Gå til innhold

EU: – Du kan selge brukte nedlastbare spill


Anbefalte innlegg

Ting som hus blir jo kontinuerlig oppdatert, og har på mange måter bedre kvalitet over tid, bruktsalg fungerer der (og forøvrig helt fint på boxed copies av spill også, som heller ikke mister kvalitet). Jeg klarer ikke helt å se argumentet, man kan selge videre ett spill som er i "perfekt stand", hva så? Synd trist leit, sier jeg til det. Slik er det, og de klarer seg nok fint i det miljøet (ikke er jeg enig i at kvaliteten holder seg heller, den relative kvaliteten på spill synker ganske raskt)

 

AtW

Hus er jo ikke en digital vare og vil preges av tid.

Men hvorfor koster bruktspill av boxed copies mindre? Fordi de er brukt? Fordi kvaliteten på plata og coveret ikke holder "ny" kvalitet?

Kvaliteten på spillet endrer seg ikke iforhold til hvor ripete plata er og det er plata som er resultat av bruktsalg, ikke selve spillet. Nå skal det sies at min mening om selve brukt-spill industrien ikke er veldig positiv, men det er en helt annen diskusjon.

Dette blir litt som om jeg laster ned et spill 5 ganger og brenner ut hver av de, eller om jeg laster ned et spill en gang og brenner fem kopier for å selge. Det gjør null forskjell for utgiver. Og hvorfor kan jeg isåfall ikke selge disse piratkopiene online? Jeg kan jo lage en kopi av et spill i fysisk form og selge? Det er jo samme tingen, right?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ting som hus blir jo kontinuerlig oppdatert, og har på mange måter bedre kvalitet over tid, bruktsalg fungerer der (og forøvrig helt fint på boxed copies av spill også, som heller ikke mister kvalitet). Jeg klarer ikke helt å se argumentet, man kan selge videre ett spill som er i "perfekt stand", hva så? Synd trist leit, sier jeg til det. Slik er det, og de klarer seg nok fint i det miljøet (ikke er jeg enig i at kvaliteten holder seg heller, den relative kvaliteten på spill synker ganske raskt)

 

AtW

Hus er jo ikke en digital vare og vil preges av tid.

Men hvorfor koster bruktspill av boxed copies mindre? Fordi de er brukt? Fordi kvaliteten på plata og coveret ikke holder "ny" kvalitet?

Kvaliteten på spillet endrer seg ikke iforhold til hvor ripete plata er og det er plata som er resultat av bruktsalg, ikke selve spillet. Nå skal det sies at min mening om selve brukt-spill industrien ikke er veldig positiv, men det er en helt annen diskusjon.

Dette blir litt som om jeg laster ned et spill 5 ganger og brenner ut hver av de, eller om jeg laster ned et spill en gang og brenner fem kopier for å selge. Det gjør null forskjell for utgiver. Og hvorfor kan jeg isåfall ikke selge disse piratkopiene online? Jeg kan jo lage en kopi av et spill i fysisk form og selge? Det er jo samme tingen, right?

 

Ett hus vil ofte øke i kvalitet over tid, ikke synke, allikevel fungerer det bra å selge brukt.

 

Hva tror du selger for mest, ett ti år gammel spil som har ingen riper på plata, eller ett 3 måneder gammelt som har ett par små riper? Bruktsalg av boxed copies har fungert fint, hvordan forklarer du det? Spillet taper seg ikke noe mer der enn med en download-kopi? i 2012, kjøpte du like mange spill fra hvert av PC-spillenes historie, eller kjøpte du mest 2012-spill? Om sistnevnte, hvorfor? Fordi spill faktisk får en mindre relativ verdi når de blir eldre?

 

Mener du piratkopiering og bruktsalg er det samme? Basert på hva?

 

AtW

Lenke til kommentar

Et hus er fortsatt ikke en digital vare, og vil påvirekes av tiden, som sagt.

Det som skiller kvaliteten på et brukt spill og et nytt spill er at plata er brukt, ikke kvaliteten på spillet. Så hvordan skal en ta slike hensyn digitalt?

Av kjøp av spill i år tror jeg jeg har kjøpt et, Quantum Quandrum, hva det har å gjøre iforhodl til temaet er jeg usikker på. Eneste grunn til at spill får redusert pris pga alder er ikke fordi spillet er dårligere, men fordi det er lettere å selge. Deus Ex eller Half-Life er ikke dårligere enn de var når de kom ut, men om jeg skulle kjøpt det nå, så ville ikke jeg merke om det var "brukt" eller ikke, men det ville utgiver gjort.

 

Og en annen ting er å implementere dette. Skal utsalgstedet gi en pris hvor du kan få litt penger tilbake for å miste lisensen, eller et slags marked hvor kjøp og salg regjerer?

Lenke til kommentar

Et hus er fortsatt ikke en digital vare, og vil påvirekes av tiden, som sagt.

Det som skiller kvaliteten på et brukt spill og et nytt spill er at plata er brukt, ikke kvaliteten på spillet. Så hvordan skal en ta slike hensyn digitalt?

Av kjøp av spill i år tror jeg jeg har kjøpt et, Quantum Quandrum, hva det har å gjøre iforhodl til temaet er jeg usikker på. Eneste grunn til at spill får redusert pris pga alder er ikke fordi spillet er dårligere, men fordi det er lettere å selge. Deus Ex eller Half-Life er ikke dårligere enn de var når de kom ut, men om jeg skulle kjøpt det nå, så ville ikke jeg merke om det var "brukt" eller ikke, men det ville utgiver gjort.

 

Og en annen ting er å implementere dette. Skal utsalgstedet gi en pris hvor du kan få litt penger tilbake for å miste lisensen, eller et slags marked hvor kjøp og salg regjerer?

 

Du går rundt grøten hele tiden, hus påvirkes av tiden, men kvaliteten går som regel ikke nedover. Er du enig i det, ja eller nei? Synes du det fungerer å selge hus brukt? Ja eller nei? Hva vil selge dyrest, ett 10 år gammelt spill med en feilfri dvd, eller ett 1 måned gammelt spill med ett par små riper? Kjøper du like mange spill fra alle årstall, eller mest fra 2012?

 

Kan du ikke svare på disse spørsmålene? Det er påfallenede at du ikke svarer, og grunnen er ganske klar: du vet bruktsalg fungerer også med ting som ikke går ned i verdi og kvalitet, du vet den relative kvalitet på spill synker over tid fordi spill blir mer avanserte hele tiden. Men du ønsker ikke å svare, fordi det svekker argumentene dine.

 

AtW

 

Meh, det er vel ingen som kan tvinge Steam og andre til å implementere løsninger for dette ...

 

Ja, hvis du lager en brukerkonto for hvert spill, skal du nå stå fritt til å selge kontoen med innhold til andre vil jeg tro ...

 

EU kan lett tvinge steam til å implementere løsninger for det, om de ønsker det. Akkurat som norske butikker er tvunget til å ta imot ting på angrerett om de driver en nettbutikk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Et hus har ingenting med saken å gjøre. En selger ikke brukte tekst-meldinger, eller brukte samtaler.

Det fungerer fint å selge hus. At et hus er "Brukt" er irrelevant. Om et hus er ubrukt, men 50 år gammelt, er det annerledes enn et brukt hus som er 50 år gammelt?

Ville nok solgt det nye spillet dyrest siden det har mest potensiale for å selge, mens et ti år gammelt spill har hatt ti år og har nådd sin topp.

 

Poenget er enda, hvordan er et digitalt produkt brukt? Om jeg kjøper et spill og spiller det 500 timer, eller om jeg spiller 30 minutter, endrer ikke det spillet eller kvaliteten på spillet for en annen. En plate som er brukt i 500 timer er nok mer sliten enn en som er brukt 30 min.

Det blir for enkelt å si at "men vi kan med virkelige produkter", og det er der argumentasjonen svikter, at et digitalt produkt nettopp ikke er virkelig og det er bare en lisens til å spille. Og det som også er kjernen i piratkopierings-debatten, at en ikke stjeler på samme måte som en stjeler i en butikk.

 

Om dette innføres kan jeg like gjerne piratkopiere siden det i praksis gir utgiver like lite og kun et mellomledd som får penger av denne industrien. Kanskje jeg kan selge piratkopier? For en kan jo selge ting en stjeler i butikken.

Lenke til kommentar

Et hus har ingenting med saken å gjøre. En selger ikke brukte tekst-meldinger, eller brukte samtaler.

Det fungerer fint å selge hus. At et hus er "Brukt" er irrelevant. Om et hus er ubrukt, men 50 år gammelt, er det annerledes enn et brukt hus som er 50 år gammelt?

Ville nok solgt det nye spillet dyrest siden det har mest potensiale for å selge, mens et ti år gammelt spill har hatt ti år og har nådd sin topp.

 

Poenget er enda, hvordan er et digitalt produkt brukt? Om jeg kjøper et spill og spiller det 500 timer, eller om jeg spiller 30 minutter, endrer ikke det spillet eller kvaliteten på spillet for en annen. En plate som er brukt i 500 timer er nok mer sliten enn en som er brukt 30 min.

Det blir for enkelt å si at "men vi kan med virkelige produkter", og det er der argumentasjonen svikter, at et digitalt produkt nettopp ikke er virkelig og det er bare en lisens til å spille. Og det som også er kjernen i piratkopierings-debatten, at en ikke stjeler på samme måte som en stjeler i en butikk.

 

Om dette innføres kan jeg like gjerne piratkopiere siden det i praksis gir utgiver like lite og kun et mellomledd som får penger av denne industrien. Kanskje jeg kan selge piratkopier? For en kan jo selge ting en stjeler i butikken.

 

Du gjemmer det bak at det er digitalt, men klarer ikke å argumentere for hvorfor det gjør den store forskjellen. Slitasje er irrelevant om den ikke er ekstremt om du selger boxed spill. Allikevel har det fungert i lang tid. Det som bestemmer prisen der er alder, ikke slitasje. Med unntak av spesielle samlerobjekter, så er det ingen som sier "selger mass effect 3, kjempedeal, da det bare er spillt i 10 timer" når de selger boxed games. Det er stort sett kun alder som bestemmer prisen, hvordan er dette annerledes med rene digitale utgaver.

 

Det er bare det at det er ett reellt produkt, og ikke en lisens. EU har nå også klarifisert dette.

 

At utgiver ikke tjener på bruktsalg er bare tull.

 

AtW

Lenke til kommentar

Blir vel slutt på salg av spill via Steam kan jeg tenke meg, i fremtiden "leier" man spill.

Samme pris, bare at når ditt kundeforhold "opphører" faller rettighetene tilbake til Valve.

 

Spillutleie finnes allerede i fysisk form så hvorfor ikke digitalt. Jeg tenker at eie og leie av programvare vil sameksistere i fremtiden som det gjør nå uavhengig av om det er fysisk eller digital distribusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...