Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde et lite problem med første printen jeg tok. Den forskjøv seg til siden, og bygget ikke rett opp. Noen som vet hva årsaken til dette kan være? Hvordan får jeg printeren til å printe rett opp og ikke skjevt (dette rettet seg litt lengre inn i prosessen)

Lenke til kommentar

Nei, tviler på det. Merket ingen feil når jeg så den kjøre, alt funket og den jobbet presist når den først gjorde det riktig. Den startet i midten, men etter 5-6 layers gikk den 3cm vekk fra modellen og startet å bygge noen layers så gikk den helt i kanten av platen og startet å bygge modellen nok så rett, men hadde noen små feil.

 

:/

Lenke til kommentar

Så det har med 3D printeren og ikke Repetier?

 

Først må du opprette en "Solidoodle"-profil på ReplicatorG (Hjelper ikke sentrere et objekt om du har helt feil plattformstørrelse..)

Om du har Solidoodle 2 så kan du bruke denne filen:

http://merko.name/files/reprap.rar

 

Pakk ut filen under:

C:\Users\Brukernavn\Documents\ReplicatorG\replicatorg-0040\machines\

 

qhhhxc.jpg

 

Når det er gjort så åpner du ReplicatorG;

Helt øverst: Machine -> Machine Type (Driver) -> Other bots -> Solidoodle 2

 

Så kan du feks laste ned .STL-filer fra Thingiverse.com, åpne dem i ReplicatorG (File > Open), trykk så på "Move" og "Put on plantform" deretter "Center".

Så file > save. Deretter åpner du den filen i Repetier, så skal alt fungere greit igjen. :)

Lenke til kommentar

Først må du opprette en "Solidoodle"-profil på ReplicatorG (Hjelper ikke sentrere et objekt om du har helt feil plattformstørrelse..)

Om du har Solidoodle 2 så kan du bruke denne filen:

http://merko.name/files/reprap.rar

 

Pakk ut filen under:

C:\Users\Brukernavn\Documents\ReplicatorG\replicatorg-0040\machines\

 

qhhhxc.jpg

 

Når det er gjort så åpner du ReplicatorG;

Helt øverst: Machine -> Machine Type (Driver) -> Other bots -> Solidoodle 2

 

Så kan du feks laste ned .STL-filer fra Thingiverse.com, åpne dem i ReplicatorG (File > Open), trykk så på "Move" og "Put on plantform" deretter "Center".

Så file > save. Deretter åpner du den filen i Repetier, så skal alt fungere greit igjen. :)

 

Må jeg gjøre dette på alle filene eller bare denne ene gangen?

 

PS: tusen takk for kjempe god veiledning :D :D :D :D

Lenke til kommentar

Må jeg gjøre dette på alle filene eller bare denne ene gangen?

 

PS: tusen takk for kjempe god veiledning :D :D :D :D

Du "må" (bør) gjøre det på alle 3D filer du skal printe ut.

 

Det tar rundt 10 sekunder ekstra når man er vandt med det.. Åpne ReplicatorG, Åpne modellen, sentrer den, lagre så legger du dem til i Repetier.

 

Fungerer iallefall fint her. :)

Lenke til kommentar

Ser ut som maskinen sliter med å holde seg innen for kordinatene den skal bygge opp modellen på. Hele modellen forskyves bakover under prosessen som om den bygger skjeve tårnet i pisa av modellen min.

 

Noen som har en idé på hvor feilen ligger, eventuelt hvor jeg kan får hjelp med dette :?

 

Veldig iriterende å ikke kunne printe ut noe brukanes :/

 

 

Edit: Kan være jeg fant kilden til problemene, kan virke som plasten festet seg slik at maskinen ikke fikk dratt med seg plasten, så den ble holdt tilbake og dermed printet feil sted :/

Endret av D02
Lenke til kommentar

Ser ut som maskinen sliter med å holde seg innen for kordinatene den skal bygge opp modellen på. Hele modellen forskyves bakover under prosessen som om den bygger skjeve tårnet i pisa av modellen min.

 

Noen som har en idé på hvor feilen ligger, eventuelt hvor jeg kan får hjelp med dette :?

 

Veldig iriterende å ikke kunne printe ut noe brukanes :/

 

 

Edit: Kan være jeg fant kilden til problemene, kan virke som plasten festet seg slik at maskinen ikke fikk dratt med seg plasten, så den ble holdt tilbake og dermed printet feil sted :/

Mulig det er det som er feilen ja.. Du får kjøre på noen flere tester. Hvordan har du satt opp filament-rullene på printeren?

 

Uansett #Reprap.no på Freenode er en grei snakkeplass for 3D Printere ( http://webchat.freen...nnels=reprap.no )

 

Om det fremdeles ikke fungerer så kan det være at du må justere på Z-tab'en

 

http://vimeo.com/55610035

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Ja, ok. Blir nok noe slikt her også når jeg får flyttet den ned der den skal være.

 

Funker det å bruke den lille raspberry Pi for å printe ut, eller må det være OSx/windows for å få det til å funke? problemet er at jeg har stasjonær, og roterommet er i kjelleren, så da blir det litt vanskelig å få printet ut hvis den skal være der nede

Lenke til kommentar

Nice. Hvordan får man til det? Link til en side? : )

 

Edit: Modellen min slipper taket fra platen. Hva kan grunnen være?

 

Hadde først bed på 85, men endret til 100 nå, men slipper fortsatt taket. Hva må jeg stille på da?

 

Takk for eventuelle svar :)

Endret av D02
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...