Gå til innhold

Snart kan du jogge for å lade mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er jo at alt blir mykje tyngre dersom du skal generere straum. Eg har vanskelig for å sjå for meg at f.eks soldater vil ha nytte av at det blir tyngre å springe berre for å kunne generere litt straum. I så tilfelle vil det vell være mykje meir energieffektivt og raskare med ein dynamo med sveiv?

 

Unntaket er sjølvsagt dersom denne ladaren kun bruker energi som likevell ville ha gått med til andre ting som f.eks støtdemping, men dette seier artikkelen fint lite om.

 

Til jogging og trening derimot vil nok dette være ein grei dings å ha med, heile poenget med å trene er at det skal være tungt så då er det greit å legge til ekstra motstand. Det vil nok også fungere som god motivasjon for å holde seg i bevegelse dersom f.eks mp3 spelaren kun fungerer når du er i aktivitet.

Lenke til kommentar

Problemet er jo at alt blir mykje tyngre dersom du skal generere straum. Eg har vanskelig for å sjå for meg at f.eks soldater vil ha nytte av at det blir tyngre å springe berre for å kunne generere litt straum. I så tilfelle vil det vell være mykje meir energieffektivt og raskare med ein dynamo med sveiv?

 

Det vil jo bli lettere å springe om du generere strøm, men sleppe å drasse på batterier. Med andre ord, kan du bruke kreftene du sparer på vekt, til å generere strøm.

 

Det som er endå mer spennandes, må være å reversere denne teknologien. Bruke strøm fra batteriene til å jobbe "med" soldaten, for å avlaste soldaten når han trenger å spurte maraton

Lenke til kommentar
Det vil jo bli lettere å springe om du generere strøm, men sleppe å drasse på batterier. Med andre ord, kan du bruke kreftene du sparer på vekt, til å generere strøm.

Ikke gjennomførbart eller sannsynlig. Dette er ikke en erstatning for batteriet, men skal lade opp batteriene som er der. Mao blir du fortsatt nødt til å ha batterier i utstyret du tar med deg. Og om det så skulle være mulig å fjerne batteriet(iPhone, anyone?) så vil den lille vektforskjellen være forsvinnende liten. Og om du så allikevel er en ultrarunner eller veldig fokusert på vekt(ultra lightweight packer) så krever det i så tilfelle at laderen klarer å generere nok strøm til å drive utstyret hele tiden. Uten batteri så må nemlig laderen forsyne utstyret 100%, og vil da ikke ha noe batteri som buffer.

 

Det som er endå mer spennandes, må være å reversere denne teknologien. Bruke strøm fra batteriene til å jobbe "med" soldaten, for å avlaste soldaten når han trenger å spurte maraton

Det blir en annen teknologi, ikke denne teknologien :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Det vil jo bli lettere å springe om du generere strøm, men sleppe å drasse på batterier. Med andre ord, kan du bruke kreftene du sparer på vekt, til å generere strøm.

Ikke gjennomførbart eller sannsynlig. Dette er ikke en erstatning for batteriet, men skal lade opp batteriene som er der. Mao blir du fortsatt nødt til å ha batterier i utstyret du tar med deg. Og om det så skulle være mulig å fjerne batteriet(iPhone, anyone?) så vil den lille vektforskjellen være forsvinnende liten. Og om du så allikevel er en ultrarunner eller veldig fokusert på vekt(ultra lightweight packer) så krever det i så tilfelle at laderen klarer å generere nok strøm til å drive utstyret hele tiden. Uten batteri så må nemlig laderen forsyne utstyret 100%, og vil da ikke ha noe batteri som buffer.

 

-

My bad (ikke god nok forklaring). Det jeg mente var ikke å erstatte hele/alle batteriene, men at du kanskje kunne bært med deg "mindre" batteri, både med tanke på størrelse/vekt/kapasitet av batteriet som er i bruk, og antall reserve batteri.

 

Du kunne kanskje hatt med deg 2 batterier med en vekt på 5kg stk + 5kg med denne teknologien. Hvor begge batteriene alltid var under lading. Fremfor å måtte ha med deg kanskje 3 batterier på med en vekt på 10kg stk, hvor ett utladet batteri kun vil være død vekt.

 

Håper tankegangen min kom litt bedre frem nå :-)

Lenke til kommentar

Ok. Men energi "oppstår" ikke bare. Summen av all energi i verden er konstant. Med andre ord, enten så må du bruke litt energi på å bære 15-30 gram ekstra på joggeturen(nei, AA-batterier veier ikke mer, som et eksempel), eller så må du bruke litt energi på å generere strømmen du trenger.

 

Håper eksempelet ditt med 5kg's batterier kun var et overdrevent eksempel satt på spissen. Ingen drar med seg bilbatterier på joggetur :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...