Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sidan tipsa her er direkte oversatt frå engelsk (usa) så er det ikkje alle tipsa som vil hjelpe deg i Norge. Det Amerikanske rettssystemet er lagt opp rundt prinsippet om å beskytte borgerane mot myndigheitene, i Norge er systemet i mykje større grad lagt opp for å lette politiets arbeid.

 

Lovhjemmling til tipsa hadde vært greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bor du i USA, FFA?

Dette er jo direkte kopi av den amerikanske youtubevideoen "flex your rights".

 

Hvis folk vil vite hva slags hjemmelsgrunnlag NORSK politi har, kan de lese politiloven, politiinstruksen og straffeprosessloven. De ligger på Lovdata.no

Dette er en sikker kilde i motsetning til en kverulant konspirasjonsteoretiker som åpenbart er ute etter å gjøre jobben til politiet vanskelig.

 

En kan lure på om FFA har sett for mye på amerikansk film (evnt cops) og gjort seg opp en mening om at politiet i Norge kan sammenlignes...

Endret av gjaldkeren
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Aldri skjønt greia med at man skal "kverulere" med politiet når man ikke har noen grunn til det jeg.

Hva tjener man på det, egentlig? Har man rent mel i posen, så kan de ikke ta deg på noe uansett.

Gjør som de sier, og du får være i fred. Jo kortere tid de bruker på deg, jo mer tid kan de bruke på andre ting.

 

Det finnes nok drittsekker som vil gjøre alt de kan for å finne noe på deg og/eller trakasere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det generelle rådet er vel å ikke være drittsekk og vanskelig.

 

Personlig hater jeg folk som alltid skal kverulere om alt mulig uansett, og jeg skjønner godt at f.eks. politifolk som sikkert opplever dette oftere enn de fleste kan bli irritert og fristet til å gjøre livet litt ekstra surt for folk som går inn for å være drittsekk av prinsipp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, er selv en aktiv bilkjører i byen og mange kaller meg "råner", og politiet er ivrige etter rånerne.

Men, dette legger de som oftest opp til selv. Selv har jeg aldri blitt stoppa, men har sitti på med folk når det har skjedd. Og det har aldri vært noe drama. Mye pga. at disse har hatt ei god tone med politiet og vært høflige.

 

Jeg respekterer autoriteter, noe mange tydeligvis har problemer med.

Nå skal ikke jeg si at det er slik overalt, men møter man politiet med god holdning bruker de å være greie tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha putra rundt i ymse biler til alle døgnet tider har jeg aldri møtt en eneste tjenestemann her i Norge som har vært vrang å ha med å gjøre, men som flere nevner her så er det jo bare å vise de respekt, så får man respekt tilbake.

 

Jeg har dog vært med folk som har blitt litt eple-kjekke når politiet har stoppet de, og da utarter ting seg plutselig helt annerledes. Jeg kan skjønne politiet når de titt og ofte blir møtt av småfrekk ungdom som tror de vet mer enn hva de faktisk gjør. Også må det være uhyre gøy for politiet å gang på gang jekke ned sånne tullebukker.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Aldri skjønt greia med at man skal "kverulere" med politiet når man ikke har noen grunn til det jeg.

Hva tjener man på det, egentlig? Har man rent mel i posen, så kan de ikke ta deg på noe uansett.

Gjør som de sier, og du får være i fred. Jo kortere tid de bruker på deg, jo mer tid kan de bruke på andre ting.

tull, det har noe med å stå opp for sine rettigheter slik at man unngår en politistat.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Fra blitz sine sider mener jeg ID kravet var:

navn

adresse (men ikke leilighet)

fødselsdato (men ikke personnummer)

stilling (f.eks student, altså ikke mer spesifik enn tittel)

Blitz tror jo på litt av vært, man skal kunne gi gyldig ID med personnummer hvis ikke kan de ransake deg.

Har noe med at politiet må kunne stadfeste din identitet, som oftest vil de ikke ransake deg men de har lov.

 

de kan også som eks få tillatelse til å ransake alle som kommer med toget på Oslo s, ganske vilt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...