Gå til innhold

Derfor tok et lite sekund knekken på Internett-gigantene


Anbefalte innlegg

Nå skifter jo ikke hele verden døgn til samme klokkeslett, men enig i at det hadde vært bedre å skifte tid kl 02:15:56 enn kl 23:00:00 eller 24:00:00, for da skifter man døgn et eller annet sted i verden.

 

Mener fortsatt at det hadde vært bedre å innført de sekundene samlet til ett minutt om 180 år. Tviler på at IT og resten av verden har de samme problemene med dette da.

 

Det er mange som er avhengig av klokker, man kan ikke la tiden gå ett minutt feil fordi noen programmere ikke gidder å fikse dette i programmene sine.

 

AtW

Det er ikke snakk om å la tiden gå "ett minutt feil". Har man en algoritme om at tiden skal justeres 1 minutt hvert 180. år så er det enklere å implementere enn å ta høyde for et sekund som kan komme når som helst uten noen fastsatt tid for dette.

Man slenger inn en ekstra dag i februar ca hvert 4. år (med en veldig dokumentert rutine) - som både mennesker og IT-systemer klarer å håndtere.

Man kan ikke bruke en slik algoritme. Dette sekundet kommer ikke på bestemte år. Det varierer. Les artikkelen. Hele poenget er at man ikke kan forutse når de kommer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant artikkel, men jeg kan ikke dy meg for å trolle litt. Når det sies at

Tid [...] avhenger av hvor raskt jorda spinner rundt solen.
, så stemmer vel ikke det helt, for å si det forsiktig ... :tease: .

 

Og det med at disse ekstrasekundene

hindrer at vi en gang i fjern fremtid ender opp med at solen går ned om morgenen og opp på kvelden.
Nå defineres vel morgen og kveld ut ifra hvor sola står, og ikke ut ifra klokka rundt håndleddet vårt.

 

Ok, trolling over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det greieste hadde vært å drite i hele sekundet og latt våre trippeltipptippoldebarn fikse det når den tid kommer.

De 2-3 minuttene klarer de helt sikkert å fordele på en smart måte.

Vi klarer å takle 1 time frem og tilbake hvert år, så 2-3 minutter en gang i fjern fremtid skal vel ikke være så vanskelig.

 

Ett sekund er ikke vanskelig det heller, men noen dreit på leggen. Det greieste er ikke å forflytte klokka flere minutter for å spare litt kode her og der. Det virker som du tror verden er lagd for å gjøre programmeres jobb lettest mulig...

 

AtW

Det er klart at det er viktigst at programmereren må komme i første rekke, så andres behov!

Poenget er at det er ikke noen kode som er god nok i alle tilfeller, for i 99.99999999% av tilfellene så vil kl 23:59:60 være en bug. Så vanskelig kan det da ikke være å nedsette en komite på 50-60 personer som klarer å fastsette en fast tid hvor dette sekundet kommer inn?

Tviler på at verden går under dersom den går noen millisekunder feil om 1000 år.

 

Jeg studerte 6 år med programmering og ikke EN eneste gang ble dette sekundet nevnt, og jeg var ikke klar over dette før for noen år siden.

 

Så vanskelig kan det vel ikke være å ha ett program som takler uforventet tilbakemelding fra en tidsserver heller. Verden gikk ikke under av å legge til sekundet nå heller. Man kan ikke sette ned gigantiske problemer for å komme seg rundt programeringsfeil, man tilpasser programmene virkeligheten, ikke motsatt.Alle potensielle årsaker til at klokken endres trenger vel ikke å nevnes når man studerer prgramering, jeg regner ikke med dere hadde en liste over alle potensielle bugs. En lagvarig utdannelse er for å lære prisipper og legge ett teoretisk rammeverk, ikekf or å løse konkrete små problemer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det var ikke så mye at klokka viste et sekund feil, som at deler av systemet ikke helt takla at det samme sekundet kom to ganger.... Eller no.

 

jeg forstår ikke helt hvorfor ? eller hvordan ?

 

Logisk: PC'en (eller PC'ene) tolket at det samme sekundet kom to ganger som et Deja Vu. De frykta derfor at noen av de høyere herrer inni The Matrix hadde endret noe og satte dermed alle sine ressurser på å finne ut hva endringen var og hvordan de evt kunne unnslippe denne.

 

On topic: godt mulig at maskinene tolket det andre 00:00:00 som at det hadde gått 24 timer siden forrige sekund. De måtte da "ta igjen" alt det tapte når det gjaldt rutiner.

En annen mulighet er fordi at det er veldig mange programmer som trenger klokka, enten logfiler, som vil skrive to ting til samme linje, eller script som sier "kjør X hver gang klokka er 00:00" hvorav kjøring nr 2 vil skje mens kjøring nr 1 foregår.

Endret av Jg.a
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan da ikke sterte opp en rutine som allerede kjører .

Om jeg prøver å starte en antivirus scan med samme programmet mens det kjørere en scann så skjer det ikke noe

kan de ah tolket det som virus eller datainnbrudd i stedet ?

 

Min kjære venn, Linux og servere er ikke akkurat helt som ditt antivirusprogram...

 

EDIT: La meg utdype det litt, slik som jeg forstår det. Hvis 24 timer gikk bare på ett sekund, ville pcen blitt forvirret og da kanskje begynt å feilsøke problemet, samtidig som det prøvde å starte ørten programmer, oppdatere en del databaser, lagre, lagre, lagre og atter lagre, og sjekket masse saker, og som du påpeker, kanskje også prøvd å alarmere om datainnbrudd - på samme tid. Det vil si på ett sekund. For etterpå må den jo med en gang fortsette med de andre prosedyrene, selv om alt ikke var helt ferdiggjort - noe som overbelaster serveren. Det er da ihvertfall min oppfatning :)

Endret av CasterAnd
Lenke til kommentar

jeg forstår ikke helt årsaken ?

hvordan kan servere slutte å virker bare klokken viser et lite sekund feil iforhold til korrekt tid ?

de fleste datamaskiner er da ikke så nøyaktige innstilt

 

De fleste serverne sluttet jo ikke bare plutselig å fungere, det som hovedsakligen skjedde var at en del prosesser (programmer) begynte å bruke unormalt mye CPU tid.

 

Hvis dette skjer på en web-server som i utgangspunktet håndterer mange tusen forspørsler i sekundet så kan ting begynne å gå skikkelig sent. Og i praksis så blir serverene ubrukelige.

 

(Det første som skjer når en web-server bruker 30sek på å levere en web-side istedet for 1 sekund er at halvparten av brukerne trykker "refresh" og i praksis øker belastningen på serveren enda mer.)

Lenke til kommentar

jeg forstår ikke helt årsaken ?

hvordan kan servere slutte å virker bare klokken viser et lite sekund feil iforhold til korrekt tid ?

de fleste datamaskiner er da ikke så nøyaktige innstilt

 

De fleste serverne sluttet jo ikke bare plutselig å fungere, det som hovedsakligen skjedde var at en del prosesser (programmer) begynte å bruke unormalt mye CPU tid.

 

Hvis dette skjer på en web-server som i utgangspunktet håndterer mange tusen forspørsler i sekundet så kan ting begynne å gå skikkelig sent. Og i praksis så blir serverene ubrukelige.

 

(Det første som skjer når en web-server bruker 30sek på å levere en web-side istedet for 1 sekund er at halvparten av brukerne trykker "refresh" og i praksis øker belastningen på serveren enda mer.)

 

Det oppfatter jeg som en treg server , at den blir for treg til å fungere.

Internet skal jo likevel ikke stoppe helt opp av den grunn.

men det er vel det som er definisjonen på en server som ikke virker normalt

 

beskrivelsen av mulig årsak høres mere ut som dårlig programvare som ikke klarer å stoppe trafikken når den blir for stor en at det er vedlikeholdsprogrammene som låser den helt

Lenke til kommentar
Det greieste hadde vært å drite i hele sekundet og latt våre trippeltipptippoldebarn fikse det når den tid kommer.De 2-3 minuttene klarer de helt sikkert å fordele på en smart måte.Vi klarer å takle 1 time frem og tilbake hvert år, så 2-3 minutter en gang i fjern fremtid skal vel ikke være så vanskelig.
Ett sekund er ikke vanskelig det heller, men noen dreit på leggen. Det greieste er ikke å forflytte klokka flere minutter for å spare litt kode her og der. Det virker som du tror verden er lagd for å gjøre programmeres jobb lettest mulig...AtW
Det er klart at det er viktigst at programmereren må komme i første rekke, så andres behov!Poenget er at det er ikke noen kode som er god nok i alle tilfeller, for i 99.99999999% av tilfellene så vil kl 23:59:60 være en bug. Så vanskelig kan det da ikke være å nedsette en komite på 50-60 personer som klarer å fastsette en fast tid hvor dette sekundet kommer inn?Tviler på at verden går under dersom den går noen millisekunder feil om 1000 år.Jeg studerte 6 år med programmering og ikke EN eneste gang ble dette sekundet nevnt, og jeg var ikke klar over dette før for noen år siden.

 

Tror du må gå å legge deg ettersom verden er ikke passert på at progrmamerene må komme først i rekken, heldigvis :)

Lenke til kommentar

Dette har en større påvirkning for satellitter hvor tiden faktisk går litt fortere grunnet relativitet.

 

Trodde tiden gikk saktere jeg? (jamfør skoleeksempelet med personen som tilbragte et liv i et fly og ble noen sekunder yngre enn tvillingene på landjorden)

Det eksemplet og lignede saker er det alt for mye teorier og spekulasjoner om at jeg er usikker på om jeg kan ta det helt seriøst

 

At enkelte dataprogrammer ikke takler stor trafikk har man sett før .

Det var altså det som var den direkte årsaken til at internetterversene stoppet opp ?

Lenke til kommentar

Dette har en større påvirkning for satellitter hvor tiden faktisk går litt fortere grunnet relativitet.

 

Trodde tiden gikk saktere jeg? (jamfør skoleeksempelet med personen som tilbragte et liv i et fly og ble noen sekunder yngre enn tvillingene på landjorden)

Det eksemplet og lignede saker er det alt for mye teorier og spekulasjoner om at jeg er usikker på om jeg kan ta det helt seriøst

 

At enkelte dataprogrammer ikke takler stor trafikk har man sett før .

Det var altså det som var den direkte årsaken til at internetterversene stoppet opp ?

 

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Time_dilation#_

 

Kort oppsummert:

Når man beveger seg fort, går tiden saktere.

Hvis man drar tyngdekraften inn i bildet så vil tiden gå fortere (Dvs atomurene går iallefall fortere) når påvirkningen er lavere (stor høyde)

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Hafele–Keating_experiment

Lenke til kommentar

Dette har en større påvirkning for satellitter hvor tiden faktisk går litt fortere grunnet relativitet.

 

Trodde tiden gikk saktere jeg? (jamfør skoleeksempelet med personen som tilbragte et liv i et fly og ble noen sekunder yngre enn tvillingene på landjorden)

Det eksemplet og lignede saker er det alt for mye teorier og spekulasjoner om at jeg er usikker på om jeg kan ta det helt seriøst

 

At enkelte dataprogrammer ikke takler stor trafikk har man sett før .

Det var altså det som var den direkte årsaken til at internetterversene stoppet opp ?

 

http://en.m.wikipedi...Time_dilation#_

 

Kort oppsummert:

Når man beveger seg fort, går tiden saktere.

Hvis man drar tyngdekraften inn i bildet så vil tiden gå fortere (Dvs atomurene går iallefall fortere) når påvirkningen er lavere (stor høyde)

http://en.m.wikipedi...ting_experiment

 

men tar de hensyn til den mekaniske påvirkningen her ?

den er neppe lik ned på jordflaten og opp i høyden

Lenke til kommentar

Dette har en større påvirkning for satellitter hvor tiden faktisk går litt fortere grunnet relativitet.

 

Trodde tiden gikk saktere jeg? (jamfør skoleeksempelet med personen som tilbragte et liv i et fly og ble noen sekunder yngre enn tvillingene på landjorden)

Det eksemplet og lignede saker er det alt for mye teorier og spekulasjoner om at jeg er usikker på om jeg kan ta det helt seriøst

 

At enkelte dataprogrammer ikke takler stor trafikk har man sett før .

Det var altså det som var den direkte årsaken til at internetterversene stoppet opp ?

 

http://en.m.wikipedi...Time_dilation#_

 

Kort oppsummert:

Når man beveger seg fort, går tiden saktere.

Hvis man drar tyngdekraften inn i bildet så vil tiden gå fortere (Dvs atomurene går iallefall fortere) når påvirkningen er lavere (stor høyde)

http://en.m.wikipedi...ting_experiment

 

men tar de hensyn til den mekaniske påvirkningen her ?

den er neppe lik ned på jordflaten og opp i høyden

 

Du får nesten undersøke det selv

Lenke til kommentar

Dette har en større påvirkning for satellitter hvor tiden faktisk går litt fortere grunnet relativitet.

 

Trodde tiden gikk saktere jeg? (jamfør skoleeksempelet med personen som tilbragte et liv i et fly og ble noen sekunder yngre enn tvillingene på landjorden)

Det eksemplet og lignede saker er det alt for mye teorier og spekulasjoner om at jeg er usikker på om jeg kan ta det helt seriøst

 

At enkelte dataprogrammer ikke takler stor trafikk har man sett før .

Det var altså det som var den direkte årsaken til at internetterversene stoppet opp ?

 

http://en.m.wikipedi...Time_dilation#_

 

Kort oppsummert:

Når man beveger seg fort, går tiden saktere.

Hvis man drar tyngdekraften inn i bildet så vil tiden gå fortere (Dvs atomurene går iallefall fortere) når påvirkningen er lavere (stor høyde)

http://en.m.wikipedi...ting_experiment

 

men tar de hensyn til den mekaniske påvirkningen her ?

den er neppe lik ned på jordflaten og opp i høyden

 

Du får nesten undersøke det selv

 

skulle ønske at jeg kunne gjøre det

Lenke til kommentar

" Ekstrasekunder og sommertid er spesielt vrient, fordi de ikke er uten faste regler"

 

Når det er faste regler må det vel være enkelt å ordne dette?

Eller er dette en skirveleif?

 

Jeg reagerte på den samme setningen. I tillegg, hvis man leser videre, dukker denne opp:

 

"Det var ikke en faktor man på den tiden ikke ga så mye oppmerksomhet, fordi den aldri dukket opp under testing."

 

Begge setningene ser ut som skrivefeil for meg. Uansett hva det er ment som er det feil bruk av språket.

Synd, for artikkelen forøvrig var god og interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...