Gå til innhold

Hvorfor er ikke Hemp mer utbredt..


Anbefalte innlegg

i disse miljøtider..

 

 

Hemp is NOT marijuana. It is impossible to get high off of hemp or use hemp as a psychoactive substance or recreational drug. Hemp CAN be used to efficiently and sustainably produce paper, ethanol, wood, concrete, plastic, and thousands of other products.

 

Det var en gang veldig utbredt:

Watch the full 13 minute production, Hemp for Victory, which was released in 1942 by the U.S. Department of Agriculture.

 

http://www.youtube.com/watch?v=2MwNE28u_Cs&feature=youtu.be

011b01c8be97$127c3c10$f2ec8446.png

 

Hvorfor bruker vi masse penger på "miljøkvoter" når vi kan gro hemp til feks drivstoff? Henry Ford lagde en bil som gikk på hemp. Plasten rundt var også hemp, miljøvennlig plast, som ikke bruker 100 år på å råtne. Sterkere enn stål-plast, som man kan slå med ei øks, og 0 bulk.

 

Hvorfor hogger vi ned trær til å lage papir av, når ett tre bruker rundt 80 år på å gro opp igjen, mens en hemp åker bruker 4-5 uker? Hemp sluker også en del mer C02 enn trær.

 

Diskuter!

Endret av Caddy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt inntrykk: Markedskrefter. Noen vil tape penger dersom hemp blir utbredt som et alternativ til bomull og alt andre det kan erstatte. Jeg tror fordelene med hemp er veldig godt kjent blant de som vil unngå en hemprevolusjon, og at det brukes store summer på å vedlikeholde linken som hemp har med hasj (om enn vag, så tror jeg mange tror du må være narkoman for å benytte klær av hemp).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk: Markedskrefter. Noen vil tape penger dersom hemp blir utbredt som et alternativ til bomull og alt andre det kan erstatte. Jeg tror fordelene med hemp er veldig godt kjent blant de som vil unngå en hemprevolusjon, og at det brukes store summer på å vedlikeholde linken som hemp har med hasj (om enn vag, så tror jeg mange tror du må være narkoman for å benytte klær av hemp).

 

Enig.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bruke det norske ordet hamp, så høres det ikke fullt så eksotisk ut.

 

Hamp brukes i naturtau, i tradisjonelle potetsekker og lignende. Å bruke hamp til å bygge hus av er ulogisk og å lage plast av hamp er tungvint, petroleum (olje) er det stoffet det er mest logisk å lage plast av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det noen som vet hvordan papirutbytte på hamp vs. trær er?. Sett at man har to like store områder med trær og hamp. Hva kan produsere mest råstoff til papir i løpet av si 5 år?

 

Forøvrig er det ingen logisk grunn til å bruke hamp hvis de produktene vi har i dag er like god eller bedre/mer effektive.

 

Forøvrig, hvorfor er det bra å lage en bil i et materiale som råtner?

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Tja, plastik råtner jo også, men har et råtningstid på 100 år ved ideele forhold. Sølv råtner, så gjør aluminium også. Så i og seg selv er det ikke engang et problem, spesielt siden det er solide saker.

 

Og for å sitere wikipedia på Hemp:

Hemp is one of the faster growing biomasses known,[6] producing up to 25 tonnes of dry matter per hectare per year.[7] A typical average yield in large scale modern agriculture is about 2.5–3.5 t/ac (air dry stem yields of dry, retted stalks per acre at 12% moisture). Approximately one tonne of bast fiber and 2–3 tonnes of core material can be decorticated from 3–4 tonnes of good quality, dry retted straw

Finne ikke noe tall for diverse skog på wikipedia, men "faster growing" indikerer vel at skog er vel tregere.

Lenke til kommentar

Den som leser, finner:

 

http://www.industrialhemp.net/

http://www.hempfarm.org/index.html

http://www.hemp.com/

 

Men folk er stort sett for opptatt til å spørre om de "viktige" tingene i livet.. ;)

 

Også tror jeg det er 4-5 uker før hemp bør høstes, og gjerne 50+- år for tre. Regn selv... (Hemp blir ikke bare papir når du høster det, så ta med i regnestykket alt annet du kan bruke planten til.)

 

Bilen råtner når den går på dynga, (optimale forhold) ikke når den står i friluft. Og i dette "bruk og kast" samfunnet vi allerede er inne i, burde det ikke være no problem å kjøpe en ny plastbit om det skulle begynne å råtne før bilen er gammal nok til å skiftes ut.

 

Trepapir blir gult med tiden. Hemp papir gjør ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...