Gå til innhold

Grafikkortguiden.Kjøpe nytt kort?Se her før du lager ny post


Dux ducis

Anbefalte innlegg

kayjay360: Det jeg så var "ennå" en lav score både for din og din venns kort i forhold til maskin.

 

Tomshardware.

Tomshardware. Denne med beta utgaven av R200 GPU, A12 stepping i motsetning til den som er ute, A13. Derfor litt lav score (Lavere enn deres, men viser potensialet).

Tomshardware.

Tomshardware.

 

Legg merke til test systemet og hvor mye eldre disse maskinene er i forhold til deres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9100 diskusjonen

 

Jeg har et fra Crucial. Ja det har 250/250.

MEN det er et nedklokka 8500, bare oppdatert bios. Dette kortet er bedre enn 8500! Leste dette i et forum. Som hadde urla, bare jeg hadde funnet det forumet. Så kunne jeg slengt fakta på bordet.

 

Fikk 7900 i 3Dmark 2001.

Hva som er normalt med 8500 er jeg ikke helt sikker på. Men en jeg kjenner fikk 7600 med sitt 8500. (ikke le kort nei)

Testet på: 786mb ddr, xp2000+, msi kt333.

 

Får selv over 10.000 med et R8500. (litt under retail hastighet) Men det er med: 1gig PC3200. XP1700@1900mhz og Nforce2. Altså rimelig forskjellig oppsett.

 

Les denne: http://www.3dcenter.de/artikel/2003/02-11_a.php

PS: Freetranslation

Lenke til kommentar

Hepp trådstarter.

 

Jeg har lagt link til denne posten i min egen post LCD- alt du trenger vite.

 

Skjermkort har meget stor betydning nå man bruker større oppløsninger med fullt fargespekter. Igjen noe med båndbredden på grafikkortet. Har du en oversikt om hvilke kort som har to dvi utganger (eventuellt fler)??

Mange brukere ønsker å kjøre to LCD'er, og da er det en fordel for disse å ha to dvi kontakter.

 

Kunne du sette opp forslag på skjermkort som støtter flere skjermer?

 

Videre har jeg jort en erfaring som sier at de som har ati radeon baserte kort av nyere dato ikke møter samme problemer som andre møter når det gjelder kvaliltet på skjermbildet på en LCD.

 

Derfor er min anbefaling at det er ati som er kongen på haugen, ikke bare i ytelse, men også i fargegjengivelse og båndbredde.

 

Noen tanker sjef?

Lenke til kommentar

Jeg går med tanker om og kjøpe nytt grafikk kort og er rimelig klar for et ATI basert kort,men 98009800pro er noe dyrt for meg. har sett at på Digital impuls selges 9800se 128mb for 1995,jeg ser også at det kortet har 4 picxel pipelines og ikke 8 som 9800pro og muligens en lavere gpu

men er det noen her som kjenner dette kortet? jeg vet at Nvidia har jo brukt betegnelsen "se" på noen av sine kort som egentlig var Gf 4 ti 42,44,4600 serien kalt 4800se,har Ati gjort det samme nå,er dette egentlig et 9600 eller 9700 non pro? er dette et bra kjøp basert på det kortet jeg alerede har? Hmmm

 

er det noen som har forslag til gode spille kort i denne prisklassen (ca 2000 kr) så er jeg veldig intressert

 

 

http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.a....aspx?plid=1675

 

venter i spenning :)

Lenke til kommentar

Der er jeg uenig! R9800SE er en fullblods R350core og jeg har hørt om endel som har fått flashet sine kort om til pro. Kortet har jo meget høy coremem speed og det er omtrent like raskt om et klokket R9600pro uten at man har gjort noe med det.

 

Så jeg ville uansett gått for et R9800SE og levd i håpet.

Lenke til kommentar

128bit minne får du aldri gjort noe med, så da er modding ute av bildet i så tilfelle. Hvis det kortet du får har 256bit minne, så er det mulig å få det tilsvarende vanlig 9800 specs ved å enable de siste 4 pipelines. Husk bare at det ikke er noen garanti for at det funker. Jeg kjøpte heller et vanlig 9800 for 2600kr... Var nok stress med gamle R9500.

Lenke til kommentar

Ok dette var en fin guide.

 

Jeg likte spesiellt at du nevnte Matrox Parhelia sin tre skjerms løsning. Det er få som vet noe om dette.

 

Hadde dere kommet hjem til meg og prøvd FS2004, Live For Speed eller Nascar 2003 Racing med surround gaming hadde dere mista haka. Det gjorde mine kamerater. Dette kortet fungerer også fint på en skjerm. Desverre gir det ikke 200 fps i Quake eller CS, men 3 skjermer rocker. :woot:

 

Mvh

Jan-Inge

Lenke til kommentar

har brukt geforce-kort i 3 år nå, og ennå har jeg ikke klort ut øynene mine pga dårlig bildekvalitet.

 

Det er litt misvisende at de bruker uttrykket 'image quality', for AA og AF havner under den overskriften, siden AF|AA ikke er det folk flest (iallefall her på forumet) forbinder med bildekvalitet.

Ikke at jeg har et bedre forslag, dog.

 

Fin post, forresten. Må få på plass XT-serien til Ati (9600 XT kommer straks, Tom har vel tester på 9800XT allerede).

Lenke til kommentar

Geforce Fx 5900 ultra

Gefroce Fx 5900

Gefroce Fx 5800 ultra

Gefroce Fx 5800

Gefroce Fx 5600 ultra

Gefroce Fx 5600

Gefroce Fx 5200 ultra

Gefroce4Ti 4800

Gefroce4Ti 4600

Gefroce4Ti 4800 SE

Gefroce4Ti 4400

Gefroce4Ti 4200

 

Jeg vet ikke om noen har varslet om dette før (gidda ikke å lese alle postene) Men.. Gefroce? Hadde vært en idè med fryste kort, men..

Bra post ellers, måtte bare si i fra om at du skrev 'Gefroce'.. "It was bugging me"

Lenke til kommentar
det finnes 2 forskjellige 9800 se kort hvor det ene er 128 bit og den andre er 256 bits.

128 bits versionen har rambrikkene i rekke slik som 9500 kortene som ikke kan moddes.

256 bits har rammen i L form slik som 9500 9700 9800 kortene

har bilder fra begge hvist noen vil ha

 

Lenge siden jeg har sett på forumet nå altså. Mye og lese igjennom ;)

9500PCB`en hadde rammen på rekke og kunne dermed ikke kjøre 256bit og pipelines. Har selv et slikt kort som jeg er forbanna på. Nå stoppet det og virke også.

 

Finnes også kort som er bygget på R9700PCB og da er det noe annet ,men 9500pcb som er mest brukt har rammen på rekke eller en "I" form som jeg kan si.

 

EDIT: Får btw 3500 i 3dmark03 med R9500 kortet. Dette synes jeg er får dårlig :(

Lenke til kommentar
Rettelse for ATI-delen:

-Et radeon 9500 er ikke raskere enn et 9600 pro.

-Radeon 9100 pro...finnes ikke.

-Radeon 9100 = 8500LE (minimal forskjell)

 

Får med at Radeon 9600-serien er bygger på .13u prosess og dermed er meget kjølig kort i forskjell til mange andre.

 

Synes det blir for vagt i nVidia delen. FX5600 Ultra er for eksempel mye bedre i mange spill en rangeringen skulle tilsi.

 

Og et lite tips til overskriften: grafikkort skrives med én f ;)

 

Det er vel og nesten frekt og forlange 2088,- for et Hercules 9600 pro 128mb? Når tenker jeg på da de solgte 9700 np for ca. 4 uker siden kostet det 2137,-
Hercules liker å ta godt betalt for produktene sine. Vanlige 9600 pro kort får du ned mot 1500.

... ja det er dyrt ... men en dag kjøpte jeg GF-2MX fra Hercules med SDR minne.

Og denne var raskere en de me DDR !!! (Da DDR hadde 64bit og deres kort kom med 128bit sdr).

I tilleg så fikk jeg massevis av klistemerker ... hehe limma de over heile kabinette, greie spill og mer kabler enn jeg hadde behov for ...

ALt til 1495 :gretten:

 

Er det sån idag og ?

Lenke til kommentar
kayjay360: Det jeg så var "ennå" en lav score både for din og din venns kort i forhold til maskin.

 

Tomshardware.

Tomshardware. Denne med beta utgaven av R200 GPU, A12 stepping i motsetning til den som er ute, A13. Derfor litt lav score (Lavere enn deres, men viser potensialet).

Tomshardware.

Tomshardware.

 

Legg merke til test systemet og hvor mye eldre disse maskinene er i forhold til deres.

eg og e i militære ...

HV-o16

Lenke til kommentar

Glimrende oppsummering Zythius. Du har god oversikt.

 

Bare for å ha noe å kommentere: Jeg ville gjerne hadd ..

* .. en anbefalaling rangert på prisklasse

* .. en link til HW.no's anbefalinger

* .. svar på sprøsmålet "vente på noe nytt?"

* .. spill som skiller seg sterkt ut ytelsemessig, f.eks ved at enkelte skjermkort yter unormalt bra/dårlig i forhold til andre. (f.eks HL2 som elsker Radeon-serien eller veldig CPU-avhengige spill der alle nye skjermkort yter ca likt)

 

Anyway, Stå på! Håper dette hjelper deg å perfeksjonere anbefalingen.

Lenke til kommentar

Ok, folkens, har gjort litt forskning på Sapphire radeon 9600 PRO "Fireblade edition". Dette har jeg kommet fra til:

 

Hvis du ikke fikk noe merke utenpå boksen om at det er fireblade edition, og ingenting tyder på dette, sjekk RAM'en. RAM'en som er på fireblade edition er MINDRE enn RAM'en på et vanlig PRO edition.

 

Hvis du ikke kommer noen vei (hvis du ikke har noen vanlig PRO å sammelikne med) sjekk nummeret til RAM'en. Dette nummeret SKAL stå på RAM'en: K4D26323RA-GC2A.

 

Her er en link til litt mer utfyllende info om RAM'en:

 

http://www.samsung.com/Products/Semiconduc.../K4D26323RA.htm

 

 

Og så en ting: Jeg forstod det sånn at overføringsmengden EN pin kan utføre er 700 Mbps, og så tenkte jeg å regne ut bandbredden på denne måten: 700/8 (for å få stor B isteden for liten b), så telte jeg "litt" unøyaktig antallet pinner på skjermkortet, og jeg kom fra til 120 pinner, og da blir det 87,5*120, noe som blir 10500 MBps, eller 10,5GBs. Stemmer dette? :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...