Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Dagens print er M4x20 skrue med mutter, printet på 0.1mm
post-7631-0-68543700-1427319483_thumb.jpg

Printet den tidligere på 0.15mm - det fungerte også - men ikke like fin som denne her.

Hentet her ifra http://www.thingiverse.com/thing:193647

Litt morsomt at mutter fungerer også på vanlig M4 metall skruer jeg har liggende.

Brukte de til å sette sammen en slik en:
post-7631-0-49946800-1427319583_thumb.jpg
(bildet tatt tidligere og da med metall M5 skruer)

Endret av GCardinal
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stilige muttere gcardinal.

 

Jeg venter på to E3D-v6 hotender som burde komme i posten i morra, men jeg har ikke klart å finne noen greie mounts til så langt. Jeg skal kjøre dual-extruder med bowden tubes for å få det rimelig kompakt. Bedleveling hadde også vært fint, men det er absolutt ikke noe must. Er det noen som har forslag til noe som er ferdig designa? Hvis ikke så blir det litt modellering selv ;)

Lenke til kommentar

...

thx!

 

Denne her ser ganske bra ut:

http://www.thingiverse.com/thing:419159

 

Denne er kanskje litt overkill:

http://www.thingiverse.com/thing:364650

 

Denne er ganske minimalistisk:

http://www.thingiverse.com/thing:283343

 

Har kun ett par mnd erfaring med E3D så er ikke så kjent med de. Det som er veldig greit med E3D at de fungerer veldig bra - så her kan man trygt fokusere på å få det heile til å se bra ut :)

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert sånn veldig smått om jeg skal begynne med 3D-modellering av figurer i Zbrush (o.l.), og printe de ut deretter. For så å male og dandere, slik at man kan presentere et scenery.

 

Men jeg frykter at 3D-printing i dag er for dårlig, spesielt på privat-markedet. Stemmer dette? Og hvor mange år vil dere tro det tar før dette blir mulig og innenfor et budsjet for en hobby-bruker?

 

Eksempel på model:

(størrelse, cirka et ølglass)

 

17470-chaos-painting-competition-sacrifi

 

Endret av Nerowulf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du med etterarbeidet? Pussedelen?

(Jeg har ikke jobbet så mye med 3D-printere)

Det er 3D printere i dag som kan trygt og fint printe ut i 0.1mm lag høyde, man kan også gå for nozzle med 0.25mm diameter.

 

Da får man minste oppløsning i x/y på 0.25mm og 0.1mm i z aksen. Og det vil nok være på høyden eller bedre med hva du kan få fra industrielle printere.

 

Men det løser ikke det største problemet og det er med support - men det er ting man kan løse delvis med hvordan man designer modeller.

 

Den ekleste løsninger her er SLA - dersom du har penger til det - så er det helt benkers valg. Materialet fra SLA printere er mye lettere å bearbeide / male osv.

 

Dersom du ikke er klar å legge ut 30-50k for en slik printer, så vil den nye Ultimaker 2 Go være et godt valg dersom du vil ha DLP off-the-shelf løsning.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Hva med 2 typer plast i en printer, support-hodet bruker egen plast.

Legger delen i en syre og vips så er all supportplasten borte.

Riktig at man kan printe støtte materialet i f.eks. PVA som oppløses i vann. Men det å få 2 nozzle på nøyaktig samme høyde med margier på +/- 0.025mm er langt ifra lett.

Det er enn del elementer som skal være i synk før man kan gang på gang printe med 0.1mm med PVA support.

 

Langt ifra umulig, men ikke direkte enkelt heller.

Lenke til kommentar

Den kan da printe alle deler som en helt solid firtkant hvor alt uten for delen vil bli støtte^^

 

Jeg fikk aldri tid til å begynne med dette da huset raste sammen, men jeg har tegnet inn et eget rom for det med vent inn og ut og ekstra støydemping.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...