Gå til innhold

Spørsmål ang. fuskende AMD Phenom II X4 955 Processor


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en AMD Phenom II X4 955 Processor i ene maskina mi. I det siste har imidlertid CPUen fusket endel. Dvs. den har nådd 100% belastning under operasjoner som tidligere gikk helt smud. Eksempelvis BF3, når jeg først kjøpte spillet gikk alt helt fint, selv på litt høyere grafikk. Nå når CPU 100% ganske ofte noe som fører til "freezelag", selv på lavere innstillinger. Litt usikker på hva dette skyldes, trodde først det var varme, men sjekket temp, og den lå på rundt 60, altså ikke alt for høy. Har heller aldri se temp gå over 80 noen gang. Har forøvrig en Corsair H50 som kjøler. Har aldri tuklet noe med CPU i form av OC eller noe slikt.

 

Noen som vet hva det skyldes, og om det kan fikses på noe vis? Og om det ikke kan fikses, hvordan står jeg da i forhold til å bytte inn i ny CPU der jeg kjøpte den?

 

Og bare sånn for å oppdatere meg litt, hvordan er det nå om jeg skal bytte inn en del og de ikke lenger tar inn den delen jeg har? Har jeg da krav på en av lik verdi? For slik som det ser ut nå, ut i fra nettbutikken deres, har du ikke X4 955, men de har 965. Vil jeg da få en 965, for om det er slik at jeg har krav på en av lik verdi som jeg kjøpte den for, så må jeg få tilbake penger, eller gå over til AM3+ socket, som vil føre til behov for nytt HK?

 

Mange spørsmål her, vet ikke om jeg har uttrykt meg helt klart, men håper noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

60°C er grensa for en Phenom II X4, så det kan absolutt være varme som er problemet her.

 

Ellers er BF3 et uoptimalisert rot, og blir tyngre for (nesten) hver eneste patch.

 

Hm, skjønner. Men synes forsatt der er litt rart da. Jeg har tatt godt vare på maskina, og har flere ganger "rengjort" H50'n (fjernet støv). Har også "vasket" cpu og kjøler og byttet termisk pasta et par ganger pga. flytting av radiatoren.

 

Vet at BF3 er krevende, men det burde da gå på laveste settings? Det gikk jo på litt høyere settings før!

 

EDIT: Kan legge til jeg har et 5870 grafikkort. Det skulle være bra nok, så vidt jeg vet.

Endret av Binders'
Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at det er CPUen din som er problemet.

De gangene det er noe fysisk feil på CPUen er såpass sjelden og når det først er feil så er det såpass katastrofalt at alt du får er en svart skjerm.

Tror heller at du enten har ett overopphetingsproblem, software bug eller en harddisk som synger på siste vers som kan forårsake litt frysninger, eventuellt har du en Western Digital Green harddisk som "sovner" og blir vekket opp igjen siden BF3 skal lese litt (Green diskene duger kun til lagring grunnet at de "sovner" svært ofte for å spare strøm.)

Lenke til kommentar

Det kan jo være du har fått noe svineri på pcen din?

En av de nyere trojanerne som legger seg inn på mange maskiner kjører "bitcoin" i bakgrunnen og belaster derfor cpu litt ekstra , noe de tjener penger på uten at du merker det.

 

Ellers så kan det jo være noen prosesser som har hengt seg opp og som kjører i bakgrunnen , feks oppdateringer til adobe , windows osv , her må du nesten ta en titt på oppgavebehandling og se om du kan finne det som bruker cpu tid.

Lenke til kommentar

Kan riktig nok som det blir nevnt her være et varme problem. Men kjølinga skal være god nok? Har igjen prøvd å skifte kjølepasta og fjerna støv osv uten endringer. Har ingen green disker, men kan jo være problemer med SSD'en min? Skal sies at den er ganske ny, og har kun formatert et par ganger (sist nå i helgen) og har aldri defragmentert den. Har egentlig bare lagt inn det jeg vil ha på den og latt den være. Den andre disken min er kun til lagring (WD Black forøvrig), og har prøvd uten den, uten endring. Nesten 100% sikker på at det ikke er virus av noen slag! Og jeg kjører kun prosesser som jeg trenger når jeg spiller. Går inn i oppgavebehandling å avslutter alt annet. Begynner å bli litt frustrert, jeg vil spille BF3...

 

Ser i oppgavebehandling at det er når CPU når 100% at det hakker. Under tabben Preformance ser man jo et slikt diagram. Og der vipper den mellom 90-100%, og regner med at det er når den når 100% at jeg får en lagspike (noe som skjer ca vært 5sec i spillet).

Endret av Binders'
Lenke til kommentar

Og dette har ikke skjedd før i spillet?

Se om du kan justere detaljenivået ned noen nivå og se om det endrer seg.

 

Jeg antar du har antivirus på datamaskinen din?

 

Før fungerte det fint ja, var nå ganske nylig når jeg skulle spille at problemet har vist seg. Kunne spille til og med på ganske høye detaljnivåer. Når lagger det selv med alt på laveste. Har antivirus ja, har skannet, og formaterte i helgen.

Endret av Binders'
Lenke til kommentar

Da anbefaler jeg en test av minnet (memtest86) , sjekk at Hd'ene funker som de skal og du bør sjekke at driverne ble lagt inn ordentlig.

Funker ingenting så blir det nok en ny reinstall for å være på den sikre siden, men da bør du også være bombesikker på at du får med deg alle viktige oppdateringer til Windows 7.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Ok, da blir det enste steg. Kan prøve reinstall av Win 7 på en ny HDD og teste. Men er rimelig sikker på at SSDen skal virke. Det er bare den jeg bruker egentlig. Resten av diskene er kun til bilder, video og slikt. har prøvd uten de andre disken, alstå kun med SSDen og det endret ingenting. Vet helt sikkert at drivere og oppdateringer skal være i orden. Passer alltid på å holde systemet oppdatert, med drivere osv. Har prøvd diverse eldre drivere også, uten at det har endret noe.

 

Men skal prøve med minnetest, mulig at det er det som er problemet, håper egentlig det.

Lenke til kommentar
Pumpa hverken vibrerer eller er varm. Så tror ikke det skal være noe galt med den.

Pumpa skal både vibrere og være varm, det er definitivt noe galt med den.

 

Hva er varm da? Den er litt varmere enn hånda mi, men langt i fra sånn at jeg brenner meg. Og den vibrerer ikke, men kjenner jo at den jobber når jeg tar på den. God mulig det er noe galt med den, så kan jo prøve en annen kjøler å se om temperaturen synker?

Endret av Binders'
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...