Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt om stipend og fått melding om at søknaden er ferdigbehandlet, så skolen skal i teorien ha gjeldsbrevet/stipendbrevet mitt allerede første skoledag.

 

Første betaling er offisielt 15. august, men ettersom nesten ingen skoler begynner før rundt 20. august er det jo ingen som har mulighet til å få gjeldsbrevet, sende det tilbake og få det innvilget i tide til 15. august. Får man i så fall bare pengene senere i august (med en gang de mottat underskrevet gjeldsbrev) eller må man vente helt til neste utbetaling 15. september?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min søknad ble ferdigbehandlet 8 juli, 3 dager etter jeg sendte den inn. Jeg søkte bare etter vanlig stipend, så skulle lånekassen automatisk finne de eventuelle stipendene jeg hadde rett på. Pengene skal bli utbetalt til konto den 15 hver måned, fra august av. Skolestart er 20 august? Skulle få et slags svarbrev av skolen ved skolestart. Håper da jeg får utbetaling for august da jeg får over 3000 kroner den måneden!

Lenke til kommentar

Dersom man sendrer inn gjeldsbrevet etter første utbetaling offisielt er utsendt vil man få stipendet utbetalt med en gang, hvis jeg husker riktig. De første utbetalingene hvert terminer ekstra store, de er det i hvert fall om du har fullt stipend. De er ikke noe ekstra utover det vanlige stipendet, utbetalingene er muligens ubalanserte for å gi en slags kickstart.

 

Selve behandlingstiden på stipendet varierer på pågangen. Selv har jeg opplev både ca. en måned (sen juli, tidlig august) og 2 dager (første inntak)

 

Det kan også være nyttig å vite at stipendet ikke blir utbetalt i helger/søndager. Dere vil kunne merke at utbetalingene vil komme rundt den 15. hver månded.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Okkuperer bare tråden din. Har søkt om både fullt lån og stipend, og endte opp med 92 500 i lån og ikke et øre i stipend. Ikke direkte overraskende da jeg skal bo hjemme. Ser jeg må betale semesteravgifta før jeg får utbetalt lånet, men ser den kom på 1265,00. Synes det var mye da flere kompiser av meg betaler ca 300. Skal ikke stipendet dekke slike utgifter? Hvem skal jeg i så fall kontakte?

 

Har betalt avgifta hvis det er til hjelp.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg sendte inn søknad den 24.juni og fikk dette som svar:

Lånekassen kan ikke behandle søknaden din ennå. Det kan være fordi vi venter på at lærestedet ditt skal bekrefte opplysninger i søknaden

 

Så det jeg lurer på, burde jeg ringe lånekassen eller skolen min? For dette har aldri skjedd før så jeg er litt bekymret.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg sendte inn søknad den 24.juni og fikk dette som svar:

Lånekassen kan ikke behandle søknaden din ennå. Det kan være fordi vi venter på at lærestedet ditt skal bekrefte opplysninger i søknaden

 

Så det jeg lurer på, burde jeg ringe lånekassen eller skolen min? For dette har aldri skjedd før så jeg er litt bekymret.

 

Du kan jo prøve å høre med Lånekassen i første omgang, de burde vel ha et greit svar på hva som er galt/tar tid.

Lenke til kommentar

Okkuperer bare tråden din. Har søkt om både fullt lån og stipend, og endte opp med 92 500 i lån og ikke et øre i stipend. Ikke direkte overraskende da jeg skal bo hjemme. Ser jeg må betale semesteravgifta før jeg får utbetalt lånet, men ser den kom på 1265,00. Synes det var mye da flere kompiser av meg betaler ca 300. Skal ikke stipendet dekke slike utgifter? Hvem skal jeg i så fall kontakte?

 

Har betalt avgifta hvis det er til hjelp.

 

Vil tro lånekassen har greie på det, så hadde jeg vært deg, hadde jeg ringt til dem og sjekket det. De burde vel kunne de fleste regler og ha greie på sånne tilfeller, er nok ikke første gang noen lurer på det.

Lenke til kommentar

Okkuperer bare tråden din. Har søkt om både fullt lån og stipend, og endte opp med 92 500 i lån og ikke et øre i stipend. Ikke direkte overraskende da jeg skal bo hjemme. Ser jeg må betale semesteravgifta før jeg får utbetalt lånet, men ser den kom på 1265,00. Synes det var mye da flere kompiser av meg betaler ca 300. Skal ikke stipendet dekke slike utgifter? Hvem skal jeg i så fall kontakte?

 

Har betalt avgifta hvis det er til hjelp.

 

Du må betale den på 1265 kr selv. Regner du skal gå privat ettersom du har en slik avgift. Du vil isåfall ikke "tape" noe på det. Da det første stipendet er høyere og er ment for å dekke slike utgifter. Du får ingen direkte støtte til å betale dette, men det er med i 'ustyrsstipendet'.

Lenke til kommentar

Nope. Skal gå Medieproduksjon på høgskolen i Alta. Var egentlig utstyrsstipend jeg hadde håpa på å få. Skal kontakte Lånekassen og be de se over på nytt. Står bare 0 kr i stipend så.

 

Sjekka litt rundt på hifm.no, og ser at dette er status:

Studentstatus Høst 2012

Det er ikke sendt opplysning om din studentstatus til Lånekassen Høst 2012.

Regner med at det ordner seg da, men skal kontakte de for å være sikker.

Endret av Umlaut
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...