Gå til innhold

Ripe i objektivglass


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en brukt nikkor 70-200mm f2.8, som er to år gammelt. Objektivet har en ripe i fremre objektivglass. Vil dette ha noe å si på bildekvaliteten? Størrelsen på ripen er uviss, da jeg bare har sett den på et bilde tatt med mobil. Setter pris på gode råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderer å kjøpe en brukt nikkor 70-200mm f2.8, som er to år gammelt. Objektivet har en ripe i fremre objektivglass. Vil dette ha noe å si på bildekvaliteten? Størrelsen på ripen er uviss, da jeg bare har sett den på et bilde tatt med mobil. Setter pris på gode råd.

Tror ikke du skal bekymre deg for mye om riper i frontelementet, det skal mye til for at det vises på bilder.

 

http://www.lensrentals.com/blog/2008/10/front-element-scratches <---

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg ville kjøpt det objektivet likevel, for du kan ikke vite hva slags andre skader som du IKKE ser som kan ha oppstått av samme årsak som ripen.

 

Selgern sier han ikke vet hvordan ripen ble til, og at bilder tatt med det blir bra. Jeg er i tvil om jeg kjøper det, derfor jeg trenger råd fra andre med peiling.

Lenke til kommentar

Har du muligheten til å prøve objektivet før kjøp? Og hvor mye prisavslag i forhold til normal bruktpris for dette objektivet gir han deg? Jeg skulle hatt et vesentlig prisavslag for å kjøpe et objektiv med en såpass dyp ripe selv om skaden ikke vises på bilder.

 

Virker ikke som ripen er dyp, målene mine er lengde og bredde som et kulepennhode. Jeg får ikke prøvd objektivet da selger bor i kristinsand og jeg i Oslo. Prisen han vil ha er 11500,- har sett samme linse brukt til 13000,-. Å gi 1500,- mer for et helt objektiv er vel mer fornuftig.

Lenke til kommentar

Lengden på ripen er en ting, men tykt som et kulepenn hode hadde bekymret meg mer.

Jeg ville ikke kjøpt det vertfall.

 

Men jeg har ingen grunn til å betvile det selger sier om at det ikke synes på bilder dog.

11.500,- er mye penger, uansett hvor mye det er verdt og da ville ikke jeg hatt noen riper i det vertfall, og spesielt ikke i selve glasset.

 

Men du får vurdere selv hvor god prisen er i forhold til det du får. Jeg hadde nok prutet det en del ned med det argument at man ikke vet hvordan ripen oppsto og at man da bør ta høyde for at det kan ha fått slag i tillegg, og dermed er det stor fare for at levetiden på objektivet er blitt redusert.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Til den prisen på 11.500,- er det ingen grunn til å tåle noen som helst feil!

Objektivet koster jo bare 15.400,- splitter NY ifølge prisguiden!!!

 

Med 1.4 meter som minste fokusavstand, sier det seg selv at ripen er mye ute av fokus uansett hva man fokuserer på, at den er spredd utover hele bildet! Så å påstå at den ikke synes på bildet er en sannhet med modifikasjoner... Nei, den synes ikke som en "ripe" i bildet, men den "synes" som en svak kontrast-forverring over hele bildet. I tillegg kan ripen som sagt skape skygger, refleksjoner og flare.

 

Skulle jeg vurdert et objektiv med en sånn skade, snakker vi iallefall 1/3-pris!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at en ripe som beskrevet ikke vil være synlig på bilder - jeg tror ikke på at du vil kunne se forskjell på det samme bildet med og uten ripe. Det eneste vil være økt flare hvis du får kraftig strølys direkte inn på ripa, samt en svak mørkere strek på runde bokehsirkler fra et punktlys. Nei, ozone - er uenig.

Lenke til kommentar

Man må vel streng tatt ta høyde for at objektivet kan ha fått seg en trøkk og at man KAN slite med dette i ettertid hvis man er uheldig.

 

Om dette er sjanse man vil ta er jo opp til hver enkelt, men personlig ville jeg ikke kjøpt objektivet i det hele tatt med ripe. Men det kan jo bare hende at det er jeg som er sær og litt perfeksjonist...

 

Når jeg mener perfeksjonist så er jeg ikke det til vanlig altså, men når det kommer til orden på fotoutstyret så er jeg det :)

Lenke til kommentar

Samtidig vil jeg påstå at:

Sålenge det er en ripe i frontelementet, så bør prisen ligge godt vanlig bruktpris. Med så liten forskjell på nypris vs. brukt hadde jeg også enten funnet ett uten ripe til samme prisen eller spart ett par tusen til og kjøpt det nytt.

Lenke til kommentar

Samtidig vil jeg påstå at:

Sålenge det er en ripe i frontelementet, så bør prisen ligge godt vanlig bruktpris. Med så liten forskjell på nypris vs. brukt hadde jeg også enten funnet ett uten ripe til samme prisen eller spart ett par tusen til og kjøpt det nytt.

Så det ozone sier om pris, burde være det objektivet ligger på i pris? 1/3 av nypris?

Lenke til kommentar

Så det ozone sier om pris, burde være det objektivet ligger på i pris? 1/3 av nypris?

Det synes jeg kanskje blei litt drøyt igjen, med tanke på at det kun er en ripe i frontelementet. Jeg er ikke den som handler mest på bruktmarkedet, men jeg ville sagt 'ett godt stykke under vanlig bruktpris'.

 

Er du usikker så ville jeg nok droppa det og kanskje heller lagt i litt mer for ett du vet er helt. Som nevnt av andre over her så vil det antakeligvis ikke gi noe utslag, men 11.500,- kroner for ett produkt du ikke kan få testet og som du er usikker på - det kan fort bli dyrere enn du ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...