Gå til innhold

Slik blir du spillutvikler


Anbefalte innlegg

Dersom penger er målet tror jeg man bør satse på en annen karriere fra starten av.

Du går ikke ut av en master med ca 350 000 i studielån, for å ikke tjene penger - for å ikke bli verdsatt for tiden og ressursene man legger ned for å lage et produkt for et selskap.

Tro meg, man kan få utløp for mye kunstnerisk trang hjemme i kjelleren, det er nok av gode indie spill der ute, men når man er ansatt i et større selskap forventer man å kunne betale regningene sine ved slutten av måneden.

Endret av grusisalaten
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som er opptatt av pengene bør drive med noe annet.

Funcom har et elendig rykte når det gjelder ansettelsesforhold som vel er det folk peker på her.

Ok, det blir noe annet, ryddige ansettelsesforhold bør de absolutt ha.

De som er opptatt av pengene bør drive med noe annet.

Really? Hvorfor det? Forklar. Hvorfor skal folk som tar Bachelor og atpåtil Master, brukt masse penger og tid på det, ikke skal få lov til å tjene bra når de jobber med det?

Dersom penger er målet tror jeg man bør satse på en annen karriere fra starten av.

 

Jeg vil tro de dyktigste utviklere/designere etc. gir katta i økonomien så lenge den ikke blir plagsomt dårlig. Forlanger du en haug med penger samtidig som de beste i faget jobber for smuler ligger du ikke spesielt godt an.

 

Dessuten trenger en ikke stort med penger når det ikke er noe å bruke dem på. Din eneste interesse er jo det du gjør på jobben uansett, så du er der 24/7, lønn eller ei. Det som driver de genuint interesserte er noe av den samme skapertrangen som du ser hos kunstnere, et yrke som vel ikke er kjent for å være spesielt lønnsomt.

 

Ho ho ho. Jeg klarer ikke å ta din post seriøst. Dermed:

 

 

cool-story-bro.gif

 

 

 

Jeg skal iaff ikke å leve på håp, kjærlighet og sommerfugl.

Endret av MrLeftfield
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Øystein i Funcom: Ikke drit deg ut.

Dette lukter det ikke helt rent av. Slik jeg tolker det, er dette samme

ansettelsesmetodikk (eller "ansettelse") som hardware.no-nettverket driver

med. Få inn "ildsjeler", unge mennesker (gjerne uetablerte mennesker uten

erfaring), få dem selv til å virke heldige ("Vær så god, du kan herved

kalle deg journalist. Du får 150 kroner per artikkel").

Dette er i prinsipp det samme og vil bare fungere i et par år helt til den ansatte er dritt

lei og innser at han blir rundlurt og begynner en annen plass. På det

tidspunktet er det som en gang var en hobby blitt en slitsom slavehandling.

Jeg har selv blitt "lurt" slik i flere år, blitt lovet ekstra penger,

bonuser, overtidsbetaling og det uten å se noen ting av det..

peeps: Er det en stor arbeidsplass dere søker jobb hos, snakk med ansatte

og tidligere ansatte først. Ikke la dere utnyttes eller lures, det kommer

til å bite dere hardt i ræva etterpå. Krev overtidsbetaling. Fungerer ikke

det, gå hjem, nyt kvelden og se på TV og spill dataspill - ikke lag.

Firmaer som forsøker å glorifisere overtid og forsøker å gjøre det til noe

kult, prøve å få dere til å tro at her er det menneskene og kundene som er i fokus og DU ER HELDIG SOM HAR OSS, fremfor å friste med lønn og andre fordeler, skal dere passe dere jævlig for!!! ingen arbeidsgivere bryr seg en dritt om deg.. de skal bare tyne ekstra ut av deg og kjøre merce hjem og de vet at dersom du sliter deg ut, vil det komme en ny person med samme drittlønnen..

Det er selvfølgelig helt riktig at nyetablerte mennesker som akkurat er ferdig med IT studiene ofte "må ta det man får" og at en jobb hos Funcom (eller hw.no-nettverket) kan være en god start, men jeg vil bare advare mot å være for naiv som jeg var.. jeg har tatt lærdom og ønsker at også du skal tenke litt gjennomdet..

Det er viktigere å bevare hobbyen sin fremfor å slite den helt ut.. det vil nemlig være mer ødeleggende enn å jobbe sene kvelder i flere måneder og ikke få en skitt.

mange arbeidsgivere har dessverre dette som sin business idé og regner nok med at de fleste ikke vil være i firma mer enn 2 3 4 år og dra videre og da gjelder det å utnytte disse til fulle og pine dem i hjel den naive tiden dem har der.

det er fett å jobbe med det man liker.. det ligger øverst. Jobber man for hardt over flere år og samtidig ikke får noe igjen vil hobbyen bli en slavehandling og man brenner seg ut.

Du VIL få en annen jobb selvom du ikke jobber 5 timer overtid hver dag uten noe igjen. Husk at hadde du ikke vært der du er i dag ville du vært et annet sted....

takk for og pris for at jeg endelig skiftet jobb.. nå har jeg lønn godt over gjennomsnittet og alle ansatte har like mye å si og har likem mye å si i firmaet og deler på alt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ho ho ho. Jeg klarer ikke å ta din post seriøst.

Neivel.

 

Jeg mener allikevel at lidenskap, nysgjerrighet og skaperglede må være drivkraften, ikke pengene. De som er ute etter pengene vil aldri klare å henge med, de blir ikke gode nok og vil på sikt tape for andre i mengden som forlanger mindre (f.eks fra andre kontinenter).

 

Pengene vil til slutt evt. komme som et resultat av kunnskap som få andre kan vise til og slik kunnskap oppnåes neppe dersom utgangspunktet kun er å tjene mest mulig penger.

 

Dette reflekteres også i produktene ulike selskaper produserer. Dersom målet er å tjene mest mulig penger alene vil de til slutt tape, målet bør være å skape et best mulig produkt for siden å tjene penger på dette.

(Store selskaper kan jo selge masse dritt grunnet markedsføringsmakt, men det er en litt annen greie)

Lenke til kommentar

...

takk for og pris for at jeg endelig skiftet jobb.. nå har jeg lønn godt over gjennomsnittet og alle ansatte har like mye å si og har likem mye å si i firmaet og deler på alt.

 

Interessant lesestoff. Var en del her jeg trenger å tenke litt på, og kjenner meg delvis igjen i din situasjon.

 

Får jeg spørre hva du jobber som?

Lenke til kommentar

@MJonal

 

Kan bekrefte det du sier. Det er skummelt mange bedrifter som ikke betaler overtid - men samtidig FORVENTER at du jobber overtid. Jeg har fortsatt ikke overtidsbetalt, men lovnad om lønn i himmelen (faktureringsbonus).

 

Funcom har altid hatt dårlige ansettelsesforhold. Nå er også spillutviklere, grafikere, og designere notorisk utnyttet over hele fjøla innen underholdningsbransjen - så det er ikke noe farbar vei i lengden.

 

IT bransjen ellers beveger seg på kanten til å bli et lavstatusyrke. Spesielt i vesten. Eneste som kjøper din kode er "staten", og de liker ikke å betale så dyrt. De som utvikler spennende ting er de beste fra universiteter som NTNU og den type skoler, og utviklere i lavkostland. I norge så er det mest spennende om dagen for NTNU'ere å lage "kule" saksbehandlingssystemer for staten.

Kreti jobber som konsulenter og jobber med å buggfikse og flikke på 20år gammal kode for staten etterhvert som politikerne finner på nye fikse lover. Pleti jobber som statsansatte og jobber direkte med å motarbeide og lager vanvittige mengder med merarbeid for alle sammen. Staten ble 60.000 flere bare i fjor ... aner ikke hva fornuftig de gjør. 100% av de jeg treffer på i min jobb skulle hatt sparken på flekken for inkompetanse og for å sløse med skattepengene våre.

Lenke til kommentar

"Det er mer en livsstil enn et yrke"

 

I alle fall hos FunCom med de lønningene de tilbyr.

De som er opptatt av pengene bør drive med noe annet.

 

Man kan nesten ikke leve av lønningene man får der. Og klager man sier de bare at du er heldig som jobber der og at folk står i kø for å ta over jobben din. Dette var for 4 år siden og jeg tviler på at det har endret seg.

Lenke til kommentar

Folk som brenner for jobben for jobben i slik grad at de jobber med det samme på ettermiddager og kveld med stor entusiasme har en lei tendens til å brenne seg ut veldig fort. Ingen tror det kommer til å skje med dem men plutselig sitter man der på legekontoret og lurer på hvor det er blitt av sitt gamle selv.

Lenke til kommentar

De som poster her og skriver at de ikke får overtidsbetalt. Overtidsbetaling er en lovfestet rett! Hvis du ikke får overtidsbetalt så krev det av sjefen. Hvis du ikke har baller til å gjøre det så dokumenter i det minste overtiden og krev å få det etterbetalt når du slutter.

 

http://www.arbeidsre...regler-gjelder/

 

Til de som skriver at funcom betaler dårlig: Det er bare å få seg en jobb et annet sted. Får du deg ikke jobb ett annet sted så er kanskje omskolering noe å tenke på? At man skal ha krav på god lønn når man har en master er bare tull. Jeg kjenner flere med masterutdanning som enten ikke får relevant jobb eller har en jobb som betaler hakket mer enn den jobben de hadde ved siden av studiene.

 

Det er den enkeltes ansvar å ta en relevant utdannelse som gir den kompetansen man har behov for. Blindern er full av folk som tar master i fag som har ingen relevans i jobbmarkedet. Når man spyr ut folk med master i irrelevante fag så går det inflasjon i graden. Det er bare å se på finn-annonser. Alle skriver at man må ha mastergrad i ett eller annet.

 

Selv har jeg ingen master eller bachelor, men det går ikke mange timene fra jeg legger ut CV på finn før telefonen begynner å ringe.

 

Det er heller ingen god idé å jobbe 14-16 timer hver dag. Det går i perioder, men ikke over lengre tid. Ikke bare er det ulovlig, det er også helseskadelig. Hvorfor skal man gidde å slite seg ut for en arbeidsgiver som bryter arbeidsmiljøloven på to punkter? Ulovlig overtid og ingen overtidstillegg?

 

Unge arbeidstakere bør sette seg bittelitt inn i lovverket. Det er mange useriøse sjefer som elsker å utnytte unge, lidenskapelige datanerder som kommer rett fra skolebenken.

Endret av ryback
Lenke til kommentar

Nå gjelder vel plutselig ikke de overtidsbestemmelsene om man har type "særskilt stilling" eller no lignende greier i kontrakten. Det er vel ganske normalt i konsulentbransjen, men der er jo gjerne en del av lønna basert på faktisk fakturering. Selv om du ikke har overtidsbetalt, får man da normalt mer utbetalt likevel når man jobber overtid. Det er vel dessuten de som gidder å stå på litt som gjerne blir belønnet i det lange løp. Det er i alle fall min personlige erfaring, men det er helt sikkert forskjell mellom firmaer og hvordan de behandler sine ansatte.

 

Edit: Angående overtid, trenger ikke nødvendigvis gjelde ledende eller uavhengige stillinger. Se helt nederst her: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157

Det står blant annet:

 

"Særlig uavhengig stilling

Med særlig uavhengig stilling menes arbeidstakere som ikke har direkte lederfunksjoner, men som likevel har overordnede og ansvarsfulle stillinger.

Dette dreier seg om arbeidstaker som selv prioriterer sine oppgaver, de bestemmer selv hva de skal gjøre, hva som skal delegeres til andre, når arbeidet skal gjøres og hvordan arbeidet skal utføres.

Selv om en arbeidstaker er unntatt fra disse bestemmelsene, må arbeidstiden likevel ordnes slik at:

arbeidstaker ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger.

arbeidstaker har mulighet for å ivareta sikkerheten."

 

Blir ofte lett å definere en stilling i IT bransjen til disse forutsetningene.

Endret av The Jackal
Lenke til kommentar
Gjest medlem-271921

Øystein Eftevaag har kun høflig svart på det han ble spurt om. Han gav meg og sikkert andre en meget kortfattet god innsikt i hva som skal til for å bli en spillutvikler. At selskapet kanskje ikke tjener mye enda, samt kanskje ikke kan betale store lønninger er på siden av temaet som ble tatt opp. God inntjening er et langsiktig mål. Alt har sin begynnelse, og begynnelsen er ikke lett.

Ikke alle er like heldige som Ravn studio som fikk millioner av staten for å videreutvikle Flåklypa spillet. Se link:

http://dt.no/kultur/ravn-studio-far-millionbelop-for-a-lage-flaklypa-spill-for-nintendo-1.3083728

Lenke til kommentar
Gjest medlem-271921

Ha ha, joda den er litt artig, jeg ser den :) godt poeng. Ja da burde vel selskapet ha kommet dit at de kan betale lønn og ha til salt i maten.

 

Ser på wikipedia at de har en ganske turbulent rolig historikk der ikke alt har gått på skinner. Tiden går fort. Virket som de start i går, men 1993 er jo nesten 20 år.

 

Lenke til kommentar
Jeg vil tro de dyktigste utviklere/designere etc. gir katta i økonomien så lenge den ikke blir plagsomt dårlig.
Der tar du skammelig feil. De gode vet hva de er verd og har ingen grunn til å jobbe for smuler siden de vet hva de er verd.
Forlanger du en haug med penger samtidig som de beste i faget jobber for smuler ligger du ikke spesielt godt an.
Er det ikke heller bransjen/firmaet som ligger dårlig ann om de gir de beste av de beste elendige vilkår?

 

Beklager, men ikke bare ser du ikke ut til å kunne noe som helst om bransjen, men argumentene dine henger ikke på greip :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Beklager, men ikke bare ser du ikke ut til å kunne noe som helst om bransjen, men argumentene dine henger ikke på greip :)

Det virker som flere ikke forstår poenget. Pengene bør være et resultat og ikke et mål. Du bør delta på prosjektene du har mest lyst til å delta på, selv om andre prosjekter kanskje gir flere ganger lønna.

(selvfølgelig finnes en nedre grense, mangel på penger kan ikke bli et problem, da er det få som gjør en god jobb)

 

Skulle jeg alltid ha sikla etter penga hadde jeg starta med noe annet for mange år sia, men jobben må først og fremst være morro. Jeg gjør ting jeg har lyst til å gjøre 99% av tiden på jobben. Vi starter nytt prosjekt etter jul, c++ multiplattform & multidb kompatibelt, driver å samler folk & legger opp biblioteker for tia. Samtidig gjør jeg en jobb for noen svensker, noe info-display saker. Koser meg.

 

Velger alle jobb kun etter penga forklarer det kanskje hvorfor det finnes så mye rart rundt omkring. Jeg har aldri helt skjønt hvorfor folk så ofte har lyst å gå hjem, men jeg trives godt alene på kontoret, jeg. Det er mer mas med folk her, de spør og graver om ting de burde visst, hadde de bare tatt seg noen artige kveldstimer med manualene og øvd/lært litt før ting plutselig haster så fælt...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

OK, sorry, Tiltman. Tok ikke helt poenget. Men jeg håper du tar mitt. Jeg har glemt å nevne at uansett hva jeg rører, så liker jeg å "fullføre" jobben og gjøre det bedre enn gjennomsnittet. Det er MITT kvalitetsstempel.

 

Jobber i "konsulent" bransjen, og migrerer en "del" PCer. Du kan så å si alltid se forskjell på en PC som er satt opp av meg, og en PC som er satt opp av en annen. Og det er hvem jeg er. Hadde jeg jobba i spillbransjen som jeg er utdannet for, så hadde jeg gjort nøyaktig det samme: kvalitet. Jeg liker å fullføre (mini-OCD?). Derfor forventer jeg en "ikke gjennomsnittlig" lønn som er verdt bryet, satt veldig på spissen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

OK, sorry, Tiltman. Tok ikke helt poenget. Men jeg håper du tar mitt. Jeg har glemt å nevne at uansett hva jeg rører, så liker jeg å "fullføre" jobben og gjøre det bedre enn gjennomsnittet. Det er MITT kvalitetsstempel.

...

Hadde jeg jobba i spillbransjen som jeg er utdannet for, så hadde jeg gjort nøyaktig det samme: kvalitet. Jeg liker å fullføre (mini-OCD?). Derfor forventer jeg en "ikke gjennomsnittlig" lønn som er verdt bryet, satt veldig på spissen.

Jeg er helt med på den, en bør jo forvente betaling i stil med kvaliteten på leveransen (såfremt kravene er noenlunde fornuftige).

 

Det jeg prøver å formidle er;

Velg heller jobber/prosjekter som virker artige/utfordrene, hvor pengene er mer usikre, istedenfor kjedelige saker som lokker med god inntekt. Gjør man artige/utfordrene jobber/prosjekter godt, f.eks. blir veldig god innen et lite felt, vil det sannsynligvis også gi "nok" med penger før eller siden.

Lenke til kommentar
Jeg er helt med på den, en bør jo forvente betaling i stil med kvaliteten på leveransen (såfremt kravene er noenlunde fornuftige).

Jeg skjønner ikke hvorfor parantesen er med. Betaling skal stå i stil med kvaliteten på leveransen -- EOD. Å legge til en ekstra qualifier som da ikke er opp til den som faktisk gjør jobben å være med å bestemme gir ingen mening.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg skjønner ikke hvorfor parantesen er med. Betaling skal stå i stil med kvaliteten på leveransen -- EOD

Såfremt "kunden" forventer kvaliteten (dvs. forhøyet kostnad).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...