Gå til innhold

Samyang 85mm F1.4 til M43


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tenkte på en svært så kul kombinasjon av kamera og objektiv, som ikke koster særlig mye heller.

 

Ønsker å prøve ut Samyang 85mm F1.4 Aspherical på mitt Panasonic GH2.

 

Dette er billigst med Canon mount, men så trenger jeg jo adapter og disse varierer også i pris. Så jeg lurer igrunn på hvilken mount jeg burde velge, som i kombinasjon med adapter blir aller billigst?

 

 

Her er listen over mounts:

http://www.prisguide...pherical+IF&n=0

 

 

Tenk så kreative bilder man kan få med 85mm 1.4. Det er raskt for penga det :)

 

 

EDIT: Siden den har manuell blenderring og fokusring trenger jeg ikke elektronisk adapter. Men adaptere er ikke noe jeg er flink på, og har fått inntrykket av at dem kan være litt dyre?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle Samyang 85mm har blenderring. Dette er et 100 % manuelt objektiv.

 

@IceBlitz:

 

Du kan i realiteten bruke et billigadapter her, i og med at det bare er en "forlengelse". Men prisen vil uansett bli noen hundrelapper for et Canon til mFT adapter - prisene jeg har sett er rundt 45 USD, så med mva + gebyr så blir det fort en 450 kr. Så den totale besparelsen vil ikke bli stor.

 

Så jeg anbefaler faktisk å kjøpe med mFT mount - det er den mest stabile løsningen.

 

Objektivet kan ellers anbefales, her er en tråd med bilder tatt med Canon EOS 550D og Samyang 85/1.4. Men det anbefales å kjøpe et ND8 filter også til dette. Pga at det er så lyssterkt og at man ofte bruker 1,4, 2 etc som blender for å få rette DOF, ja da blir det ofte for lyst uten ND filter.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at EOS utgaven har blenderring?

 

Hvis du absolutt ikke vil ha 4/3 utgaven, så ville jeg nok valgt Nikon eller Pentax utgaven. Det er fordi en slik adapter vil gi deg tilgang til annen interessant optikk.

 

 

Hvilke fordeler er det med å velge 4/3 mount overfor feks Canon, siden jeg uansett trenger adapter? Her er jeg ikke så flink da jeg aldri har hatt noe annet enn speilløst uheldigvis.

 

 

Alle Samyang 85mm har blenderring. Dette er et 100 % manuelt objektiv.

 

@IceBlitz:

 

Du kan i realiteten bruke et billigadapter her, i og med at det bare er en "forlengelse". Men prisen vil uansett bli noen hundrelapper for et Canon til mFT adapter - prisene jeg har sett er rundt 45 USD, så med mva + gebyr så blir det fort en 450 kr. Så den totale besparelsen vil ikke bli stor.

 

Så jeg anbefaler faktisk å kjøpe med mFT mount - det er den mest stabile løsningen.

 

Objektivet kan ellers anbefales, her er en tråd med bilder tatt med Canon EOS 550D og Samyang 85/1.4. Men det anbefales å kjøpe et ND8 filter også til dette. Pga at det er så lyssterkt og at man ofte bruker 1,4, 2 etc som blender for å få rette DOF, ja da blir det ofte for lyst uten ND filter.

 

 

Ja, tenkte også på dette.

 

Jeg kommer ene og alene til å kjøpe dette objektivet for å få liten dybdeskarphet på kreative portrettbilder osv. Så kjøper nok sannsynligvis 2stk, i tilfelle jeg vil bruke det til film og trenger 180 graders lukkervinkel :)

Lenke til kommentar

Så jeg anbefaler faktisk å kjøpe med mFT mount - det er den mest stabile løsningen.

Finnes ikke med µ-4/3; så TS må ha adapter uansett.

 

Spesifikasjonene hos f.eks Komplett sier mFT. Dog ser jeg at adapter er nevnt som nødvendig hos Netshop - så du har nok rett (men mFT er faktisk nevnt i flere prisoversikter). Det er bare 7,5 mm som er i ren mFT.

 

@IceBlitz:

 

Om du uansett må kjøpe adapter - ja da hadde jeg faktisk sett litt på hva venner/familie som du eventuelt kan låne optikk av har. Det som dog er en fordel med Canon adapter, at man faktisk på disse kan sette adapter for Nikon etc utenpå igjen igjen.

Lenke til kommentar

Så jeg anbefaler faktisk å kjøpe med mFT mount - det er den mest stabile løsningen.

Finnes ikke med µ-4/3; så TS må ha adapter uansett.

 

Spesifikasjonene hos f.eks Komplett sier mFT. Dog ser jeg at adapter er nevnt som nødvendig hos Netshop - så du har nok rett (men mFT er faktisk nevnt i flere prisoversikter). Det er bare 7,5 mm som er i ren mFT.

 

@IceBlitz:

 

Om du uansett må kjøpe adapter - ja da hadde jeg faktisk sett litt på hva venner/familie som du eventuelt kan låne optikk av har. Det som dog er en fordel med Canon adapter, at man faktisk på disse kan sette adapter for Nikon etc utenpå igjen igjen.

 

Da går jeg nok for Canon ja, med mindre Tom kommer med en motanbefaling han som kan det som er å vite om kamerahus og optikk :)

Lenke til kommentar

Da går jeg nok for Canon ja, med mindre Tom kommer med en motanbefaling han som kan det som er å vite om kamerahus og optikk :)

Det største motargumentet mot en billig EOS adapter, er at du for liten glede av "ekte" EOS optikk ettersom du ikke kan justere blender på de. Mangel på AF er mindre viktig. Det finnes mye god Nikon og Pentax optikk som har blenderring; slik at hvis du får smaken for adapterbasert manuell optikk, så er det mye å vele i. Å gå for en EOS utgave for så å kjøpe en EOS-Nikon adapter etterpå synes jeg blir dumt - da har du to adapterere som skal kobles sammen og øker sjansen for slark. To adaptere er dyrere enn en adapter.

 

Argumenter for en µ-4/3 adapter fremfor en Nikon adapter er tynnere. En fordel er at du da kan bruke 4/3 optikk med AF; og det finnes en del brukbar 4/3 optikk på brukmarkedet til grei pris. AF er tregere; men det er AF ... Ulempen der er pris da de gode tredjepartsadaptere er relativt dyre de også.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Åja hehe, selvfølgelig :)

 

Vel, så er det bare å bestemme seg da.

Noen som vet om en grei adapter som gir AF som er billig da?

 

Maks 500kr for elektrisk adapter, ellers går jeg bare for billig manuell adapter.

 

Men det jeg også tenker på er jo at hvis jeg kjøper meg et Canon kamera, noe jeg har veldig lyst til med tiden (5D3) så kan det jo brukes på dette. I tillegg er det vel lettere å selge et Canon objektiv enn 4/3, og kanskje litt lettere enn Nikon til og med, siden Canon har størst markedsandel? (obs, ang markedsandel kan jeg ta feil, lenge siden jeg har sett noe statistikk).

Lenke til kommentar

Det finnes vel ikke noe slikt som en billig EOS adapter som gir AF og blenderstyring ... Den eneste jeg vet om, er denne.Og den er vel ikke helt klar enda.

 

Når det gjelder kjøp og salg av brukt, så er det hipp som happ om du går for Canon eller Nikon. Stort marked for begge to.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Når det gjelder Nikon kontra Canon er det nok ingen forskjell i hvor lette objektiver er å selge. Selv om Canon har høyest markedsandel (fremdeles).

 

Og jeg vil nok uansett anbefale et skikkelig adapter fra Novoflex eller Fotodiox, det er både og omtaler av de rimelige.

Lenke til kommentar

Meget bra objektiv til prisen.

 

Canon fatning er sikkert greit, men den kan f eks. ikke settes på et Nikon hus uten tap av uendelig fokus uten optisk korreksjon på grunn av kortere register avstand på Canon.

 

Oi, ehh ja. Hvordan vil dette funke på M43 da?

 

Har jo ikke lyst til å miste uendelig fokus.

 

Er adapterringen veldig stor fra Canon til M43?

For det er vel ikke mye som skal til, og dess lenge avstand dess mindre lys får jeg vel også på sensoren?

 

Blir vel samme regle som i makrofotografering der man må ta høyde for den effektive blenderåpningen når man får større avstand mellom obektiv og sensor?

Lenke til kommentar

Adaptere er til for at registeravstanden skal bli korrekt (registeravstanden er avstanden fra objektiv til sensor - linken viser akkurat hvor det måles - http://en.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance)

 

mFT har en registeravstand på 19,25 mm og EF/EF-S (Canon) på 44 mm. Man må altså sette inn et adapter som øker denne fra 19,25 - 44, dvs som er 24,75 mm. I realiteten trenger dette ikke å være annet enn et rør med mFT fatning på ene siden og EF fatning på andre.

 

Nikon har lengre registeravstand - 46,50 mm. Registeravstand er viktig fordi objektivene er laget for at "bilde" skal treffe sensor korrekt i forhold til avstanden. Dersom man prøver et objektiv laget for kortere registeravstand på et kamera med lenger - vil altså det korrekte bildepunkt være foran sensor, dvs fokus vil ikke fungere som den skal.

 

Og det vil ikke virke som når man bruker mellomringer ved makrofotografering. Ved mellomringer endrer man i realiteten utsnittet, det gjør man ikke her. Så f.eks et Canon/Nikonobjektiv på f.eks NEX (som har registeravstand på 18 mm , samme som nye EOS M, men lik sensorstørrelse) med adapter vil gi akkurat samme lysmengde som på vanlig EOS. På mFT vil det bli litt mindre pga mindre sensor. Men det vil tilsvare et hvert annet 1,4 objektiv for mFT.

 

Man mister kun uendelig fokus om man bruker objektiv laget for kortere registeravstand på kamera med lengre registeravstand.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha adapter til Canon, så kjøp enten et billig "dumt" adapter eller vent på det fra Kipon.

Men - hvis du skal ha billig EOS-adapter, så kjøp i så fall Samyang-optikk med blenderring; ellers får du ikke styrt blenderen.

 

Ja, var det som var planen :) Samyang 85mm 1.4.

 

Men noen idé på hva den aktive adapterringen fra kipon vil legge seg på i pris?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...