Gå til innhold

Fotografering av sport


Anbefalte innlegg

Hei hei!

 

Jeg har holdt på med fotografering i et drøyt år nå, og har fotografert hovedsaklig fotballkamper. Jeg arbeider per i dag kun på hobbybasis og har en samarbeidsavtale med FK Fyllingsdalen om å fotografere på deres hjemmekamper.

 

Jeg har til nå brukt en del automatikk på fotograferingen min, og vil nå lære meg å bruke kameraet mitt skikkelig. Jeg har et Nikon D300s kamerahus, og en Tamron-linse 17-50mm og en Sigma-line 55-200mm. I tillegg har eg en telelinse av Sigma 50-500mm.

 

Jeg lurer egentlig mest på hvilke innstillinger som er mest hensiktsmessig og som gir mest mulig skarphet i bildene når jeg fotograferer på kamper. Av en grunn føler jeg at jeg får mest klarhet i bildene med høy ISO, men det syns jeg er rart siden lav ISO gir mindre støy på bildene. Når jeg har hatt lav ISO opplever jeg at det blir uklart og at objektet jeg har fokuset på blir skurrete.

 

Jeg tror det har med innstillingene på kamerahuset mitt å gjøre, så derfor henvender jeg meg til de som er mer erfaren enn meg.

 

Jeg har lagt ut en del av bildene mine på min Flickr-konto:

http://www.flickr.com/photos/bjnesse/

 

Sånn at dere kan bedømme dem her i forhold til tips.

 

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg skyter fotball har jeg som oftest kameraet på lukkerprioriet og +/- 1/1000s lukkertid. Stiller ISO etter hvor lite lys det er, og lar kameraet styre blender.

 

Det er viktigere å ha kort nok lukkertid til å fryse bevegelse (med mindre man vil ha bevegelse) enn å kjøre på med lavest mulig ISO for minst mulig støy. Støy er ofte penere enn bevegelsesuskarphet.

 

Så litt kjapt over bildene dine på Flickr, og det jeg umiddelbart reagerer på er at jeg ville croppa bildene tettere. Gress og slikt, uten spillere kan gjerne klippes bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar!

 

Da skal jeg ta å prøve rådet ditt om lukkerprioritet på neste shoot.

 

Måten jeg har croppet på så langt har vært med tanke på å få en helhet med i bildet, men samtidig være noenlunde tett på spillerne. Derfor jeg har med litt gress, og gjerne noen spillere som er tett på situasjonen. Men prøver å croppe tettere på neste redigering.

 

Hvor tett pleier du å croppe?

Lenke til kommentar

Har ikke fotografert stort av fotball eller sport, men prinsippet blir det samme som ellers når man skal fryse bevegelser: Du trenger rask lukketid. Hvor rask lukketid du trenger i fotball vet jeg ikke, og det vil også avhenge av hvor nære du er situasjonen du fotograferer, men årsaken til at du får bedre bilder på høy ISO er nok at du da får raskere lukketid enn på lav. Fotograferer du mye i dårlig lys vil du nok være avhengig av et objektiv som gir deg muligheten til å slippe inn mye lys, samtidig som du tyner ISOen. Det er ikke spesielt dårlig lys som skal til før du begynner å slite med å fryse bevegelsene når objektivet du bruker er lyssvakt, i hvert fall ikke hvis du må ned mot 1/1000 sekund, noe jeg antar at du ofte må.

Lenke til kommentar

Ja, de to førstnevnte linsene jeg har er ikke veldig lyssterke, men det har økonomiske grunner til at jeg ikke har fått på plass gode nok linser ennå :p

 

Henger igjen i fra det første kameraet jeg skaffet meg (Nikon D40) for 4-5 år siden.

 

Prøver meg på å ha mer fokus på lukkerprioritet, så ser vi hvordan det ender opp.

 

Takk for gode innspill, det hjelper på læreviljen :D

Lenke til kommentar

Måten jeg har croppet på så langt har vært med tanke på å få en helhet med i bildet, men samtidig være noenlunde tett på spillerne. Derfor jeg har med litt gress, og gjerne noen spillere som er tett på situasjonen. Men prøver å croppe tettere på neste redigering.

 

Hvor tett pleier du å croppe?

Gress blir det nok av (synes jeg), selv om man cropper tett inn til spillerne. Man må selvfølgelig ha med de spillerne som er viktig for situasjonen.

 

Eksempel fra Norway Cup:

7687534646_d93c7ec202_b.jpg

Lenke til kommentar

Ta og les guiden "lukker, blender, iso og sånt", da forstår du konseptet bedre.

 

Har lagret denne på skrivebordet, så den er på plass. Veldig bra skrevet. Men lagde denne tråden for å få litt mer detaljert mot min type fotografering :)

 

Prøv å få tatt bilder i knestående, eller relativt lavt i hvert fall. Da får du med mer av bakgrunnen og (ikke bare gress) for tribune og publikum.

 

Har fotografert litt med BA på Brann Stadion, og har fått anskaffet meg en liten turstol som jeg bruker, bildene blir så utrolig mye bedre når man er på samme høydenivå som fotoobjektene :p

Lenke til kommentar

Jeg har et Nikon D300s kamerahus

 

Dette kameraet har en meget velfungerende Auto-ISO-funksjon. Sammen med blenderprioritet (A-modus) er det omtrent det eneste jeg bruker til sport - kun under svært vanskelige (mørke) lysforhold går jeg over til lukkerprioritet.

 

gjør som følger:

- Sett ISO til 200 før du slår på Auto-ISO. Kameraet kommer til å bruke dette som nedre grense for de ISO-verdiene det velger.

- Gå inn på ISO sensitivity settings i Shooting-menyen. Sett ISO sensitivity auto control til On, maximum sensitivity til 3200 (evt. Hi1 om du er komfortabel med å bruke den) og sett minimum shutter speed til f.eks. 1/500 (eller noe annet, prøv deg frem).

- Velg A-modus, sett største tilgjengelige blender og skyt i vei.

 

Andre triks:

- Legg ISO sensitivity settings øverst i My Menu, så har du rask tilgang til å slå Auto-ISO av og på og endre max ISO eller minimum lukkertid

- Sett custom function a1 (AF-C priority selection) til 'Focus'. Da vil ikke kamera ta bilde uten at fokus er oppnådd med følgefokus (ikke alltid det er ønskelig, legg denne også høyt oppe i My Menu for å kunne slå den raskt av og på. Bruk 'Release+Focus' når du ikke ønsker å ha denne funksjonen aktiv.

- Sett custom function a5 (AF Activation) til AF-ON only. Da vil kameraet kun fokusere når du holder inne AF-ON-knappen. Når man blir vant til dette er det utrolig elegant å kunne styre autofokusen uavhengig av utløserknappen.

- Sett custom function b4 (Easy exposure compensation) til 'On'. I A- og S-modus kan du da stille eksponeringskompensasjon med det hjulet som ikke styrer hhv blender eller lukker, uten å trykke inn eksponeringskompensasjonsknappen. I P-modus stilles eksp.komp med det hjulet som ikke styrer programskift.

- Unødvendig å si kanskje, men bruk alltid kontinuerlig fokus (C på fokusbryteren foran kameraet). Med anbefalt bruk av customfunksjonene a1 og a5 er enkeltskuddsfokus (S) nesten unødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...