Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

den første blir vel billigst om du kjøper den ifra Norge,da koster den 4990

 

samme gjelder velleman printeren,gratis frakt  gjelder nok bare usa vil jeg tro

ja la bare til noen linker som jeg fant :) er jo ikke sikkert jeg bestiller ifra akuratt de sidene :) det ser jeg hvor er billigts og greiest å bestille ifra når jeg har bestemt meg for hvilken printer jeg går for :)

 

elfa har jo også velleman printer da :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jepp fant ut av det etter jeg hadde komentert det.. :( så ble vist ikke billigere alikevell...

 

tror jeg kommer til å gå for reprap prusa i3 hvis ingen sier noe veldig negativt om den da ^^ kommer under 3 000 med frakt og toll har jeg funnet ut :D da har jeg jo kansje råd til bil også! :D bil og 3D printer kan det bli bedre? ;)

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar

 

 

Noen som har bestilt fra Micro3d som har fått sin? Bestilte for 7-8 mnd siden og begynner på bli litt lei av å vente :-)

Var det via Kickstarter? Ser iallefall på youtube at folk finn sin i Mars. Kanskje purre på dem? :)
Var ikke kickstarter nei. Tror det var ca september/oktober jeg bestilte. Men ser på Facebook-siden deres at det er mange som fremdeles venter, så det blir vel etterhvert :-)
Lenke til kommentar

 

kjøpte min k8200 fra norsk forhandler,litt lettere om det skulle mangle deler,eller noe skulle være ødelagt.

 

kjøpte min fra www.multisupply.no/

hadde jeg bare hatt lønna nå! :p er jo best å bestille ifra norge (så faktiskt på den samme på finn ifra samme side akuratt nå xD)

 

men hvordan skriver den ut? skriver den raskt? :)

 

Jeg har hatt K8200 en stund, men solgte den igjen. Den printer raskt nok, men resultatet blir ikke kjempebra. Overheng (bridges) og retraction er den ganske dårlig på. Det henger sammen med dårlig kjøleløsning, så hvis man gidder å bruke litt tid på det kan man sikkert forbedre det en hel del, også med egne printede deler. Vifta som følger med kjøler rett og slett ned alt annet enn plasten man printer... 

 

Ellers har den en fantastisk dårlig Z-akse. Stanga/rod'en kommer aldri 100% rett fra produsenten, noe som medfører ganske kraftig Z-wobble. Det er et kjent problem, les om det på forumet på k8200.eu. Mange bytter det ut til en kraftigere stang. 

 

Det oppvarmede printbrettet bruker evigheter på å bli varmt, og når det først blir varmt - så finner man ut at det laget i et materiale som plasten sitter dårlig på. Det medfører selvfølgelig at printjobben løsner etter en stund, printet blir ødelagt, og man må inn med andre materialer for å få plasten til å sitte. Puss litt på platen med fint sandpapir, og sørg for at den er helt ren før man printer med rødsprit eller noe annet lignende. Glassplaten man kan kjøpe ekstra hjelper en del på festet.

 

Pass også på driverne til stepper-motorene. De går i stykker av varme, og de blir nettopp det - veldig varme i krevende printjobber. Jeg tror jeg rakk å bytte ut 3 av dem før jeg solgte. (Har et par i reserve, send meg en PM om noen skulle trenge noen en gang). 

 

Problemet som var dråpen for min del, og førte til salg med dumpingpris, var at den helt uten grunn plutselig forskjøv printet i X/Y-aksene. Tror det var fordi driverne ble varme, jeg fant ihvertfall ingen annnen grunn til det. Hadde et par 10+ timers print som ble ødelagt på grunn av det - og det skjedde på samme sted flere ganger, og på forskjellige modeller som printer fint på andre printere.

 

Men i alle fall... Lykke til med printingen! :-)

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

...

okay :) tror ikke jeg kommer til å kjøpe K8200... koster litt mye og virker som litt mye jobb til å ikke ver så god printer.. og har også lest mye av det du sier men at printen ikke henger fast i printplaten.. tror jeg kommer til å gå for reprap i3 også kommer kansje til å oppgradere den hvis jeg ser at jeg trenger det.. hvis jeg kommer til å oppgradere den så blir det vel kraftigere guide rod, kansje bytte til E3D (eller noen andre hvis de er bedre :) ) og flytter bowden....

men først blir det bare et kit med reprap i3.. hvis jeg ikke finner noe annet før jeg før lønn :)

Lenke til kommentar

Mye jobb er nok et definisjonsspørsmål. Jeg brukte vel 2 runder på ca 3-4 timer hver på å sette den sammen. Jeg regner ikke det som mye, men det kan kanskje være det for andre...

 

Samtidig var det veldig greit å ha satt den sammen selv. Når noe går galt fikser man det lettere når man vet hvordan ting henger sammen. 

Lenke til kommentar

okay det er jo ikke mye... men reprap i3 er jo også et kit da :) tror det er greier som første printer.. koster ikke allverdens (ca 3000 inkludert toll og frakt) og ikke så "vanskelig" så vidt jeg har lest.. eneste er jo at det ikke er stålramme og litt tynne guide rod (litt tungt med både extruder og bowden?) men det er jo bare å bytte hvis det er noe problem :) kansje ikke det leteste å bytte til stålramme men ikke umulig. og som du seier så er det jo lettere å fikse noe hvis noe blir ødelagt hvis du har bygget den selv 

Lenke til kommentar

jepp :D også er det gøy å drive med slikt også. igjaffal hvis du liker det.

 

men hvilken plast er best å bruke? har hørt at ABS lukter vondt men du kan gjør det mye finere med aceton og PLA lukter ikke vondt men du kan ikke bruke aceton på det? og hvor lenge kan platen ligger før du MÅ bruke det?

Lenke til kommentar

...

Jeg liker å bruke PLA da det er nesten helt luktfri og har generelt fealing som jeg liker bedre.

 

ABS lukter enn del og er noe lunde ikke så veldig greit for helsen.

 

Aceton blir snart mest sannsynlig ikke mulig å kjøpre pga at det kan brukes til å produsere eksplosive - i alle fall ikke i rein form. Det er heller ikke så bra for helsen.

Lenke til kommentar

 

...

...

 

 

 okay.. er jo bare å hamste aceton før det ikke blir lov.. neida men har de ikke snakket om det lenge da?

 

så det er best og begynne med PLA da? men hvor lenge kan det ligge ca før det blir dårlig eller kan det ligge så lenge du vil?

Lenke til kommentar

 

den første blir vel billigst om du kjøper den ifra Norge,da koster den 4990

 

Det avhenger av fraktprisen... 375$ er jo ca 2820kr per dags dato, medregnet MVA blir det 3530kr. Er et stykke opp til 4990kr da.

 

ja,sjekket bare fraktprisen på de andre,og billigste frakten på de startet på 170$,og da kommer det sikkert til og koste 120-170$ i frakt,+ mva på frakt,og fortollingsgebyr,da er vi på rundt 5k,og hadde jeg kun spart et par hundre,så hadde jeg heller kjøpt den fra Norge,litt lettere om det skulle være noe med printeren

Lenke til kommentar

hvilekn guide rod er normalt å bruke på 3D printer? Ø8mm eller Ø10mm eller Ø12mm?

 

 

også lurte jeg på om det er noe som stopper i å bygge så stor 3D printer du vil?(spør for en venn) går det ann å sette f.eks 4 hot bed som er på 20x20cm i en firkant? son du får f.eks print arial på 40x40x50cm?

Lenke til kommentar

 

Bestilt meg en 3D Sense scanner. Men litt usikker på om jeg vil beholde den eller ei. Vi får se. :)

oi oi, hva har du tenkt å bruke den til ?

 

Faktisk "ingenting".  Ingen spesielle planer for den, men virker moro om det faktisk fungerer, selvom jeg har lest\sett litt ymse reviews av den.

Vi får se. Mulig den bare blir returnert ubrukt.  (lider av impulskjøp desverre).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...