Gå til innhold

Test: Nikon D800


Anbefalte innlegg

Men største feil i en ellers bra review er dynamikken; det er rett og slett feil :)

På kameraet eller test resultatene? :innocent:

 

For de av dere, som synes D800 får tyn i denne testen; bør lese engelske Digital Photography der de tester 5DMkIII mot D800, og 5DIII får bedre karakter i så si alle kategoriene ;)

Om man har jobbet med raw-filer fra D800 som er tatt på lav ISO så vet man dette ikke stemmer. D800 er langt fra noe perfekt kamera, men dynamikken er et av stedene det virkelig skiller seg ut i positiv retning.

 

Edit:

Og at 5DmkIII er bedre på en rekke områder er det ingen tvil om; men 5DmkIII er et mer allsidig kamera, mens D800 er et ekstremt spesialisert kamera for studio og landskap/natur hvor man bruker stativ.

Trenger ikke stativ, hvis du er like stø på labben som meg! Hehe.. :D

På den annen side, har jeg brukt kameraet til mere krevende oppgaver, som konsertfoto, hvor det gjør en mere enn akseptabel jobb.

Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artig å se at det fremheves flere ganger at det krever sitt av objektivene og at det også sies at objektiver kan begrense kvalitetet, særlig med tanke på hvor mye pepper en har fåttt for å ta opp denne problematikken tidligere.

Nei jeg blir ikke å ta den diskusjonen igjen, men bare morro å nevne det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om man har jobbet med raw-filer fra D800 som er tatt på lav ISO så vet man dette ikke stemmer. D800 er langt fra noe perfekt kamera, men dynamikken er et av stedene det virkelig skiller seg ut i positiv retning.

 

Edit:

Og at 5DmkIII er bedre på en rekke områder er det ingen tvil om; men 5DmkIII er et mer allsidig kamera, mens D800 er et ekstremt spesialisert kamera for studio og landskap/natur hvor man bruker stativ.

Nå må du huske at dine referenaser er kun fra Nikon verdenen; hvis jeg husker rett, så har du hatt Nikon siden tidenens morgen. Og da betyr det at D800 er en klar forbedring for deg i forhold til hva du hadde fra før.

 

Det jeg synes er interessant er at vi hadde den samme diskusjonen når D700 og 5DMkII ble lansert. Men da med motsatte fortegn.

 

Poenget er egentlig at sensorutviklingen er ikke kommet lenger enn at man må velge hva man skal prioritere. Og Canon og Nikon prioriter forskjellig.

 

For meg, så vil en 2EV forbedring i dynamilkk åpå ISO 100 være totalt irrelevant; men det at jeg kan bruke ISO 12800 fremfor ISO3200 på en blueskonsert i mørk kjeller; det er viktig.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Artig å se at det fremheves flere ganger at det krever sitt av objektivene og at det også sies at objektiver kan begrense kvalitetet, særlig med tanke på hvor mye pepper en har fåttt for å ta opp denne problematikken tidligere.

Nei jeg blir ikke å ta den diskusjonen igjen, men bare morro å nevne det :)

Helt riktig, det omtales i alle tester av D800 at objektivvalgene er viktig.

Lenke til kommentar

Om man har jobbet med raw-filer fra D800 som er tatt på lav ISO så vet man dette ikke stemmer. D800 er langt fra noe perfekt kamera, men dynamikken er et av stedene det virkelig skiller seg ut i positiv retning.

 

Edit:

Og at 5DmkIII er bedre på en rekke områder er det ingen tvil om; men 5DmkIII er et mer allsidig kamera, mens D800 er et ekstremt spesialisert kamera for studio og landskap/natur hvor man bruker stativ.

Nå må du huske at dine referenaser er kun fra Nikon verdenen; hvis jeg husker rett, så har du hatt Nikon siden tidenens morgen. Og da betyr det at D800 er en klar forbedring for deg i forhold til hva du hadde fra før.

 

Det jeg synes er interessant er at vi hadde den samme diskusjonen når D700 og 5DMkII ble lansert. Men da med motsatte fortegn.

 

Poenget er egentlig at sensorutviklingen er ikke kommet lenger enn at man må velge hva man skal prioritere. Og Canon og Nikon prioriter forskjellig.

 

For meg, så vil en 2EV forbedring i dynamilkk åpå ISO 100 være totalt irrelevant; men det at jeg kan bruke ISO 12800 fremfor ISO3200 på en blueskonsert i mørk kjeller; det er viktig.

Så det du sier er at muligheten for å hente ut støyfri informasjon fra skyggeområder er irrelevant for deg. Men det er helt relevant for meg som driver med bl.a. landskapsfoto. 2EV i forskjell er faktisk enormt mye.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbedringene på D800 er uten tvil for meg en stor forbedring på oppløsing, dynamikk og fargegjengivelse. Men D4 et mye bedre kamera på de fleste områder. Fokus for d800 og 5dmk3 har snudd vs d700 og 5dmk2. Forøvrig har jeg hatt fingrene mine på de fleste canon kamera også de siste 5 årene. Jeg er opptatt av hva som gir meg det mest fornuftige til mine jobber, har studert canon alternativer flere ganger. D800 tror jeg heller ikke er et optimalt kamera for førstegangskjøpere, eller bruk i dårlig lys. Forøvrig kan d800 gi fantastiske bilder med høy iso om man skalerer ned til lavere oppløsning.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Canon sitt største problem er dynamikk og fargegjengivelse. Resten er detaljer. Man har også et par trinn bedre kvalitet på høy iso med d4 vs 1dx, som kan bety en hel del i den virkelige verden, men begge gjør jobben i de fleste tilfeller. Da er det optikken som er avgjørende for min del, dyrt å bytte.

Lenke til kommentar

Så det du sier er at muligheten for å hente ut støyfri informasjon fra skyggeområder er irrelevant for deg. Men det er helt relevant for meg som driver med bl.a. landskapsfoto. 2EV i forskjell er faktisk enormt mye.

Nei, det jeg sier, er at man har en tendens til å leve i sin egne verden/boble, og at all (gjenre ekstern) info som forsterker den opplevelsen, er det som gjelder. Men all informasjon som motsier dette, eller omhanlder noe annet er enten feil eller kjetterisk,

 

Det D800 er god på; det er den god på, og for dere som trenger det, så er den genial. Men for oss som har andre behov, så er den alt fra grei nok til helt feil.

 

Vi hadde den samme diskusjonen når D700 og 5DMKII kom; men da med litt andre vinklinger ...

Lenke til kommentar

Meget bra anmeldelse! Oppløsningen begynner vel snart å bli så høy at det ikke er mange som har bruk for det lenger. Enda har ikke slike kameraer tatt igjen glassplater fra slutten av 1800-tallet hva gjelder oppløsning, men det begynner å nærme seg nå.

 

Når det gjelder språket i anmeldelsen, vil jeg bare påpeke at "ingen ting", som er brukt svært mange steder, betyr "noe som ikke er en ting". Jeg regner med at du har ment å skrive "ingenting", (eng.: nothing). Altså i ett ord. Beklager pirket, men noen ganger renner det over for en tidligere lærer når det gjelder oppdeling av ord som ikke skal deles ;)

Lenke til kommentar

En balansert test som i tillegg gir kameraet den rosen det fortjener, men uten å servere en tilbedingsfaktor.

 

At kameraet er kresent på optikken er nok ingen bombe pga oppløsningen, det kjenner man til fra før med cropkamera med høy oppløsning. I praktisk bruk er dette momentet etter min mening det betydeligste minuset med høyoppløste sensorer, enten kamerat heter ditt eller datt. Ellers er det store åpenbare fordeler med høy detaljoppløsning.

 

Vs Canon 5Dmk3 vil jeg mene at den største fordelen Nikon D800 har er prisen dersom man ser på totalen. Det meste ellers er detaljer som er forskjellige valg produsentene har vektlagt.

 

Tor

Lenke til kommentar

Tvilsomt. For 8-10 år siden fungerte det sånn, men dagens sensorer som har mikrolinser uten mellomrom samler uansett opp så godt som alt lyset som treffer dem, dermed er det av underordnet betydning hvor mange fotoceller man fordeler lyset på, og lavtlysytelsen per bildeflate er den samme, selv om ytelsen per piksel er noe dårligere.

Lenke til kommentar

Jeg synes D800 virker som et meget fornuftig kamera med en fin pris, men det er to ting som gjør at jeg nok ikke hadde kjøpt D800, og det er ergonomien og den store oppløsningen.

 

Så skulle jeg begynt på scratch, så hadde det nok uansett blitt Canon, og mest sannsynlig nettopp MK III.

 

Slike tester med grafer som måler skarphet etc. har jeg helt og holdent gitt opp og lese. Det viktigste er at utstyret blir brukt, og det blir det ikke hvis ergonomien er feil.

 

Men jeg føler at det fortsatt er en del mennesker som blir våte i øynene av høy oppløsning. Det ble jeg også for noen få år siden, men i dag så mener jeg andre ting er viktigere å bruke penger på.

Lenke til kommentar

Har hatt en 300S (kjøpt brukt) i noen måneder, og kunne godt tenke meg et fullformatkamera til å komplettere med. HAr vurdert en 800E, ikke fordi jeg tror jeg er i stand til å utnytte mulighetene i kameraet eller at jeg trenger egenskapene, men fordi jeg kan og har lyst. Etter det som kommenteres her lurer jeg på om jeg ikke like gjerne kan kjøpe en brukt D700. Er det egentlig så stor kvalitetsforskjell på bildene mellom D700 og D800 at det er verdt forskjellen for en glad amatør som meg?

Lenke til kommentar

Hei tow

Jeg er nesten i samme situasjon som deg. Har solgt min D300 (uten s) som jeg har hatt siden 2008 og skal nå bevege meg over på FX (har ikke hatt fullformat siden jeg drev med film)

 

Jeg prøver også å bevege meg litt mer over mot det proffe og har sett på både brukt D3, D3s, D700 og D800, D4.

 

D4 blir for dyrt, jeg vil heller ha 2 mindre hus enn ett stort.

D800 lar vente på seg, og man kan på bruktmarkedet i dag få 2stk pent brukte D700 for det en D800 koster. D800 frister veldig (dog uten E, E modellen er mest beregnet mot tekniske bilder og krever mer redigering så vidt jeg har forstått) men jeg har en feeling om at D700 er mer rikig for min del.

 

D700 er langt i fra noe dålig kamera, det vet jeg.

Lenke til kommentar

Det er en funksjon jeg ønsker meg, som jeg ikke vet om noe kamera som har:

En styrepinne tilsvarende det som er på en del bærbare PC'er. Denne vil jeg bruke til å bestemme fokuspunkt/lysmålepunkt, og se dette punktet i søkeren. Burde i så fall ligge pent plassert der høyre tommel naturlig ligger på kameraet.

 

Burde jeg skrive en patentsøknad nå?

;-)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...