Gå til innhold

[Løst] Ny dyr pc med mye støy


Williero7

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har akkurat kjøpt meg ny pc fra multicom til en verdi av 34k ink. skjerm.

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10610671;c:100582;fl:0#2527-10611600-1;2514-3942258-1;2516-10508324-1;2518-10613958-1;2517-2129587-1;2528-2447623-1;2521-670292-1;2526-4131714-1;2679-10615550-1;2499-10615079-1;2500-4252867-1;2667-4401972-1;3362-10501975-1;2501-10611662-2;2503-4468420-1;2502-4479940-1;2531-3654266-2;2506-10579826-1;2533-3757784-1;2511-10582292-1

 

Etter å ha fått pc-en så synes jeg at den støyer mye, og etter å ha åpnet sidedekselet mens pc-en går så har jeg funnet ut at strømforsyningen er den som lager mest støy og jeg har fått hjelp på forumet her til å finne en ny strømforsyning til den. Men de andre viftene lager også mye støy, selv om jeg har gått inn i bios og hevet temperaturgrensen og senket vifte levelene. Er det noen som kan se over specs-ene og si meg hva som er dårlig og bør byttes ut, eller hva jeg ellers kan gjøre for å få ned viftelyden.

 

Setter pris på utdypende svar da jeg må ha det meste inn med t-skje.

Endret av Williero7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkortet vil bråke en del siden det er standard-kjøler på det.

For å være ærlig høres dette ut som et bomkjøp fra din, ikke snakk om at den maskinen er verdt 34K, og ikke snakk om at de komponentene du har valgt gir deg mye ytelse for penga heller, og å forvente at noe slikt er stille uten custom vannkjøling er ønsketenkning.

Lenke til kommentar

Skjermkortet vil bråke en del siden det er standard-kjøler på det.

For å være ærlig høres dette ut som et bomkjøp fra din, ikke snakk om at den maskinen er verdt 34K, og ikke snakk om at de komponentene du har valgt gir deg mye ytelse for penga heller, og å forvente at noe slikt er stille uten custom vannkjøling er ønsketenkning.

Jeg har som sagt ikke veldig peiling på data, men jeg ble anbefalt av en venn å velge en av de nyeste i7 prosessorene for de skulle være bra. Og i forhold til å kjøpe komponenter selv å sette sammen så har jeg aldri prøvd det og tenkte at det var greit å la proffene gjøre det. Jeg tok deretter utgangspunkt i en kraftig arbeidsstasjon figurering på multicom og konfigurerte den med å velge de dyreste alternativene de hadde å velge mellom. Antok at pris og kvalitet ville følge hverandre.

Nå har jeg akkurat mottatt pc-en så jeg kan benytte meg av angreretten hvis jeg vil det. (noe jeg nå vurderer seriøst etter å ha hørt dere!)

 

Men da er jeg tilbake til null igjen, for jeg har som sagt ikke peiling på å plukke komponenter selv.

Er det noen av dere som kan hjelpe meg med å finne komponenter til en maskin? Jeg skal bruke den til 3D modellering og gaming, og jeg er ute etter en maskin som skal være av det beste som er nå, så jeg slipper å kjøpe ny om 2 år.

Hvis jeg leverer den igjen,men beholder skjermen, så sitter jeg igjen med et budsjett på ca 28 000kr (tror de beholdt 2000kr for montering og demontering)

Er det noen som tar jobben med å finne bra komponenter til meg, og som kanskje vil tjene noen kroner med å sette den sammen for meg også?

Må være stillegående! i hverfall når den ikke er i bruk.

Lenke til kommentar

Forslag til maskin du kan velge: http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10560

Bytt kabinettet til et Corsair 650D.

Prosessor til 3930k og 16GB RAM

Så kan du øke lagringskapasiteten om du vil, jeg vet ikke hvor mye programvare du har og hvor mye plass det tar.

Plutselig har du spart inn godt og vel 10K.

 

Skjermen du kjøpte fra Multicom er fin til profesjonell bruk.

 

Alternativt om du er opptatt av driftssikkerhet og null feil: http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10600

Denne kommer med ECC, som forhindrer bitfeil i minne som kan være kjempeviktig i enkelte tilfeller. Jeg skal dog ikke erklære meg en ekspert på dette og hva som bør prioriteres her.

 

Jeg kunne satt sammen en slik PC for deg, men så har jeg en sommerjobb med ukurant arbeidstid. Dessuten er det noe ekkelt å sende en ferdigmontert PC gjennom Posten, i hvert fall om du har sett hvordan pakker behandles av dem...

Lenke til kommentar

Forslag til maskin du kan velge: http://www.komplett....gSystemId=10560

Bytt kabinettet til et Corsair 650D.

Prosessor til 3930k og 16GB RAM

Så kan du øke lagringskapasiteten om du vil, jeg vet ikke hvor mye programvare du har og hvor mye plass det tar.

Plutselig har du spart inn godt og vel 10K.

 

Skjermen du kjøpte fra Multicom er fin til profesjonell bruk.

 

Alternativt om du er opptatt av driftssikkerhet og null feil: http://www.komplett....gSystemId=10600

Denne kommer med ECC, som forhindrer bitfeil i minne som kan være kjempeviktig i enkelte tilfeller. Jeg skal dog ikke erklære meg en ekspert på dette og hva som bør prioriteres her.

 

Jeg kunne satt sammen en slik PC for deg, men så har jeg en sommerjobb med ukurant arbeidstid. Dessuten er det noe ekkelt å sende en ferdigmontert PC gjennom Posten, i hvert fall om du har sett hvordan pakker behandles av dem...

He he, høres ut som om du har sommerjobb på posten.;0) I forhold til komponentene på den første du la link til så lurer jeg på følgende: er ikke 16 gb ram lite hvis man kan få 32? og kan du eventuellt sette opp alle valgene nedover, eller mener du at jeg bare skal velge det den står på og bare velge annet kabinett som eneste endring?
Lenke til kommentar

He he, høres ut som om du har sommerjobb på posten.;0) I forhold til komponentene på den første du la link til så lurer jeg på følgende: er ikke 16 gb ram lite hvis man kan få 32? og kan du eventuellt sette opp alle valgene nedover, eller mener du at jeg bare skal velge det den står på og bare velge annet kabinett som eneste endring?

Ingen sommerjobb i Posten nei, men har jobbet der tidligere og kjørt pakker, så mye stygg behandling...

32GB RAM er selvfølgelig bedre om du har nytte av det.

Det eneste som er virkelig vits i å endre på det oppsettet er de endringene jeg foreslo tidligere (kabinett, CPU, RAM og eventuelt lagring.)

Lenke til kommentar

I forhold til komponentene på den første du la link til så lurer jeg på følgende: er ikke 16 gb ram lite hvis man kan få 32? og kan du eventuellt sette opp alle valgene nedover, eller mener du at jeg bare skal velge det den står på og bare velge annet kabinett som eneste endring?

 

Nå har jeg ikke noen særlig kjennskap til 3d modellering, så der må du nesten sjekke litt selv om hvor mye minne som er anbefalt. Men jeg vil tro at hovedtyngden vil ligge på beregninger og ikke mengde data som kan holdes i minne, og i såfall er 32Gb bortkastet.

Blir litt som å kjøpe en Porche for å kjøre på traktorveier stedet for en Skoda. Kan skryte litt mer, men farten du kan oppnå og nytten blir akkurat det samme.

 

Jeg skjønner du er fristet til å velge det dyreste fra lista på alle punkter, men med mindre du liker å kaste penger ut vinduet bør du gjøre litt research på hva du faktisk får for pengene.

Jeg ville ha valgt XFX Radeon HD 7950 over Saphire sitt basert på personlig erfaring. Ellers ser jeg ikke noe på listen som jeg ville ha byttet ut personlig utover kabinettet.

Lenke til kommentar

Fikk prisen ned i 16k (under halvparten), å jeg kan love deg at den garantert ikke yter noe mindre enn -5-10% i spill enn den du satte opp (uten skjerm, tastatur og mus tho, kan vel legge til 2-3k)

Om det er en gamer du vil ha, så ville jeg benyttet meg av angrefristen ASAP, for så å bytte til billigere komponenter som yter så og si helt likt til normalt bruk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ami90 da har du misforstått. Ivy bridge er bakoverkompatibelt med sandy bridge. Ivy bridge har et tonn med ny features

 

Tri-gate transistorer som gir 50% mindre energibruk, hvilket også betyr drastisk mindre varmeutvikling.

PCI express 3.0. Cpu multiplier på 63, og 57 for sandy bridge. Ram opp mot 2800 MT/s,

Innebygd gpu fra intel med 16 execution units, om du ikke bruker den til noe, så kan du utnytte den til andre formål om du likevel velger å kjøpe et eksternt grafikkkort. Støtte for AVX instruksjonssett. Støtte for random tall generering i hardware, behøver ikke lengre implementere random algoritmer i software. Sparer masse tid her. Der er mange flere fordeler.

Lenke til kommentar

ami90 da har du misforstått. Ivy bridge er bakoverkompatibelt med sandy bridge. Ivy bridge har et tonn med ny features

 

Tri-gate transistorer som gir 50% mindre energibruk, hvilket også betyr drastisk mindre varmeutvikling.

PCI express 3.0. Cpu multiplier på 63, og 57 for sandy bridge. Ram opp mot 2800 MT/s,

Innebygd gpu fra intel med 16 execution units, om du ikke bruker den til noe, så kan du utnytte den til andre formål om du likevel velger å kjøpe et eksternt grafikkkort. Støtte for AVX instruksjonssett. Støtte for random tall generering i hardware, behøver ikke lengre implementere random algoritmer i software. Sparer masse tid her. Der er mange flere fordeler.

Her har du misforstått.

 

Sandy Bridge-E er såvisst kraftigere enn Ivy Bridge så lenge du klarer å belaste alle 6 kjernene, hvis ikke er forskjellen så liten at det ikke er verdt å bry seg fra eller til.

Strømforbruk er ikke det samme som ytelse.

Sandy Bridge-E har en 166MHz base clock strap, som hjelper betydelig mer enn 6 ekstra multipliers, det tillater en minnefrekvens på minst 3.55GHz om ikke mer.

Innebygd GPU har lite å stille opp mot 2-4 ekstra kjerner.

SB-E har også dobbelt så mye minnebåndbredde som Ivy Bridge.

AVX støttes såvisst av SB-E, det andre brukes ikke i programvare engang og er implementert for at utviklere kan bruke dette i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...