Gå til innhold

Motorkombinasjon til ROV - børsteløs motor med ducted fan


Anbefalte innlegg

Kjempespennende prosjekt, jeg ville imidlertid brukt isopor eller lignende for oppdrift, ikke rør du tetter selv, er en fare for lekasje og den synker.

Rørene skal sannsynligvis bores full av hull så de fylles raskt med vann, og ikke være tette for å bidra til oppdrift. Dette er fordi at dersom de lekker litt, så vil det lille vannet føre til at vekten/tyngdepunktet blir forskjøvet, men også så vil vannet være vanskelig å få ut, dersom det først kommer inn. Isopor er så vidt eg har fått med meg en dårlig ide fordi det kan komprimeres under trykk. Til å begynne med så skal eg montere to rør på 11cm diameter som er ett i hver ende og fult med luft, for å skape oppdrift. Når riggen er testet litt over tid og eg begynner å prøve meg på litt dybde(15+ meter nedover) så skal disse rørene fylles med et ikke-komprimerbar flytemateriale. Hva det blir har eg ikke funnet ut av enda.

 

Bare sånn at du ikke glemmer: hvis roven blir 1x1x1 meter må den veie 1 tonn (!) for å være i likevekt med vannet!

 

- den så litt stor ut :)

Husk at den ikke er 1x1x1 meter solid da ;)

Rørene er hule(og blir fylt med vann) og hele området inni blir åpent.

Da sjønner jeg, trodde du tenkte å bruke deler av ramma som flyteelement og den kombinasjonen er å be om bråk.

Kjenner den morsome effekten med komprimerbar luft og oppdrift, har dykket og når du går ned komprimeres oppdrift blæra så du synker ned som igjen genererer mer komprimering.

 

Og ja ramma er stor siden den også virker som en støtfanger/ transport boks, alt er inne i denne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Bare sånn at du ikke glemmer: hvis roven blir 1x1x1 meter må den veie 1 tonn (!) for å være i likevekt med vannet!

 

- den så litt stor ut :)

Husk at den ikke er 1x1x1 meter solid da ;)

Rørene er hule(og blir fylt med vann) og hele området inni blir åpent.

 

Forstått!

Kan bli bra dette her! - gleder meg til å se resultatet framover :)

Lenke til kommentar

Eg er på ingen måte ekspert, og bruker bare eksempeldesign fra nettet som referanse når eg lager denne. Men slik eg har forstått det så vil større ramme føre til økt masse som gjør doningen mer stabil i vannet. Samtidig så vil den åpne ramma gjøre at strømmen ikke får så lett tak i doningen for å dra den med seg. I teorien, slik eg har forstått det.

 

Så det blir spennende å teste :)

 

Er dog litt usikker på om eg skal gå for batterier i ROV'en eller om eg skal kjøre strøm ned i egen kabel.

Lenke til kommentar

Tror det er best med så få og liten kabel ned til roven. Med fire motorer kommer du til å trekke litt strøm.. Dessuten er det lettere å få ting tett jo mindre gjennomføringer du har! Batteriene er dessuten med på å holde stabiliteten oppe!

 

Jeg ville lagd det slik at lading går via kabelen, men at batteriene er fast inne i roven. - da slipper du også en luke for å ta ut og inn batteriene...

 

- men dette er jo slik jeg ville gjort det da, - tror jeg :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...