Gå til innhold

Bør helsetjenester være gratis?


Anbefalte innlegg

Ja absolutt, nødvendige helsetjenester bør være gratis.

 

Vi bør skjekke om dette er noe folk ville gjøre frivilig. Det er et kriteriet som kan lett definere om en gode skal være gratis eller ikke. Om en person lå syk utenfor et sykehus, ville du hjulpet han eller latt han dø? Bare om flertallet i Norge mener vi bør la han dø, er det mulig med betaling for alle helsetjenester. Jeg og mange andre ville hjulpet, og dermed er det bedre å ha et offentlig helsevesen for å unngå problemene i USA.

 

USA har et stort helsevesen , bare at det dekker rundt 40 prosent. Alle sykehus i USA må behandle de som trenger nödshjelp, så du finner ingen dom ligger utenfor sykehus og bare dör.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USA har et stort helsevesen , bare at det dekker rundt 40 prosent. Alle sykehus i USA må behandle de som trenger nödshjelp, så du finner ingen dom ligger utenfor sykehus og bare dör.

Er du i Sverige?

 

Jeg vet at alle får nødhjelp i USA. Det er årsaken til at USAs private system ikke fungerer. Helsehjelp behandles som om det er en tjeneste, men amerikanere føler det er en rett. Dermed har de satt opp så mange reguleringer og stønader at de betaler mer enn mange andre land i offentlige helsekostnader, og i tilegg så er helseforsikringene altfor dyre.

Lenke til kommentar

Bør helsetjenester være gratis?

 

Kanskje vel så viktig: Hva mener egentlig sosialister og sosialdemokrater når de sier slike ting som at at "helsetjenester bør være gratis" og "det skal ikke koste penger å være syk"? Er de faktisk så naive at de tror at varer og tjenester ikke koster penger når produksjonen og distribusjonen er underlagt staten? Eller er alt babbelet om gratis ditt og datt bare noe de bruker for å kamuflere et skittent ønske: At noen andre skal tvinges til å betale for dem?

 

Helsetjenester kan ikke være gratis, så det er et litt fjollete spørsmål. I dag betaler man for de via skatteseddelen og via egenandeler. Egenandelene må vi ha ettersom mennesker helt naturlig vil overforbruke ting som er gratis. Uten egenandeler (og litt kø) så ville marginalkostnaden ved helsetjenester blitt lik 0 for hvert enkelt individ, og det vil føre til større bruk. Dermed ville helsesystemet trengt mere penger via skatteseddelen, for da ville idioter dratt til legen om de var forkjøla eller hadde ei kvise.

Lenke til kommentar

Njah, det tror jeg faktisk ikke. De aller fleste misliker å dra til legen, og om legen føler at du misbruker tjenestene hans, så kan jeg love deg at du kommer til å mislike å dra til legen enda mer! :)

Hvis du er... err... sånn med psykisk lidelse som får de til å tro at de er syk... Whatever, hvis du er det, så drar du til legen uansett.

 

Personlig vil jeg ha tannlegetjenester over på trygdesystemet og gjøre plastisk kirurgi behovsprøvet, men det er nå detaljer.

 

Uansett, vi i Norge betaler forholdsvis mye per bruker ift. f.eks. Finland, Sverige, Island og Danmark, så det er tydelig at det er rom for forbedring.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_total_health_expenditure_(PPP)_per_capita

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Njah, det tror jeg faktisk ikke. De aller fleste misliker å dra til legen, og om legen føler at du misbruker tjenestene hans, så kan jeg love deg at du kommer til å mislike å dra til legen enda mer! :)

Hvis du er... err... sånn med psykisk lidelse som får de til å tro at de er syk... Whatever, hvis du er det, så drar du til legen uansett.

 

Personlig vil jeg ha tannlegetjenester over på trygdesystemet og gjøre plastisk kirurgi behovsprøvet, men det er nå detaljer.

 

Uansett, vi i Norge betaler forholdsvis mye per bruker ift. f.eks. Finland, Sverige, Island og Danmark, så det er tydelig at det er rom for forbedring.

 

http://en.wikipedia....PPP)_per_capita

 

Var den til meg?

Uansett, du tror, og jeg baserer meg på et fagfelt som kalles samfunnsøkonomi. Der finnes det inngående studier av slike ting.

 

Jeg har forresten ingen problemer med å dra til legen!

Lenke til kommentar

Åssen hadde det vært om alt var privat, absolutt alt, og du måtte bruke online tjenester for å finne ut hvor du billigst kunne få sydd fingeren din, til enhver tid, og hvilken ambulanse som var billigst å bruke? Hvem i samfunnet ville tjent på dette?

 

 

Det gjør jeg hele tiden som amerikaner med privat helseforsikring og det fungerer ganske bra. Jeg kan velge alle mine leger og endre dem når jeg vill. Jeg leser online data om hvilke leger er bedre enn andre og ALDRI venter for kirurgi eller andre behandlinger mer enn en uke eller to, uavhengig av hva jeg trenger. Jeg betaler rundt 300 kr pr måned og arbeidsgiveren betaler resten

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åssen hadde det vært om alt var privat, absolutt alt, og du måtte bruke online tjenester for å finne ut hvor du billigst kunne få sydd fingeren din, til enhver tid, og hvilken ambulanse som var billigst å bruke? Hvem i samfunnet ville tjent på dette?

 

 

Det gjør jeg hele tiden som amerikaner med privat helseforsikring og det fungerer ganske bra. Jeg kan velge alle mine leger og endre dem når jeg vill. Jeg leser online data om hvilke leger er bedre enn andre og ALDRI venter for kirurgi eller andre behandlinger mer enn en uke eller to, uavhengig av hva jeg trenger. Jeg betaler rundt 300 kr pr måned og arbeidsgiveren betaler resten

 

Word. Fikk samme inntrykk når jeg hadde amerikanske slektninger på besøk for et par uker siden. Jeg hadde gladlig betalt 300 kroner i måneden bare for muligheten til å kunne velge lege!

 

Og @Nihilist: Hvem er tjent med det? Legene, fordi de faktisk blir kompetitive og dermed automatisk yter en bedre jobb. Gjør du en dårlig jobb får du nemlig ingen kunder. Kundene, fordi de får bedre leger. Det du heller burde spørre deg selv er vel kanskje.. hvem er det som ikke tjener på dette?

Endret av PSV
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Ja absolutt, nødvendige helsetjenester bør være gratis.

 

Vi bør skjekke om dette er noe folk ville gjøre frivilig. Det er et kriteriet som kan lett definere om en gode skal være gratis eller ikke. Om en person lå syk utenfor et sykehus, ville du hjulpet han eller latt han dø? Bare om flertallet i Norge mener vi bør la han dø, er det mulig med betaling for alle helsetjenester. Jeg og mange andre ville hjulpet, og dermed er det bedre å ha et offentlig helsevesen for å unngå problemene i USA.

 

USA har et stort helsevesen , bare at det dekker rundt 40 prosent. Alle sykehus i USA må behandle de som trenger nödshjelp, så du finner ingen dom ligger utenfor sykehus og bare dör.

 

Nei, men når du får presentert regningen i ettertid skulle jeg tro mang en pasient fristes til å tenke at det hadde vært lettere hvis man ble sendt til likhuset istedenfor operasjonsrommet. En av hovedårsakene til at mennesker går personlig konkurs i USA er fordi de ikke kan dekke "medical expenses". Dette har også negative helhetlige samfunnsøkonomiske konsekvenser i det lange løp.

 

Helsetilbudet skal være tilgjengelig og åpent for alle uten at noen risikerer store økonomiske utgifter. Det er i bunn og grunn dette som menes med "gratis" helsevesen. Hvis man innbiller seg at den privatisert helsevesen på linje med USA er en ideell samfunnsøkonomisk løsning lever man i sin egen ideologiske boble.

Lenke til kommentar

Vi trenger også kortere ventetid for behandlinger, men jeg tror ikke løsningen er å privatisere helsesystemet, men å kjøpe tjenester fra andre land.

 

Det handler ikke bare om allergi mot å kjøpe private tjenester, men å holde kostnadene nede. Det vil jo alltid være mulig å gi et bedre helsetilbud, men så lenge det offentlige betaler så må man ha helsekøer.

Lenke til kommentar

Du får finne en samfunnsøkonomisk kilde på denne påstanden, da: "Dermed ville helsesystemet trengt mere penger via skatteseddelen, for da ville idioter dratt til legen om de var forkjøla eller hadde ei kvise"

 

"Forbruk av helsetjenester har karakter av forbruk av private goder. Gratis tilbud av private goder innebærer generelt at brukerne ikke vil avveie nytten av bruken mot den kostnad det påfører samfunnet. I den forstand fører gratis bruk til overforbruk og samfunnsøkonomisk ineffektiv ressursbruk."

 

Kilde: Kåre P. Hagen: Økonomisk politikk og samfunnsøkonomisk lønnsomhet (2005), side 111.

 

BI utførte en studie i 2008 hvor fastleger scoret 74,4 poeng av 100 mulige innen brukertilfredshet. Jeg gidder virkelig ikke lete lenge for å motbevise din påstand om at folk flest misliker å gå til legen, men jeg håper denne undersøkelsen sier deg noe. Du kan jo forsøke å bevise din påstand, om at "de aller fleste misliker å dra til legen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, det rimer ikke med min oppfatning, men jeg får gå ut fra at Hagen har gjort en god jobb.

 

Nå svarer jo ikke Hagen på spørsmålet ditt. For selv om man har en høy terskel for å gå til legen så kan man jo være fornøyd med fastlegen sin.

 

Det er sikkert vært flere som besøkte fastlegen om det var gratis i stedet for egenandel, men selv har jeg i hvertfall aldri tenkt at jeg skulle kanskje gått til legen, men ikke om jeg må betale egenandelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...