Gå til innhold

Windows er 8 er produksjonsklar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når det koster så "lite" så kanskje jeg for en gangs skyld skal betale :p

Microsoft tapte mye på å ha så lang produktsyklus som XP hadde. Både teknologisk og økonomisk. Nå som de korter inn produktsyklusene kan de tjene det samme som før selv om prisen er 1/4, så fremt de selger dobbelt så ofte til dobbelt så mange (markedet øker i antall). Lavere pris vil nok senke piratkopieringen som du sier, spesielt i fattige land, der økningen i markedet skjer. Om dette er en smart strategi vil vise seg. Jeg tror produktsyklusene fortsatt er litt i lengste laget og at selv den nye lave prisen er litt for høy til at folk ikke hopper over annenhver Windows.

 

Windows 8 får sikkert en ok markedsandel på nettbrett, men jeg tror det blir en ny "Vista" på PC-er. På telefoner tror jeg Windows Phone blir en ny "Symbian". Jeg tror Microsoft blir nødt til å ta en "Google+" ved å koble nettbrettfunksjonalitet mot både Windows 7, OSX, iOS og Android for at nettbrettversjonen ikke skal dø ut i mangel på et "komplett" system med telefon og PC.

Lenke til kommentar

Embrace Extend Extinguish. Dette er grunnen til at man får oppdateringen så billig. Man lokkes inn til Metro-app systemet med en billig inngangsbilett. Omtrent etter modell fra narkolangerne, "første skudd gratis". Deretter utvides metro til å bli obligatorisk.

 

Det er akkurat dette som gnager litt på meg med Metro. Jeg vet at hvis de i det hele tatt gjør det, er det nok temmelig lenge til (grunnet bedriftskunder) men at det ikke er umulig at de gjør noe slikt. Kommer nok an på hvor bra Metro slår an.

Lenke til kommentar

Embrace Extend Extinguish. Dette er grunnen til at man får oppdateringen så billig. Man lokkes inn til Metro-app systemet med en billig inngangsbilett. Omtrent etter modell fra narkolangerne, "første skudd gratis". Deretter utvides metro til å bli obligatorisk. Sannsynligvis etter samme modell som antivirusen og brannmuren. Dvs. all konkurrerende programvare betraktes som en sikkerhetstrussel du må trosse en rekke advarsler for å få installert. Siste akt er extinguish - trekke ut støpslet for alle ikke-metro apps. Dette kommer neppe før Windows 9 eller 10. Men det er jo greit å vite hvor det bærer hen. Microsoft har forsøkt dette en rekke ganger før (se linken) og alt ligger til rette for at historien gjentar seg i nok et forsøk på å låse kundene inne.

 

Hvor mange tror du går på denne taktikken ?

jeg hadde håpet på at folket er lit tålmodig slik at MS blir nødt til å roe ned taktikken med å Innføre metro som noe obligatorisk

Lenke til kommentar
Hva vil prisen sånn omtrent ligge på for et fullverdig lisens, altså ikke en oppgradering? Tenkte for Win 8 Pro eller vanlig.

De 40 dollarene er et midlertidig introduksjonstilbud på oppgraderingslisens, uten mva. Varigheten er 2 måneder og 1 uke. Oppgraderingen forutsetter tidligere lisens på "riktige" utgaver av Windows. Jeg regner med at når det midlertidige introduksjonstilbudet går ut så vil prisen bli rundt 3 ganger så høy. Altså rundt 900 kr. Til sammenligning lå oppgraderingsprisen til Win7 Premium på ca 900 kr månedene etter lansering, hvis man ikke ble omfattet av det begrensede introduksjonstilbudet som kun gjalt noen PCer kjøpt i en periode før lanseringen. Windows 7 Premium fullversjon, uten oppgradering, kostet rundt 1500 kr noen måneder etter lansering og har ligget ganske jevnt der siden. Etter 3 år er den bare justert ned til ca 1300 kr. Jeg antar at Windows 8 Pro vil ligge i samme prissjikt, dersom man ikke kan oppgradere i drøye de to månedene tilbudet gjelder. Merk: Dette er bare antagelser og gjetninger basert på tidligere prishistorikk. Det utelukker ikke at Microsoft kan overraske med en helt ny strategi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du burde nok ha minst en SSD disk, jeg prøvde harddisk på 640 GB 5400 RPM og det går sykt tregt i oppstarten kan ta 5-8 minutter og selv etter det jobber pcen som bare det og blir aldri ferdig å lese fra harddisken er snakk som windows 8 release preview.

 

Har Intel Core2 Duo P8400 og 4 GB ram og det er nok klart harddisken er flaskehalsen.

 

Jeg har også prøvd Crusal M4 64 GB som det minste og det var veldig mye raskere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Når det koster så "lite" så kanskje jeg for en gangs skyld skal betale :p

Det er sikkert fordi Microsoft vil ha folk vekk fra Internet Explorer 6 og tidligere versjoner.

En annen god grunn er fordi Apple har startet med rimelige oppgraderinger, og siden Windows har hatt svært liten reell konkurranse før "nå", så ser det ut til at Microsoft respekterer markedskreftene. Om de ikke gjorde dette "trikset" så ville kanskje folk kjøpt Apple-produkter. Og ikke nok med at Apple-produktene allerede trekker mye på grunn av at de er lekre å se på (designet), men at Mac OSX i tillegg er svinebillig å oppgradere (var det ikke kr 140,-?) så følger Microsoft etter. Men, når de så ikke matcher prisen til Apple så er det nok fordi de ikke ønsker å tape fortjeneste. Microsoft er nok presset ganske mye her.

 

Vi snakker om en OPPGRADERING, ikke en full versjon. Og hva koster fullversjonen så? Kanskje som med Windows OS i gamle dager, eller litt under det som har vært normalen for Windows OS?

 

Jeg håper Microsoft Windows 8 flopper. Mye fordi Microsoft må skjerpe seg, og de trenger sårt en flopp for å skulle skjerpe seg. Microsoft har ikke vondt av å få enda litt hardere konkurranse, slik at vi forbrukere for en gang skyld kan bli litt mer fornøyde med produkter fra Microsoft.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...