Gå til innhold

Fra Oslo til New York på én time


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

- Det viktigste med denne testen er at forbrenningsmotoren kjører i hundrevis av sekunder.
Hvis det lykkes, har vi i praksis en motor som kan drive høyhastighetsvåpen,

Var det ikke snakk om å kunne korte ned reisetider? Eller er det i bunn og grunn en test for å lage "bedre" våpen?

Endret av Holyashell
Skrevet

Eller er det i bunn og grunn en test for å lage "bedre" våpen?

 

Du sitter akkurat nå på noe som er et resultat av det amerikanske forsvarets avanserte forskning...

Skrevet

Du sitter akkurat nå på noe som er et resultat av det amerikanske forsvarets avanserte forskning...

Tullprat. De har hatt stoler i flere tusen år før USA i det hele tatt fantes.
  • Liker 4
Skrevet

Ja, jo, greit nok at det militæret har vært i front når det gjelder utvikling. Likevel, i 2012, tror jeg ikke "det amerikanske forsvaret" er det sterkeste salgsargumentet ovenfor resten av Verden.

Skrevet

Du sitter akkurat nå på noe som er et resultat av det amerikanske forsvarets avanserte forskning...

Tullprat. De har hatt stoler i flere tusen år før USA i det hele tatt fantes.

 

Hehe.

Skrevet

Nåja, jeg må nok innrømme at jeg umiddelbart heller tenkte på Kongsberg enn SAS ved første blikk. Men så klart, forsvar avhenger av å være i forsknings/teknologifronten, om systemene testes ut og benyttes av forsvaret i første omgang, og det fungerer som forventet, så pleier det ikke ta lang tid før tilsvarende systemer dukker opp i det kommersielle markedet. Alt i alt en vinn-vinn situasjon for alle ("except the ones who are dead").

 

Man skal forresten ikke se bort i fra at kontorstolen også er et resultat av militær utvikling. ET utall legeringer, polymerer, produksjonsmetoder, katalysatorer for syntese av materialer, og så videre, er utviklet av, for eller med støtte fra forsvaret i ulike land. Se bare på alle de NATO-støttede forskningspublikasjonene innen nærsagt alle felter fra fysikk og kjemi, til sosiologi og økonomi.

Skrevet

Hvorfor ikke?

 

Har du sett noen concorder i rute fra Oslo noen gang?

 

Flyene som er laget for interkontinental flyging er ekstra dyre, ekstra store, spesielt få. De er generelt ikke spesielt lønnsomme og må fly med høyt utnyttet kapasitet.

 

Flya som flyr fra Oslo er småtterier i forhold. Hvorfor? Fordi Oslo ikke er verdens viktigste knutepunkt. Superfly vil først settes opp mellom f.eks. New York og Amsterdam, Paris ELLER London, kanskje etterhvert alle tre, men definitivt ikke til hvert land i Europa. Og dette er helt i tråd med det systemet som finnes i dag, der norsk trafikk helst skal rutes gjennom Amsterdam eller København, med unntak av de mest populære rutene der de kan fylle et helt fly. I beste fall setter SAS opp en rute som er synkronisert med tidene til superflyet for å mate det med norske forretningsmenn, og da kan du regne med at det blir en av de dyrere rutene til SAS.

Skrevet

- Det viktigste med denne testen er at forbrenningsmotoren kjører i hundrevis av sekunder.Hvis det lykkes, har vi i praksis en motor som kan drive høyhastighetsvåpen,

Var det ikke snakk om å kunne korte ned reisetider? Eller er det i bunn og grunn en test for å lage "bedre" våpen?

I først omgang er det såklart snakk om et våpen. Våpen er enklere da de er mindre, du kun bruker dem en gang og bruker en raket for å få dem op i fart. Kort er tanken en 6x så rask krysserrakett.

Om de får det til å virke ville det neste logiske være en romferge som ikke trengte ekstra rakett trin. Dette ville være bedre en raketter.

Å bruke dette i pasasjerfly er temmelig far off.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...