Gå til innhold

Test: OS X Mountain Lion


Anbefalte innlegg

Føler at noen spørsmål forblir ubesvart i denne testen :

Hvordan yter dette operativsystemet i forhold til andre versjoner?

Krever det litt mer maskinvarekraft?

Får man bedre ytelse i programmer og spill?

 

Mountain Lion er kjappere på samme hardware enn tidligere versjoner av OS X. Det krever mindre maskinvarekraft, men kjører kun på maskiner med EFI64.

 

Man får bedre ytelse i programmer og spill, men hvor mye varierer.

 

Det er iallfall min opplevelse, har kjørt ferdig versjon i noen uker nå.

Hvor kan jeg finne ut om MacBooken til min bedre halvdel har EFI64 eller ei?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et noen spørsmål jeg håper vante Mac brukere her kan hjelpe meg med.

 

Jeg har brukt Wintel (og "lekmaskinene" fra 80-90 tallet) i over 20 år og begynte med Apple for egen del først når iP4 ble lansert. Senere og sent i 2011 fikk jeg også over meg å forsøke å bruke en 13" MBP (2010 modell) og se hvordan det falt i smak. Selv om jeg ikke har brukt veldig mye tid på å lære meg bruken har den alikevel raskt blitt min favorittmaskin og har bla. oppgradert den fra SL til Lion når det ble lansert (reinstallerte i etterkant da jeg overtok maskinen fra noen andre) og oppgraderer muligens til ML.

 

Itunes og synking av Apple enheter over flere maskiner har dog i senere tid voldet meg litt hodepine og jeg håpet noen herfra kunne tatt en titt på disse innleggene. http://www.diskusjon...post&p=19502078

Spesielt gjeldet dette nå som jeg også ønsker å synke enhetene mine (hovedsaklig en iP4 i første omgang) mot MBPen i tillegg til en Wintel maskin som har stått for synkingen og sikkerhetskopier før.

 

Et par andre spørsmål samtidig:

- Vil en 2010 13" MBP med 2.4GHz C2D, 4GB, GT320M bli raskere med ML enn L? Jeg synes Lion ble noe tregere selv med reinstallasjon.

- Bør jeg oppgradere til 8GB med ML?

- I SL kunne jeg bruke 2 fingre for å flytte vinduer via touchpaden ved å dobbeltklikke og så dra med 2 fingre. Etter Lion får jeg kun brukt 3 fingre for å flytte vinduer. Kan man ikke velge dette lenger?

edit: fant svaret, "finger gestures" ble fjernet i Lion.

Ah, I do apologize since Lion Apple removed the finder gestures, now I am not sure if it will help, but their is a tool HERE which lets you program your own gestures, I have not yet used it however.

I own a trackpad and a mouse and I have found this to be the best of both worlds. I have the trackpad on my left and mouse on my right.

edit2: virker som det var mulig via noen omveier, men nå er jeg uansett på ML så får se om det går der

http://tomtsui.wordpress.com/2011/07/28/how-to-double-click-and-drag-in-lion/

- Fra MBP/Lion kan jeg skrive til SMB shares som er formatert med NTFS. Er dette også tilfelle med ML eller fjernet?

edit: Jeg antar at svaret er nei siden SMB gir et ekstra lag fremfor en USB-HDD med NTFS som aksesseres direkte og som dermed uten native NTFS støtte vil feile. Ergo bør det være trygt med ML her.
Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg oppgraderte for et par timer siden og AirPlay Mirroring funker aldeles ikke som det reklameres for. Jeg har en iMac mid 2011 og seneste programvare på Apple Tv. Det er kun lyden som blir ført over til tv'n mens bildet er helt fryst og oppdateres hvert minutt. Det er ikke bra nok til å kunne kalles "lag" engang. Helt umulig å bruke. HJELP!! TIPS PLEASE!! Jeg har forøvrig superbredbånd med 30 Mb linje, så problemet kan jo ikke ligge der heller.
Hva slags dekning har du til det trådløse nettet? Nei, jeg snakker ikke om antall streker i menylinja, men f.eks. overføringshastighet som er oppgitt når du alt-klikker på AirPort-symbolet. Samt hvilken kanal og PHY-modus som er oppgitt.Og for å eliminere en feilkilde: koble Apple TVen din til routeren med nettverkskabel.

 

Superbredbåns spiller ikke noe rolle her. Det er kommunikasjon mellom airplay device og mac'en. Det går på trådløst. Er ikke sikkert du har nok båndbredde til å overføre trådløst rett og slett. Feilen du beskriver skyldes i hvet fall nettverk. Feilsøk der. Test med å kopiere fra en device til en annen, for evt å måle troughput.

 

 

Til dere med SL, jeg ville googlet maskina og performance med ML. På min macbook air fra 2010 med core 2 duo og 2 gb minne er det ikke merkbar bedre ytelse med ML, men det er ikke værre heller. Opplevelsen av ytelse er subjektiv.

Endret av PaulKemp
Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker, men tror kanskje Apple kommer med ny versjon av operativsystemet sitt?

 

ce9nP.jpg

 

Ellers fint at Apple tar sikkerhet videre, da det faktisk er et virkelig stort problem. Husk at om du blir infisert så er det ikke nødvendigvis bare deg selv som vil bli påvirket.

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder ytelse for ML på C2D maskiner så skal den visst være en del bedre.

Mountain Lion Much Faster on C2D (UPDATE! Benchmarks)

Mountain Lion has brought so much life back into my Early 2008 MacBook Pro It Seems. Everything is much much faster, boot is amazingly fast, 2-4 second boot from the spin wheel under the apple logo boot, and everything just feels less sluggish. Seems us older C2D Users are having less issues and more speed increases than the newer Macs. I'd say an 70% Speed increase here.

 

Seems Mountain Lion is the snow leopard for Lion. Some Features added and everything optimized!

http://forums.macrum...d.php?t=1328921

 

Da må jeg jo nesten forsøke å oppgradere asap :hmm:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har installert ML på min 2011 i7 MBA, og mirroring fungerer utmerket med min Apple TV. Ganske digg å slippe å koble til kabel for både lyd og bilde borte ved TVen lengre! Nå kan jeg har macen i fanget eller ved siden av meg, og spole/pause uten å gå fram til tven. ML var verdt det alene, bare pga mirroring!

Lenke til kommentar

Har installert ML på min 2011 i7 MBA, og mirroring fungerer utmerket med min Apple TV. Ganske digg å slippe å koble til kabel for både lyd og bilde borte ved TVen lengre! Nå kan jeg har macen i fanget eller ved siden av meg, og spole/pause uten å gå fram til tven. ML var verdt det alene, bare pga mirroring!

 

Ikke for å være frekk eller noe, man har virkelig ikke itunes støttet den type funksjonalitet før? Altså spoling, pausing, overføring av lyd og bilde til og fra en annen maskin?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Ikke for å være frekk eller noe, man har virkelig ikke itunes støttet den type funksjonalitet før? Altså spoling, pausing, overføring av lyd og bilde til og fra en annen maskin?

 

 

Ikke helt sikker på hva du lurer på, men jeg kan prøve å svare :)

 

iTunes har lenge kunnet spille av lyd via andre enheter (Airplay). Det som er nytt med Mountain Lion er støtte for trådløs streaming av video til AppleTV (og andre airplay-enheter) på OS-nivå, slik at alle programmer kan benytte funksjonaliteten. Man kan enten streame hele skjermen, eller benytte APIer som lar en streame kun en videostrøm til tv.

 

Det nye er altså push-funksjonaliteten, at det er er datamaskinen (eller ipaden/iphonen) som står for avspillingen, og Apple-tven som står og tar passivt imot. Dette skiller seg fra "vanlige" løsninger som f.eks DLNA ved at man der trekker innhold fra en "passiv og dum" server (som evt. transkoder).

 

Det finnes plenty løsninger som har gjort dette fra før, men Apple er såvidt jeg vet først med en såpass strømlinjeformet løsning som den som finnes i ML. Dersom det finnes en Airplay-enhet på nettverket dukker det opp et ikon i menylinja som lar deg speile skjermen med ett klikk. Det er det.

Lenke til kommentar

Man kan muligens sammenligne det litt med Samsungs "Allshare" som via DLNA funksjonalitet lar en trådløst sende/pushe innholdet fra eks. mobilen eller PC til TVen. Jeg kan på min "Wintel" velge "spill av på TV xxxx" direkte fra filutforsker. "Allshare Play" gir i tillegg internett funksjonalitet via en webgw.

 

Personlig savner jeg løsninger som ikke krever utstyr fra en spesifik fabrikant. Jeg har eks. en del Apple enheter men kan ikke bruke Airplay uten å kjøpe flere Apple enheter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det var jeg ikke klar over. Har tidligere, for en god stund siden (ved kjøp av iP4), stilt spørsmålet og fått beskjed om at jeg må kjøpe en Apple enhet som kobles til tv/stereo og har ikke undersøkt i ettertid. Heldigvis går verden fremover :)

 

Edit:

Etter å ha lest litt om det er det hovedsaklig software oppdateringer enheter trenger for å støtte Airplay.

already on the market can add AirPlay functionality with a software update -- which is how Denon and Marantz have managed to make the magic happen.

Da spørs det bare hvor lang tid det tar før jeg får Airplay støtte til min 2010 Samsung TV? Dvs. hvis maskinvaren er kapabel.

 

Hmm, trenger en boks til uansett ja.

On January 9, 2012, Samsung will announce their Apple Airplay competitor - the Samsung SwipeIt – at CES. SwipeIt works exactly like the Apple’s AirPlay. Watching a video on your smartphone and want to see it on the big screen? Just click a button and the video starts playing on your TV.
Samsung's SwipeIt application is being pushed to all 2011 Samsung Smart TVs

 

EDIT2:

Forsøkte en iOS applikasjon ved navn ZappoTV som skal kunne spille av media direkte til Samsung TVer. Det fungerte forsåvidt men som mistenkte var den meget ustabil og kræsjet oftere enn den fungerte.

 

EDIT3:

Både ZappoTV og iMediashare fungerte fra iPhone4 direkte til SamsungTV men det tar ekstremt lang tid å buffre videoinnhold og dermed feiltolket jeg en melding som dukket opp på TVen med jevne mellomrom. "spiller av mediainnhold fra ukjent enhet 19". Denne meldingen forvekslet jeg i farten med den som av og til dukker opp fra Samsung enheters innebygde allshare applikasjon "Kan ikke spille av, Ukjent media kodek".

 

Uansett blir slike applikasjoner en "fattig" erstatning da de ofte er begrenset til filmedia som kan hentes fra et filbibliotek og trenger programmert støtte for eks. å vise innhold fra 3.part kilder som netflix, youtube etc. Begge manglet eks. støtte for å spille av innhold fra Spotify.

 

Plex (media server/klient) fantes både til Mac, Samsung TV (app) og iOS enheter og fungerte greit men koster penger på iOS enheter og fikk av og til heng på TVen. Den har også begrenset støtte for 3.part kilder.

 

 

EDIT4:

Airfoil er et godt tips om man ønsker å kunne streame (lyd/video) fra andre applikasjoner som ikke er en av de Airplay godkjente applikasjonene. Alle applikasjoner som kan spille media dukker opp som kilder :).

 

Et morsomt tips da er at med Airfoil på Mac eller Windows og Airfoil Speakers Touch på mobilen (eller airbubble på android) så kan jeg spille alt innholdet fra Spotify på mobilen med kun 49,- abbet fremfor 99,- abbet som støtter mobile enheter. Kombinert med en spotify fjernkontroll app på telefonen får man nesten en fullverdig løsning. Det fungerer naturlig nok kun innenfor nettverket.

 

Ulempen er at Airfoil koster penger, noe som ikke er en stor ulempe ift. hva man får.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Et lite tips til her: AirParrot. Jeg ser det ikke nevnt i innlegget ditt, så jeg nevner det. Det går litt på det samme som AirFoil, men kan i tillegg sende et hvilket som helst vindu (eller hele skjermen din) til en AirPlay enhet.

 

Lyd via AirPlay fikses ved å alt-clicke lydikonet på menylinjen og velge AirPlay-enheten som lyd-ut enhet. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei,

Jeg kjøpte nylig en Apple TV med det formål å speile skjermen på min Macbook Air til tven. Jeg får ikke opp airplay symbolet øverst til venstre på skjermen. Jeg klarer fint å spille lyd til tven via itunes men klarer altså ikke å speile skjermen.

Jeg ser på artikkelen at det står at jeg må ha "nyere macbook pro"? Fungerer ikke dette med macbook air?

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Jeg ser på artikkelen at det står at jeg må ha "nyere macbook pro"? Fungerer ikke dette med macbook air?

Takk for svar!

Jo, men du trenger en maskin med Sandy Bridge eller Ivy Bridge prosessor.

 

Det vil si MacBook Air mid-2011 eller mid-2012.

 

Grunnen til dette er at AirPlay bruker QuickSync-delen i prosessoren til å gjøre hardware H.264 encoding av videostrømmen. Dette sparer både CPU-tid og batteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...