DRM , stadig pålogget krav , spill som blir svært "mainstream" eller andre slike endringer.).

 

Skal et selskap kapre kunder må man appellere til kundene, selge produkter som blir satt pris på over lengre tid og ikke minst tilby en god tjeneste som kundene setter pris på. Jeg setter pris på å bli behandlet med respekt, er jo tross alt 35 år og ønsker jo ikke å bli behandlet som en drittunge om jeg klager på at et produkt er mangelfullt ved lansering eller har andre problemer som jeg mener ødelegger opplevelsen min.

Endret av Malvado
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her har RPS et interessant intervju med et par fra Ubisoft.

Det viser seg visst at:

1: Ubisoft har mange ansatte som må slutte å uttale seg offentlig

2: Ubisoft har mange ansatte som liker å dra tall ut fra aslet

3: Ubisoft er foorferdelige løgnere

4: Ubisoft har skjønt at DRM ikke funker

 

 

Jeg skulle forresten ønske at fler spilljournalister torde å gjøre kritiske intervjuer slik RPS har gjort her. Hva er vitsen med spilljournalistikk hvis journalistene (evt bloggerne) hele tiden slikker bransjefolket opp etter ryggen, Gamer inkludert?

Lenke til kommentar

Her har RPS et interessant intervju med et par fra Ubisoft.

Det viser seg visst at:

1: Ubisoft har mange ansatte som må slutte å uttale seg offentlig

2: Ubisoft har mange ansatte som liker å dra tall ut fra aslet

3: Ubisoft er foorferdelige løgnere

4: Ubisoft har skjønt at DRM ikke funker

 

 

Jeg skulle forresten ønske at fler spilljournalister torde å gjøre kritiske intervjuer slik RPS har gjort her. Hva er vitsen med spilljournalistikk hvis journalistene (evt bloggerne) hele tiden slikker bransjefolket opp etter ryggen, Gamer inkludert?

 

Sånn funker det verden over, ikke bare i spillbransjen. Ordentlig kritikk hører fortiden til. De fleste "store" spillkritikerne er kjøpt og betalt, eller tør rett og slett ikke si noe stygt eller gjenerelt mye negativt om store titler og spillselskap i frykt for å bli utstøtt, sparket eller bli tatt som useriøse.

 

Folk som tør vise store dritsekker fingern, fortjener respekt.

Endret av HylendeUlf
Lenke til kommentar

Billion på engelsk blir milliard på norsk

 

Send meg neste gang en PM istedenfor å forsøke å leke "lærer" åpent på forumet. Det er flere grunner til at jeg innimellom blander ord eller har noen feil her og der , du kan jo selv prøve å få fjernet 4cm radius med hjernesvulst og se hvor bra du fungerer i det daglige etterpå.

 

Uansett tilbake til Topic :

Jeg er noe skuffet over utviklingen av nye pc spill og antar at det er mange andre som føler det sånn også , mange av spillene er dessverre halvferdige konsoll porter som det stinker av , har vært borti noen demoer som nesten krever at man skal bruke en gamepad for å få en god opplevelse.

Jeg elsket virkelig PC-RPG spill, men de siste store AAA titlene har blitt en opplevelse som nesten får meg til å gråte, Dragon Age 2 bare for å nevne ett i farta. Heldigvis så finnes det mange gode Indie spill der ute som feks Legend of Grimrock og Dwarf Fortress for å nevne noen.

Sånn sett så har jeg en viss forståelse for at PC spillere ofte kopierer konsoll porter siden de tror at det blir en dårlig opplevelse i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...