Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

...

Gratulerer med ny printer! :) Helt enig med Itek - some pics would be nice :)

 

Har prøvd å print ut wood-filament som jeg hadde liggende - og den satt på glass plate som om det var lim på den. Men bga bowden configurasjon av printeren min så brekkes filament på vei til extruder - tipper det er kanskje i underkant av en 1m med tubing - og for veldig "sprø" filament blir det for langt / trangt etc... Så det definetivt svakhet med Leapfrog printere.

 

Forslag:

 Hva med å vise frem sine printere ved å printe den nye #3DBenchy? se mer på http://www.3dbenchy.com/

 

 

og da poste bildet av den printen og bildet av printeren den ble printet på?..

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag:

 Hva med å vise frem sine printere ved å printe den nye #3DBenchy? se mer på http://www.3dbenchy.com/

 

God idè:)

 

Skjønner jeg trenger litt mer erfaring når det kommer til printing med PLA..

 

Hvilke instillinger bruker dere på PLA mtp temperatur ol? Første print igår med PLA, så løsnet printet etter noen lag, men viste seg at det sannsynligvis var pga jeg hadde bed på 110.. :p

Idag, når jeg skulle printe båten over, så løsnet den fra bed på rundt 95% av printet :( Da var vel bed på 25-30 grader tror jeg.

 

Mens ABS blir mer eller mindre støpt fast. Er det noe sweetspot for PLA temp? Kommer vel an på underlaget også.. Jaja, får bare prøve og feile.

 

Printet ut en liten "bolt & nut", i PLA som fungerte 100%. Den var jeg fornøyd med. :D

Lenke til kommentar

Forslag:

 

Printa i PLA på den gamle Printrbot'en min siden Prusaen fortsatt er nede for ombygging. Ikke veldig god kvalitet, men grei nok.

 

0.2mm laghøyde, 1.75mm Add3d PLA, 50mm/s, 230 °C filament, 65 °C heatbed, 0.4mm nozzle. 

Tror nok temperaturen var litt for høy, så pipa ble veldig dårlig her. Ellers var de fleste målene innenfor 0.1mm. 

 

post-16418-0-08860700-1428682407_thumb.jpg

 

post-16418-0-74718100-1428682407_thumb.jpg

 

Edit: Har montert sammen Prusaen nå, driver og tester med den nye dual bowden-extruderen:

post-16418-0-38430300-1428695872_thumb.jpg

Endret av Wraith
Lenke til kommentar

Skal kjøre ut den båten jeg også :)

 

Btw.. Teipen på ekstruderen min løsnet under en print og jeg fikk printet bitene inn i en print :s

 

Teipen holder thermistoren og motstanden på plass. Jeg har brukt kapton teip til dette fram til nå.. Hva bruker dere?

Lenke til kommentar

3D printer Mendelmax 1,5+

Materiale: PLA

Printetid: 1t 36m

Laghøyde: 0.2 mm

80mm/s (begrenset til minst 25 sek per lag) - minste hastighet 10mm/s, printeren løfter hodet og pauser dersom dette er umulig å oppnå.

179°C ekstruder

45°C heatbed

0.35mm nozzle

Printa i PLA på den gamle Printrbot'en min siden Prusaen fortsatt er nede for ombygging. Ikke veldig god kvalitet, men grei nok.

 

post-214279-0-27307100-1428733887_thumb.jpg

 

post-214279-0-47151600-1428733703_thumb.jpg

 

post-214279-0-90396700-1428733705_thumb.jpg

 

post-214279-0-42147300-1428733708_thumb.jpg

 

post-214279-0-94245700-1428733710_thumb.jpg

 

post-214279-0-74930100-1428733712_thumb.jpg

 

post-214279-0-46339500-1428733714_thumb.jpg

 

post-214279-0-69184500-1428733716_thumb.jpg

 

post-214279-0-69167100-1428733719_thumb.jpg

 

post-214279-0-76812200-1428733722_thumb.jpg



Visste ikke at 3D printere som printer med væske kunne være så billige som 100USD... 

Leste om Peachyprinter i denne artikkelen.



Endret av Countryman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sliter med å få min prusa i3 til å funke.

 

Blir alltid en feil. Har store problemer med selve "printersenga". Klarer ikke å få ting i vater og perfekt distanse. :hm:

 

Noen som ønsker å overta en komplett Prusa i3 med bowden extruder til en billig penge fra en som ikke har tid til å finjustere. Send pm. (holder til i oslo)

Endret av Beyma
Lenke til kommentar

For de av dere som etterspurte bilder av printer ol tidligere:

http://imgur.com/Bki4EPz,yUHNe2v,ncpXr2S,BBU0yh7,60E3R90,ZyalDOa,NQlMvmT,o2CSIx2,XkkHp2A,yJ1uih9,0zFkySn,c6UDvT8#0

 

Som dere ser, så kom den relativt greit innpakket. Ser ut som den har gått innom Creative Tools i sverige (Samme folka som laget den båten vi har printet ut i det siste).

 

Fulgte ogås med en liten verktøyboks med et par godsaker til printinga.

 

På Bilde #11, så skulle jeg klistre på den blå 'tapen' som fulgte med. Klarte selvfølgelig og få en relativt stor luftbobble inni, når jeg da tok den av så satt det mye rester.. :p

Endte med at jeg tok av kapton tapen som var der fra før og klistret på ny tape (fulgte med 2stk heldigvis), rett på bed. Fungert bra så langt!

 

 

Utover det så har jeg satt opp gopro kameraet. Blir forhåpentligvis noen greie Timelaps senere.. :D

G8kI7jAn-thumbnail.jpg



Noen her som bruker Simplify 3D? Testet en print med det nettopp.

Utrolig kjekt program. Gjorde mine prints mye bedre av det lille jeg har testet så langt. :)

 

Da jeg kunne ha remset opp hva som er bra med det, så er det nok like greit at dere tar en kjapp titt på denne som forklarer det aller meste.

 

 

Ulempen er prisen, ($149), men for min del var det verdt det!



Endret av Countryman
Lenke til kommentar

...

Jeg bruker den da jeg fikk den sammen med Creatr HS. Jeg syns den fungerer bra - men er nok mer for folk som er _virkelig_ nærmest i ett produksjons miljø.

 

Funksjoner som f.eks. at du kan printe deler av modellen er utrolig hendig og funger utmerket. Men er nokså tidskrevende å sette opp - og er ikke noe jeg ser for meg man gjør første gang man printer ut modellen. Heller noe man gjør for å optimalisere kvalitet / hastighet. Samme gjelder for å printe modeller enn etter enn i sekvens.

 

Men så går den helt unik kontroll over temperaturer og hvordan 3D printeren fungerer. Men her må det nevnes at slicer algoritmer i Simplify3D er kanskje blant de svakeste jeg har testet - dvs flere unødvendig / uheldig moves enn f.eks. i Cura / MakerWare osv. Heldigvis er det slikt at, selv om algoritmen er nokså utdatert - pga nærmest psykotisk kontroll over maskinvare - før og under printing - er det nok den pakken som gir kanskje de beste utskrifter - spesielt når man setter den opp for å printe ulike deler med tilpassete innstillinger.

 

3D printer verden for meg går virkelig et skilleveg - de med eksepsjonelt flott og presis maskinvare - men nokså begrenset algoritmer og mikrokontrollere (for det meste RepRap spinn-offs, baserte på atmega) og de med nokså helt "ok" maskinvare og eksepsjonelt gode algoritmer og kraftig Cortex mikrokontrollere som i stor grad er i stand for å kompensere for svak maskinvare - dvs MakerBot og div. skybaserte printere.

 

Edit: Med maskinvare så tenker jeg på de mekaniske / bevegelig deler, inkl byggekvalitet - dvs alt eks kretskort.

 

HobbyKing kaster seg på 3D printere med denne her:

 

Til prisen syns jeg ikke den er så veldig imponerende. Spesielt med 15x15x10cm byggeplatform... med porto kommer den på ca. 4900,- kr

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

kommer til og bestille/kjøpe printer denne uken,kommer litt overtidspenger på konto nå.

så blir vel muligens velleman k8400,men denne har ikke hot bed.

 

ellers så ligger denne på finn nå:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58068687&searchclickthrough=true&searchQuery=robo

 

får egentlig bra omtale av det jeg har sett på nettet,her er det hot bed,muligheter for og bytte deler,og medfølger en del pla ruller

minuset er at den er brukt/testet

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt meg Prusa i3 - den absolutt billigste kit jeg fant på aliexpress. Tenkte å prøve å se hva man kan få ut av den.

 

Ellers har designet og printet nokså meningsløs sak:

post-7631-0-46312400-1429373917_thumb.jpg

http://www.thingiverse.com/thing:779353

 

Den skal brukes til å forflytte kaffe fra posen til moccamasteren - til ei på jobben :)

 

...

Det som er regel nesten like greit at den er brukt - så er den kanskje testet for de største feilene.

Endret av GCardinal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...