Gå til innhold

GTX 570 til 120Hz monitor? Eller hvilket kort anbefales til 120Hz?


00005

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Klarer et GTX 570 kort å drive en 120Hz monitor som f.eks BenQ XL2420T med full oppløsning i spill?

 

Hvilket skjermkort anbefales for å utnytte 120Hz best mulig til nyere spill?

 

Takk for hjelpen :)

Endret av 00005
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke spill skal du spille?

 

Får å kunne utnytte 120Hz refresh må spillet kjøre i over 60-75 fps som er normalrefresh på vanlige skjermer. Skal du f.eks spille nyeste BF eller andre AAA spill med full oppløsning og high-ultra settings må du nok opp på GTX 670 for å ha grei fps.

 

Spiller du på 1080p res og low settings vil et 570 holde men GTX 670 koster rundt 1k mer så jeg ville heller kjøpt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre du spiller et bestemt spill som har en motor som gjør nytte av 120 Hz er det lite vits med en slik skjerm.

 

Har GTX 680 og XL2420T. Majoriteten av nye spill krever at man senker grafikkinntillingene for å nå minFPS=120. På den annen side er det få eller ingen spill som er verd å spille som ikke greier minFPS 120 med god margin i FHD.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

For 120Hz skjerm så ville jeg ikke kjørt noe dårligere enn GTX 670 SLI.

Et enkelt 670 skal fint klare å kjøre de aller fleste spill på 120fps som det er aktuelt å kjøre i 120fps.

BF3 er et unntak, men for å kjøre det spillet på 120 fps holder ikke LGA1155 uansett.

 

Med 2x 7970 som jeg sitter med nå går det for det meste i 4x SSAA på nesten alle spill, selv da har jeg masse kraft til overs som regel.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

For 120Hz skjerm så ville jeg ikke kjørt noe dårligere enn GTX 670 SLI.

Et enkelt 670 skal fint klare å kjøre de aller fleste spill på 120fps som det er aktuelt å kjøre i 120fps.

BF3 er et unntak, men for å kjøre det spillet på 120 fps holder ikke LGA1155 uansett.

 

Med 2x 7970 som jeg sitter med nå går det for det meste i 4x SSAA på nesten alle spill, selv da har jeg masse kraft til overs som regel.

 

The Witcher 2 er også ett unntak. Her klarer jeg fra ca. 70 til 120 bilder i sekundet med alt maxet ut, bortsett fra at Ubersampling er disabla. Og forresten Batman: Arkham City. Og hva med Crysis? Er flere spill som trenger kraften faktisk.

 

En annen fordel med å bruke 2 kort, er at det ene kortet hos meg også tar PhysX delen. Slik at jeg får ekstra effekter i Batman.

 

Nei, ville ikke hatt noe dårligere enn GTX 670 SLI ved 120Hz skjerm. Dog har jeg bare en 60Hz skjerm

Endret av Mann_Av_Gull
Lenke til kommentar

For 120Hz skjerm så ville jeg ikke kjørt noe dårligere enn GTX 670 SLI.

Et enkelt 670 skal fint klare å kjøre de aller fleste spill på 120fps som det er aktuelt å kjøre i 120fps.

BF3 er et unntak, men for å kjøre det spillet på 120 fps holder ikke LGA1155 uansett.

 

Med 2x 7970 som jeg sitter med nå går det for det meste i 4x SSAA på nesten alle spill, selv da har jeg masse kraft til overs som regel.

 

The Witcher 2 er også ett unntak. Her klarer jeg fra ca. 70 til 120 bilder i sekundet med alt maxet ut, bortsett fra at Ubersampling er disabla. Og forresten Batman: Arkham City. Og hva med Crysis? Er flere spill som trenger kraften faktisk.

 

En annen fordel med å bruke 2 kort, er at det ene kortet hos meg også tar PhysX delen. Slik at jeg får ekstra effekter i Batman.

 

Nei, ville ikke hatt noe dårligere enn GTX 670 ved 120Hz skjerm. Dog har jeg bare en 60Hz skjerm

Så langt nede som 70 fps i Witcher 2? Jeg lå på rundt 100 etter store cutscenen med Henselt under åpningen av kapittel 2 (som etter min opplevelse er det tyngste stedet i spillet.) Og da er det faktisk CPU som er flaskehalsen hos meg.

Arkham City er bugget, det er umulig å kjøre det spillet uten slowdowns en og annen gang så lenge dx11 er aktivert.

I Crysis klarer et 7970 70 fps average (Very High, 1920x1080 4xMSAA) så lenge CPU er istand til å ploge gjennom kludrete koding, kan ikke forestille meg at 670 er så skrekkelig langt bak.

Dette er også spill som ikke egentlig er skrekkelig avhengig av å kjøres på 120 fps (Crysis har en viss fordel, men ellers fungerer 60 fps veldig bra i både Witcher 2 og Arkham City.)

 

PhysX bør drepes på PC, for det gagner kun Nvidia og ingen andre, ikke er det særlig nyttig heller.

 

Jeg har kjørt et 7970 på en 120Hz-skjerm i et halvt år, jeg skal love deg det fungerte knall! Selvfølgelig fungerer det litt bedre med 2x 7970, men forbedringen er for det meste i bildekvalitet så jeg kan kjøre høyere nivåer med SSAA og lignende.

Lenke til kommentar

For 120Hz skjerm så ville jeg ikke kjørt noe dårligere enn GTX 670 SLI.

Et enkelt 670 skal fint klare å kjøre de aller fleste spill på 120fps som det er aktuelt å kjøre i 120fps.

BF3 er et unntak, men for å kjøre det spillet på 120 fps holder ikke LGA1155 uansett.

 

Med 2x 7970 som jeg sitter med nå går det for det meste i 4x SSAA på nesten alle spill, selv da har jeg masse kraft til overs som regel.

 

The Witcher 2 er også ett unntak. Her klarer jeg fra ca. 70 til 120 bilder i sekundet med alt maxet ut, bortsett fra at Ubersampling er disabla. Og forresten Batman: Arkham City. Og hva med Crysis? Er flere spill som trenger kraften faktisk.

 

En annen fordel med å bruke 2 kort, er at det ene kortet hos meg også tar PhysX delen. Slik at jeg får ekstra effekter i Batman.

 

Nei, ville ikke hatt noe dårligere enn GTX 670 ved 120Hz skjerm. Dog har jeg bare en 60Hz skjerm

Så langt nede som 70 fps i Witcher 2? Jeg lå på rundt 100 etter store cutscenen med Henselt under åpningen av kapittel 2 (som etter min opplevelse er det tyngste stedet i spillet.) Og da er det faktisk CPU som er flaskehalsen hos meg.

Arkham City er bugget, det er umulig å kjøre det spillet uten slowdowns en og annen gang så lenge dx11 er aktivert.

I Crysis klarer et 7970 70 fps average (Very High, 1920x1080 4xMSAA) så lenge CPU er istand til å ploge gjennom kludrete koding, kan ikke forestille meg at 670 er så skrekkelig langt bak.

Dette er også spill som ikke egentlig er skrekkelig avhengig av å kjøres på 120 fps (Crysis har en viss fordel, men ellers fungerer 60 fps veldig bra i både Witcher 2 og Arkham City.)

 

PhysX bør drepes på PC, for det gagner kun Nvidia og ingen andre, ikke er det særlig nyttig heller.

 

Jeg har kjørt et 7970 på en 120Hz-skjerm i et halvt år, jeg skal love deg det fungerte knall! Selvfølgelig fungerer det litt bedre med 2x 7970, men forbedringen er for det meste i bildekvalitet så jeg kan kjøre høyere nivåer med SSAA og lignende.

 

Selg 7970 kortet ditt og kjøp deg heller GTX 690 eller 2x GTX 670. Tror du blir mye mer fornøyd med det.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal han selge et 7970 kort med tap for så å kjøpe to 670, når han bare kan kjøpe et ekstra 7970, hvis han ikke allerede har to stk. 7970 fra før?

 

Fordi at Nvidia kortene er generelt sett bedre kort. Crossfire gir dessuten masse microstuttering, noe Nvidia SLI ikke gir. Dette har sweclockers gjort en grundig test av.

 

I tillegg vil arni90 ha bort PhysX. Det forstår jeg godt, siden han ikke har det på sitt Radeon kort. Men med Nvidia kort så får han det.

 

Så derfor mener jeg at arni90 helt sikkert ville bli mye mer fornøyd med en Nvidia løsning. Jeg synes ikke det virker som han er helt fornøyd med sitt 7970. Men mulig jeg tar feil.

Endret av Mann_Av_Gull
Lenke til kommentar

Nvidia lager avtaler med spillutgivere der de lager enkelte effekter som kan spilles av med de fleste skjermkort, men struper vekk disse effektene for kort som ikke har PhysX slik at kidsa som har det tror de har noe spesielt i PC'en sin, mens det i virkeligheten handler om å tillate effekter eller ikke. F.eks. så kan gnister og andre partikkeleffekter spilles helt fint av AMD sine kort også, men de slås rett og slett av hvis man ikke har PhysX i det spillet, pga. avtalen nvidia har.

 

Som i Arkham asylum, der man ikke får "dynamic paper" hvis man ikke har physx, som om ikke det går an med AMD sine kort :roll:

 

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nvidia lager avtaler med spillutgivere der de lager enkelte effekter som kan spilles av med de fleste skjermkort, men struper vekk disse effektene for kort som ikke har PhysX slik at kidsa som har det tror de har noe spesielt i PC'en sin, mens det i virkeligheten handler om å tillate effekter eller ikke. F.eks. så kan gnister og andre partikkeleffekter spilles helt fint av AMD sine kort også, men de slås rett og slett av hvis man ikke har PhysX i det spillet, pga. avtalen nvidia har.

 

Ja, jeg vet alt dette. Men det er som det er, ikke sant? Og når ting er som de er, så er det vel bedre å ha PhysX på kortet sitt enn å ikke ha det? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...