Gå til innhold

Fakturering av politi for bilder


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jobber som freelance fotograf, og har tatt en del bilder fra blandt annet branner, trafikkulykker osv.

 

Siden jeg som oftest er på stedet ganske tidlig, og ved et par anledninger til og med før nødetatene, har de ønsket å få overlever bildene jeg tar for å bruke til etterforskning og intern opplæring. Dette har jeg i utgangspunktet ikke noen innvendinger mot.

 

Brannvesenet ønsker å få levert på cd, og har levert en pakke med cd'er som jeg brenner bildene på.

Politiet har oppgitt at de vill ha det levert på cd eller minnepinne, men har ikke levert dette til meg. Dette har ikke vært noe problem tidligere, da det bare har vært snakk om 2-3 cd'er i måneden, men i det siste har antallet hendelser økt og bare i løpet av 3 dager har de nå fått 7 cd'er. Derfor lurer på om jeg har mulighet til å fakturere politi når jeg utleverer bilder på cd til dem? Jeg ønsker ikke å gjøre det for å tjene på det, men for å dekke inn mine utgifter tenker jeg.

 

Som de selv sier er jo bildene ofte gode beviser på hendelsesforløp i forhold til branner og hvem som var der osv. Derfor er jo dette bevismateriale slik jeg ser det, og såvidt jeg har skjønt er jeg nærmest "pliktig" til å utlevere dette på forespørsel, og er dermed litt i tvil på om jeg kan fakturere det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig må du jo tjene penger på det. Det du gir er jo ofte svært verdifull informasjon så da bør du få noe tilbake. Det skulle ikke være nødvendig for deg å kreve penger da de automatisk bør erstatte dine cd'er og gi deg honorar for bildene og bonus hvis du har bidratt til oppklaring. Du bør derfor skrive et brev til politiet og levere det i posten. Dersom du ikke får noen respons, erstatning eller honorarer så kan du bare slutte å gi dem bildene dine. Det du gjør er faktisk viktig politiarbeid. Det skremmer meg at du ofte kommer til hendelses stedet før de andre etatene for det betyr egentlig at noe svikter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke politiet beslaglegge bevismateriale?

Noe å tenke på/undersøke ihvertfall...

Jo, de gjør det men fotografen er ikke involvert i utløpet til hendelsen så da er ikke han skyldig. Derfor er det jo etisk riktig at fotografen skal ha belønning uansett om de beslaglegger eller om de får det automatisk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet kan ta beslag i bevismaterialer dersom det antas å være av betydning for saka, dette er uvavhengig av om fotografen er sikta eller berre eit vitne i saken.

 

LOV 1981-05-22 nr 25: Lov om rettergangsmåten i straffesaker (Straffeprosessloven). Kap 16. Beslag og utleveringspålegg.

 

Fotografen kan sjølvsagt nekte å utlevere bileta, i så tilfelle må politiet gå via retten for å legge beslag på bevismateriala.

 

Det beste for begge partar vil derfor være å gjere ein avtale som begge parter er fornøgd med, men politiet er ikkje nødt til å inngå ein slik avtale.

Lenke til kommentar

Politiet kan ta beslag i bevismaterialer dersom det antas å være av betydning for saka, dette er uvavhengig av om fotografen er sikta eller berre eit vitne i saken.

 

LOV 1981-05-22 nr 25: Lov om rettergangsmåten i straffesaker (Straffeprosessloven). Kap 16. Beslag og utleveringspålegg.

 

Fotografen kan sjølvsagt nekte å utlevere bileta, i så tilfelle må politiet gå via retten for å legge beslag på bevismateriala.

 

Det beste for begge partar vil derfor være å gjere ein avtale som begge parter er fornøgd med, men politiet er ikkje nødt til å inngå ein slik avtale.

Det er svært lavmoralsk av politiet og det bør holde en høy og god moral så skal jo fotografen få honorar fra politiet for å bidra, naturligvis.

 

Selvsagt skal jo politiet få det som finnes av bevismateriale. Jeg sier jo at det er viktig men de skal også gi noe tilbake for det.

Lenke til kommentar

Politiet kan ta beslag i bevismaterialer dersom det antas å være av betydning for saka, dette er uvavhengig av om fotografen er sikta eller berre eit vitne i saken.

 

LOV 1981-05-22 nr 25: Lov om rettergangsmåten i straffesaker (Straffeprosessloven). Kap 16. Beslag og utleveringspålegg.

 

Fotografen kan sjølvsagt nekte å utlevere bileta, i så tilfelle må politiet gå via retten for å legge beslag på bevismateriala.

 

Det beste for begge partar vil derfor være å gjere ein avtale som begge parter er fornøgd med, men politiet er ikkje nødt til å inngå ein slik avtale.

Det er svært lavmoralsk av politiet og det bør holde en høy og god moral så skal jo fotografen få honorar fra politiet for å bidra, naturligvis.

 

Selvsagt skal jo politiet få det som finnes av bevismateriale. Jeg sier jo at det er viktig men de skal også gi noe tilbake for det.

Dette er et juridisk spørsmål. Moralsk, etisk, eller til og med normativt, er kanskje det du sier riktig. Men som i de fleste tilfeller er det hensiktsmessig å skille mellom normativt og deskriptivt. Trådstarter er vel ute etter hva som er riktig ut ifra gjeldende rett, altså de lege lata.
Lenke til kommentar

Det er svært lavmoralsk av politiet og det bør holde en høy og god moral så skal jo fotografen få honorar fra politiet for å bidra, naturligvis.

Eg er ikkje uenig med deg at fotografen bør få dekka sine utgifter og ekstra arbeid dersom det blir mykje arbeid med å utlevere bevisa.

 

Men når det er sagt så trur eg heller ikkje det er ønskelig at politiet skal betale honorar for billeta, politiet skal aldri kunne komme opp i ein situasjon der dei må vurdere om dei har råd til å sammle inn nødvendige beviser eller ikkje.

 

Eg trur det blir svært vanskelig for ein fotograf å komme nokon veg med å kreve betaling for billeta, men erstatning for faktiske utgifter som ein har burde være ei sjølvfølge.

Lenke til kommentar

Eg trur det blir svært vanskelig for ein fotograf å komme nokon veg med å kreve betaling for billeta, men erstatning for faktiske utgifter som ein har burde være ei sjølvfølge.

 

Dette er det jeg også tenker.

 

Men slik jeg ser det vil det ikke være "galt" om jeg sier at jeg kommer til å fakturere de for overlevering av bildene, for å dekke faktiske utgifter osv. Men kan jeg da bare regne materiell som benyttes, eller kan jeg ta med "timespris" for den tiden jeg bruker på å lade en cd eller legge over filer osv.. dette er som oftest ikke snakk om mere enn 5-15 min, men prinsippielt kan jeg regne det som en utgift mener jeg. og i løpet av en månede eller et år blir det jo litt tid totalt.

Lenke til kommentar

Det er svært lavmoralsk av politiet og det bør holde en høy og god moral så skal jo fotografen få honorar fra politiet for å bidra, naturligvis.

Eg er ikkje uenig med deg at fotografen bør få dekka sine utgifter og ekstra arbeid dersom det blir mykje arbeid med å utlevere bevisa.

 

Men når det er sagt så trur eg heller ikkje det er ønskelig at politiet skal betale honorar for billeta, politiet skal aldri kunne komme opp i ein situasjon der dei må vurdere om dei har råd til å sammle inn nødvendige beviser eller ikkje.

 

Eg trur det blir svært vanskelig for ein fotograf å komme nokon veg med å kreve betaling for billeta, men erstatning for faktiske utgifter som ein har burde være ei sjølvfølge.

JA, også uten å måtte be om å få erstatning

 

Jeg mener at dersom bildene fører til oppklaring av en sak så er det jo så verdifullt at fotografen skal ha belønning fra politiet.

 

Dersom folk ikke får noe tilbake for å tipse politiet eller være til hjelp så er det jo ingen som gidder å tipse politiet heller.

Lenke til kommentar

Dersom folk ikke får noe tilbake for å tipse politiet eller være til hjelp så er det jo ingen som gidder å tipse politiet heller.

 

Det er jo litt både og, grunnen til at systemet er lagt opp slik som det er i dag med at politiet kan konfiskere bevis dersom dei vil er at det ikkje skal være mulig å sitte på avgjerande bevis i ei straffesak som fotografen nekter å utlevere før betalinga er god nok.

 

Satt litt på spissen så vil det for nærme seg noke som likner på utpressing dersom fotografen krever 1 mill kroner for å levere biletet som beviser kven som er morderen til politiet.

Lenke til kommentar

Dersom folk ikke får noe tilbake for å tipse politiet eller være til hjelp så er det jo ingen som gidder å tipse politiet heller.

 

Det er jo litt både og, grunnen til at systemet er lagt opp slik som det er i dag med at politiet kan konfiskere bevis dersom dei vil er at det ikkje skal være mulig å sitte på avgjerande bevis i ei straffesak som fotografen nekter å utlevere før betalinga er god nok.

 

Satt litt på spissen så vil det for nærme seg noke som likner på utpressing dersom fotografen krever 1 mill kroner for å levere biletet som beviser kven som er morderen til politiet.

Personlig hadde jeg heller destruert bevismateriale om jeg ikke hadde fått noe tilbake for det. Da kan de klare seg uten. Skal politiet bare få gratis materiale da fordi dem ikke klarer å gjøre jobben sin skikkelig?

 

Kan du ikke skrive på bokmål eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg heller destruert bevismateriale om jeg ikke hadde fått noe tilbake for det. Da kan de klare seg uten. Skal politiet bare få gratis materiale da fordi dem ikke klarer å gjøre jobben sin skikkelig?

 

Kan du ikke skrive på bokmål eller?

 

Det å destruere bevis fordi du ikkje får godt nok betalt er sjølvsagt ulovleg. Politiet skal sjølvsagt jobbe for å oppklare krimminalitet, men for å gjere dette på ein effektiv måte så er politiet avhengig av hjelp frå samfunnet eller enkeltpersonar. Politiet er blandt anna avhengig av at innbyggerane er villige til å stille opp som vitner utan at dei krever betalt for det, derfor er det åpna for at ein kan bruke tvang for å pålegge nokon å vitne i retten.

 

 

Og ja, eg kan sjølvsagt også skrive bokmål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg heller destruert bevismateriale om jeg ikke hadde fått noe tilbake for det. Da kan de klare seg uten. Skal politiet bare få gratis materiale da fordi dem ikke klarer å gjøre jobben sin skikkelig?

 

Kan du ikke skrive på bokmål eller?

 

Det å destruere bevis fordi du ikkje får godt nok betalt er sjølvsagt ulovleg. Politiet skal sjølvsagt jobbe for å oppklare krimminalitet, men for å gjere dette på ein effektiv måte så er politiet avhengig av hjelp frå samfunnet eller enkeltpersonar. Politiet er blandt anna avhengig av at innbyggerane er villige til å stille opp som vitner utan at dei krever betalt for det, derfor er det åpna for at ein kan bruke tvang for å pålegge nokon å vitne i retten.

 

 

Og ja, eg kan sjølvsagt også skrive bokmål.

Ja, det er greit. Men det blir noe annet når fotografen selv går aktivt inn for å oppsøke stedet før politiet. Derfor mener jeg at fotografen skal få belønning DERSOM informasjonen fører til oppklaring.

 

Hvorfor skriver du ikke på bokmål? Det er lettere å skrive, det går fortere å skrive, det er lettere å lese, det går fortere å lese. Jeg er nesten sikker på at du leser mer bokmål enn nynorsk så da må det jo være lettere å skrive på bokmål.

 

Jeg gidder ikke å sitte her å lese nynorsk. Da kan jeg like greit lese svensk og dansk.

Lenke til kommentar

Eg kan ikkje sjå at det finnast nokon tungtvegande grunn til at vitne skal gis løn for å nedteikne ei opplysing dei ser. Ei slik ordning vil tvert om oppmuntre vitne til til dømes å øydeleggja originale bevis slik at dei kan få løn for deira kopi. Slik vil i alle fall ikkje eg ha det, og lova er heller ikkje lagt opp slik.

 

Straffeprosesslova pgf 205 fyste stykket gjer fråsegn om at påtalemakta gjer vedtak om beslag. Du har difor ei svak forhandlingsposisjon - du har berre to grunnlag for å stille krav:

 

- Du kan slutte å gjera dette friviljug. Då må politiet gå til påtalemakta og få ordre om beslag. Det er ikkje særleg tidkrevjande eller kostnadskrevjande, og du får same resultat.

 

- Du kan true med å øydeleggja bileta, eller å ikkje ta bilete. Sjølv om dette i og for seg kan vera eit godt argument i alle fall for å få utlegga sine dekka, er det ein klar trussel. Og kva for tenestemann aksepterer ein trussel i tenesta?

 

I dei fall bileta blir brukt i påfølgjande rettssak kan domstolen avgjera at du skal få utlegg dekka (lov om vitnegodtgjørelse pgf 5).

 

Eg skal ikkje seie noko om i kva grad du har moralsk krav på løn for å gjere teneste for samfunnet, slikt blir opp til deg å avgjera etter dei moralske og etiske regler du set for deg sjølv.

 

Når det gjeld utlegg du har hatt har du, som eg nemnde tidlegare, ikkje lovkrav på å få dei dekka viss saka ikkje blir domstolssak. Kva som er mogleg her avheng av i kva grad du klarer å snakka deg til det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, for all del, eg er jo så teit at eg gløymde å sjå kva for instans det er som har rett til å gi beslagsordre...

 

§ 205. Beslag av ting som besitteren ikke vil utlevere frivillig, besluttes av påtalemyndigheten. Beslutningen skal så vidt mulig være skriftlig og opplyse om hva saken gjelder, formålet med beslaget og hva det skal omfatte. En muntlig beslutning skal snarest mulig nedtegnes. Reglene i § 200 første ledd gjelder tilsvarende.

 

Når påtalemyndigheten finner at særlige grunner foreligger, kan den bringe spørsmålet om beslag inn for retten. Reglene i denne paragrafs første ledd annet til fjerde punktum og § 209 gjelder tilsvarende for rettens beslutning om beslag. Bestemmelsene i § 208 første og tredje ledd gjelder også når beslag er besluttet av retten etter dette ledd.

 

Dokumenter eller annet som besitteren ikke plikter å forklare seg om uten etter særskilt pålegg fra retten, kan ikke beslaglegges uten rettens kjennelse, hvis ikke slikt pålegg allerede er gitt. Dersom politiet vil ta med dokumenter til retten for avgjørelse av om beslag kan tas, skal dokumentene forsegles i lukket konvolutt i nærvær av en representant for besitteren.

 

§ 206. Uten beslutning av påtalemyndigheten kan politimann ta beslag når han setter i verk beslutning om ransaking eller pågripelse, og ellers når det er fare ved opphold. Beslag kan tas av enhver når den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

 

Beslaget skal straks meldes til påtalemyndigheten. Finner denne at beslaget bør opprettholdes, utferdiger den en skriftlig beslutning med slikt innhold som nevnt i § 205 første ledd annet punktum.

 

Berre når særlege høve taler for det må påtalemakta leggje saka til retten fyst. Og det er påtalemakta som avgjer om særlege høve taler for det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...