Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

 

hei!

 

jeg har lyst å kjøpe 3D printer og lurte på om noen kunne hjelpe meg litt??

 

lurer på om det er beste å kjøpe alle delene selv eller kit, eller om det er best å kjøpe ferdigbygd? liker å ille med elektronikk så tror det hadde vært gøy å prøve å bygge en 3D printer..

lurte også på hva jeg må se etter i en 3D printer? bra og dårlige ting?

 

har funnet denne men vet ikke om den er "god" eller bare jalla?

http://www.ebay.com/itm/Geeetech-Acrylic-Prusa-I3-Dual-extruder-MK8-Unassembled-3D-Printer-kit-LCD2004-/231516556972?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35e7764eac

Prusa er vel en velkjent utgave, så det skal være lett å få hjelp av communitiet der ute hvis det er noe du lurer på.

 

Nå er jeg nybegynner selv, men ut ifra det jeg vet, så er de med akrylramme litt mer "fleksible" enn de av f.eks metall. Det kan slå negativt ut, men usikker på om det har noe å si for oss nybegynnere.

Ellers har den du ser på dobbel ekstruder, slik at du kan printer to forskjellige farger eller materialer. Det er kult, men trenger du det? Det fordyrer og kompliserer hvis du ikke er dreven i gamet. Du kan sikkert oppgradere senere også hvis ønskelig.

 

Selv har jeg bestilt meg en wanhao i3 ferdig montert. Stålramme, og visstnok kvalitetskomponenter. Den kan du få for ca 400$ men da mister du "sjarmen" med å skru sammen selv. Den har også bare en ekstruder. Men, den har oppvarmet printerbed som er en fordel ved f.eks ABS printing.

 

okay! :D 

 

takk for kjapt svar :) hva kan gå galt siden akrylrammen er litt mere "fleksibel" enn metall? er det "mye" forskjell på ressultatet?

har litt lyst på 2 farger/materialer men hvis det er mye vanskligere så er det jo ikke et must å ha 2 stykk.. og som du sier så går det sikkert ann å oppgradere den senerte.. 

tror jeg egentlig har mest lyst til å bygge selv hvis ikke noen sier at det er så å si umulig :p men på en annen måte så har jeg lyst på en ferdigbygd en fordi da må jeg ikke bygge den før jeg kan begynne å printe :) meeen hvis jeg bygger den selv så har jeg jo litt mere å "skryte" av :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei!

 

jeg har lyst å kjøpe 3D printer og lurte på om noen kunne hjelpe meg litt??

 

lurer på om det er beste å kjøpe alle delene selv eller kit, eller om det er best å kjøpe ferdigbygd? liker å ille med elektronikk så tror det hadde vært gøy å prøve å bygge en 3D printer..

lurte også på hva jeg må se etter i en 3D printer? bra og dårlige ting?

 

har funnet denne men vet ikke om den er "god" eller bare jalla?

http://www.ebay.com/itm/Geeetech-Acrylic-Prusa-I3-Dual-extruder-MK8-Unassembled-3D-Printer-kit-LCD2004-/231516556972?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35e7764eac

 

*) Det "beste" er jo igrunnen ferdigbygd. Da får du noe som er sannsynligvis masseprodusert av en leverandør, som man vet at fungerer. Det er dog mye rimligere om man bygger selv fra bunnen av, men krever en god del planlegging, da det tar veldig mye tid.

 

Så spørs litt på hva budsjettet ditt ligger på, og om du syntes det er moro når du lager en printer selv fra bunnen av eller ei.

 

 

Mange vil ha den ferdiglagd, mens mange syntes det er moro når de gjør alt fra scratch. :)

Lenke til kommentar

 

hei!

 

jeg har lyst å kjøpe 3D printer og lurte på om noen kunne hjelpe meg litt??

 

lurer på om det er beste å kjøpe alle delene selv eller kit, eller om det er best å kjøpe ferdigbygd? liker å ille med elektronikk så tror det hadde vært gøy å prøve å bygge en 3D printer..

lurte også på hva jeg må se etter i en 3D printer? bra og dårlige ting?

 

har funnet denne men vet ikke om den er "god" eller bare jalla?

http://www.ebay.com/itm/Geeetech-Acrylic-Prusa-I3-Dual-extruder-MK8-Unassembled-3D-Printer-kit-LCD2004-/231516556972?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35e7764eac

 

*) Det "beste" er jo igrunnen ferdigbygd. Da får du noe som er sannsynligvis masseprodusert av en leverandør, som man vet at fungerer. Det er dog mye rimligere om man bygger selv fra bunnen av, men krever en god del planlegging, da det tar veldig mye tid.

 

Så spørs litt på hva budsjettet ditt ligger på, og om du syntes det er moro når du lager en printer selv fra bunnen av eller ei.

 

 

Mange vil ha den ferdiglagd, mens mange syntes det er moro når de gjør alt fra scratch. :)

 

ja vet at det er nok mye planlegging å bygge ifra bunne av.. MEN da kan jeg jo falktisk sei eg he lage noe me 3D printeren HELT ifra bunnen av ;) 

synes jo det er gøy å dirve på med sont så tror jeg synes det også hadde vert gøy :) men må jo vite hvilken deler jeg trenger.. slik at jeg ikke bestille alt utenom 2-3 små deler så funker ikke noe.. 

 

budsjettet mitt ligger vel opp mot 5 000 og helst langt under :) når jeg leser og ser rundt på nettet så blir jeg egentlig mere og mere gira på å bygge en ifra bunnen av.. men som sagt så må jeg helst hatt en "handleliste" som jeg trenger.. 

 

også må den helst skrive ut 2 farger/matterialer (hvis ikke det er MYE vankligere å lage og printe med da) og så stort skriveområde som mulig (den jeg har linket til er jo 200mm*200mm*180mm) :)

Lenke til kommentar

2 ekstrudere er ikke nødvendig om det kunn er 2 farger du er på jakt etter. Printet blir ikke "fint" uansett.

 

Da er det (etter min mening) bedre at du bare kjører på med 1 ekstruder, så pusser og fargelegger printet i etterkant. Da blir det jo på Samsungs produksjonsnivå. :p

 

Jeg har 2 ekstrudere på min. frem til nå har jeg kun holdt den ene til ABS, og den andre til PLA. Kan fort bli litt clogging osv om man bytter PLA\ABS om hverandre på samme ekstruder.

 

Ellers finnes det jo filament som løser seg opp i vann, som også kan være greit, men frem til nå har jeg ikke hatt det behovet. Er flere som har slitt med at det ene printerhodet kommer borti printet når man har 2 ekstrudere, dett problemet har nå ikke jeg hatt.

Lenke til kommentar

okay :) ser bare "kult" ut med 2 ekstrudere da? :p neida men hvis det ikke er nødvendig og ikke blir "fint" da ser jeg ikke vitsen i å ha to... så går kansje for 1 da :)

 

tror ikke jeg kommer til å printe så mye i 2 farger.. er det eneste hvis jeg har 2 ekstruder da tror jeg at jeg kommer til å printe mere i 2 farger...

vet ikke hva jeg kommer til å printe mest av a PLA eller ABS.. men går vel ann å bruke samme ekstruder bare å få vekk det andre først?

 

men "handle liste" da? :) hva trenger jeg?

vet jeg trenger 

ekstrude

stepper motor

den til å printe på som blir varm

slike stenger og son "slider" eller hva det heter..

gummikjede

et korte til å koble alt inn i? (hvilken?)

strømforsyning

hva annet trenger jeg?

 

men tror mest jeg kommer til å ende opp med denne:

http://www.ebay.com/itm/Geeetech-Acrylic-Prusa-I3-Dual-extruder-MK8-Unassembled-3D-Printer-kit-LCD2004-/231516556972?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item35e7764eac

 

eller en med 1 ekstrudere... har lest på den listen som er i den linken og den virker veldig lang..

 

(sorry hvis det blir skrivefeil.. er jo freeeedag! :) )

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar

Det blir ikke noe "styggere" med 2 ekstrudere enn 1, bare at uansett om du printer med 1 eller 2, så blir ikke printet "produksjon fint". Det må pusses \ lakkeres osv i etterkant, om det skal se veldig bra ut. Men ellers så ser jo printene helt greie ut. Du har sikkert sett en del bilder i tråden av folk som har printet ut mye forskjellig. :) når det kommer til handleliste så kan jeg ikke hjelpe så mye da jeg selv ikke har laget min fra scratch, men kjøpte mine printere ferdiglaga.

Lenke til kommentar

okay :) ja har fått med at du ser "linjene" etter printeren så du må pusse dette vekk hvis jeg ikke tar helt feil.. leste også at du kunne smøre det inn med aceton så ble det en blank overflate? stemmer det? :)

 

men ser ut som det er et byggesett som jeg har sett på så jeg kommer jo til å bygge den :) bare ikke bestille deler enkelvis... men hvis det er snakk om rundt 1000kr i prisforskjell så bestiller jeg jo sefølgelig deler selv (slepper jo tolla også da på det meste)

 

ja har sett igjennom alle sidene og kan ikke si jeg fikk mindre lyst på 3D printer etterpå :/

Lenke til kommentar

Etter å ha bygd en Prusa i3 fra kinesisk kit så kan jeg trygd anbefale Prusa i3 type printere.

Og med ca. 3000,- kr så er dette ganske billig med tanken hva man får.

okay :) blir printene fine med den? har du med 1 eller 2 ekstrudere.. koster jo bare 2-300 mer for 2 istedenfor 1..

Lenke til kommentar

trenger litt hjelp her nå,har nå fått strøm på printeren,og det uten at det kom verken røyk eller gnistring,og kontrollerpanelet lyser.

skal nå kalibrere stepper motorene,men jeg har ikke 2v dc på multimeteret mitt,har 200m,2000m,20,200 og 600,er det noen av disse som er 2v?

Lenke til kommentar

Du velger 20v. Det betyr du kan måle opp til 20v. Du velger den som er et hakk høyere enn det som maksimalt kan bli målt.

ok,får ikke gjort noe mere før jeg får kjøpt en liten keramisk skrutrekker,tar ikke sjansen på og justere steppermotorene med en vanlig skrutrekker,skal ikke mye til før man kommer borti 2 punkter

 

er disse et greit valg tro?

http://www.dx.com/no/p/wlxy-wl-034-ceramic-pvc-slotted-phillips-screwdriver-aligner-tool-set-blue-yellow-301023#.VWBZlWcw_cs

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

...

Du kan selvsagt gå for 2 extrudere. Jeg har hatt 2 printere med 2 extrudere - og har klart å få et par prints med dual extrusion - men det er ikke noe som fungerer noe særlig godt i legden eller i en hastighet som er praktisk anvendelig. Så med mindre du på liv og død må ha 2 extrudere så ville jeg ikke valgt det.

Lenke til kommentar

 

...

Du kan selvsagt gå for 2 extrudere. Jeg har hatt 2 printere med 2 extrudere - og har klart å få et par prints med dual extrusion - men det er ikke noe som fungerer noe særlig godt i legden eller i en hastighet som er praktisk anvendelig. Så med mindre du på liv og død må ha 2 extrudere så ville jeg ikke valgt det.

 

er ikke et must å ha 2 extruder men ser vel bare "kult" ut men vist det ikke er så godt som det ser ut til så dropper jeg det bare og sparer de 3-400 kr eller hva det koster ekstra med 2 extruder :D

 

men må jeg ha printeren tilkoblet en datamaskin eller er det kun SD kort i den? og ville du gått for den som en førsteprinter eller er det noen andre som er bedre/billigere? vil helst bygge et kit :)

Lenke til kommentar

God dag folkens, lurte på om jeg kunne benytte meg av deres ekspertise om en liten sak 

 

For pebble steel eiere (om det er noen her inne som har det da) så er dette altså en liten adapter som gjør det mulig å bruke vanlige klokke reimer. på hub så kommer det varsel om at denne er for liten. Tenkte jeg kunne høre med dere her inne om hva dere tenker.

Og om hvilket materiale denne burde printes i da den burde tåle en del "bank" 

 

 

edit, vedlegget ville visst ikke være med



Ingen respons folkens ?

pebble steel adapter.stl.zip

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Ingen respons folkens ?

Grunne til at du får beskjed om at den er for lite er at det er en "søppel elementer" i STL filen.

post-7631-0-79335200-1432414112_thumb.jpg

 

Den type deler egner seg best for printing med http://www.shapeways.com/og koster nesten ingenting.

 

Også deler er ikke sveiset sammen - dvs mange deler i STL filen henger uavhengig - det er ikke så bra for 3D printing. I det 3D programmet du bruker - pass på at det du eksporterer til STL er et hel objekt som ikke består av mange små fritthengende elementer.

 

På toppen av det så fikk jeg ikke riktig mål da jeg åpnet filen - pass på at du jobber alltid i millimeter og ikke centimeter, inches eller noe som helt annet.

 

...

De fleste printere i dag kan brukes både med SD kort og gjennom USB til PC.

 

Dersom penger er ingen hindring så hadde jeg vurdert:

http://mobious.org/shop/kits/mobious-se1x-kit/

 

Eller et hvilken som helst litt mer oppgradert Prusa i3 kit som du syns ser bra ut.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

 

Ingen respons folkens ?

Grunne til at du får beskjed om at den er for lite er at det er en "søppel elementer" i STL filen.

attachicon.gifwatch.jpg

 

Den type deler egner seg best for printing med http://www.shapeways.com/og koster nesten ingenting.

 

Også deler er ikke sveiset sammen - dvs mange deler i STL filen henger uavhengig - det er ikke så bra for 3D printing. I det 3D programmet du bruker - pass på at det du eksporterer til STL er et hel objekt som ikke består av mange små fritthengende elementer.

 

På toppen av det så fikk jeg ikke riktig mål da jeg åpnet filen - pass på at du jobber alltid i millimeter og ikke centimeter, inches eller noe som helt annet.

 

 

 

Ikke jeg som har laget den, og er desverre ikke dreven nok til å gjøre de korrigeringer som trengs tror jeg :/ 

Lenke til kommentar

 

...

De fleste printere i dag kan brukes både med SD kort og gjennom USB til PC.

 

Dersom penger er ingen hindring så hadde jeg vurdert:

http://mobious.org/shop/kits/mobious-se1x-kit/

 

Eller et hvilken som helst litt mer oppgradert Prusa i3 kit som du syns ser bra ut.

Okay budsjettet er på max 5 000kr med toll og frakt...

Fant samme prusa i3 kit som jeg har linket til tidligere (er på nobil så orker ikke å finne linken igjen) men bare med 1 extrude som jeg tror jeg kommer til å gå for :)

hvis ikke noen finner et bedre alternativ til meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...