Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vurderer sterkt å skaffe meg printer selv, ser ut som MakerBot Replicator 2X det beste kjøpet per idag - hva tror du om den? er det noe cons å gå for den kontra vanlig Replicator 2?

 

er det noen i norden som selger slikt? er ikke helt komfortabel med å få den sendt fra USA

Makerbot Replicator 2X er muligens en av de bedre ja, men du må bla opp nesten 16.000,- for den, noe som er en 3-4 ganger mer enn Solidoodle som du igrunnen vil få samme glede av. Men har du råd så ser jeg ingen problemer. Husk at du ikke har noen norske forbrukerkjøpslover med deg.

 

Edit. Så må man jo betale 25% ekstra av de 16.000, så blir noen tusen til. Så vidt meg bekjent er det ikke mange i Norden som selger slike printere enda.

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

...

 

Googlet litt og fant ett par steder der det ser ut som de selger 3D-skrivere:

http://www.printerno...p3d-3d-skriver/

http://3dprint.no/

http://www.creativetools.se/

http://www.3dprint-nordic.com/

 

Men ser ikke ut som noen av de har noen skrivere på lager...

 

Og vente tiden på 8 uker er ganske kjip på Solidoodle / Replicator 2X... :hm: Jeg vil ha den i dag...

 

Fant også spennende svensk forum om 3D-printing:

http://www.animate.s...forum.php?f=198

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Litt i det dyreste laget de sidene du linket til. Flere av de er pulverbasserte printere, de koster gjerne fra 50.000,- og oppover. Men ja, er noen få som selger sånt :)

 

www.soliforum.com er et greit 3d print forum, hovedsaklig for solidoodle, men du får mye generell info derifra ang 3d printing.

 

Kjedelig at man må vente på tingene ja :) Selv ventet jeg vel rundt i 11 uker før jeg fikk min (Var pre-order).

 

Kom over denne 3d pennen:

 

Bassert på samme som vanlig low cost 3d printere, bare at du kan tegne i lufta.

Lenke til kommentar

Japp, ikke mange alternativer annet enn å bestille og vente.

 

Men det ser ut som 3DFactories - EASY3DMAKER koster rundt 17000,- NOK på creativetools.se og med leveringstid på 1-2 uker. Men finner ingneting om denne printeren på nette - ikke review, ingenting på youtube... litt skeptisk :S Men virker spennende på papiret med 0.08 istedenfor 0.1 fra Makerbot

 

Pen virker veldig kul ja, insane hvor mye de har fått på kickstart egentlig :) Men jeg kan ikke tegne med vanlig pen for å ikke snakke om 3D pen

Lenke til kommentar

Men det ser ut som 3DFactories - EASY3DMAKER koster rundt 17000,- NOK på creativetools.se og med leveringstid på 1-2 uker. Men finner ingneting om denne printeren på nette - ikke review, ingenting på youtube... litt skeptisk :S Men virker spennende på papiret med 0.08 istedenfor 0.1 fra Makerbot

17.000,- NOK (og sannsynligvis + 25% import), så er den printeren veldig dyr. Du får en solidoodle til rundt 4-5000kr NOK inkl frakt, toll og sannsynligvis et par kg med plastikk som vil printe så si samme kvalitet. Med solidoodle kan du printe ned til 0.1mm. Tror ærligtalt du ikke vil merke kjempe stor forskjell mellom 0.08 og 0.10. Iallefall ikke verdt 11-12000 kr for 0.02 bedre oppløsning for meg. :)

Lenke til kommentar

17.000,- NOK (og sannsynligvis + 25% import), så er den printeren veldig dyr. Du får en solidoodle til rundt 4-5000kr NOK inkl frakt, toll og sannsynligvis et par kg med plastikk som vil printe så si samme kvalitet. Med solidoodle kan du printe ned til 0.1mm. Tror ærligtalt du ikke vil merke kjempe stor forskjell mellom 0.08 og 0.10. Iallefall ikke verdt 11-12000 kr for 0.02 bedre oppløsning for meg. :)

 

Prisen på siden er 13791,- NOK eks MVA, så det blir neppe mer enn 17-18000,- NOK med porto og alt ferdig fraktet. Liker egentlig ikke helt denne skriveren, men det er den med kortest leveringstid som også støtter div materialer.

 

CubeX™ Duo / Trio ser veldig bra ut, men der er man tvunget til å bruke filiments fra 3DSystems - mens for meg er div 3dje parts materialer som er mest spennende.

 

Solidoodle / Replicator 2X er begge ganske fine, men med 8 ukers leveringstid er det alt for lenge å vente på... Derfor vurderer jeg EASY3DMAKER - tviler det blir noe vanskelig å selge den her til lands seinere :) Men som sagt, er skeptisk å bestille en skriver som jeg ikke finner noe som helst info om.

Lenke til kommentar

Synes uansett ikke printeren er verdt 10.000 mer pga den printer i "0.08" fremfor "0.10".

Tror neppe noen vil kjøpe den printeren brukt, så fremt du ikke går under 50% tap på den, selv da bør den være lite interessant.

 

Har ikke hørt noe spesielt om det selskapet heller, så hvor bra den er gjennstår å se :)

Lenke til kommentar

Synes uansett ikke printeren er verdt 10.000 mer pga den printer i "0.08" fremfor "0.10".

Tror neppe noen vil kjøpe den printeren brukt, så fremt du ikke går under 50% tap på den, selv da bør den være lite interessant.

 

Har ikke hørt noe spesielt om det selskapet heller, så hvor bra den er gjennstår å se :)

 

ja, jeg er nok enig i det, men akkurat nå er jeg så gira at jeg vil bare ha skriver asap. så lenge den ligger under 30k, skriver ut vanlig 1.8 filament og jeg kan få den levert i løpet av 2 uker blir jeg veldig happy... Men ser ut som det å bestille Replicator 2X og vente 8 uker er eneste vei ut for øyeblikket...

 

Edit:

 

Merko., hvordan er dine dager med 3D skriver? er det like kult og spennende som det ser ut til å være? :) hva er first-hand feedback?

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Det er som det meste nytt. Veldig moro i starten, så blir man etterhvert litt "smålei".

Men veldig greit om man trenger noe, så kan man bare printe det ut.. Nå har jeg printa ganske mye, så nå er det hovedsaklig ting jeg har bruk for jeg printer.

 

I starten var det veldig mye tull fra feks thingiverse.com etc. :p

Lenke til kommentar

Hehe kan kanskje prøve det til uka.. Skal til Oslo noen dager, så får se når jeg kommer hjem :)

thx :dremel:

 

Fikk mulighet til å kjøpe lite brukt Replicator 1 Dual StepStruder (til rundt 14k) og jeg tror jeg skal gå for den. Ikke helt Replicator 2X, men den kan jeg få i løpet av en ukers tid.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
Det er heller ikke langt unna det de går for fra produsenten.

Akkurat, derfor ville jeg heller ha vudert en helt ny.

 

2 Måneder går fort.. Da kan du i mellomtiden gjøre en del research rundt 3d printing osv. :)

 

Jeg er iallefall veldig skeptisk til og kjøpe brukte ting i den prisklassen fra helt fremmede. Spesielt om det er fra utlandet.

 

Kjøper du fra utlandet, så må du vel forvente at du må betale 25% import av den summen (+ frakt).

 

Du får holde oss oppdatert iallefall. ;)

Lenke til kommentar

...

 

heh ja, prisen på 14k er inkl alt, mva og porto. Og det blir nok under det. Men det er fra bedrift så regner med det går fint, eller håper på det.

 

Jeg er ellers overrasket over hvor lite informative video som er på youtube om 3D-printing. Mye på forum og slikt, men f.eks. når det gjelder leveling av platform - så er det alt mulig MacGyver løsninger - men har til gode å se ett som er litt mer hightech og er helt benkers.

 

Jeg tenkte med enn gang, hadde det ikke vært bedre å montere 4 sensore på hvert hjørne av platformen slikt at man kunne få on-screen tips om hva man skal skru og hvor mye? Det samme kunne man gjøre med heile printeren, montere sensorer som varslet om det heile stod skeivt til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...