Gå til innhold

Hvilken foto ryggsekk?


Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en stor sekk, for foto- og turutstyr. type 1-2 netter ute eller langturer der man gjerne har med litt ekstra klær/utstyr.

Ser litt på LowePro Rover Pro 45 AW:
http://www.bhphotovideo.com/c/product/893434-REG/Lowepro_lp36448_pww_Rover_Pro_45L_AW.html

Er det noen her som har denne eller prøvd den?
Eller har tips om andre sekker som er bedre/tilsvarende?

To ting jeg ikke liker er at lokket for fotoutstyret på fronten skulle vært lavere ned eller snudd. samt at det ikke er noe skillevegg mellom fotoutstyr og det som pakkes på toppen. dvs det på toppen kan falle ned når man tar ut fotoutstyrsholderene.
IMG_273674.jpg

(De fleste reviews på nett har jeg sett, så trenger ikke linker til de)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er på jakt etter en stor sekk, for foto- og turutstyr. type 1-2 netter ute eller langturer der man gjerne har med litt ekstra klær/utstyr.

 

Ser litt på LowePro Rover Pro 45 AW

Jeg har denne sekken, og de punktene du skriver er akkurat de som eventuelt er "problem" med den.

Lokket foran fungerer bra om du tar ut utstyrsbeholderne, men blir litt for høyt på sekken om du skal ha de liggende inni mens du åpner dem. En mulighet er å legge en tykk genser eller liknende nederst i sekken for å få beholderne høyere.

At en ikke har to adskilte rom for beholdere og annet er både en fordel og ulempe. Ulempe når en benytter begge beholderne, fordel når en ikke har fylt opp nederste del av sekken med fotoutstyr. Det er vel også meningen at en skal legge sekken på ryggen når en tar ut utstyrsbeholderne, og da blir det meste liggende der det er, eventuelt kan en skyve det tilbake.

Bæresystemet er supert og jeg bruker sekken også til andre turer enn fototurer.

Spørsmålet er vel om den er stor nok til flerdagsturer. Med telt og sovepose blir den liten - da hadde jeg heller tatt med beholderne over i en 65-85 liters tursekk, men til heldagsturer og hytteturer skal det nok gå bra.

Jeg er kjempefornøyd med sekken til min bruk, men har den som en mellomsekk i størrelse mellom Photosport 200 aw og en Bergans 85-liter.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er vel om den er stor nok til flerdagsturer.

 

Enig, har også denne sekken og selv med bare en av beholderne i sekken skal du ha ekstremt lettvektsutstyr for å greie overnattingstustyr og mat for et par dager. Hytte eller hytte til hytte turer synes jeg den er mer egnet til enn turer med telt. Med begge beholdere i sekken (dvs en mer fotoutstyr) ser jeg den mer som en god dagstursekk enn overnattingstursekk.

Lenke til kommentar

Hittil har jeg brukt vanlig tursekk. Og har ennå ikke funnet noen fotosekk som fungerer bedre.

 

Jeg synes det avhenger av fordelingen foto/tur. Er det mye Foto og turen er i andre rekke synes jeg fotosekker gir fordeler med tilgjengelighet og polstring. Er turen hovedmålet synes jeg tursekker gjør en vel så bra jobb, og jo lengre tur desto mer sannsynlig at jeg velger en vanlig tursekk. For overnattingstur med telt, sovepose osv har jeg heller ikke sett noen fotosekk som kan konkurrere, men eksakt hvor grensen går avhenger av mange faktorer.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Nå har jeg sett meg litt rundt og om jeg skal overnatte og alt det der, kan jeg like gjerne gå "all-in"...kanskje!
Så har sett litt på disse to, der det kanskje er store nok rom og lokk i bunnen til at man kan sette inn foto-innmat. Her får man også delt topp og bunn, slik man ikke får gjort på LowePro-sekken.

Bergans Powerframe, eller uten ramme; Bergans Alpinist:
http://nettbutikk.bergans.no/Ryggsekker/Jakt/Powerframe-130L-Dk-Green--381001-p0000013093

http://nettbutikk.bergans.no/Ryggsekker/Tursekker/Alpinist-Large-130L-Green-Dark-Green--132473-p0000100596
WEB_Image%20Powerframe%20130L%20Dk%20GreWEB_Image%20Alpinist%20Large%20130L%20Gr
Skal stikke innom en butikk der de førerr begge merkene og sjekke litt.

Lenke til kommentar

Nå har jeg sett meg litt rundt og om jeg skal overnatte og alt det der, kan jeg like gjerne gå "all-in"...kanskje!

 

Problemet med ekstremt store ryggsekker er at de har en tendens til å bli fulle, alt for tunge og et ork å bære. De veier selvsagt en del mer i seg selv også, så det er alltid en fordel å velge noe som passer sånn omtrent til det du må ha med. Da kan du spare litt vekt på sekken og blir ikke fristet til å ta med så mye ekstra...

 

Å finne hva som er stort nok er ikke enkelt og kommer med erfaring. Hva du har brukt av ryggsekker før kan gi deg et hint om hva du trenger. Og skal du ha med mye fotoutstyr og telt/sovepose/mat osv for turer over flere dager er det godt mulig at du trenger en av de virkelig store som du har linket til.

 

For mange vil ryggsekker i 70-80 liters klassen være et bra utgangspunkt, men igjen er det veldig forskjellig hva folk synes de må ha med og hvor mye den enkelte synes det er OK å bære. En måte å få testet litt er å få lånt et par sekker og prøve litt, nesten alle har en eller annen ryggsekk så venner og kjente kan være et bra sted å starte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har med meg speilreflekskamera på tur nesten hver helg.Da ønsker jeg typisk å ha speilrefelksen med objektiv, ett ekstra objektiv, samt stativ. Når det kommer til sekker, har jeg forsøkt Kata Bumblebee UL-222. Den er god å bære og har plass til mye utstyr, samt en laptop. En ulempe er at den ikke får plass i bagasjehyllen på flyet. Til turbruk har den for lite plass til annet utstyr enn kamerautstyr.

 

Jeg har funnet ut at det beste er å bruke en tursekk. I tursekken har jeg en Lowepro passport sling, med det fotoutstyret jeg trenger. Dette er dessverre veldig plundrete. (Av sekker liker jeg Osprey. Disse er rimelige, lette og gode og bære). Videre har jeg funnet ut at det er fint å ha kameraet i en Rapid Strap RS-7. Der henger det svært tilgjengelig uten at det dingler for mye, også når jeg går på ski (fjellski).

 

Det jeg ønsker meg er en dagstursekk, hvor det er bra med plass til mat og klær og litt plass til fotoutstyr (speilrefleks, et par linser og stativ). Samtidig må den være forholdsvis lett og god og bære. Tips tas imot med takk!

Lenke til kommentar

Se på Lowepro Photo Sport 200 og 30L. Gode dagstursekker der en får med seg kamera, ett ekstra objektiv og stativ i tillegg til klær og mat. Stativet festes i "drikkeflaskelomma" på siden av sekken, eventuelt i kompresjonsremmene under sekken.

Endret av Trig8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Er på jakt etter en stor sekk, for foto- og turutstyr. type 1-2 netter ute eller langturer der man gjerne har med litt ekstra klær/utstyr.

Lenge siden det har blitt skrevet noe her, men har nå fått kjøpt meg foto/tursekk.

Havnet på forrige modell av F-stop Gear sin Satori EXP.

Fotobag.no har tilbud på denne versjon 1 da det har kommet ny modell (v2), og de skal bli kvitt den gamle. Så da var det bare å hoppe på og handle! Fikk sekken i dag, og alt ser meget lovende ut!

http://www.fotobag.no/no/f-stop-gear/mountain-series/satori-exp.html

 

Kjøpte med Slope medium ICU og Pro Large ICU.

En ICU for rene fotodagsturer, og en for turer der fotoutstyret ikke skal være det viktigste. 62L bør holde, da man har store muligheter til å stroppe fast telt, sovepose osv på utsiden av sekken.

 

Så nå er det bare å komme seg ut på tur og få testet den! :)

 

Bra review av sekken:

http://dancarrphotography.com/blog/2011/05/22/introducing-the-f-stop-satori-exp-backpack/

 

503272_04.jpg

(Bilde av versjon 2, men ikke store forandringene kontra versjon 1)

Endret av KristianJV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.thinktankphoto.com/products/shape-shifter-backpack.aspx

 

Min mest brukte sekk; NB! det er en dårlig plan å legge ting utenom lommene og bare glide igjen; den sløvheten kostet meg 22.000 nylig ;)

 

post-182759-0-58042500-1418709135_thumb.jpg

 

Har 2 * D4; AF-S 24-70mm f/2.8; AF-S 70-200mm f/2.8 VR II; 2 * SB-910; quantum batteripakke; blitsbracket og macbook i den + masse andre småting. Må pakkes ned i rett rekkefølge for å få alt oppi. Samt "ulempen" er at man ikke kan ha kamerahus med objektiv påmontert (fordelen med det er at om man går på ræva på isen ute; så slipper man å slå kamerahusets objektivfeste ut av stilling). Relativt godt beskyttet utstyr i sekken også. Har man veldig tynn laptop (macbook air f.eks) bør man ikke pushe sekken for full... da blir det press mot laptop og man ender med at tastatur toucher skjerm... som kan gi spennende merker i skjermen ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

Er på jakt etter en stor sekk, for foto- og turutstyr. type 1-2 netter ute eller langturer der man gjerne har med litt ekstra klær/utstyr.

Lenge siden det har blitt skrevet noe her, men har nå fått kjøpt meg foto/tursekk.

Havnet på forrige modell av F-stop Gear sin Satori EXP.

Fotobag.no har tilbud på denne versjon 1 da det har kommet ny modell (v2), og de skal bli kvitt den gamle. Så da var det bare å hoppe på og handle! Fikk sekken i dag, og alt ser meget lovende ut!

http://www.fotobag.no/no/f-stop-gear/mountain-series/satori-exp.html

 

Kjøpte med Slope medium ICU og Pro Large ICU.

En ICU for rene fotodagsturer, og en for turer der fotoutstyret ikke skal være det viktigste. 62L bør holde, da man har store muligheter til å stroppe fast telt, sovepose osv på utsiden av sekken.

 

Så nå er det bare å komme seg ut på tur og få testet den! :)

 

Bra review av sekken:

http://dancarrphotography.com/blog/2011/05/22/introducing-the-f-stop-satori-exp-backpack/

 

503272_04.jpg

(Bilde av versjon 2, men ikke store forandringene kontra versjon 1)

 

Hvilken personlengde er denne sekken beregnet for, kan en eventuelt justere for rygglengde?

 

Og hva er forskjell fra denne til den nye?

Lenke til kommentar

Hvilken personlengde er denne sekken beregnet for, kan en eventuelt justere for rygglengde?

 

Og hva er forskjell fra denne til den nye?

 

Regner med den er beregnet for de aller fleste voksne hvertfall. Jeg er 186 høy og litt justeringer på diverse reimer så passet den hvertfall til meg og der jeg ville ha sekken. Så regner med det går til de aller fleste.

 

Ang forandringer, så er ikke de så store at jeg fikk bekymringer for det hvertfall.

Men noe er blant annet D-ringer i metall istedenfor plastikk på skulderstroppene. Bedre/slitesterkt stoff i bunnen/utvendig av sekken. Der den er sort nede, om du sammenligner ny/gammel på bilder. Det er og noe små hull der som har noe strikk/tau for å feste "noe" i. Tror faktisk den nye manglet PC-lomme innvendig, om jeg husker riktig.

 

Men vil du ha 100% info, så ringer du fotobag.no og prater med han. Veldig hyggelig kar som er meget servicevennelig og gir god info om det han selger! *tommel opp* :)

Lenke til kommentar

Har man veldig tynn laptop (macbook air f.eks) bør man ikke pushe sekken for full... da blir det press mot laptop og man ender med at tastatur toucher skjerm... som kan gi spennende merker i skjermen ;)

Det problemet ble løst med å legge en microfiberklut over tastaturet, klappe igjen lokket under transport, og så har man en klut klar for hånden til rengjøring av utstyret før bruk... ;)

Lenke til kommentar

 

Hvilken personlengde er denne sekken beregnet for, kan en eventuelt justere for rygglengde?

 

Og hva er forskjell fra denne til den nye?

 

Regner med den er beregnet for de aller fleste voksne hvertfall. Jeg er 186 høy og litt justeringer på diverse reimer så passet den hvertfall til meg og der jeg ville ha sekken. Så regner med det går til de aller fleste.

 

Ang forandringer, så er ikke de så store at jeg fikk bekymringer for det hvertfall.

Men noe er blant annet D-ringer i metall istedenfor plastikk på skulderstroppene. Bedre/slitesterkt stoff i bunnen/utvendig av sekken. Der den er sort nede, om du sammenligner ny/gammel på bilder. Det er og noe små hull der som har noe strikk/tau for å feste "noe" i. Tror faktisk den nye manglet PC-lomme innvendig, om jeg husker riktig.

 

Men vil du ha 100% info, så ringer du fotobag.no og prater med han. Veldig hyggelig kar som er meget servicevennelig og gir god info om det han selger! *tommel opp* :)

 

Hei og takk for svar!

 

På "vanlige" fjellsekker er det ofte vanlig med "small, regular, large" osv som angir høyde på person/rygglengde slik at sekken skal passe den enkelte. Men det er mulig denne sekken er en mer generell sekk. Jeg er 183 så da burde den passe meg også:-)

 

Har bestilt meg noen ICU-er for bruk i min eksisterende sekk, men må si det frister med den sekken du har kjøpt :)

 

Jeg valgte det samme som deg, men istedet for "slope" tok jeg "F-Stop Gear Pro Small ICU ", men angrer litt på at jeg ikke gikk for slope, så mulig jeg kontakter Japan foto og tar med den og om det er mulig(20% om en bestiller 2 eller flere).

 

Hva synes du om "slope" utgaven....Hva har du i den? Er det praktisk at den skrår?

Endret av Nikon D600
Lenke til kommentar

Siden jeg har pro-hus, Canon 1D-serien, så er det praktisk for meg at den skrår. Både fordi kamerahuset trenger plassen og at den gir da gir fra seg den lille ekstra plassen til annet utstyr jeg trenger å ha med i sekken på en tur der fotoutstyr ikke er så prioritert.

 

Jeg vurderte å ha en Pro small i tillegg til Slope medium - og bare sette inn Pro small om jeg trengte mer plass, men ulempen med det vil jo være at man ikke kan pakke i alle retninger som man vil, men blir begrenset av målene på ICU'ene og veggene mellom de. Noe man ikke trenger å tenke på om man har en Pro Large, eller større.
Vurderer å kjøpe en Pro Small også, om jeg skal ha enda mindre fotoutstyr med på tur. Ett kamera og kanskje max to objektiver.

 

På bildet under har jeg fylt opp med ca det jeg kunne trenge på en tur, men alikavel dekke de fleste behov.

- Canon 1D mkIV
- Canon 70-200mm f2.8L IS mkII
- Canon 400mm f5.6L
- Canon 16-35mm f2.8L mkII
- Canon 50mm f1.8 mkII
- Canon 1.4X TC (under 50 f1.8)
- GoPro-kamera.
Har og plass til litt mer krimskrams oppå 400mm, som feks ekstra batteri/er osv.
post-277888-0-16645800-1418851184_thumb.jpg

I Pro Large satser jeg på å få med enda et kamerahus, en til to blitser og noen fler objektiver og mer "krimskrams", etter hva som er nødvendig for en ren fototur.

Endret av KristianJV
Lenke til kommentar

Når jeg bestillte Pro Large var de visst tomme og måtte vente til etter nyttår med å få den, så da ble det heller en Pro small ICU som nå er på vei. Skal fylle den opp og komme med et bilde av hvordan det kan bli.
Ligger jo mange illustrasjoner på hjemmesiden til F-stop selv, men kan evt være behjelpelig med spm om forskjellige oppsett og plasseringer av utstyr om det skulle trengs :)

Hvis det går greit å bruke Pro small sammen med Slope medium, uten at det blir noe problem som jeg har nevnt tidligere, så dropper jeg kanskje Pro large.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...