Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Du stiller deg skeptisk til urealistiske Zombier ja :p hehe

 

Neia, er enig i at løpsmønsteret de har i DayZ er litt..ehh..merkelig men dette skal jo bli ordnet til standalone. Ser også at War Z kommer til å kjøre "trege" zombies.

 

Som jeg også skrev på forrige side er dette ett studio som er helt ferskt med kun en utgivelse,men skal vel ikke avskrive dem helt enda av den grunn. War Ink ser jo ihvertfall ganske pent ut om ikke annet.

 

Noen som har hørt/lest noe om når det blir noe beta testing?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skaperne bak War Z er de samme gutta som lagde War Inc som forøvrig bruker akkurat samme motoren de skal bruke nå. Foreslår folk leser om det spillet og mer om utviklerne bak. nekter å tro de klarer å lage noe i nærheten av et "OK" spill engang. Ihvertfall ikke så avansert som Arma er. DayZ er jo forøvrig et MMO også og mye av det War Z planlegger å være blir langt mer casual enn DayZ.

 

Mitt inntrykk er at et spill som dette ikke er så ekstremt vanskelig å lage, så selv en utvikler som Hammerpoint kan klare å lage noe ordentlig godt. Dessuten tilbyr spillet forskjellige vanskelighetgrader, og hardcore skal være mye av det samme som Dayz veteran. Og dessuten er det jo mye i hvor vanskelig andre spillere gjør det for deg. Husk at det kan være hele 250 stykker på hver server, så vanskelighetsgraden ligger jo mye i det. På den andre siden skal jo zombiene være mye tregere i War z, så jeg er spent på hvordan de balanserer det. Men inntil videre har jeg virkelig troen!

Lenke til kommentar

Har såvidt hørt om dette spillet, det ser lovende ut, men er det slik at det ikke er basert på boka World War Z? Jeg holder på å lese denne boka akkurat nå, og dersom hendelser i spillet utfolder seg noenlunde likt som det gjorde i boka, tror jeg at dette kan bli et godt, spennende, skremmende og, dersom utviklerne gjør jobben sin, velbalansert spill.

 

Zombier er jo et klassisk konsept, der de enten er relativt få, raske og aggressive, eller veldig mange, nærmest udødelige og umettelige. Det ser ut som både boka og dette spillet har gått for sistnevnte, som er min favoritt. DayZ er et godt spill, men det er snakk om få zombier som løper nøyaktig like fort som deg selv, man blir stort sett bare drept av andre spillere.

 

I boka var det typisk med massepanikker og at store folkemengder samlet seg, ble innestengte, zombier dukket plutselig opp på uforutsette steder og så videre. Mange døde fordi de undervurderte situasjonen, ble griske eller rett og slett gjorde veldig dumme ting. Det er neppe noen hemmelighet at utviklerne har latt seg inspierere av boka, jeg håper bare de tar det fullt ut.

 

Et spill som DayZ, bare med store mengder zombier og kaotisk/ødelagt miljø (biler som sperrer veier, branner etc) der man hele tiden må sørge for å holde seg i live ved å unngå zombier/fiender og samtidig finne mat og drikke, det hadde vært fantastisk. DayZ er ikke et realistisk scenario, å støte på en zombie betyr bare at du må riste den av deg og så gå videre, og spillere dreper hverandre kun for moro skyld. Jo, spillet er til tider veldig underholdende, men det blir ødelagt av drittunger som ikke ønsker realisme. Om WarZ lar en drepe motspillere, men samtidig sørger for at drap bare er noe man gjør dersom man er desperat, så har vi en vinner.

Lenke til kommentar

Om WarZ lar en drepe motspillere, men samtidig sørger for at drap bare er noe man gjør dersom man er desperat, så har vi en vinner.

 

Om det er mulig å drepe andre spillere som vil mange velge å gjøre det uansett. Det kommer man ikke unna.

 

Joa, men man kan jo legge inn en slags penalty på det som har litt mer innvirkning enn at man bare bytter klesdrakt (bandit skin i DayZ) :p

Lenke til kommentar

Om WarZ lar en drepe motspillere, men samtidig sørger for at drap bare er noe man gjør dersom man er desperat, så har vi en vinner.

 

Om det er mulig å drepe andre spillere som vil mange velge å gjøre det uansett. Det kommer man ikke unna.

 

Joa, men man kan jo legge inn en slags penalty på det som har litt mer innvirkning enn at man bare bytter klesdrakt (bandit skin i DayZ) :p

 

WarZ har allerede dette. Du vil bli angrepet i "safe zones". Men legger de til for mange og urealistiske penaltys så vil det ødelegge spillopplevelsen og ikke minst realismen det også. Slike humanity systemer er alltid utrolig vanskelig å implementere og balansere på en god måte ettersom de kan bli exploitet på mange måter.

Lenke til kommentar

Delvis fri PvP synes jeg bør være med i spillet. Urealistiske mekanismer for straff er kjedelig og ødeleggende, men det finnes mange måter å gjøre dette på.

 

Skudd bør tiltrekke seg zombier. Klart, må man skyte noen zombier for å overleve så gjør man det, men det bør ikke være noen langvarig løsning siden det etter hvert bare blir flere og flere. Her kan man være lur og gjøre det slik at skudd som dreper andre spillere tiltrekker seg tre ganger så mange zombier, fordi karma, bitches. Det er jo sånn det gjøres på TV - de onde dør og de gode overlever. Det kan også være slik at mordere tiltrekker seg flere zombier rent generelt, eller får stadig dårligere loot, men selv tror jeg det morsomste ville vært å se 300 zombies (spawnes der ingen ser) komme fra alle retninger mot morderen... Lykke til!

 

Det kan jo også utloves skuddpremie/bounty på spillere som dreper andre spillere, bare drep jævelen og ta med høyre hånd som bevis. Har spillet med oppdrag som for eksempel "redd sivile", kan det like godt ha med "skyt morderen" også. Belønningen kan øke dersom det er flere drap som blir begått slik at flere og flere ønsker å fullføre oppdraget. Gå til en "safe zone" for å få oppdrag, lese rykter om "last known location" dersom noen har sett vedkommde (bør oppdateres automatisk dersom spilleren så mye som skimtes på en annen spillers skjerm) og ikke minst hvem som har drept hvem, hvor og når. I DayZ kommer det bare opp en tekst som sier at noen har blitt drept, men ikke av hva eller hvem og hvor. En morder bør heller ikke være ettersøkt til evig tid, kanskje 12 in-game timer per drap (dette er ganske mye). Med noe slikt tror jeg ikke folk orker å bare drepe for moro skyld. Man skal drepe fordi man og ikke noe annet. Hvorvidt et slikt system bør eller vil klare å skille mellom lystmord og desperate handlinger, vet jeg ikke. Kanskje man ikke skal bli etterlyst før drap nummer to i løpet av en 12-timersperiode.

 

Når problemet med drittunger med internettilang er løst, må man sørge for at zombiene er en reell trussel. Er ikke zombiene noen trussel, kommer folk til å søke utfordring andre steder, som PvP. Når 95% av jordens befolkning er døde eller zombifiserte bør ærlig talt folk ha skjønt at det ikke hjelper å drepe hverandre. De fleste hus, hytter og biler på landet bør for lengst være raidet av desperate mennesker, mens byene som er fulle av zombier bør være fulle av loot også. Høy risiko, høy belønning. Jovisst bør det være mulig å holde til ute i skogen eller på gårder, men det bør være såpass bra med ting i byene at folk velger å oppsøke disse til tross for at det er zombier over alt. Enkelte områder bør være nærmest umulige å komme til... Her snakker vi sykehus, militærbaser... Medisiner og militære våpen bør være ettertraktet.

 

Utfordringen bør være å komme seg unna zombiene. De bør utvilsomt følge etter deg, ta samme rute som deg, øke i antall, komme fra forskjellige retninger... Man kan ikke løpe tilbake samme vei som man kom. Gaten som var tom for tre minutter siden kan nå være tettpakket med zombier, planen må endres. Kanskje man kan snike seg inn og ut av og rundt i byen alene, men har noen fyrt av et skudd og tiltrukket seg 500 zombier kan det være greit å ha hjelp. Spillet må fungere med flere ulike strategier, ellers kommer det til å mislykkes.

 

Det jeg frykter mest for er at spillet kommer til å bli dårlig laget og lite gjennomført. Det er ting som tyder på at det er et hasteprosjekt som surfer på en zombie-bølge og populariteten til spillet DayZ og boka World War Z (som blir filmatisert, kommer juni neste år). Har utviklerne faktisk tatt seg tid og fortsetter å gjøre dette etter release, tror jeg dette kan bli et godt spill som kanskje skiller seg litt ut fra resten.

 

 

tl;dr: Braaaaaaaaainsssss

Endret av Sencured
  • Liker 2
Lenke til kommentar

[masse tekst]

 

Helt enig med deg her, og mange gode ideer som hadde gjort spillet ekstremt mye mer interessant, men som du selv sier, tviler jeg kanskje på at de tar seg tid og ressurser til å utforske alt det her. Av det jeg har hørt og sett virker det som at det blir mange forbedringer fra DayZ-modden, som at zombiene er mange, trege og sterke (som jeg foretrekker), i stedet for spredte maraton-løpere, og de har også hintet om konsekvenser for deathmatch-spillerne. Men om ting blir så komplisert som det du drømmer om her, tviler jeg virkelig på. Det tross alt ikke Valve eller Rockstar som utvikler dette dessverre, men en bitte liten utvikler som ikke har ressurser til å ta for mange sjanser. Men vi kan jo håpe!

Lenke til kommentar

Holdte på å skrive en ny wall of text, men det får da være grenser for hva man kan analysere og spekulere i når det er snakk om et spill som ikke er i beta engang.

 

Jeg håper bare spillet skiller seg ut fra DayZ på de områdene der DayZ skuffer meg mest, nemlig zombiene som er ufarlige og de meningsløse lystdrapene. DayZ har en enorm fordel, og det er at det er en mod basert på en militær simulator. Realisme er skummelt, men DayZ blir litt for fritt og åpent for min smak. Hadde DayZ hatt horder av saktegående zombier som ble tiltrukket av høye lyder, samt store men ødelagte/trange byområder, hadde det faktisk vært nok til at jeg ikke hadde brydd meg om dette spillet før det var ferdig utgitt og vel så det.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er viktigere for Hammerpoint å finne ut hvorfor det er så mange som skyter løs på andre spillere som gærninger enn å gi dem straffer for å gjøre det.

 

For eksempel kan de fokusere mer på lagspill, slik at det rett og slett er så fordelaktig å spille med andre at man ikke vil skyte dem. Eller at man ikke kan ta det viktigste de har av gear, utenom f. eks mat og drikke. Et problem er også at mange rett og slett ikke finner på ting å gjøre når de sier seg fornøyd med det de har av utstyr. Det eneste morsomme man da kan gjøre er å løpe rundt og skyte folk. Å gi straff for å drepe vil ødelegge realismen, så jeg håper de heller fokuserer å fordelene med å ikke skyte, kontra ulempene med å skyte.

Lenke til kommentar

Det er stort sett bare to årsaker til at folk skyter hverandre i DayZ, nemlig at zombiene er for kjedelige og at det å drepe noen ikke får noen konsekvenser. Om zombiene hadde vært mange og farlige og kom for å spise deg etter å ha hørt deg avfyre et skudd - hva enn skuddet var ment for - hadde vi snakket business. Man trenger ikke nødvendigvis å bli straffet direkte, men om usportslige spillere hadde måtte slite med vesentlig flere zombier... Det kan selvsagt kombineres med mer direkte "straffer" dersom nødvendig, men aller helst ser selvsagt også jeg at det vil bli snakk om noe mer sublimt kombinert med belønning for samarbeid. Veldig gode spillere vil kanskje klare å overleve helt alene og kanskje til og med bare gå rundt og drepe andre mennesker mens zombiene kommer i tusentall, men det må og vil alltid være slik i både spill og virkelighet at noen rett og slett er bedre enn andre og kan kjøre sitt eget løp.

 

Men, det kan ikke være helt åpent, noen grep må gjøres for å få fokuset over på det å overleve zombie-apokalypsen, og bort fra menneskejakten som allerede finnes i cirka alle andre spill der ute. Jeg spiller BF3 for å kjempe mot motspillere, men kunne tenkt meg en god zombie survival horror MMO-COOP med mange taktiske muligheter og friendly fire påslått.

 

Dersom ingen ting av dette fungerer... Må servere i det aller minste få velge om man skal tillate PvP i det hele tatt.

Lenke til kommentar

*Walloftext*

måten å hindre spillere i å gå total banditt rampage på i the war z er et bounty board der spillere selv kan sette bounty på andre spillere med negativ reputation.

 

PS: vet ikke om dette er nevt over, har bare ikke giddet å lese gjennom all teksten...

 

Det er jo slettes ikke dumt egentlig da. Men da bør det samtidig bli lettere å se navnene til hverandre enn i Dayz, hvis ikke blir det håpløst.

 

Og enig med Sencured i at Zombiene bør bli mye vanskelige å ta ned. Greit i Dayz, for der får du i verste fall bare en håndfull med zombier etter deg, og du trenger bare et skudd på hver av de hvis du er dyktig. Bare det å ha mange zombier etter seg i seg selv er derfor mer kritisk, ettersom du da må tømme magasiner for å overleve. Men da er det igjen som han så smart sier, hvis zombiene, som er så trege som de skal være i Warz, så kan det rett og slett ikke være like åpent som det er i Dayz. Da vil det bli altfor lett. Kanskje ikke lett å komme gjennom dem hvis du skal til et bygg bak dem for eksempel, men det må også være en viss fare i det å ha dem jagende etter deg. The Walking Dead TV-serien har klart å balansere det veldig bra, noe sånt jeg vil se her og.

Lenke til kommentar

det kommer også til å bli HS only for å drepe zombier, som egentlig ikke gir så mye mening. om du skulle fylle kroppen til en zombie med 10-30 kuler ville den jo mest sansynlig ikke klare å bevege seg pga manglende sammenheng i beinbygning og veldig skade i muskler. men siden det er HS only så blir det jo litt vanskelig med tanke på vinglete zombier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virkelig? Det er jo dritbra da, da blir det litt utfordrende å drepe dem, noe det ikke er i DayZ. Men antar det kun er i veteran? Får mer og mer lyst på dette, merker jeg!

 

Og ja, rent biologisk gir det null mening, men er jo slik i TWD og mange zombiefilmer og, så er jo ikke uvanlig. Men liker det, det gjør jeg!

Endret av Blitsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...