Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

 

Det må sies at det vare direkte flaks - fikk endelig til i dag å printe direkte på reint glass - og i den "kalibrerings" prossesen la jeg merke til at 20mm ble egentlig 19.7mm - så modellen ble skalert ned uten at jeg viste det og passet akkurat mest sannsynlig pga det. Så jeg skal redisignet den med litt mindre finner. Brukte sandpapir på innsiden for å fjerne strings

 

Jeg tenkte også på at det hadde vært kult dersom slike gopro-mounts var fast montert rundt om kring i byen - på de beste spots :)

 

 

 

Har du tenkt på å restricte den i lengderetninga (langs sporene), sånn at du får nøyaktig samme plassering hver gang? Nå kan du jo forflytte den 15-20 cm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

clean print - ser bra ut :) Tror du det vil være noe utfordring med å få begge nozzle på samme høyde?..

 

Jeg slitter med litt random ozzing - fikk løst på det svart PLA - byttet til hvit PLA og blir ikke kvitt problemet. På den positive siden så printer jeg nå kun rett på reint glass, uten noe lim/spray osv. Testet ned til 0.1mm uten noe problem

 

post-7631-0-22211000-1428251759_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

clean print - ser bra ut :) Tror du det vil være noe utfordring med å få begge nozzle på samme høyde?..

 

 

 

Den printen funka greit ja, den neste gikk rett til H.. Den gamle extruderen er printa i PLA, og nå som jeg printer i ABS har jeg kjørt opp heatbed til 110 °C, så da smelta den såpass at hotenden bare vingla fram og tilbake. Etter det knakk den ene endstopen av (mechanical endstop), så det har vært en flott printerdag her (i tillegg til at en nesten ny WD 3TB DeathStar tok kvelden).

 

Nozzlejustering tror jeg skal gå ganske greit, det er relativt lett å tune høyden på E3D-hotendene ved å justere hvor langt varmeblokka sitter inn på heatbreak.

 

Kjekt med glassprinting. Hva slags glass er det? Jeg fikk aldri mitt til å sitte rett på glasset da jeg prøvde det.

Lenke til kommentar

...

auch! kjiperen...

 

3D printing er litt som multikopterflyving - det er bare spørsmål om tid før man må fikse på ett eller aina greija.

 

Tipper det er helt vanlig glass - siden jeg har klart å sette et par riper i den (mulig de var der fra fabrikken) - så tviler jeg på at den er av noe herdet typen.

 

For å få den til å printe på glass er avstand fra nozzle til printbed er kritisk. Og da mener jeg helt ekstremt. Jeg har først kjørt vanlig level på den 2-3 gang til 0.2 med "thickness gauge tool" - så justerte jeg start høyden i firmware - for 0.2mm layer hight starter jeg print 0.11mm over printbed - da sitter PLA på glasset som støpt. Og da med heated bed på 50-60C.

 

post-7631-0-33732800-1428262507_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kjekt. Jeg printer på aluminium nå, med et tynt lag lim, og det funker ganske greit.

 

Ja, det er en del mekking på det her, ihvertfall med hjemmemekka printer.. Så i morra blir det nedriving og gjenoppbygging. Heldigvis har jeg den gamle Printrbot Jr.'en min sånn at jeg får printa ut delene som mangler  :)



Prøvde litt glassprinting på Printrbot'en i dag, det funka overraskende bra. Kjørte temperaturen litt høyere enn jeg pleide (230 / 75) og printa i PLA.

post-16418-0-77547800-1428318319_thumb.jpg

 

Printa ut en liten Bowden-coldend til å montere rett på en NEMA17-stepper, funka som en drøm sammen med dual mounten jeg laga forrige uke

post-16418-0-35477300-1428318320_thumb.jpg

post-16418-0-01911800-1428318321_thumb.jpg



Endret av Countryman
Lenke til kommentar

...

awesome stuff! dette vil være et veldig enkel og clean Prusa :) thumbs up

 

Printing på glass er virkelig veien å gå - har man finjustert lag høyde og temperaturen er det bare å pumpe ut prints non-stop. For meg det å kjøre på 50C først også øke til 60C etter noen layers funker helt benkers. Ingen warping.

 

Selv sliter jeg nå med at filament brekkes i tubene - i Creatr HS er det et par heftig 90 grader vinklinger på de filament tubene - og dersom filament blir stående stille der for lenge så brekker den. F.eks. overnatta dersom printeren stod stille så brekkes den - på ABS så blir det bøying som gjør at filament kan sette seg litt fast i tubene... Ser ut som det blir en redesign av filament holderen etterhvert.

Lenke til kommentar

Prøvde litt glassprinting på Printrbot'en i dag, det funka overraskende bra. Kjørte temperaturen litt høyere enn jeg pleide (230 / 75) og printa i PLA.

attachicon.gif2015-04-06 11.28.05.jpg

 

Printa ut en liten Bowden-coldend til å montere rett på en NEMA17-stepper, funka som en drøm sammen med dual mounten jeg laga forrige uke

attachicon.gif2015-04-06 12.23.15.jpg

attachicon.gif2015-04-06 12.44.34.jpg

 

Må du ha vifte på ekstruderen??

Lenke til kommentar

Man får alltid best print dersom overgang fra fast kald plastikk til flytende er skarpest mulig. Dvs at det er minst mulig lengde plastikk som er opphetet / myknet opp.

 

Det er den myknet opp plastikken som skapper trykket i nozzle og som er så tungtvingt å kompensere med retraction. Hadde plastikk gått øyeblikkelig over fra fast til flytende med minimalt trykk så er også behovet for retraction sterkt redusert eller ikke eksisterende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva type?

 

Vurderer å bygge meg ny printer, ønsker noe nyere og bedre selv.

 

Regner dessuten med at bruktmarkedet på brukte printere som fungerer bra er godt.. 

 

Ble en Flashforge Dreamer.

 

I utgangspunktet ikke noe fan av dobbel ekstrudere, men vi får nå se. om det fungerer bra så er jo det toppers, om ikke så får jeg evt demontere den ene.

Liker iallefall ideen med at den har touchskjerm med SDkortleser. Da slipper jeg tenke på hva jeg bruker PCen min til ol (ikke at det var noe særlig stort problem på min tidligere printer).

 

Kommer med litt bilder så for jeg får gjort unna noen testprints ikveld \ imorgen.

 

Hadde lyst til og lage min egen printer selv, men har desverre ikke tid til sånt. Har så mye prosjekter på gang for tiden, så da blir det "plug & play" igjen.

Sparer iallefall en del tusner om man bygger selv, men de pengene går fort opp til bygging \ kalibrering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...