Gå til innhold

Beste kamera og objektiv kombinasjon.


Anbefalte innlegg

Da har jeg fått mange fine svar. Takker for det. Ja jeg får gå for det jeg føler for, har råd til, så får det bli med det. :)

 

Hvis du forteller litt om hvilken bruksområde du ser for deg bruken av et speilrefleks kan jeg/vi anbefale det beste kamera og objektiv/er som gjør bruken optimalt, det er mye enklere en og finne verden beste kamera/objektiv :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hvilket bruksområde. Hovedsakelig så er det natur. Men er inne på allt mulig annet også. Action, landskap, macro, portrett osv. Så noe bestemte motiver er det ikke. Er ute etter et kamera som egner seg til det meste. Og så bra som mulig. Noe som kan være raskt og presist på autofokus er å foretrekke. Mest mulig bilder pr sekund er også ønskelig. Lysstyrke er også viktig. Jo høyere jo bedre. Nå har jeg Nikon fra før, så det å hoppe over på noe annet blir unødvendig dyrt.

Så hvilket kamera passer da? :)

Lenke til kommentar

Ja, hvilket bruksområde. Hovedsakelig så er det natur. Men er inne på allt mulig annet også. Action, landskap, macro, portrett osv. Så noe bestemte motiver er det ikke. Er ute etter et kamera som egner seg til det meste. Og så bra som mulig. Noe som kan være raskt og presist på autofokus er å foretrekke. Mest mulig bilder pr sekund er også ønskelig. Lysstyrke er også viktig. Jo høyere jo bedre. Nå har jeg Nikon fra før, så det å hoppe over på noe annet blir unødvendig dyrt.

Så hvilket kamera passer da? :)

 

Slettes ikke ,det trenger faktisk ikke koste noe ekstra å skifte system , heller tvert om ,om det du har er ettertraktet.

Jeg solgte mitt canonutstyr og hadde fortjeneste faktisk :-)

Lenke til kommentar

Nå har jeg Nikon fra før, så det å hoppe over på noe annet blir unødvendig dyrt.

Siden du har Nikon så er vel D7000 et opplagt valg i den litt rimeligere klassen, D800 hvis du har råd og optikk som passer.

D800 er vel ikke det beste valget om man skal ha høy skuddtakt og Nikon. Da er vel heller D4, evt en pent brukt D3s å foretrekke.
Lenke til kommentar

Nå har jeg Nikon fra før, så det å hoppe over på noe annet blir unødvendig dyrt.

Siden du har Nikon så er vel D7000 et opplagt valg i den litt rimeligere klassen, D800 hvis du har råd og optikk som passer.

D800 er vel ikke det beste valget om man skal ha høy skuddtakt og Nikon. Da er vel heller D4, evt en pent brukt D3s å foretrekke.

Han skriver hovedsakelig natur, men nevner altmulig annet, inklusiv action også. Hadde action vært hovedområde hadde nok D300s og D4 vært bedre alternativ,. Det blir jo alltid en avveining. Hverken D7000 eller D800 er topp actionkameraer, men de er jo ikke dårlige heller.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Interessert å se hva som frister folk. A77 synes jeg ikke frister i forhold til D7000. På papiret så ser 5DMkIII som et lettere slappt kamera, men de fleste som faktisk har brukt den, finner at det er et utrolig bra kamera. Jeg har prøvd det selv og jeg må si at jeg likte godt det jeg så. Synd at det er så stort som det det er.

Lenke til kommentar

Jeg har et D7000. Men jeg synes det stopper fort opp. Jeg så Sony A77 på youtube her, og det var det futt i. Men det er et annet system igjen. D800 blir enda værre enn D7000. D4 blir et saftig prishopp, men ikke utenkelig.

Jeg er enig med Tomsi42 og jeg oppfatter D7000 som et bra alternativ til A77. A77 har riktignok høyere framerate og masse fancy funksjoner, men til action ville jeg heller hatt optisk søker

 

D7000 (hadde du skrevet at du hadde det hadde sluppet å få det anbefalt) klarer jo seks bilder i sekundet, serier på vel 20 bilder i JPG og 6 med RAW (enig i at det er litt svakt).

 

D800 er vesentlig bedre på lengde av serier og gir i følge dpreveiw serier på 40 bilder i FX mode og JPG, 16-17 med RAW, og 4 bilder i sekundet. Holder ikke det kan du bruke DX-mode, fortsatt ha omtrent samme oppløsning som D7000 og få serier på 100 bilder i JPG, 30 med RAW og da med 5 bilder i sekundet. Med batterigrep kan du også få 6 bilder i sekundet i DX-modus. Jeg synes det er ganske grei ytelse, ikke lenge siden fem bilder i sekundet var toppfart på halvproffe modeller.

 

Siden du allerede har D7000 kan du jo vente i hvert fall til Photokina og se om Nikon kommer med en D400 og/eller D600 som kanskje kan passe ditt bruksområde.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ja, jeg får kansje vente litt lenger. Nå er det kansje en ny D7000 på vei og? Jeg er også intressert i et kamera med vippbar skjerm. Da det også skal brukes til video.

Ser også noen spår en kombinasjon av D7000 og D300s erstatning og det ville ikke være så unaturlig. Det er ikke så stort sprang mellom disse. Kommer virkelig D600 som rimelig fullframe blir det kanskje for mye med to DX-modeller over 5000-serien. Uansett bare gjetninger, men at NIkon kommer med minst et kamera til i år virker veldig sannsynlig.

Lenke til kommentar

Skuddtakt på Nikon D300/D700 er veldig avhengig av hvordan kameraet er satt opp, ingenting som tilsier at man får bånn gass ut av det sånn uten videre. Hvis man kjører heftigste RAW formatet så faller hastigheten og antall bilder før bufferen er full, samme hvis man kjører RAW+jpg eller jpg filer som er modifisert i kamera med masse innstillinger på skarphet, farger, kontrast osv. Raskeste er å kjøre jpg filer og man må også ha ett raskt minnekort. Batteritypen i ett evt batterigrep vil også kunne øke hastigheten.

Lenke til kommentar

Jeg er også intressert i et kamera med vippbar skjerm. Da det også skal brukes til video.

 

 

Kanskje du heller burde vurdere Canon 600D...

 

Ja, hadde objektivene kunnet bli brukt om hverandre så. Kameraet ser midt i blinken ut det. Men skuddtakten på det har jeg ikke sett så mye på. For video så er vippbar skjerm på sin plass.

Lenke til kommentar

Personlig er den kombinasjonen som har gitt meg størst utbytte både kreativt, og økonomisk: Nikon D700 + Tamron 28-75mm f/2.8

 

Jeg støtter den!

Disse to kler hverandre svært godt. Dette forholdsvis rimelige Tamronobjektivet er et sikkert valg, det leverer bestandig. Selv på fullformat :)

Endret av TOH65
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...