Gå til innhold

Test: Google Nexus 7 fra Asus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå sitter jeg her med en Nexus 7 jeg har brukt i noen dager, og er egentlig ganske imponert.

 

Bra ting: Knallflyt i grensesnittet, deilig størrelse, god skjerm, lett.

Det dumme: Fortsatt altfor dårlig app-utvalg, kun wifi.

 

Alt i alt godt fornøyd, men selger den nok når iPad 7" kommer :)

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Så snart de finner et bra sandpapir de kan legge med så folk kan file ned fingrene sine så de kan bruke touchskjermen. Alt under standard iPad-størrelse er fysisk umulig å bruke for et gjennomsnittsmenneske i følge Steve Jobs.

Tenker vi ser bort fra tullpratet ditt, og heller forholder oss til hva Steve Jobs faktisk sa den 18. oktober 2010:

"If you take an iPad and hold it upright in portrait view and draw an imaginary horizontal line halfway down the screen, the screens on the seven-inch tablets are a bit smaller than the bottom half of the iPad display. This size isn’t sufficient to create great tablet apps in our opinion.

 

Well, one could increase the resolution of the display to make up for some of the difference. It is meaningless, unless your tablet also includes sandpaper, so that the user can sand down their fingers to around one quarter of the present size. Apple’s done extensive user-testing on touch interfaces over many years, and we really understand this stuff. There are clear limits of how close you can physically place elements on a touch screen before users cannot reliably tap, flick, or pinch them. This is one of the key reasons we think the 10-inch screen size is the minimum size required to create great tablet apps.

 

Third, every tablet user is also a smartphone user. No tablet can compete with the mobility of a smartphone, its ease of fitting into your pocket or purse, its unobtrusiveness when used in a crowd. Given that all tablet users will already have a smartphone in their pockets, giving up precious display area to fit a tablet in our pockets is clearly the wrong trade-off. The 7-inch tablets are tweeners, too big to compete with a smartphone and too small to compete with an iPad.

 

 

Fourth, almost all of these new tablets use Android software, but even Google is telling the tablet manufacturers not to use their current release, Froyo, for tablets, and to wait for a special tablet release next year. What does it mean when your software supplier does not (inaudible) to use their software in your tablet? And what does it mean when you ignore them and use it anyway?

 

Fifth, iPad now has over 35,000 apps on the App Store. This new crop of tablets will have near zero. And sixth and last, our potential competitors are having a tough time coming close to iPad’s pricing, even with their far smaller, far less expensive screens. The iPad incorporates everything we have learned about building high value products from iPhones, iPods, and Macs. We create our own A4 chip, our own software, our own battery chemistry, our own enclosure, our own everything. And this results in an incredible product at a great price. The proof of this will be in the pricing of our competitor’s products, which will likely offer less for more.

 

 

These are among the reasons we think the current crop of 7-inch tablets are going to be DOA, dead on arrival. Their manufacturers will learn the painful lesson that their tablets are too small and increase the size next year, thereby abandoning both customers and developers who jumped on the 7-inch bandwagon with an orphan product. Sounds like lots of fun ahead."

http://www.geekshut.com/steve-jobs-transcript-over-7-inch-tablet/3258

 

Det ble da nevnt flere grunner til at konkurrentenes 7" tablets ikke var noen god idé, og spesielt ikke dersom man bare skalerte ned fra 10" til 7" skjerm med samme antall pixler, uten å tilpasse brukergrensesnittet - derfor henvisningen til sandpapir og fingertupper. Noe av konklusjonen i det lange resonnementet var: "we think the current crop of 7-inch tablets are going to be DOA, dead on arrival", og det har vel i ettertid vist seg å være en ganske presis beskrivelse av fiaskoen 7" tablets var i markedet høsten 2010 og det påfølgende året.

Lenke til kommentar

Det er bra du siterer hele saken, så slipper jeg. For han sier da vitterlig at 7" tablets (faktisk alt under 10") er en ubrukelig størrelse - både for Apple og for konkurrentene:

 

This size isn’t sufficient to create great tablet apps in our opinion.

 

one could increase the resolution of the display to make up for some of the difference. It is meaningless, unless your tablet also includes sandpaper, so that the user can sand down their fingers to around one quarter of the present size

 

we think the 10-inch screen size is the minimum size required to create great tablet apps

Endret av Schnapps
Lenke til kommentar

Alt står der, i mitt innlegg, så hvorfor ikke bare lese alt i sammenheng, i stedet for å klippe ut noen løsrevne sitat? Ja, det er åpenbart at Jobs så 10" som en temmelig optimal tabletstørrelse, og at Apple hadde mange gode grunner for å gå for nettopp denne størrelsen - det overrasker vel ingen.

 

For øvrig, om man skulle gjøre et tankeeksperiment og se for seg en mindre iPad, så ville en 8" skjerm med 1024x768 oppløsning og 4:3 proporsjoner (som iPad 1 og 2) være minste noenlunde brukbare og realistiske størrelse, hvis man vil unngå å fragmentere iOS-plattformen med flere UI-layouts. Med 8" skjerm og 4:3 snakker vi om ca 40% større skjermareal enn en typisk 7" widescreen Android-tablet. Markedsmessig ser jeg imidlertid liten mening i noe slikt, da de neste generasjonene 10" iPad vil kunne adressere de fleste av innvendingene mot dagens iPad 3 mht. vekt/størrelse/batterikapasitet, samtidig som man beholder alle fordelene med en stor skjermflate for bedre app-opplevelser.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

da de neste generasjonene 10" iPad vil kunne adressere de fleste av innvendingene mot dagens iPad 3 mht. vekt/størrelse/batterikapasitet, samtidig som man beholder alle fordelene med en stor skjermflate for bedre app-opplevelser.

 

Javel, hvordan mener du konkret de skal adressere innvendingee mot vekt og størrelse? Fjerne ramma? Hvor mye lettere mener du det er sannsynlig de kan gjøre den?

 

AtW

 

Mye tyder på at Apple har revurdert og at de snart kommer med en mindre iPad. Google og Amazon har bevist at det funker, og Apple har ombestemt seg før.

 

Ja, Apple er heldigivs litt mindre bastante enn de later som, selv om det unektlig ser litt dumt ut å lange ut mot hvor elendig ide noe er og deretter gjøre det selv, så er det mye bedre enn å holde på sitt på trass, men de kunne kanskje roet ned retorikken litt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå sitter jeg her med en Nexus 7 jeg har brukt i noen dager, og er egentlig ganske imponert.

 

Bra ting: Knallflyt i grensesnittet, deilig størrelse, god skjerm, lett.

Det dumme: Fortsatt altfor dårlig app-utvalg, kun wifi.

 

Godt du er fornøyd, kommer til å skaffe en så snart de dukker opp i Norge :thumbup:

Men jeg er litt nyskjerrig på hva slags apps du savner. Kan du gi noen eksempler?

Lenke til kommentar

Google og Amazon har bevist at det funker

Amazon har vel ikke vist annet enn at man kan selge mye rart dersom er villig til å ty til unfair konkurransemetoder og selge med tap, som de gjør med Kindle Fire, der innholdet folk må kjøpe fra Amazon subsidierer nettbrettene.

Google satser også på lav pris som salgsargument, og har vel fortsatt så lite med apps tilpasset nettbrett at problemene med å få tablet-tilpassede apps til å fungere like godt på 7" som på 10" skjermer i liten grad har kommet skikkelig for dagen.

Mange kjøper nok 7" nettbrett fordi de kan få det til "halve prisen", selv om 10" brett gir en overlegent bedre bruksopplevelse. Jeg tror at 10" brett vil opprettholde sin markedsdominans, og de vil naturligvis bli enda lettere, tynnere og billigere å prødusere bl.a som resultat av ny skjermteknologi som er underveis (in-cell touch, m.m.)

Endret av Newton
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg vil ikke ha 10" tablet da dette blir for stort. Da tar jeg heller med meg Macbook Airen min.

 

 

Det stemmer nok at 10" gir den beste bruksopplevelsen under bruk, men en tablet skal også være med på tur og den skal holdes mens man bruker den. I begge disse tilfellene er 7" bedre.

 

Når det er sagt blir det ikke til at jeg bruker Nexusen min, merker at jeg stadig oftere henfaller til å bruke iPhone i stedet. Den er litt liten å lese på, men god nok til at jeg ikke orker å styre med å finne frem Nexusen. Akkurat det samme som skjedde da jeg hadde iPad.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...