Gå til innhold

Program (freeware) for design av CD-cover


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg er på utkikk etter eit enkelt og greitt program (freeware) for design av CD-cover. Eg har søkt på Google i det vide og det breie, men eg har ikkje funne noko som har vore brukande.

 

Her er dei behova eg har:

  • Å kunne bruke eigne bilete i design-prosessen, skalert slik eg sjølv måtte ynskje
  • Å kunne setje og redigere tekst på coveret
  • Mogelegheiter for å kunne lage både fram- og bakside (inkludert endekantane på coveret)

(Moglegheiter for å lage etikett til sjølve CD-plata treng eg ikkje.)

 

Viss der ikkje finst noko slikt program som freeware så får eg heller vurdere å betale nokon kroner for å få tak i det eg treng, men det vil eg helst unngå då dette i utgangspunktet er til eingongsbruk.

 

Er det nokon som har nokon gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det for eget eller for kommersielt bruk? Det finnes ikke noen dedikerte program for CD-Cover produksjon, men maler finnes i hopetall for desktop-programmene (Illustrator, InDesign, Quark, CorelDraw)

For eget bruk: et enkelt bilderedigeringsprogram som også kan skrive tekst.

Canon hadde en gang programmer med sine skrivere som kunne lage det.

Mål størrelsen på coveret og lag image i den størrlsen. (normalt 12 x 12 cm + 5 mm hvis det skal være utfallende). Skal du printe ut selv på en blekkskriver, bruk 200 dpi som oppløsning.

En booklet (for- og bakside på coveret) blir dobbelt så lang (samme høyde).

Bakside: Mål dette også og gør det samme her.

 

Profesjonelle designere/grafikere (nær 90%) bruker Photoshop, Illustrator, InDesign eller Quark. Det jobbes i 1:1 med CMYK-fargerom og 300 dpi. Bilder gjøres ferdig i Photoshop, Illustrasjoner og effekter i Illustrator og alt settes sammen i InDesign. PDF-filer med riktige fargeprofiler leveres trykkeriet. Stansemal leveres som en vektorfil.

 

Gratis-programmer som GIMP eller PICASSA (kjenner ikke disse selv, da jeg selv bare bruker CD-pakken CS5-6) kan sikkert gjøre jobben for deg, men oppsettet må du lage selv. Google og se om du kan finne ferdige oppsett for disse gratis-programmen.

 

Lykke til

Ta gjerne kontakt direkte for hjelp - se min FB-side eller JKKLstudio.com

Lenke til kommentar

Hvis du skal skrive ut dette selv på egen skriver, holder det med LibreOffice og en av modulene Impress eller Draw. Har du Microsoft Office, duger Powerpoint på samme måte. Lag ett eller flere rektangler på 12,1 x 24,5 cm for forside/innsider og 11,8 x 15 for baksiden.

 

Skal det leveres til trykkeri er nok tipset til JKKLstudio best.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpa, alle saman! :)

 

Eg kom til slutt over eit program som heiter MAGIX Xtreme Print Studio, og det har akkurat dei funksjonane eg var ute etter (og er gratis å bruke). Elles så ser eg poenget med at eg kunne bruka vanlege bilethandsamingsprogram, spesielt sidan dette berre er til privat bruk, men Print Studio gjorde det enno eit hakk enklare.

 

Takk igjen, og ha ein fin sumar vidare!

Endret av Garegaupa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...