Gå til innhold

dobbelt statsborgerskap


  

31 stemmer

  1. 1. er du for dobbelt statsborgerskap?



Anbefalte innlegg

hvilke partier er for en endring til mere 'liberale' lover når det kommer til dobbelt statsborgerskap?

vil det noen gang bli mulig for oss som er statsborgere i Norge og flytte til utlande og fortsatt få beholde vårt statsborgerskap til nasjonen Norge samt det landet vi flyttet til?

 

legger til en pol for og se hvor mange er for dobbelt statsborgerskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei. jeg er for at personer med dobelt statsborgerskap skal betale skatt for helse godene som man kansje får med og være både norsk og foreksempel amerikansk. men utover dette bør en person som ikke bor i norge men er statsborger i norge og et annet land ikke betale skatt til norge eller motsatt. med andre ord. så bør man betale skatt til begge landene men bare en veldig liten prosent til landet man ikke er bo satt i.

Endret av supercz
Lenke til kommentar

Hva er egentlig poenget med dobbelt statsborgerskap?

 

Det kan hende at du har jobbet lenge i to land, betalte skatt i begge men mister pensjon f eks fra et land hvis du flytter til den andre

 

Min bestefar var soldat i det kanadisk militær under WWI, risikert sitt liv for Canada og ble skadet samtidig som han jobbet i USA i 30 år og betalte masse skatt i USA. Han kunne velge å bli statsborger i Canada eller USA men ville miste sin pensjon fra dem ene eller den andre hvis han valgte bare et land. Heldigvis fikk han dobbelt stasborgerskap og mistet ingenting. Han ble født i England og var innvandrer til Amerika og kunne ha blitt britiske men han følte seg mer nord amerikansk enn engelske siden han flyttet da han ble ni år

 

Det finnes mange andre eksempler hvor en har fireldrer fra andre land f eks

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvilke partier er for en endring til mere 'liberale' lover når det kommer til dobbelt statsborgerskap?

vil det noen gang bli mulig for oss som er statsborgere i Norge og flytte til utlande og fortsatt få beholde vårt statsborgerskap til nasjonen Norge samt det landet vi flyttet til?

 

legger til en pol for og se hvor mange er for dobbelt statsborgerskap.

Norge forbyr ikke dobbelt statsborgerskap. Ihvertfall ikke i praksis.

 

Jeg bryr meg egentlig ikke noe særlig om dobbelt statsborgerskap er lovlig eller ikke. Det viktigste er at man har lov til å dra uten å bli straffet og at man ikke blir beskattet av Norge om man bor i utlandet. Det er noe jeg ikke liker med USA.

Lenke til kommentar

Tja, du kan jo lese Stortingskomitéens innstilling om spørsmålet (Innst.O.nr.86 (2004-2005) pkt 3.1.2):

 

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til at statsborgerskapet gir viktige rettigheter og plikter, og flertallet mener det er prinsipielt uheldig dersom den enkelte har slike plikter og rettigheter i mer enn én stat. Etter flertallets mening bør spesielt retten til deltakelse i nasjonal politikk innebære at det bør være klart hvor den primære politiske lojaliteten ligger.

 

Flertallet er kjent med at dobbelt statsborgerskap kan skape problemer i forhold til å gi den diplomatiske beskyttelse som norske borgere har krav på. Flertallet viser til at dette er spesielt vanskelig når det gjelder problemer borgeren kan møte i sitt annet hjemland. Flertallet viser til at det er spesielt viktig at norske myndigheter har mulighet til å gripe inn og gi beskyttelse i tilfeller der barn blir utsatt for tvangsekteskap under opphold i foreldrenes opprinnelige hjemland.

 

Flertallet vil ut fra en helhetsvurdering støtte Regjeringens forslag om at prinsippet om ett statsborgerskap videreføres.

 

Flertallet viser til at prinsippet om ett statsborgerskap har vært svekket av at mange som får innvilget norsk statsborgerskap ved søknad likevel har beholdt sitt opprinnelige statsborgerskap. Flertallet viser imidlertid til at dette nå søkes begrenset gjennom forslaget om tilbakekall som følge av manglende løsning fra opprinnelig statsborgerskap.

 

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil peke på at flere opparbeider seg tilknytning til flere land som følge av at folk studerer, tar arbeid og gifter seg over landegrensene. Dette er en positiv og politisk villet utvikling. I tillegg fører kriger og despotiske regimer til at mennesker får opphold som flyktninger i andre land enn sitt hjemland.

 

Det er et mål at flest mulig av de utlendinger som bosetter seg i Norge blir norske statsborgere. Statsborgerskapet er en kontrakt som slår fast fulle rettigheter og ansvar for innbyggeren i forhold til staten.

 

Disse medlemmer vil peke på at Sverige, Finland, Island, USA, Australia, New Zealand, Canada, Storbritannia med fler, tillater dobbelt statsborgerskap. Erfaringen fra disse landene viser at flere av de som bosetter seg i land som tillater dobbelt statsborgerskap ber om statsborgerskap i det nye bosetningslandet.

 

Disse medlemmer vil peke på at Statsborgereskaplovutvalgets flertall i NOU 2000:32 gikk inn for at det skulle være mulig med dobbelt statsborgerskap. De konkluderte at spørsmål knyttet til stemmerett og valgbarhet, verneplikt, mulighet til å yte beskyttelse og bistand i utlandet og sikkerhetshensyn ikke taler imot at folk skal kunne inneha dobbelt statsborgerskap. Tvert imot taler flere av de samme forholdene sammen med, mulighet for å representere Norge i idrett, muligheten til å motta støtte fra Statens Lånekasse, næringslovgivningen, retten til norsk pass og mulighet for å ta enkelte offentlige stillinger for å gi mulighet for dobbelt statsborgerskap. I tillegg kommer kostnadene ved kontroll av om nye norske statsborgere faktisk frasier seg sitt gamle statsborgerskap og at norske statsborgere frasier seg sitt statsborgerskap når de opparbeider et nytt.

 

Disse medlemmer merker seg at komitéflertallet legger avgjørende vekt på at det kan bli vanskelig å gi norske borgere den beskyttelse som er ønskelig dersom de har flere statsborgerskap, særlig dersom de befinner seg i et annet land de har statsborgerskap fra. Dette kan være en aktuell problemstilling i forbindelse med tvangsekteskap eller kjønnslemlestelse. Til det er det å si at norsk utenrikstjeneste yter bistand til alle norske borgere etter nærmere retningslinjer. Det kan være vanskeligere i enkelte saker å yte konkret når vedkommende befinner seg i en annen stat vedkommende har statsborgerskap i. Det som imidlertid er sikkert er at slik bistand er bortimot umulig å yte overfor akkurat de samme barn og andre dersom de ikke er norske statsborgere nettopp som følge av at foreldrene ikke er norske statsborgere. Disse medlemmer viser til vedlagte brev av 4. mai 2005 fra Kommunal- og regionaldepartementet som viser at kun et lite mindretall av utlendinger som har bodd i Norge mer enn sju år velger å søke om norsk statsborgerskap. Følgelig vil heller ikke deres barn ha norsk statsborgerskap.

 

Disse medlemmer vil tillate dobbelt statsborgerskap og vil av denne grunn stemme imot lovforslaget §7 første ledd bokstav h, §10, §20 annet punktum, §23 og §26 første ledd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trudde det var lov med dobbelt statsborgerskap.

 

En venn av meg er fra Romania, og jeg mener han sa han hadde dobbelt statsborgerskap. Er dette løgn? Kan også hende at jeg husker feil, da det er endel år siden dette kom opp.

 

Spørs hvordan man ordner det. Jeg har dobbelt statsborgerskap. Jeg tror ikke det er lov om du flytter inn fra utlandet, og søker om norsk statsborgerskap.

 

AtW

Lenke til kommentar

For å få dobbelt statsborgerskap (der et av dem er norsk) må du være født med det, eller adoptert til det, eller det må være umulig å frasi seg det andre landets statsborgerskap. Norsk statsborgerlovgivning innebærer at for å få innvilget norsk statsborgerskap må du dokumentere at du løses fra andre staters statsborgerskap med mindre dette er umulig, og at du automatisk taper norsk statsborgerskap ved å skaffe annet lands.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hvorfor skulle vi ikke ha retten til å ta et annet lands statsborgerskap? Det må da være opp til en hver, å veie eventuelle fordeler/baksider og konsekvenser av å gjøre så. Men jeg synes ikke dette er noe myndighetene burde sette en stopper for. Så fremst det ikke finnes gode grunner (i hvert enkelt tilfelle). Myndighetene bør ha mer tilltro til at den enkelte borger kan velge hva som er best for seg.

Endret av pcfreak
Lenke til kommentar

hvilke partier er for en endring til mere 'liberale' lover når det kommer til dobbelt statsborgerskap?

vil det noen gang bli mulig for oss som er statsborgere i Norge og flytte til utlande og fortsatt få beholde vårt statsborgerskap til nasjonen Norge samt det landet vi flyttet til?

 

legger til en pol for og se hvor mange er for dobbelt statsborgerskap.

 

Jeg håper det en gang er unødvendig med statsborgerskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...