Gå til innhold

Dette er nyhetene i Opera 12


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er argumentene for å bruke Opera i dag?

 

Jeg var operabruker i den tiden opera var kjappere enn konkurrentene. Dessuten likte jeg den innebygde epostleseren. Nå er derimot de fleste nettjenestene så gode at jeg ikke lenger gidder å bruke separat epostleser. Jeg synes bare at Opera er overkill på funksjoner og det startet mye tregere enn konkurrentene. Det var dessuten altfor mange sider som fungerte dårlig i Opera.

 

Hadde en lang periode med Firefox etter Opera pga. et par geniale utvidelser.

 

Nå bruker jeg derimot Crome. Hovedargumentet er faktisk at den laster gmail.com mye raskere enn konkurrentene. (den gjorde i alle fall det når jeg skiftet) Regner med Google har optimalisert det for sin egen nettleser.

 

Crome er enkel og har akkurat de funksjonene en trenger i et enkelt og brukervennlig brukergrensesnitt. Genial synkronisering av preferences og extensions. Men der har vel de andre kommet etter tror jeg.

Skjønner ikke hvordan det at en nettleser laster en spesifikk nettside kan være et særlig stort argument, særlig når det er snakk om en nettside som uansett oppdaterer seg selv i realtime jevnlig ved bruk av javascript. Det er derfor like greit å bare ha gmail oppe hele tiden spør du meg.

 

Synkronisering av Opera hatt i åresvis, lenge før konkurrentene fikk det innebygd.

 

Et stort argument for å bruke Opera er at den har mange kjekke funksjoner allerede fra install, og trenger ikke så mange extensions/addons for at den skal funke ganske godt. Dog ingen klarer å slå Firefox når det gjelder en totalpakke om man tar med addons. Chrom{e,ium} er ikke i nærheten, da addons får mye mindre rettigheter til å tukle med nettleseren og dermed kan gjøre vesentlig mindre.

 

Jeg opplever alle nettleserne som omtrent like raske, selv på min gamle Mac.

Jeg liker at Opera har IRC, så jeg slipper å bruke et eget program når jeg skal chatte.

Ser ikke hvordan det kan være noen fordel å bruke en IRC-klient i Opera, bare blander det samme med nettleser bruk når det er kjekkere å ha det adskilt. Dessuten er IRC-klienten til Opera vesentlig kjipere enn Irssi, Weechat, XChat og mIRC m/script.

 

Men på lik linje med Chrome er det fortsatt ingen fiks for AA i font-renderen! Utrolig skuffende at to så gode nettlesere fortsatt viser opphakket og stygg tekst (særlig overskrifter) i forhold til IE9.

Det har vel mye med operativsystemet å gjøre? Windows er jo bedritent på tekstrendering. Tekstrender for Opera i Linux er helt ok: bilde

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan jeg får tabsene til å vises litt mer som før? Pleier å ha mange tabs oppe, og det er irriterende at ikonene blir så små nå.

 

AtW

Prøv å gå inn i Apperance > Themes. Nede i høyre hjørne finner du Icon Size. Sett den til en høyere prosent og se om det hjelper.

 

Ikke direkte relatert til det over;

Det er synd at Opera er så dårlig til å kommunisere alle de flotte konfigureringene som kan gjøres i Opera på en enkel måte for folk som ikke er vant med å rote rundt etter funksjoner som de ikke en gang vet eksisterer.

Selv på Opera's nettsider er denne informasjonen postet her og der, og ofte finnes det ikke engang tips om funksjoner og hvor de justeres.

Det er også mye som kunne gjøres i Opera som både ville gjøre dette lettere å finne frem i, pluss mye som kunne på en lett måte gi nye muligheter for konfigurering og personalisere Opera.

 

For dere som har problemer med Flash kræsj, så råder jeg til å ta en total utrensking av maskinen for alle Flash installasjoner, og så re-installere Flash.

 

Last gjerne ned Secunia 2.0/Personal Software Inspector (PSI) 2.0 å få renset opp i utdaterte/usikrete Flash og Java rester som ligger igjen på maskinen.

 

En ren ny installasjon av Opera 12 64bit ser ut til å fungere bedre og raskere enn å bare oppdatere Opera 11 (som installerer 32bit by default).

Hardware akselerering og WebGL i Opera 12 må slås på manuelt.

 

Spørsmål?; Er det noen som har funnet en måte å konfigurer Mail varsleren i Opera. Det lille pop-up viduet nederst i høyre hjørne skulle jeg gjerne hatt stående lenger. Og helst kunne konfigurere det til å oppføre seg anderledes.

Lenke til kommentar

Lastet ned, startet, scrollet på ett par sider - fikk anfall av flimring av samtlige elementer på siden - avsluttet og slettet.

 

Er det virkelig så vanskelig å teste å få nettleseren til å fungere riktig på Mac?.. det er ikke som Windows - her er alt av hardware etc kjent.

 

Idiotisk å putte på funksjoner som ingen bruker når det mest basic deler av nettleseren sucks-hard.

 

PS: Jeg er seriøst forbannet over Opera! at man kan virkelig gå ut med en slik møkka-produkt å være stolt av den?! seriøst...

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Lastet ned, startet, scrollet på ett par sider - fikk anfall av flimring av samtlige elementer på siden - avsluttet og slettet.

 

Er det virkelig så vanskelig å teste å få nettleseren til å fungere riktig på Mac?.. det er ikke som Windows - her er alt av hardware etc kjent.

 

Idiotisk å putte på funksjoner som ingen bruker når det mest basic deler av nettleseren sucks-hard.

 

PS: Jeg er seriøst forbannet over Opera! at man kan virkelig gå ut med en slik møkka-produkt å være stolt av den?! seriøst...

 

Det er ikke Opera sin skyld at du valgte Mac.

 

Fnis..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Hadde ingen stabilitets problemer med O11, eller heller med versjon 12! Men det som irriterer meg er at Opera blir aldri ferdig med å laste inn innholdet på nettsider.. Har avinstallert Opera og lagt den inn på nytt. Sitter på OSX vet ikke om det har noe å si således.. Andre nettlesere laster sidene rett inn, mens Opera laster og henger og laster og henger og laster og heeeeeeeeeenger.. stort sett hele tiden!!!

Lenke til kommentar

Har lagt merke til en ting med Opera på OSX Lion:

 

Når jeg ser på lange YouTube-filmer, kan den plutselig, uten forvarsel og midt i filmen, finne på å tro at filmen er slutt!

 

Progressbaren nederst viser korrekt tidsangivelse, og filmen er ikke ferdig enda.

Men den slutter å spille, og skjermen fylles opp med ruter, med forslag til andre filmer du kanskje vil se.

Det er jo helt normalt at skjermen fylles med slike videoforslag når filmen er slutt, men her skjer det plutselig, uten at filmen er slutt enda.

 

Det ser ut til å skje på tilfeldige tidspunkt. Hvis jeg trykker på Play, står det "an error has occured."

Jeg må reloade siden, og deretter spole så langt jeg hadde kommet i filmen, for å fortsette å se filmen der den slapp.

 

Har ikke opplevd dette i Chrome. Bare Opera 12.

Jeg brukte aldri tidligere versjoner, som Opera 11, lenge nok til å vite om problemet fantes der også.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Nå har nettleseren endelig fått støtte for 64-bits Windows [...]

Opera har da støttet 64-bit Windows lenge. En 64-bit versjon av nettleseren, som forøvrig kom til både Mac og Windows, har man derimot ikke hatt.

 

Redigert: Det ser ut til at man har hatt 64-bit versjon til Linux fra før.

 

utvidelse

Dette er utvidelser. Det artikkelforfatter mener er plug-ins eller programtillegg.

 

En annen større nyhet i Opera 12 er at du nå kan laste inn en rekke forskjellige temaer.

Dette er ikke en nyhet. Dette er noe man har hatt i tidligere versjoner under navnet skins eller drakter. Nyheten er de omfattende oppdateringene.

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...