Gå til innhold

Hvorfor bryter noen trafikkreglene?


jarah

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Det er enkelte ting som jeg ikke klarer å forstå knyttet til trafikken. Jeg er en 18 år gammel gutt som har hatt mopedlappen i to år, samt billappen i to måneder. Jeg har aldri brutt noen alvorlige former for trafikkregler eller fartsgrenser +/- 5 km/t, kan vel si at jeg kan gå gjennom prøvetiden på førerkort klasse B ganske problemfritt.

 

Undertegnede er en normal gutt som går videregående skole som lever et normalt ungdomsliv.

 

Jeg kan ikke si at jeg er noe spesiell paragrafrytter, men jeg klarer ikke forstå hvorfor venner og bekjente klarer å kjøre med for høy promille i blodet, bryte fartsgrenser med flere titalls km/t over grensa. Hvorfor? Er folk så egoistiske at de klarer å gjøre slike ting?

 

En kompis av meg kjørte i 100 km/t i 50-sonen i byen forleden og mistet førerkortet til kr 25 000,- etter to uker. For å være ærlig håper jeg han får en sperrefrist på minst ti år.

 

Bare mine tanker..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Japp, legg skylden på foreldrene.

 

Fart og spenning er for mange viktigere enn å være lovlydige.

Men han karen slipper nok 10 år's sperrefrist. Straffene i Norge er ikke så strenge.

 

Jeg leste om en ulykke i Saudi-Arabia, så var den en kar som hadde kjørt ned og drept to personer.

Han fikk en hoggende straff. Han ble dømt til døden med halshogging.

Lenke til kommentar

Kan oppdragelse ha så mye med kjøringen å gjøre? Dette er voksne folk som for all del burde forstå forskjellen mellom rett og galt. Det at noen kan finne på å kjøre med promille kan jeg aldri noen gang forstå. Er selv ''bare'' 22, og hatt lappen i nesten 4 mnd. nå, og kunne aldri i verden tenkt på å sette meg inn i bilen bare jeg har hatt en øl på en god del timer.

 

Kanskje hadde mer markert og sivilt politi på veiene gjort at folk tenker seg mer om. De som ønsker å kjøre i veldig høy hastighet er det jo bare å ta en tur til Tyskland å frese litt rundt på autobahn, der det fortsatt er fri fart..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dårlig oppdragelse er det hvertfall ikke.

 

Min mamma jobber i statens vegvesen (sjef for trafikkstasjonen i gjøvik og fagernes), så jeg har fått det inn med t-skje at jeg ikke skal kjøre fort fra jeg var veldig liten.

Belte bruker jeg alltid, å det har jeg alltid gjort.

 

Men, jeg er glad i fart, noe som ligger i slekten fra min fars side.

Ligger alltid oppunder grensa for å miste lappen om jeg har veien for meg selv. Det er rett og slett fordi jeg syntes at fartsgrensene i det landet her er i snitt 10-20km for lav i forhold til bilene og veiene.

Pendler til og fra oslo med en Toyota Hiace, 70km/t på lange strekninger og slake svinger virker alt for treigt, til og med med en så stor bil.

 

I byer så er det noe helt annet så klart, men på landeveier så er grensene generelt for lave. Virker som om fartsgrensene er satt for at 90 åringer skal ha god tid til å reagere hvis det skjer noe.

Klarer man å kjøre ut om man ligger i fartsgrensen eller litt over så har man ingen ting å gjøre i en bil imo, da det krever 0 erfaring eller dyktighet å holde seg på veien her i Norge.

 

Mer og bedre opplæring pluss litt høyere fartsgrenser hadde ikke gjort meg noe hvertfall.

 

Er heller ikke rart enkelte av oss kjører forbi andre, da det kryr av tullinger som ikke klarer å holde farten oppe i oppover-bakker eller i svinger (for ikke å snakke om tuneller! hva er det med de som bremser opp før/i tuneller?!)

Hilsen en som til tider blir gal bak rattet.

Endret av Kjetil_90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ble tatt i endel km over og var 1-2 km/t unna å miste kortet. Kjørte forbi et vogntog som sneglet seg fram i svingene og bakkene, for så å dra på over fartsgrense der veien var fin for forbikjøring. Ifølge politiet så fjernet de automatisk 10km/t på forbikjøring og politiet hadde full forståelse for hastigheten - men tatt var tatt. (20 år siden dette, så mulig denne grensen er endret på den tid - blitt tatt kun 1 gang, så det vet jeg ikke)

Lenke til kommentar

Fra Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv. §§ 2-2:

[...]

Har fartsovertredelsen skjedd i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring, vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20-30%). Dette gjelder ikke når fartsoverskridelsen har vært vesentlig høyere enn det som er påkrevet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring, eller den motorvogn som ble forbikjørt holdt høyere hastighet enn tillatt.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-20031219-1660-002.html

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Fra Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv. §§ 2-2:

[...]

Har fartsovertredelsen skjedd i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring, vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20-30%). Dette gjelder ikke når fartsoverskridelsen har vært vesentlig høyere enn det som er påkrevet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring, eller den motorvogn som ble forbikjørt holdt høyere hastighet enn tillatt.

 

http://www.lovdata.n...9-1660-002.html

 

Så man kan faktisk kjøre forbi 20 til 30% fortere enn farten akkurat der og da? Eller forsto jeg dette feil.

Lenke til kommentar

Fra 30 til 60 soner så mister man lappen ved 26km/t over, i 70 til 100 soner så mister man lappen ved 36km/t over :)

 

Man mister lappen i de forskjellige sonene :

 

30sone = 56km/t

40sone = 66km/t

50sone = 76km/t

60sone = 86km/t

 

70sone = 106km/t

80sone = 116km/t

90sone = 126km/t

100sone = 136km/t

 

Happy speeding! :)

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Men da lurer jeg på, jfr. innlegg #10:

 

Om man blir tatt i 116 km/t i 80-sone "i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring", vil man da

1) trekke fra 20-30% av målt hastighet, slik at man ikke mister førerretten likevel, eller

2) trekke fra 20-30% av den perioden man i utgangspunktet ville mistet førerretten for et lignende forhold uten tilknytning til forbikjøring?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klarer man å kjøre ut om man ligger i fartsgrensen eller litt over så har man ingen ting å gjøre i en bil imo, da det krever 0 erfaring eller dyktighet å holde seg på veien her i Norge.

 

Er heller ikke rart enkelte av oss kjører forbi andre, da det kryr av tullinger som ikke klarer å holde farten oppe i oppover-bakker eller i svinger

Håper inderlig ikke din mor tenker som deg, for da får vi et seriøst problem.

Om du sammenligner veier i Norge, så ja - visse strekninger kan man kanskje øke fartsgrensen der man har flotte og finer veier, kanskje også med dobbeltfelt og midtdeler og hele pakka, men utrolig mange plasser kan fartsgrensen være i overkant av høy.

 

Ikke alle kjører med tom bil, noen har til tider også med seg nærmere 50 tonn, og klarer å holde jevnt rundt 80 (de fleste også et par kilometer over). Men visse folk skal jo på død og pine forbi, selv i sving som du nevner. Man MÅ ligge i fartsgrensen eller over, eller så faller verden sammen? Hvor mye sparer man egentlig på å foreta livsfarlige forbikjøringer?

Nei, ikke alle er verdens beste sjåfør, og veldig mange kjører jo ut nettopp fordi de kommer opp i en farlig situasjon.

Hvorfor tror du f.eks at tungbiluhell øker i forhold til å utforkjøringer? Det er vel ikke tilfeldig at et vogntog på 50tonn velger å legge seg ut i grøfta kontra å kollidere med møtende trafikk? Er vel egentlig veldig klart hvem som taper den duellen.

 

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Lenke til kommentar

Fra 30 til 60 soner så mister man lappen ved 26km/t over, i 70 til 100 soner så mister man lappen ved 36km/t over :)

 

Man mister lappen i de forskjellige sonene :

 

30sone = 56km/t

40sone = 66km/t

50sone = 76km/t

60sone = 86km/t

 

70sone = 106km/t

80sone = 116km/t

90sone = 126km/t

100sone = 136km/t

 

Happy speeding! :)

Mener det går på prosent. Hørte med trafikkskolen at man mister lappen allerede i 45 km/h i 30 sone. Det er jo tross alt 50% over fartsgrense.

Lenke til kommentar

Meget sjelden at jeg bryter trafikkreglene, men når jeg gjør det er det som regel pga fart. Dette fordi når det er snakk om lange distanser så sparer man en del tid på å ligge 10 over i det lange løp. Men holder meg alltid på riktig side av grensa i Norge pga meget høye bøter når man blir tatt, snakker av erfaring her.

Lenke til kommentar

Mennesker er ikke skapt til å bli satt grenser på er vel derfor mange bryter de, men er enig ang promille kjøring samt uansvarlig kjøring, fart er jeg noe uenig med da flere faktorer spiller inn om det er uforsvalig..

Som en tidligere eier av både R1,Ducati 848 samt div annet så kan jeg ikke skryte på meg å ikke bryte noe regler her og der i trafikken, men er forskjell på kjøre litt røft og være uforsvarlig..

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...