Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ulovlig økning av husleie?


Drunk_Panda

Anbefalte innlegg

Fikk akkurat nå en mail fra husleie firmaet som jeg leier av.

 

De varslet i dag 2. juli om en husleie økning den 1. august.

 

Ja du leste rett, om mindre enn en måned. Er dette lov? Dette er også den første skriftlige beskjeden som har kommet angående dette.

 

"§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2."

 

La oss si at i kontrakten jeg skrev så skrev jeg under på at det er mulig å øke leien 1 mnd etter beskjed, kunne de da økt den?

 

 

Eller blir det "§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk."

 

som gjelder for meg? Har bodd der i 2 år og 11 mnd

Endret av Drunk_Panda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk akkurat nå en mail fra husleie firmaet som jeg leier av.

 

De varslet i dag 2. juli om en husleie økning den 1. august.

 

Ja du leste rett, om mindre enn en måned. Er dette lov?

[...]

Eller blir det "§ 4-2. Indeksregulering

[...]

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk."

 

Hvis de skal indeksregulere leien fra 1. august, så burde de ha sendt mailen seinest lørdag for at dette varselet skal være gyldig. Sier datofeltet i mailens headere at den er sendt i dag?

 

Det virker også litt uproft å ikke oppgi prisen, men det kan muligens tyde på at de ønsker å indeksregulere med KPI som ligger tettest mulig opptil tidspunktet da leien ble fastsatt og tidspunkt for leieøkning. Nyeste tilgjengelige konsumprisindeks er i dag for mai 2012, juni-tallene publiseres sannsynligvis i neste uke.

Lenke til kommentar

Ordrett sitering; "Hei!

 

Vi vil med dette varsle om at husleien for deres leilighet kommer til å bli justert i henhold til konsumprisindeksen. Dette vil innebære en økning i husleie fra og med 01.08.2012. For mer informasjon angående dette henviser vi til paragraf 3 i leiekontrakten.

Vi kommer tilbake med konkret økt beløp for hver enkelt leilighet senere, når dette er klart"

 

Mailen kom i dag klokka 14:30

Lenke til kommentar

men uansett, er maks økning de kan gjøre 4.8%?

Rundt der ja.

 

eller kan de ta utgangspunkt i leiemarkedet i bergen og øke med mye mer?

 

Som du selv siterte i OPen kan de tilpasse til gjengs leie. Men det krever altså varsel 6 måneder i forveien. Og du må ikke automatisk godta det utleier påstår er "gjengs leie".

 

Her er det nok heller snakk om en vanlig indeksregulering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...