Gå til innhold

Enkeltmannsforetak og MVA før 50.000


Anbefalte innlegg

Ok, dette gjør meg meget forvirret. Jeg har et enkeltmannsforetak som jeg ikke har tjent over 50.000 på enda. Men jeg hørte at jeg skal legge på 25% MVA fra første krone. Derfor har jeg nå gjort det på fakturaer jeg har sendt ut gjennom sendregning.no.

 

Så hører jeg nå at jeg ikke har lov til det før jeg har tjent over 50.000 og er registert i MVA-registeret..

 

Da lurer jeg på, hva i all verden gjør jeg med fakturaene jeg nå allerede har sendt ut? Må jeg sende fakturaene på nytt, uten MVA? Eller er det nok å bare betale de 25% rett inn til skatteetaten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å lovlig opplyse om at du krever inn og kreve inn merverdiavgift må du være registrert i Merverdiavgiftsregisteret, enten frivillig eller pliktig. Dette følger av merverdiavgiftsloven §§ 15-14 (forbudt å opplyse om at du krever inn mva når du ikke er registrert) og 11-1 (avgiftssubjekt (ikke andre) skal kreve inn avgift).

 

Det er bare når du er frivillig forhåndsregistrert etter merverdiavgiftsloven § 2-4 at du kan kreve merverdiavgift fra første krones omsetning. Du kan forhåndsregistreres når det er tre uker til du når 50k.

 

Registreringspliktig er du fra og med tidspunktet du passerer 50k i omsetning (altså skal fakturaen som får deg over 50 000 beregnes med mva).

 

Hva du må gjøre? Du må velge. Etter § 11-4 annet ledd skal du innbetale merverdiavgift til staten når du (feilaktig) har opplyst at det er merverdiavgift - du kan ikke beholde beløpet selv.

 

Etter § 11-4 tredje ledd slipper du å innbetale beløpet til staten dersom du "retter feilen overfor kjøperen". Dette alternativet innebærer at du 1) må utstede kreditnota tilsvarende den feilaktige fakturaen, 2) må tilbakebetale feilaktig trukket merverdiavgift, og 3) utstede ny, korrekt faktura -- uten merverdiavgift.

 

 

Når du feilaktig har opplyst i fakturaen at merverdiavgift er (lovlig) innkrevd har du frist til den 10. i måneden etter at fakturaen er utstedt med å opplyse at du har krevd inn ulovlig avgift. Brytes denne fristen kan skattemyndighetene fastsette beløpet du skal innbetale ved skjønn.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Du fakturerer uten MVA inntil nettomsetningen (uten MVA) passerer 50.000, dernest registrerer du deg og krever MVA innbetalt på etterskudd fra de du har fakturert.

 

Unntaket er om du vet du kommer til å passere denne grensen innen tre uker fra du registrerer foretaket ditt. Da kan du registreres i MVA registeret og fakturere med MVA med en gang.

Lenke til kommentar

Så, kort sagt. De fakturaene jeg allerede har sendt ut, som har 25% MVA inkludert, disse kan bare være som de er? Så betaler jeg inn de 25% til Skatteetaten etterpå?

 

Enten det, eller så må jeg utstede kredittnota til kunden tilsvarende den summen de betalte for mye?

 

En annen ting, den summen på 50.000, er det årlig? Eller samlet sum? Si at jeg sender ut fakturaer for 30.000 étt år og 30.000 neste år, betyr det at jeg har kommet over grensen? Eller kan jeg tjene inntil 50.000 per år, før jeg må betale MVA?

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Så, kort sagt. De fakturaene jeg allerede har sendt ut, som har 25% MVA inkludert, disse kan bare være som de er? Så betaler jeg inn de 25% til Skatteetaten etterpå?

 

Enten det, eller så må jeg utstede kredittnota til kunden tilsvarende den summen de betalte for mye?

 

En annen ting, den summen på 50.000, er det årlig? Eller samlet sum? Si at jeg sender ut fakturaer for 30.000 étt år og 30.000 neste år, betyr det at jeg har kommet over grensen? Eller kan jeg tjene inntil 50.000 per år, før jeg må betale MVA?

 

Nei, når du er registrert i MVA registeret forblir du det til du avvikler driften. Det beste i min oppfatning er å utstede en kredittnota til kunden og tilbakeføre feilaktig krevd MVA. Det blir vel hodebry for kundene dine å bokføre bilagene du har sendt ut når de ikke kan kreve tilbakebetalt moms før du er i MVA registeret. Etter min mening synes jeg nå det er det mest ryddige.

 

Husk nå også at denne grensen på 50K er nettobeløp, det vil si du må passere 50K eks mva før du kan registrere deg i MVA registeret. Legg også merke til hva krikkert tilføyer med den første fakturaen som vipper omsetningen din over denne terskelen.

Lenke til kommentar

En vanlig tabbe du har gjort, du kan satse på tilgivelse. Jeg fikk hvertfall det den gangen jeg tabbet meg ut slik for mange herrens år siden, jeg bare betalte MVA-en i og med jeg passerte MVA-grensen ganske så kjappt.

 

Nei, du må ikke passere grenesen hvert år men går det for lang tid mellom så kan du bli slettet fra MVA-registeret.

Lenke til kommentar

Nei, når du er registrert i MVA registeret forblir du det til du avvikler driften. Det beste i min oppfatning er å utstede en kredittnota til kunden og tilbakeføre feilaktig krevd MVA. Det blir vel hodebry for kundene dine å bokføre bilagene du har sendt ut når de ikke kan kreve tilbakebetalt moms før du er i MVA registeret. Etter min mening synes jeg nå det er det mest ryddige.

 

Det er årsaken til at en ikke-avgiftspliktig er forpliktet til å tilbakebetale merverdiavgift enten til selger eller innberette og innbetale til Skatteetaten -- fordi andre avgiftspliktige har krevd (og muligens fått) fradrag for dette som inngående merverdiavgift.

 

Effektivt sett sier myndighetene at enten må du betale inn dette til oss, slik at vi faktisk får de pengene de krevder fradrag for, ellers må du tilbakeføre slik at de ikke får fradrag for det...

Lenke til kommentar

Ok, jeg tror jeg forstår. Men en annen ting, den kredittnotaen jeg sendte tidligere i dag, skal den eksamte summen stå som minus? Det visste jeg jo ikke.. Det er ikke slik at de forstår dette? Ettersom det står kredittnota på fakturaen, pluss et svært kryss over den. Må det alltid stå i minus? Så jævlig teit om jeg har tabba meg ut igjen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...