Gå til innhold

Skalere opp sort/hvitt-bilde i CS5


Anbefalte innlegg

Jeg har et enkelt bilde jeg ønsker å skalere opp. Det er bare i sort og hvitt og jeg ønsker å beholde denne 2-bits fargedybden (bildet er forsåvidt laget som PNG med mer enn 2 bits fargedybde). Dersom jeg bare skalerer opp "vanlig" ved å endre bildestørrelse i Photoshop så blir overgangen mellom det sorte og det hvite en uklar blanding/gråtoner. Jeg ønsker å beholde den skarpe overgangen mellom sort og hvitt. Er det mulig å gjøre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det mulig å gjøre dette?

Interessant spørsmål. I utgangspunktet vil Photoshop interpolere mellomverdier når du forstørrer og da får du effekten du ser.

 

Et par ting du kan prøve:

- Konverter til Bitmap først og se hva som skjer. Da er det jo ikke mulig med melomoverdier, men du vil nok få en form for dithering.

- Prøv eksakt dobling lineært og se hva som skjer.

 

Problemet med det du prøver å gjøre er at alle linjer som ikke er helt horisontale eller vertikale vil bli hakkete ved en slik forstørrelse og da er det kanskje bedre å få interpolert mellomverdier likevel.

 

En annen strategi er å konvertere til vektorgrafikk som kan skaleres uten tap av kvalitet, eller ennå bedre hvis du kan få tak i en original som er vektorgrafikk i utgangspunktet.

 

Edit: Du kan jo også prøve å velge "nearest neighbour" når du forstørrer hvis du ikke har gjort det allerede.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for svar. Det ble veldig pikslete når jeg forsøkte å øke oppløsningen nå, så jeg gjorde det på "vanlig" måte og fjernet deretter den ugjevne delen manuelt. Tok litt tid, men det gikk ... Prøvde også å markere alt det helt sorte og hvite med tryllestaven og deretter invertere det markerte området. Brukte så content aware fill. Dette gav et bedre resultat enn bare ren oppskalering, men fortsatt ikke et spesielt godt resultat. Dette blir vel noe alla nearest neighbour?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...